Bandera d'Itàlia

ITÀLIA

Guia i relat d'un viatge a les ciutats de Torí i Milà

En aquest curt viatge de quatre dies a les regions del Piemont i la Llombardia, en el nord italià, vam fer una visita de tres dies a la ciutat de Torí i de menys d'un dia a la de Milà, on ja havíem estat anteriorment.

Yolanda i Toni (Viatgeaddictes)
Published on Data viatge: 2024 | Publicat el 13/05/2024
Darrera actualització: 05/2024

Vista sobre el centre històric de Torí des de la Piazzale Monte dei Cappuccini (Torí, Piemont)

Aquest és un petit resum amb informació, sobretot pràctica, d'una escapada de quatre dies a les capitals de les regions italianes del Piemont i de la Llombardia, visitant les ciutats de Torí (Torino en italià) i Milà (Milano) respectivament.

L'objectiu principal del viatge era la ciutat de Torí, a la que vam dedicar tres dies complets, mentre que a Milà només vam passar unes quantes hores, donat que aquesta ciutat ja l'havíem visitat en un viatge anterior.

Fa molt temps que teníem ganes de visitar Torí, una ciutat amb al·licients de primer nivell per al viatger, però que sol passar desapercebuda i això fa que sigui força desconeguda, especialment fora d'Europa.

La conseqüència d'això darrer és que és molt més autèntica i no està tan massificada com altres ciutats italianes, pensant en Venècia, Roma, Florència, etc. I per nosaltres aquest és un important punt a favor i un motiu més per a visitar aquesta ciutat del nord d'Itàlia.

Per altra banda, la ciutat de Milà també mereix una visita d'uns quants dies, ja que compta igualment amb molts punts d'interès per al viatger. Però, com ja hem dit abans, aquesta vegada només va ser un lloc de pas en la tornada des de Torí.

Del 28 de març a l'1 d'abril de 2024.

Dia 1: Barcelona → flightaeroport de Milà - Malpensa - Torí

Dia 2: Torí

Dia 3: Torí

Dia 3: Torí - Milà

Dia 4: Milà - aeroport de Milà - Malpensaflight → Barcelona

Aquesta escapada a la regions italianes del Piemont i la Llombardia va tenir el seu origen i final en l'aeroport de Milà-Malpensa (MPX és el seu codi IATA), amb un vol directe a/de l'aeroport de Barcelona-El Prat.

En l'aeroport de Milà-Malpensa vam agafar un autobús directe fins a la ciutat de Torí, on vam passar tres nits. I a Torí vam agafar un tren que ens portà fins al centre de la ciutat de Milà, on només vam passar una nit.

Documentació

Només és necessari un DNI o passaport en vigor per a ciutadans de la Unió Europea.

Nivell de vida

El cost mitjà per al viatger a Itàlia no és, en general, barat. Però els preus en la ciutat de Torí no ens van semblar especialment cars i, en qualsevol cas, tot és força més assequible que a Milà: allotjament, restaurants, etc.

Avió. Per volar a l'aeroport de Torí des de Barcelona només hi ha vols directes, amb Vueling i Ryanair, en els mesos centrals de l'any. La resta de l'any s'ha de fer una escala en una altre aeroport europeu, principalment italià o alemany.

En les dates del nostre viatge, a finals de març, encara no havia començat la temporada de vols directes i, com que no volíem agafar un vol amb escala, vam optar per un vol directe fins a l'aeroport de Milà-Malpensa perquè sabíem que la comunicació entre aquest aeroport milanès i la ciutat de Torí era fàcil i relativament ràpida.

Així que vam agafar un vol de la companyia Vueling que ens va costar 185 € el bitllet d'anada i tornada per cap, incloent tots els extres habituals. La durada del vol entre els aeroports de Barcelona i Milà va ser de poc més d'una hora. Els vols de Vueling surten de la Terminal 1 de l'aeroport de Barcelona i arriben a la Terminal 1 de l'aeroport de Milà-Malpensa.

Autobús. Per anar des de l'aeroport de Milà-Malpensa fins a la ciutat de Torí vam agafar un autobús directe de l'empresa Arriva. El preu del trajecte fou de 22 € per cap.

Els bitllets de l'autobús els havíem comprat dies abans en la seva pàgina web per si de cas, però quan vam agafar l'autobús vam veure que anava quasi buit i haguéssim pogut comprar-los directament al conductor.

Aquest autobús s'agafa en l'exterior de la Terminal 1 (també s'atura cinc minuts després davant de la Terminal 2). El còmode trajecte en aquest autobús fins a Torí és d'unes dues hores i transcorre principalment per l'autopista A4.

Un cop a Torí nosaltres vam baixar en la parada d'autobusos davant de l'estació Porta Susa, en el carrer Corso Bolzano, ja que aquest era el punt més proper al nostre allotjament a Torí.

Val a dir que també podíem haver triat l'opció d'anar des de l'aeroport de Milà-Malpensa fins a Torí en tren, però això implica agafar un tren des de l'aeroport fins a l'estació central de Milà i allà agafar-ne un altre cap a Torí. Tot plegat ens suposava més temps de viatge, més incomoditat per haver de canviar de tren i, a més, era més car que l'autobús.

Tren. Per al viatge de tornada entre les ciutats de Torí i Milà, en canvi, vam preferir agafar el tren. El bitllet entre les estacions Torino Porta Nuova i Milano Centrale en un tren regional de Trenitalia ens van costar 12,45 € per cap i l'havíem comprat en la mateixa estació torinesa dies abans. El trajecte en aquest tren suposa dues hores de viatge.

