Bandera d'Itàlia

Relat d'un viatge per l'Úmbria, els Abruços i el Laci

Jaume Rovira Colomer i Araceli Soler Vendrell
Published on Data viatge: 2018 | Publicat el 02/05/2018

Ruta seguida per les regions de l'Umbria, els Abruços i el Laci

Aquest és el relat d'un recent viatge de 12 dies per les regions de l'Úmbria (Umbria en italià), els Abruços (Abruzzo en italià) i el Laci (Lazio en italià), situades al centre d'Itàlia.

Totes tres regions ens han sorprès amb moltes visites interessants.

Hi viatgem un total de cinc persones en una furgoneta, fent els desplaçaments marítims entre els ports de Barcelona i Civitavecchia en un ferri.

A partir d'aquí, amb la furgoneta, recorrem un total de 1.390 km per les tres regions (veure mapa adjunt).

En l'època que vam fer aquest viatge, a mitjans de març, el clima és fred a les tres regions, però sobretot en la zona dels Abruços, on sovint hi neva.

Del 14 al 24 de març del 2018.

Despeses per persona

+ 138 € (Ferri, 2 nits)
+ 340 € (Hotels, 9 nits)
+ 296 € (Menjar, entrades, gasoil, autopistes, etc)
= 774 € total per persona

Per a desplaçar-nos fins a Itàlia fem una reserva en el ferri de la companyia Grimaldi Lines que fa la ruta marítima entre Barcelona i el port de Civitavecchia, situat uns 80 km al nord-oest de Roma.

Reservem una plaça a la bodega per a una furgoneta de turisme i també dues cabines interiors per als trajectes d'anada i tornada.

El preu que vam pagar és molt baix degut a que era temporada baixa, en que s'acumulen diverses ofertes per ser les dates anteriors a la Setmana Santa. La reserva es fa per internet o bé al telèfon 93 502 04 00, però per aprofitar bé les ofertes és més pràctic el contacte per telèfon.

Allotjament

Reserves d'allotjament i esmorzar fetes a través del portal Booking.com. Són allotjaments de tipus variat, com apartaments o B&B, dos dels quals resulten ser veritables palaus restaurats.

Les reserves son garantides per targetes de crèdit amb pagament local a l'establiment i amb cancel·lació gratuïta fins pocs dies abans de l'arribada. Els preus oscil·len entre els 30 i els 45 euros per persona i nit.

Guies de viatge i mapes

Mapes de carretera Michelin escala 1:200.000, nº 359 Umbria, nº 360 Lazio i nº 361 Abruzzo.

I com a guies de viatge utilitzem la guia Abruzzo (de Touring Editore, en italià) i la Guide du Routard (en francès) per a l'Úmbria i el Laci.

Diari d'un viatge a les regions de l'Úmbria, els Abruços i el Laci

Dia 1: Barcelona - ... (nit en vaixell)

Sortida del ferri de Grimaldi Lines del port de Barcelona a les 23 h. Nit en cabina.

Dia 2: ... - CIVITAVECCHIA - TARQUINIA

Passem bona part del dia navegant amb el vaixell.

Arribem al port de Civitavecchia a les 20 h. Ja en ruta amb la furgoneta fem camí cap a Tarquinia.

A Tarquinia, situada una mica al nord de Civitavecchia, fem nit al B&B I Tre Camini. Aquest allotjament està situat en un edifici antic restaurat, molt agradable.

Avui hem recorregut un total de 66 km amb la furgoneta.

Dia 3: TARQUINIA - ORVIETO - VICENO

Cavalls alats, Tarquinia

A Tarquinia comencem per la visita del Museo Archeologico Nazionale Tarquiniense.

Aquest museu compta amb una gran col·lecció de sarcòfags etruscs, ceràmica grega i l'emblema de la ciutat, l'alt relleu dels Cavalls Alats, que adornava el frontó de l'Altar de la Reina.

Abans de marxar de Tarquinia també visitem la Necròpoli Etrusca di Monterozzi (8 € entrada conjunta amb el museu), on es poden visitar una cinquantena de tombes excavades amb pintures.