També hi havia l'opció d'agafar un tren d'alta velocitat de la companyia Italo. En aquest cas el trajecte suposa només una hora de viatge, més o menys, però el preu del bitllet era de quasi el triple que en el tren regional.

LA CIUTAT DE TORÍ

TORÍ (Torino en italià) és la capital de la regió italiana del Piemont i una important ciutat industrial situada en una plana als peus dels Alps, en la zona nord-oest d'Itàlia.

Relleu de metall davant del Caffè Torino representant un brau, el símbol de la ciutat (Torí, Piemont)

Històricament la ciutat fou al llarg dels segles un focus polític important a Europa. A partir del 1563 va ser la capital de l'important Ducat de Savoia i més tard del Regne de Sardenya-Piemont governat per la Casa Reial de Savoia. Torí també va ser, entre els anys 1861 i 1865, la primera capital de la Itàlia unificada, quan aquesta esdevingué el Regne d'Itàlia.

Tot aquests avatars històrics han deixat en la ciutat un imponent llegat històric, arquitectònic i cultural. Per aquest motiu a Torí hi trobareu magnífics palaus reials, una cuina increïble i una arquitectura barroca impressionant, entre molts altres alicients per als visitants.

Imatge nocturna de la Piazza Carlo Emanuele II i l'església de la Santa Croce (Torí, Piemont)

I, malgrat això, Torí és una ciutat relativament desconeguda fora d'Europa. Es tracta, doncs, d'una joia amagada que sovint passa desapercebuda davant d'altres ciutats italianes famoses, com Venècia, Roma, Florència o, fins i tot, Nàpols.

Per aquest motiu Torí és una ciutat força més autèntica que les anomenades anteriorment, la qual cosa permet al visitant gaudir d'una experiència més local.

Allotjament a Torí

En la ciutat de Torí ens vam allotjar en un apartament de Loger Confort Residence & Apartments, situat en la Via XX Settembre, 7, en el costat sud del centre històric de Torí i a uns 350 metres de l'estació de tren Porta Nuova.

Vam pagar 115 €/nit per un magnífic apartament molt confortable i ben equipat en el que ens hi vam trobar molt bé. La neteja és impecable i la seva ubicació és excel·lent, prop de tots els monuments i museus importants del centre històric.

És millor demanar un apartament que no doni al carrer, ja que hi passa el tramvia i pot ser sorollós de nit. Els que donen al pati interior, com era el nostre cas, són tranquils i només hi ha sorolls en la part posterior d'un restaurant que hi ha en l'altre costat del pati, però que s'acaben a les 23:00 hores aproximadament.

El personal de recepció d'aquesta apartaments és molt atent i simpàtic. El darrer dia vam poder deixar l'equipatge fins a la tarda després d'entregar les claus de l'apartament. Lloc molt recomanable.

Com moure's per Torí

El centre històric de Torí és suficientment compacte com per poder-lo recórrer perfectament a peu. Però per a trajectes fora d'aquesta àrea hi ha la possibilitat d'agafar l'autobús urbà, el tramvia o el metro.

Un tramvia en un dels carrers del centre històric (Torí, Piemont)

A Torí nosaltres només vam agafar un autobús per anar fins al Museu Lavazza, fora del centre històric. El bitllet ens va costar 1,5 € per cap i vam poder pagar amb la targeta de crèdit.

Què veure i què fer a Torí: motius pels quals val la pena visitar Torí

Com ja hem dit anteriorment, la ciutat de Torí té un munt de punts d'interès per a tenir-nos ocupats durant uns dies.

Però, quants dies són necessaris per a visitar Torí?. Algú podria esta temptat de veure els principals punts d'interès de la ciutat en un sol dia, anant a contrarellotge d'un lloc a l'altre, però seria una veritable llàstima.

Fins i tot dedicar-li només dos dies és molt just. En realitat, tres dies o més és el temps que considerem idoni per tal d'apreciar bé la ciutat i les experiències que ofereix, tal com veureu a continuació. En el nostre cas vam dedicar-li tres dies sencers i ens vam quedar amb ganes de més.

A continuació, més que explicar dia a dia el nostre recorregut per la ciutat de Torí, intentarem donar-vos onze motius pels quals hauríeu de posar aquesta ciutat al capdamunt de la vostra llista de destinacions a visitar:

1. El centre històric de Torí, un museu a l'aire lliure

El centre històric de Torí està farcit d'arquitectura barroca. I és que la puixança econòmica i el fet de convertir-se en capital del Ducat de Savoia van propiciar que Torí hagués de plantejar-se el creixement a partir dels límits de la ciutat romana original. Entre el segle XVII i principis del segle XVIII es van dur a terme tres ampliacions de la ciutat seguint en tots els casos les pautes de l'urbanisme barroc que imperava llavors i mantenint sempre una coherència de criteris.

La Galleria San Federico, un preciós carrer comercial cobert (Torí, Piemont)

D'aquesta manera es va donar continuïtat a la retícula de carrers de la ciutat antiga, es van crear grans eixos viaris i un gran nombre de places, intentant mantenir sempre una rigorosa uniformitat estilística en les façanes dels edificis residencials, amb les seves característiques porxades.

I és que una característica arquitectònica de Torí que la fa única a Europa són les seves elegants porxades, les quals s'estenen al llarg de 18 km per diferents carrers de la ciutat, com la Via Roma, la Via Po o les places Piazza Vittorio, Piazza Castello i Piazza San Carlo. Estan construïdes amb estils i materials diversos.

Porxades de marbre en la Via Roma (Torí, Piemont)

En el seu moment aquestes porxades es van fer, principalment, per a permetre a la noblesa torinesa passejar per la ciutat a cobert de la pluja i el fred en els períodes hivernals i protegits del sol en els mesos d'estiu. Ara, qualsevol persona que passegi pel centre de Torí pot gaudir d'aquest element arquitectònic tan bonic i pràctic.

Però, saltant uns quants segles enrere, en el centre històric de Torí també trobem la Porta Palatina, la porta nord que en l'època romana (segle I a.C.) permetia l'accés a través de les muralles a l'antiga Julia Augusta Taurinorum, l'actual Torí. Aquesta és una de les portes d'aquell període millors preservades de tot el món.

La Porta Palatina (Torí, Piemont)

Per altra banda, la Catedral de Sant Joan Baptista (Duomo di San Giovanni Battista) és la principal església de Torí. Va ser construïda durant els anys 1491–1498, al costat d'un campanar construït el 1470. I la Capella del Sant Sudari es va afegir a l'estructura el 1668–1694, connectant la Catedral amb el Palau Reial.

El Duomo o Catedral de Sant Joan Baptista (Torí, Piemont)

Aquesta capella es va construir expressament per a custodiar el Sant Sudari, el famós i polèmic Llençol Sant, el qual pertany a la família de Savoia des de fa segles. És una obra mestra de l'arquitectura barroca italiana, destacant la seva intricada i meravellosa cúpula de fusta i marbre. L'interior de la capella es pot veure en la visita al Palau Reial.

Quant al Sant Sudari no és visible per al públic, excepte en ocasions molt excepcionals, a causa del seu estat extremadament fràgil. Es poden veure rèpliques a l'interior de la Catedral i també en el Museo della Sindone o Museu del Llençol Sant, on a més s'explica la història del Sant Sudari i de tots els seus misteris.

I per acabar aquest capítol dir que la conjunció de tots aquests elements arquitectònics de tants segles han donat lloc a un centre històric senzillament meravellós, elegant i molt agradable per a recórrer a peu i gaudir d'aquesta fantàstica arquitectura a peu de carrer.

2. Una ciutat d'impressionants palaus i residències reals

En la ciutat de Torí i voltants hi ha fins a un total de 22 palaus i residències reials i és que, recordem-ho, Torí fou capital ducal i reial durant tres segles. Només citarem tres d'ells perquè són els que vam visitar:

• Palau Reial (Palazzo Real). Es tracta d'un palau impressionant que fou construït al segle XVI en estil barroc i amb elements neoclàssics. En aquest palau s'hi va establir la seu de la Casa Savoia des de finals del segle XVI.

Patrimoni de la Humanitat El Palau Reial de Torí forma part del conjunt de Residències de la Casa Reial de Savoia que estan inscrites com a Patrimoni de la Humanitat de la Unesco des de l'any 1997.

Vista de l'Armeria Reial del Palau Reial (Torí, Piemont)

Des de mitjans del segle XX aquest palau fou convertit en museu. L'entrada costava ara 15 € per cap i si es compra per internet us podeu saltar les cues que es formen a les taquilles en els dies de més afluència.

La magnífica cúpula de la Cappella della Sacra Sindone del Palau Reial (Torí, Piemont)

Amb l'entrada es poden veure les principals estances reials i l'espectacular sala on es troba l'Armeria Reial, així com la no menys imponent Capella del Llençol Sant (Cappella della Sacra Sindone) i també la fantàstica galeria d'art dels Savoia. Acabada la visita a l'interior del palau es poden visitar els seus jardins reials, els quals són d'accés gratuït.

• El Palau Madama (Palazzo Madama), per la seva banda, és un altre dels palaus que forma part del conjunt Residències de la Casa Reial de Savoia que són Patrimoni de la Humanitat. Agafa el seu nom del fet que van ser dues reines (madama) de la Casa de Savoia les que van dur a terme entre els segles XVII i XVIII les reformes més grans, convertint l'edifici original en un palau barroc. Aquest palau va allotjar el primer Senat del Regne d'Itàlia.

Vista lateral del Palazzo Madama (Torí, Piemont)

En l'actualitat aquest palau acull el Museo Civico d'Arte Antica, el qual posseeix una gran col·lecció de pintures dels períodes medieval, Renaixentista i Barroc. Entre els objectes mostrats hi ha el frontal d'altar dedicat a la Mare de Déu procedent del monestir de Sant Cugat del Vallès.

• Palau Carignano. El seu nom prové del fet de que fou la residència privada dels prínceps de Carignano. La seva construcció data de finals del segle XVII. La seva façana principal, construïda amb maó en un típic estil barroc, té una característica forma el·líptica que la fa diferent de les altres façanes de la mateixa estructura.

La façana principal del Palau Carignano que dóna a la Piazza Carignano (Torí, Piemont)

Actualment allotja el Museo nazionale del Risorgimento italiano. Aquest palau és un dels 13 palaus i residències reials que formen part del conjunt Residències de la Casa Reial de Savoia que són Patrimoni de la Humanitat

3. Museus de primer nivell

Si Torí és, tal com hem vist, una ciutat rica en palaus també compta amb un conjunt de museus increïble i, entre ells, hi trobareu el museu egipci més antic del món.

• Museo Egizio. Aquest museu fou fundat l'any 1824 per Carles Fèlix I, duc de Savoia i rei de Sardenya i està considerat, pel valor dels objectes que conté, com el més important del món després del museu egipci de El Caire.

El museu egipci de Torí compta amb vora de 30.000 peces d'art egipci que cobreixen el període que va del paleolític a l'època ptolemaica i que ocupen un total de dos km de galeries que s'estenen per diverses plantes. Es poden veure mòmies humanes i animals, articles de les tombes dels antics reis i reines, així com una col·lecció de papirs.