Catedral d'Orvieto

A destacar en aquesta necròpoli les Tombe delle Leonese, del Cacciatore, i la Tombe della Caccia e Pesca. Daten des dels segles VII al IV A.C.

Des de Tarquinia ens desplacem a la ciutat d'Orvieto, situada a 82 km al nord-est.

A la ciutat d'Orvieto, ja dins de la regió de l'Úmbria, visitem el Duomo, on destaquen la façana exterior, la Capella del Corporal i la de San Bricio, les dues amb pintures importants.

També fem un passeig pel nucli antic de la ciutat.

Nit als apartaments La Collina, al petit poblet de Viceno, a 8 km d'Orvieto.

Avui hem recorregut un total de 104 km.

Dia 4: VICENO - TODI - PERUGIA - ASSISI

Visita de Todi, situat uns 50 km a l'est d'Orvieto. Passegem pel seu nucli antic.

A la ciutat de Perusa (Perugia en italià), voltem pels edificis del centre històric, al voltant de la Piazza IV Novembre: Fontana Maggiore (s. XIII), Duomo (s. XV) i l'Ajuntament. Al davant d'aquest darrer, al Corso Vanucci nº 32, cal visitar el Sandri, un cafè i pastisseria del 1860.

Fem ruta cap a Assisi. Passem la primera nit a Il Vicoletto, en un dels carrerons més amagats del centre històric d'Assisi, només per a vianants.

Avui hem recorregut un total de 165 km.

Dia 5: ASSISI - BEVAGNA - SPELLO - ASSISI

Assisi, ciutat medieval situada a mitja pendent del Monte Subasio, és una important destinació per als pelegrins a la Basílica Papale di San Francesco d'Assisi. Aquesta fou iniciada en l'any 1228, dos anys després de la mort del sant.

Basílica Papale di San Francesco, Assisi

Les seves dues esglésies, la superior i la inferior, estan decorades amb frescos. Són especialment famosos els de la Vida de Sant Francesc, de Giotto. Fotografia superprohibida en tots els seus interiors.

També visitem la Basilica di Santa Chiara, del s. XIII.

A Bevagna, població situada uns 23 km al sud d'Assisi, fem un passeig pel nucli antic.

Continuem cap a Spello, un poble en pendent per totes bandes, on visitem el mirador, l'església i la Via Giulia, plena de cases antigues. Spello està a uns 12 km al nord-est de Bevagna.

Tornem a Assisi, on passem la segona nit a Il Vicoletto. Avui hem recorregut un total de 100 km.

Dia 6: ASSISI - L'AQUILA

Ruta des d'Assisi a L'Aquila per la carretera que passa per les ciutats de Foligno, Spoleto i Terni. En aquesta darrera, unes obres de by pass per la ciutat produeixen grans embussos. Després continuem per la SR578 i l'autopista A24 fins arribar a l'Aquila, ja en la regió dels Abruços.

La ciutat de L'Aquila ha patit diversos terratrèmols en la seva història, però fou especialment dur el del 6 d'abril del 2009, amb una magnitud de 6,6 de l'escala Richter. Causà 300 víctimes mortals.

Encara actualment es treballa per recuperar els principals edificis de la ciutat, quasi tots severament afectats pel sisme. La pròpia Piazza del Duomo es troba en plens treballs de reconstrucció. La majoria de monuments encara no son visitables turísticament.

Fem una visita exterior de la Basilica di Santa Maria de Collemaggio (del s. XIII), molt danyada pel sisme. També de l'enorme Basilica di San Bernardino (dels. XV), tot i que aquesta ja està oberta, i de la Fontana dei 99 Canelle.

Primera nit en el B&B Palazzo Rustici, un vertader palau restaurat. Es tracta de l'únic edifici de la molt antiga Piazza San Marciano que actualment està en condicions. Avui hem recorregut un total de 215 km.