• Museo Nazionale del Cinema. Un altre museu molt interessant i imprescindible per a qualsevol amant del cinema. Compta amb una col·lecció increïble d'artefactes de cinema, des d'articles que s'utilitzen darrere de la càmera i davant d'ella fins a pòsters d'una gran col·lecció de pel·lícules clàssiques.

A més, el museu del cinema es troba ubicat en l'interior de la Mole Antonelliana, un característic i preciós edifici de 167 metres d'alçada que és la icona arquitectònica de Torí. Deu el seu nom a l'arquitecte Alessandro Antonelli que va iniciar la seva construcció el 1863 i la va completar el seu fill l'any 1889. L'edifici té una terrassa accessible des d'on es pot gaudir d'unes vistes magnífiques de la ciutat.

Exposició «The World of Tim Burton» en el Museo Nazionale del Cinema de la Mole Antonelliana (Torí, Piemont)

Coincidint amb la nostra visita a Torí el Museo Nazionale del Cinema hostatjava l'exposició The World of Tim Burton, un viatge a l'univers visionari i a la creativitat del director de cinema estatunidenc Tim Burton a través de documents, dibuixos i esbossos que forman part de l'arxiu personal del director.

• Galleria Sabauda, la qual conté la col·lecció d'art que la Casa de Savoia va aplegar al llarg de diversos segles, amb obres d'art dels segles XIV al XVIII.

• Museu Lavazza. A nosaltres ens va agradar molt la visita a aquest museu, el qual ofereix una interessant experiència immersiva en la cultura del cafè i els seus rituals, a través d'un viatge multisensorial que recorre la història de l'empresa Lavazza i la cadena de subministrament del cafè.

Exterior de l'edifici corporatiu de l'empresa Lavazza i del seu museu (Torí, Piemont)

La visita inclou el tast d'una de les seves varietats de cafè, on la qualitat del producte i l'acurada preparació fan que l'experiència sigui sublim. Visita imprescindible per als amants del cafè.

Un Fiat 1100 ELr de 1950 amb el logo de Lavazza (Museo Lavazza, Torí, Piemont)

Lavazza és una coneguda empresa italiana dedicada a l'elaboració de productes del cafè que fou fundada l'any 1895 en la ciutat de Torí per Luigi Lavazza. L'entrada al museu costa 10 €.

• Museu Martini. Està dedicat a la popular marca de vermut Martini & Rossi, fundada el 1879 i amb seu a Torí. Ens hagués agradat visitar-lo, però aquest museu està situat en la població de Pessione, uns 26 km al sud-est del centre de Torí, i no ens va donar temps de veure'l.

Logo del vermut Martini en el Caffè Torino de la Piazza San Carlo  (Torí, Piemont)
    Logo del vermut Martini en el Caffè Torino de la Piazza San Carlo (Torí, Piemont)
  • Museo Nazionale dell'Automobile. Compta amb una col·lecció de quasi 200 cotxes de diverses èpoques i d'un interès excepcional.

• Centro Storico Fiat, situat en un bonic edifici modernista en la zona on es van instal·lar els primers tallers de fabricació de l'empresa automobilística FIAT (acrònim de Fabbrica Italiana Automobili Torino), fundada el 1899.

• Museu de la Juventus. I si us agrada molt el futbol (no és el nostre cas) podeu trobar interessant la visita a aquest museu, dedicat al club de futbol de la Juventus (la Juve), l'equip local de Torí des de 1897.

4. Torí és la capital de la xocolata

La llarga relació entre Torí i la xocolata es va iniciar el 1560, quan, per a celebrar el trasllat de la capital ducal des de Chambéry a Torí, el duc Manuel Filibert de Savoia va servir simbòlicament a la ciutat una fumejant tassa de xocolata, un producte que havia arribat d'Amèrica uns decennis abans.

I gràcies a Madama Reale, regent del ducat a mitjans del segle XVII, Torí es va convertir en la capital europea de la xocolata, ja que la xocolata es va fer més accessible per al poble planer i es venia xocolata calenta als cafès locals.

Durant el segle XVIII va néixer a Torí el Bicerin, una beguda calenta feta a base de cafè, cacau i crema de llet.

Un Bicerin en el Caffè Baratti & Milano (Torí, Piemont)

I a principis del segle XIX es va inventar, també a Torí, la Gianduia, una barreja de xocolata amb avellanes que va permetre transformar la xocolata en rajoles sòlides i donar vida als bombons de tot tipus, des dels pralinés fins als tartuf o els cremini. L'empresa que va inventar el producte al 1806 és Caffarel.

I un descendent actual de la Gianduia és la marca Nutella, el nom d'una crema d'avellana i cacau creada l'any 1964 per l'empresa Ferrero, fundada l'any 1946 a la població piemontesa d'Alba.

Encara podeu visitar la botiga original Caffarel de Torí, així com altres importants i històriques botigues de xocolata, com ara Peyrano Torino i Guido Gobino.

I si aneu a Torí a la tardor, no us perdeu Cioccolatò, el festival anual de xocolata. Durant deu dies, des de finals d'octubre fins al novembre, els millors productors de xocolata d'Itàlia s'instal·len a Torí. Hi ha espectacles i esdeveniments i tota la ciutat està totalment dedicada a la xocolata.

5. I també de la cultura del cafè i dels cafès històrics

Essent Torí el bressol del cafè exprés (espresso), així com del bicerin, no ha de sorprendre que aquesta ciutat tingui una rica història de la cultura del cafè, i dels cafès històrics

Un cafè espresso en la terrassa del Caffè Elena (Torí, Piemont)

Recordem que el bicerin és una beguda calenta, originària de Torí, feta amb capes de xocolata, cafè i nata. Aquesta beguda va evolucionar possiblement a partir de la bavarèisa, una beguda que era popular a Torí des del segle XVII i que tenia els mateixos components que el bicerin.

L'entrada del Caffè Fiorio en la Via Po (Torí, Piemont)

La diferència principal entre un i l'altre és que en el bicerin els tres components se serveixen acuradament en capes dins del got i en l'altre cas es barrejaven.

Els cafès més antics de Torí que encara es mantenen en funcionament daten de finals del segle XVIII.

A principis del segle XX, els cafès eren llocs de trobada populars per a artistes, escriptors i revolucionaris, i des de llavors han continuat sent centres socials.

Ara aquests cafès històrics s'han convertit en icones de la ciutat i són llocs d'interès per si sols.

Tot visitant la ciutat val la pena aturar-se en qualsevol d'aquests cafès amb encant per a prendre un bicerin, un espresso, una merenda reale, un aperitivo o qualsevol altra de les moltes exquisideses que ofereixen.

I mentrestant la vostra vista es recrearà amb els sostres, les parets, els quadres, els miralls i qualsevol dels molts detalls que adornen aquests increïbles espais amb un entorn barroc carregat d'història i d'històries.

La llista de cafès històrics de Torí és llarga, però val la pena visitar-ne uns quants per a gaudir de la seva atmosfera única en un lloc on el temps sembla haver-se aturat.

Una visita a Torí no seria completa sense haver gaudit del plaer d'entrar en un o més d'aquests cafès històrics. Nosaltres vam tenir l'oportunitat d'anar a uns quants dels més antics i ens van agradar molt tots ells.

Alguns dels cafès històrics de Torí ordenats de més antics a més nous:

• Caffè Al Bicerin (Piazza della Consolata, 5 - Torí). Data de 1763 i és el bressol del bicerin.
    L'entrada al Caffè Bicerin (Torí, Piemont)
  • Caffè Fiorio (Via Po, 8/C - Torí). Data de 1780 i també és gelateria.
  • Caffè San Carlo (Piazza San Carlo, 156 - Torí). Data de 1822. Va ser el primer lloc d'Europa en tenir làmpades de gas.
    La sala principal del Caffè San Carlo (Torí, Piemont)
  • Caffè Baratti & Milano (Piazza Castello, 27 - Torí). Data de 1875. Aquest cafè pertany a una de les marques més reconegudes de la indústria de la pastisseria piemontesa i italiana. Cafè també d'etil modernista.
    La barra del bar del Caffè Baratti & Milano (Torí, Piemont)
  • Caffè Platti 1875 (Corso Vittorio Emanuele II, 72 - Torí). També data de 1875 i consta d'una sala amb un refinat mobiliari Lluís XVI, d'una altra amb una barra de bar dels anys 20 i un sostre d'estuc de disseny barroc i colors pastel, i d'una darrera sala amb tocs d'Art Decò i estil racionalista.
    Una de les sales del Caffè Platti 1875 (Torí, Piemont)
  • Caffè Mulassano (Piazza Castello, 15 - Torí). Data de 1879 i aquí es va inventar el Tramezzino, un mini-entrepà fet amb pa blanc suau i sense crosta. L'interior del cafè és d'estil modernista.
  • Caffè Gelateria Pepino (Piazza Carignano, 8 - Torí). Data de 1884. És la gelateria més antiga del Piemont i aquí es va inventar i patentar el famós Pinguino, el primer gelat del món recobert de xocolata, embolcallat i servit en un pal.
    El Caffè Gelateria Pepino (Torí, Piemont)
  • Caffè Elena (Piazza Vittorio Veneto, 5 - Torí). Data de 1889. L'interior del cafè compta amb unes còmodes cadires i a l'exterior hi ha una terrassa que dóna a la gran plaça Vittorio Veneto.

Per tant, si sou amants del bon cafè i dels cafès amb història, Torí és un lloc de visita obligada.

6. Un lloc autèntic i no massificat

Una de les coses que més ens va agradar de Torí, i ens van agradar moltes, és que visitant-la no et sents com un turista entre multituds i en un parc temàtic, cosa que sol passar en altres ciutats italianes com Roma, Florència o Venècia.

Una Piazza San Carlo pràcticament deserta al capvespre (Torí, Piemont)

Aquí no trobareu les típiques botigues i restaurants turístics impersonals que tant abunden en altres ciutats del planeta. Ni tampoc haureu d'esquivar a tota hora els grups de turistes o patir les llargues cues en museus que són tan habituals en altres llocs.

A Torí és fàcil sentir-se com un torinès més, ja sigui comprant en la fleca o en el mercat, o bé fent una aturada en un dels cafès històrics de la ciutat. I sí, en aquests cafès històrics hom esperaria trobar-hi majorment forans, però la realitat és que gran part de la clientela continua sent local.

El riu Po i el pont Vittorio Emanuele I (Torí, Piemont)

Afortunadament el centre històric de Torí és encara una ciutat molt viva, en contrast amb el de Venècia, per exemple. Aquí tindreu l'oportunitat de gaudir d'aquesta sensació d'autenticitat i sentir, alhora, com si t'endinsessis en el passat d'aquesta ciutat tan elegant.

7. El Mercato Centrale, el mercat exterior més gran d'Europa

El mercat central de Torí o Mercato di Porta Palazzo està considerat com el mercat exterior més gran d'Europa, ocupant 4.500 m2 repartits en tres plantes. Està ubicat en la Piazza della Repubblica, a tocar de la Porta di Palazzo.

Està obert cada dia de 8:00 a 23:00 hores, excepte els divendres i dissabtes que roman obert fins a la mitjanit.