Dia 7: L'AQUILA - CAMPO IMPERATORE - BOMINACO - ROCCA CALASCIO - L'AQUILA

Des de L'Aquila anem cap al Campo Imperatore, uns 47 km al nord-est via Assergi. El funivia que du fins els 2.130 metres d'alçada del mont Gran Sasso, davant Il Corno Grande, no funciona degut als forts vents. I la carretera que puja al Campo Imperatore resta tallada des de la cota 1.400 per la neu, a l'igual que la carretera que porta a Sto. Stefano di Sessanio i Castel del Monte, encara sense netejar de neu.

Oratorio di San Pellegrino, Bominaco (foto d'internet)

Anem fins a Bominaco, uns 35 km al sud d'Assergi, per a pujar a peu al Castello de Bominaco. Presenta les parets consolidades de la muralla i una alta torre restaurada que permetia controlar el pas a les contrades veïnes.

Per a visitar les dues importants esglésies de Bominaco cal contactar amb la Sra. Chiara (telèfon +39 086293764), la qual és una excel·lent guia per a la visita.

La superior es la Chiesa di Sta. Maria Assunta, romànica (s. XI a XIII). En el seu ampli interior destaquen columnes romanes del veí jaciment de Peltuinum, diversos frescos, la trona, el cimbori del 1223 i un canelobre per al ciri pasqual.

I l'església inferior és el petit Oratorio di San Pellegrino, de l'any 1263. El seu senzill exterior dóna pas a una nau de 5,8 x 18 metres, amb una volta ogival completament recoberta de magnífics frescos originals de la construcció. Estan valorats com els millors de la regió dels Abruços i entre els millors d'Italia.

L'estreta carretera que porta a Rocca Calascio, a uns 28 km al nord-est de Bominaco, acaba davant un refugi, a una alçada de 1.460 metres. En el nostre cas neva amb tal intensitat que la visibilitat és de menys de 10 metres i hem de deixar-ho estar.

Des d'aquí es podria visitar el renacentista Oratorio della Madonna dei Monti, de planta octogonal i l'imponent Castelo de la Rocca. Fundat cap a l'any 1000, fou dotat al segle XV de quatre poderoses torres cilíndriques, que el converteixen en un dels monuments més espectaculars dels Abruços.

Tornem a L'Aquila i passem la segona nit en el Palazzo Rustici. Avui hem recorregut un total de 150 km.

Dia 8: L'AQUILA - CASAURIA - CHIETI - SULMONA

Abbazia di San Clemente, Casauria

Sortim de l'Aquila per la carretera SS17 i passem per Navelli i Popoli abans d'arribar a Castiglione a Casauria.

En la petita població de Castiglione a Casauria visitem l'Abbazia di San Clemente a Casauria. Malgrat la seva importància, no es troba cap indicació per localitzar-la.

Fou construida inicialment l'any 871 i ha passat per diverses reconstruccions. Ha sofert danys amb el terratrèmol del 2009 i fou reconstruïda el 2011.

Destaca l'exterior, amb un elegant pòrtic de tres arcs. A l'interior té estructura de tres naus. La trona es del 1182. L'altar major es un sarcòfag paleocristià. La remarcable cripta té columnes llises amb capitells corintis. Al costat de l'església hi ha un museu amb les troballes efectuades.

La població de Chieti, situada uns 33 km a l'est de Castiglione a Casauria, es troba dalt d'un turó, com es habitual en aquesta zona.

Aqüeducte de Sulmona

Fem un passeig per l'elegant Corso Marrucino. La seva catedral té un campanar acabat en un cos octogonal i un portal amb mosaics. Es creu que la cripta de la catedral data del segle XI.

Des de Chieti fem ruta per l'autopista cap a Sulmona, situada a 64 km. En arribar a Sulmona visitem la seva catedral, amb una cripta del s. VIII.

Passem la primera nit al B&B Sei Stele, que ofereix grans habitacions i estances tipus palau. La seva ubicació li permet tenir una gran vista sobre la Piazza Garibaldi i el seu característic aqüeducte. De fet, un dels arcs queda visible dins les sales de la casa.

Avui hem recorregut un total de 190 km.