En aquest mercat hi trobareu més de 500 parades de venda de menjar i begudes on hi ha de tot, des de pa fins a gelats, passant per embotits i formatges o pasta fresca.

8. La rica gastronomia de Torí i del Piemont

Com en molts altres llocs d'Itàlia, la vida a Torí es centra molt en el menjar i la socialització que gira al voltant d'un àpat. Potser per això, la cuina local de Torí, i del Piemont en general, és una de les més variades i celebrades del país.

I no cal oblidar que en la població de Bra, uns 60 km al sud de Torí, va néixer el moviment Slow Food. Després, en aquesta zona, han anat sorgint molts restaurants inspirats en el concepte Slow Food i centrats en productes locals, frescos i de primera qualitat.

Cada tardor se celebra a Torí el Salone del Gusto e Terra Madre, una fira i congrés internacional d'alimentació on es destaca la importància de produir localment, menjar sa i assaborir socialment.

En qualsevol cas la ciutat de Torí està plena de restaurants, trattories, osteries i pizzeries, algunes opcions vegetarianes i un nombre creixent de llocs que ofereixen cuina de fusió basada en els favorits italians i barrejada amb sabors exòtics i variacions sobre la cuina tradicional.

A continuació les nostres recomanacions de restaurants en la ciutat de Torí:

• Melomangio Pizza & Food (Via Porta Palatina, 2 - Torí). Si voleu menjar com un local aquest és el lloc perfecte. Menjar absolutament fantàstic a preus raonables i amb un personal molt agradable. Tot cuinat a la perfecció. I de postres no us perdeu els seus cannoli o el tiramisú.
    Un dels deliciosos plats de la carta del restaurant Melomangio (Torí, Piemont)
  • L'Antica Pizzeria da Michele Torino (Via San Quintino, 2 - Torí). Gran varietat de pizzes, molt bones, molt grans i a uns preus increïbles. Aquesta pizzeria forma part d'una marca fundada a Nàpols l'any 1870.
  • Mari Misti (Via Po, 51/D - Torí). Restaurant especialitzat en peix, carn i pizzes tradicionals. Vam tastar un risotto de peix i estava deliciós.
  • Ristorante-Pizzera da Peppino (Via dei Mercanti, 7 - Torí). Es tracta d'un restaurant senzill i acollidor que serveix plats de pasta i carn tradicionals, així com pizzes i amanides. Menú de 14 € que inclou primer, segon, pa i beguda, amb quantitats generoses.

Per acabar amb aquest apartat aquí teniu alguns plats tradicional de la cuina de Torí i del Piemont.

9. L'Aperitivo i la Merenda Reale, dos indulgències molt torineses

L'Aperitivo torinès

El ritual local i social de l'aperitiu, que alguns també anomenen «apericena», consisteix en compartir una beguda, normalment alcohòlica, i alguna cosa per menjar en les hores abans del sopar, entre les 16 i les 22 hores. Un aperitiu al vespre és una manera de relaxar-se del dia i d'obrir la gana per sopar. Fins i tot pot ser un sopar lleuger.

L'hora de l'«aperitivo» amb Aperol en el Caffè San Carlo (Torí, Piemont)

Ha format part essencial de la vida de Torí des del segle XVIII, quan Benedetto Carpano va introduir a Torí el vermut, un vi aromatitzat amb arrels, escorces, llavors, herbes i espècies.

La beguda de l'aperitiu torinès pot ser un vermut tradicional, un Aperol o simplement una copa de vi blanc piemontès.

Són molts els bars i cafès de Torí on podeu gaudir d'un aperitiu juntament amb molta gent local que a la tarda omple aquests llocs. Nosaltres vam gaudir d'un magnífic aperitiu en el Caffè San Carlo.

La Merenda Reale

La dolça tradició de la Merenda Reale, o aperitiu reial, va néixer a la cort de Savoia torinesa a finals del segle XVII.

Durant el segle XVIII aquest berenar fou un passatemps reial, on els aristòcrates amb paladars exigents bevien tasses de xocolata calenta, acompanyades de galetes tradicionals i de noves especialitats de refinada rebosteria creada pels cuiners del palau.

Gaudint d'una Merenda Reale de 1700 en el Caffè Piatti 1875 (Torí, Piemont)

Ja en el segle XIX Torí era famosa a tot Europa per ser la «capital del gust» i comptava amb una constel·lació de cafès i pastisseries freqüentades per representants de la classe burgesa emergent, però també per la realesa que sortia del palau per a regalar-se un bicerin acompanyat de delicadeses dolces que podien ser sucades en la xocolata.

En l'actualitat podeu gaudir fàcilment d'aquest plaer anant a algun dels cafès històrics o de les Residències Reials que s'han adherit a la recuperació d'aquest dolç ritual, entre els que hi ha el Caffè Reale Torino, el Caffè Platti 1875, el Caffè Elena, el Caffè Fiorio, el Castello di Rivoli o el Caffè degli Argenti della Reggia di Venaria, entre d'altres.

En el nostre cas vam anar una tarda al Caffè Platti 1875 i vam demanar una Merenda Reale de 1700 (12 € per cap). Si aneu a Torí no us heu de perdre l'oportunitat de fer aquest petit viatge en el temps demanant una Merenda Reale en un d'aquests espais emblemàtics.

10. Torí i les vistes de postal

El teló de fons de la ciutat de Torí són els Alps, situats al nord-oest, i això dóna lloc, si la visibilitat és prou bona, a unes impressionants vistes, sobretot en el moment de la posta de sol.