Dia 9: SULMONA - SCANNO - PACENTRO - SULMONA

Comencem el dia fem ruta per la SR479 cap a Scanno, passant per Anversa degli Abruzzi i el paisatge de l'engorjat de la Gole del Sagittario. El Lago di Scanno, a 900 metres d'alçada, és de formació natural.

D'aquí surt el desviament a la interessant carretera que va per Frattura i en direcció l'Altopiano de Cinquemiglia, que avui està impracticable per la neu.

Uns pocs quilòmetres més endavant per la mateixa SR479 arribem al poble d'Scanno, el qual es troba a 1.050 metres d'alçada. Aquí visitem la Chiesa de Santa Maria della Valle, amb un original retaule.

Llac d'Scanno
Imatge de Pacentro

I passegem també pels costeruts carrers nevats del nucli antic del poble d'Scanno, amb molts racons encantadors entre palaus.

La nostra intenció inicial per al dia d'avui era completar un itinerari circular passant per la presa de Barrea, visitar els atractius pobles de Roccaraso i Pescocostanzo i retornar a Sulmona, però els carabinieri diuen que hi ha molta neu a la carretera i ens fan retornar avall.

Així que abans de retornar a Sulmon visitem el poble de Pacentro, amb el centre històric coronat per les tres espectaculars torres (en realitat són sis) del Castello dei Cantelmo.

Segona nit al B&B Sei Stele. Avui hem recorregut un total de 90 km.

Dia 10: SULMONA - TIVOLI - LIDO DI OSTIA

Jardins de la Villa Este, Tivoli

Marxem de Sulmona, agafant les autopistes A25 i A24 en direcció a Roma, i arribem a la població de Tivoli, situada a uns 125 km a l'oest de Sulmona i ja en la regió del Laci.

A Tivoli comencem per visitar la Villa Este (8 €). Els seus jardins i palau van ser construïts l'any 1550.

Els jardins són una obra mestre italiana, amb una espectacular concentració de fonts, nimfes, coves, jocs d'aigua, etc. segons el model molt usat en els jardins europeus d'estils barroc i manierista.

En conjunt l'estat de manteniment dels jardins és deficient, encara que es fan continues obres i proporciona al conjunt un caire decadent.

Les sumptuoses habitacions del palau mostren parets i sostres enterament pintats per diversos artistes segons l'estil del final del manierisme romà.

Teatre Marítim de la Villa Adriana, Tivoli

També visitem la Villa Adriana (8 €), un dels principals complexes arqueològics romans. Fou creada al segle II com a retir de Roma de l'emperador Adrià. Moltes estàtues i peces de marbre van ser portades a Villa Este.

El complex compta amb una trentena d'edificis, on destaquen el Pecile (una gran avinguda porticada amb un estany), el Canopus (una gran piscina vorejada d'estàtues i una cova artificial) i també el curiós Teatre Marítim, on els artistes actuaven separats del públic per una piscina en forma d'anell.

Continuem ruta per l'autopista A24, la tangenziale de Roma i per l'avinguda i carretera Cristoforo Colombo fins arribar a la població de Lido di Ostia, situada a 64 km a l'oest de Tivoli, al costat del mar.

Nit en l'Hotel Sirenetta, al davant mateix de la platja. Avui hem recorregut un total de 185 km.

Dia 11: LIDO DI OSTIA - OSTIA ANTICA - CERVETERI - CIVITAVECCHIA - ...

Avui, darrer dia d'aquest viatge, comencem per fer una visita a Ostia Antica (12 €), una antiga ciutat del segle IV o III A.C. que fou el port original de l'antiga Roma, instal·lat a la boca del riu Tíber.

El que inicialment era, potser, un castrum, un punt de vigilància militar, esdevení el port comercial de la ciutat. En destaquen decumanus, cardo maximus, foro, tabernes, teatre, basílica cristiana, mosaics, etc.

Al Castello di Giulio II, del s. XV, hi fan visites guiades els caps de setmana. Aquest castell fou construït arran de riu per a controlar-ne el pas, però un canvi natural en el traçat fluvial el va deixar lluny de l'aigua.