Els millors llocs des d'on gaudir d'aquestes extraordinàries vistes són els següents:

• Piazzale Monte dei Cappuccini. Aquesta placeta elevada, just davant de la Chiesa di Santa Maria del Monte dei Cappuccini, es troba dalt d'un petit turó sobre la vora sud-est del riu Po.

Vista sobre el riu Po i el centre històric des del Monte dei Cappuccini (Torí, Piemont)

Des d'aquest mirador podreu veure la ciutat vella de Torí i el riu Po en primer terme i, al fons, els Alps, si hi ha bona visibilitat. Per arribar-hi des del centre només cal creuar el riu pel pont Vittorio Emanuele I i pujar el turó per Via Vittorio Amedeo Gioanetti.

• Mole Antonelliana. Des de la plataforma superior de la característica Mole Anonelliana tindreu vistes de 360 graus de tota la ciutat i molt més enllà. Això sí, aquí s'ha de pagar una entrada per poder accedir al mirador (12,50 €/pax).
    La Mole Antonelliana alçant-se sobre el centre històric de Torí (Torí, Piemont)
  • Basilica di Superga. La Basílica di Superga està edificada dalt del turó Superga, a una alçada de 672 metres, amb unes vistes impressionants, sobretot al capvespre.

Es troba situada a uns 11 km del centre de Torí i s'hi pot arribar perfectament amb transport públic. La millor forma d'arribar-hi és agafar l'autobús nº 68 o el tramvia nº 15 a Piazza Castello i baixar a Sassi-Superga, on hi ha l'estació de l'històric tren cremallera Sassi-Superga que puja fins dalt.

Vista de la Basílica de Superga (Torí, Piemont)

L'església en sí també és interessant de veure. Data de principis del segle XVIII i va ser construida per l'arquitecte Filippo Juvarra amb un estil classicista i amb un toc barroc. En el seu interior hi ha les tombes de molts dels prínceps i reis de la Casa de Savoia.

Aquest lloc també és molt conegut perquè el 4 de maig de 1949 s'estavellà aquí l'avió que transportava la plantilla del Torino FC (Gran Torino), un dels millors equips de futbol del moment. En aquest accident hi morí tota la plantilla del Gran Torino, fins a un total de 31 persones.

11. Camp base per a visitar el Piemont

Si disposeu de suficients dies, un cop acabada la visita a la ciutat, des de Torí podeu accedir fàcilment a la resta de la regió de Piemont en transport públic, tot i que és millor disposar de vehicle privat o de lloguer i passar una o més nits fora de Torí per a tenir més temps per explorar la regió.

En el nostre cas teníem pocs dies i vam preferir dedicar-los a Torí, però aquí us deixem una selecció d'alguns dels llocs d'interès històric, arquitectònic o natural de la regió del Piemont que podríeu visitar:

• Llac d'Orta. Aquest llac es troba a uns 130 km en cotxe al nord de Torí. És una ubicació impressionant i el llac és cristal·lí i perfecte per a un bany a l'estiu. També es pot explorar el llac amb vaixell i visitar l'illa Isola di San Giulio, que es troba al bell mig del llac.
  • Llac Maggiore. Aquest altre llac està a només 15 km en cotxe del llac d'Orta i fa de frontera entre les regions del Piemont i la Llombardia i també amb Suïssa en el seu extrem nord. Una visita obligada aquí són les petites poblacions d'Stresa i de Verbania i, sobretot, les illes de l'arxipèlag Borromeu pel seu encant històric i natural. D'aquestes petites illes, l'illa Bella i l'illa Madre són imprescindibles.
  • Abadia de Sacra di San Michele. És un dels llocs més enigmàtics i fascinants del Piemont i està ubicat a uns 38 km a l'oest de Torí. Fou construïda entre finals del segle X i principis del segle XI en el cim del mont Pirchiriano, de 936 metres d'alçada, i situada en el municipi de Sant’Ambrogio di Torino de la Val di Susa.
  • Palazzina di Caccia of Stupinigi. Es tracta d'un esplèndid i elegant palauet d'estil rococó situat a Stupinigi, a uns 10 km al sud-oest de Torí i que fou construït com un pavelló de caça real a principis del segle XVIII. Inclòs en el conjunt Residències de la Casa Reial de Savoia que està inscrit com a Patrimoni de la Humanitat de la Unesco.
  • Parc Natural de l'Alpe Veglia i l'Alpe Devero. És un lloc encantador i espectacular i un dels que millor representa la bellesa paisatgística de la regió del Piemont. Un lloc ubicat en la vall d'Ossola, on submergir-se en una natura verge i idíl·lica i on passejar entre muntanyes d'una bellesa espectacular.
  • Castello di Agliè. El famós Castell Ducal d'Agliè fou construït a l'Edat Mitjana i posteriorment remodelat i modernitzat pels arquitectes de la Casa de Savoia, donant lloc a una original barreja d'estils arquitectònics i artístics que fa que la visita sigui més agradable i interessant.
  • Forte di Fenestrelle. Aquest fort és l'estructura fortificada més gran d'Europa i la construcció emmurallada més gran després de la Gran Muralla Xinesa. Un colós de pedra que s'estén durant uns cinc quilòmetres pels turons de la Val de Chisone i cobreix un desnivell de gairebé 700 metres. Fou construïda entre els segles XVIII i XIX per ordre de Vittorio Amedeo II de Savoia.
  • Rutes de senderisme. I si voleu fer senderisme, teniu moltes opcions. Per exemple, es pot explorar la reserva natural Bosco dei Ronchi, situada als afores de la ciutat, o fer una excursió d'un dia sencer per anar fins al Colle Del Sommelier, que es troba a les muntanyes de la frontera amb França.