Túmul de la Necròpolis Etrusca, Cerveteri

A continuació fem ruta cap a Cerveteri, uns 48 km cap al nord, seguint l'autopista A12. A Cerveteri visitem la Necròpoli Etrusca di Banditaccia (8 € l'entrada combinada amb el museu).

En aquest lloc hi havia milers d'enterraments a l'interior de tombes, en grans túmuls rodons excavats o construïts entre els segles IX i el III A.C. Alguns túmuls acullen varies tombes, els accessos a les quals recorden les d'Egipte.

En destaquen les Tombe delle Cornice, Tombe dei Capitelli, Tombe dei Vasi Greci i especialment la Tomba dei Rilievi, amb columnes i estucs decorats en colors, objectes d'ús domèstic i animals, veritable escena de la vida diària d'una acomodada família dels segles IV i III A.C.

Tot seguit visitem el Museu de Cerveteri, per a complementar l'historia de les troballes a la necròpolis.

Scabada la visita a Cerveteri continuem ruta per la l'autopista A12 fins arribar a Civitavecchia, 33 km al nord-oest de Cerveteri. Al port de Civitavecchia embarquem en el ferri de Grimaldi Lines de tornada a Barcelona. Sortim a mitjanit. Passem la nit en cabina.

Avui hem recorregut un total de 125 km. En aquest viatge hem recorregut un total de 1.390 km amb la furgoneta.

Dia 12: ... (dia en vaixell) - Barcelona

Dia de travessa marítima. Arribada al port de Barcelona a les 21 h. Fi del viatge.

CAMPÀNIA - Guia i relat d'un viatge a Nàpols i la regió de la Campània - Suanda, Yolanda & Toni (Viatgeaddictes) [2018]
Relat d'un viatge de 15 dies per la Pulla (Puglia) - Jaume Rovira Colomer & Araceli Soler Vendrell [2016]
Diari de viatge a la Campània italiana - Rafel Campoy [2016]
Positano, el poble més romàntic d'Itàlia - Sònia Graupera [2011]
Relat d'un viatge d'Espanya al Caucas amb autocaravana - Piki y Enrique (Abueletes) [2011]
Relat d'una volta a Sicília en 7 dies - Roser Escrig Sarreta [2010]
Una Setmana (Santa) a Nàpols i voltants - José Villén [2010]
Relat d'un viatge a la Toscana i Umbria - José Luís García López [2010]
Relat d'una escapada nadalenca a Roma - Isa, Xavier, Daphne & Obi-Wan [2010]
Relat d'un viatge de 9 dies a Sardenya - Asun Sunyol & Àngel Armengol [2009]
Relat d'una escapada a Bèrgam i el nord d'Itàlia - Jordi Rodríguez & Marta Colomer [2008]
Relat d’una escapada a l’Alguer i Sardenya - Jordi Rodríguez & Marta Colomer [2008]
Diari d'una escapada a Florència i Pisa - Vanessa y Roger [2008]
Breu relat d'un viatge a Sicília - Aída Aguirre [2008]
Viatge a Sicília - Marta & Josep [2007]
ITÀLIA - Guia i relat d'un viatge a Venècia i Pàdua - Yolanda & Toni (Viatgeaddictes) [2007]
Viatge a Emilia Romagna en 5 dies - Marta Pérez [2007]
Relat de viatge a Sardenya - Sònia Graupera [2006]
Viatge a Nàpols i la Costa Amalfitana - Jaume Rovira Colomer & Araceli Soler Vendrell [2006]
Viatge en cotxe per Itàlia - Luciano Massone [2006]
Umbria, el cor verd d'Itàlia - Sònia Graupera [2006]
Roma, crònica de 6 dies de viatge - Vanesa Jiménez [2006]
Viatge per Europa amb InterRail - Sandro Alarcón & Rosa Moreno [2006]
Roma, la ciutat màgica - Mª Dolores Martínez Giménez [2002]
SICÍLIA - Guia i relat d'un viatge a Sicília - Yolanda & Toni (Viatgeaddictes) [2000/01]