LA CIUTAT DE MILÀ

MILÀ (Milano en italià) és la capital de la regió italiana de la Llombardia i la més important i poblada de tot el nord d'Itàlia. Avui dia és una ciutat molt cosmopolita i passa per ser una de les capitals mundials de la moda i del disseny.

La història de Milà és força interessant i complicada alhora, ja que la ciutat, i la regió de la Llombardia en general, van ser governades per celtes, romans, gots, llombards, espanyols i austríacs al llarg dels segles.

Vista interior de les Galeries Vittorio Emanuele II (Milà, Llombardia)

L'antiga ciutat de Mediolanum, el nom llatinitzat de la ciutat fundada per una tribu celta cap al 590 a.C. en el centre de la vall del riu Po, va passar a formar part de l'Imperi Romà l'any 222 a.C. i va ser un centre molt actiu i important durant molt temps.

Però va perdre gran part del seu poder a mesura que l'Imperi Romà s'anava dissolent, fins que va arribar un altre període de floreixement, pel que fa a la riquesa i la cultura, sota la família Visconti, els quals van ser senyors de Milà del 1277 al 1447. L'any 1395 el títol de senyor de Milà va passar a ser el Ducat de Milà.

I a partir de 1450, durant el període renaixentista, Milà fou governada per la família Sforza. En aquest període la ciutat va començar el seu desenvolupament transformant-se en una poderosa metròpoli. Després la ciutat va pertànyer a les monarquies espanyola i francesa i va estar sota l'imperi de Napoleó des del 1796 fins al 1814. El 1859 va passar a formar part del nou Regne d'Itàlia.

I ja en el segle XX, després de la Segona Guerra Mundial i particularment durant la dècada de 1950 Milà fou un símbol de la potència de l'esforç de reconstrucció italià, tant a nivell industrial com cultural.

Allotjament a Milà

A Milà vam allotjar en un dels apartaments que gestiona l'empresa Fifty Eight Suite Milan, concretament en el que està ubicat en la Via Borgospesso, 27. Aquest apartament està situat en una zona tranquil·la de carrers estrets i plens de comerços, la majoria de luxe, a 1,1 km de la plaça del Duomo. De fet, aquesta zona és coneguda com Quadrilatero della moda o Quad d’Oro, ja que es tracta d'una exclusiva zona comercial del centre històric.

En aquest cas vam pagar 167 €/nit per un apartament gran i bastant ben equipat. L'únic inconvenient que li vam trobar, tot i que és quelcom temporal, és que en l'edifici de davant estaven fent obres i en la façana havien col·locat un rètol lluminós enorme i a la nit s'escolava una mica de llum per les escletxes de les portes del balcó.

En qualsevol cas, el personal de l'empresa que ens va atendre en persona i via Whatsapp, el Flavio i el Christian, van ser extremadament amables i diligents amb les nostres peticions i necessitats. El dia que marxàvem de Milà vam poder deixar l'equipatge en l'oficina de l'empresa per així poder visitar el centre de la ciutat amb més comoditat.

Com moure's per Milà

El centre històric de Milà és més gran que el de Torí, però és suficientment compacte per poder-lo recórrer a peu.

En qualsevol cas, a Milà les opcions de transport públic urbà també són l'autobús, el tramvia i el metro. Nosaltres només vam utilitzar el metro per anar i tornar des de l'estació de tren Milano Centrale fins a l'allotjament.

El cost del bitllet senzill de metro era de 2, 20 €. En cas d'estar a Milà diversos dies o si teniu previst utilitzar molt el transport públic llavors cal estudiar fórmules com el Milan City Pass o d'altres tipus d'abonaments.

Què veure i què fer a Milà

Com ja hem dit al principi d'aquesta guia/relat, només vam dedicar unes poques hores a Milà, ja que l'objectiu principal d'aquest viatge era Torí. En aquestes poques hores vam revisitar (ja coneixíem Milà d'un altre viatge) alguns dels seus principals punts d'interès, tots ells situats dins del límits del centre històric.

Façana del Teatro alla Scala, un dels teatres d'òpera més famosos del món (Milà, Llombardia)

Lògicament hi ha moltes coses a veure i a fer en la ciutat de Milà: esglésies, palaus i castells, museus, teatres, òpera, exposicions culturals, edificis d'arquitectura moderna, encantadors carrers i places, jardins, gastronomia, compres, esports, etc. i aquí no les enumerarem perquè les podeu trobar en molts llocs a internet.

El centre històric de Milà

El Centro Storico aplega els barris històrics de la ciutat de Milà que estan continguts dins de l'àrea delimitada antigament per les muralles de la ciutat medieval i avui pels carrers que formen el Corso Navigli.

En aquest centre històric trobareu la major part dels llocs de referència i de les icones turístiques més famoses de Milà, com ara la catedral Duomo de Milà, la galeria comercial Galleria Vittorio Emanuelle II, el teatre operístic Teatro alla Scala o el castell Castello Sforzesco.

Llargues cues per entrar a la Catedral de Milà o Duomo (Milà, Llombardia)
Vista nocturna de l'entrada de les Galeries Vittorio Emanuele II (Milà, Llombardia)
Interior de les Galeries Vittorio Emanuele II (Milà, Llombardia)
El Palazzo delle Scuole Palatine en la Piazza dei Mercanti (Milà, Llombardia)
Vista nocturna del castell Sforzesco i la font de Piazza Castelo (Milà, Llombardia)
Passejant per la Via Dante (Milà, Llombardia)

Però el centre històric també inclou zones comercials exclusives on destaca, sobretot, el famosíssim Quadrilatero della moda, delimitat per via Montenapoleone, via Manzoni, via della Spiga i Corso Venezia, amb elegants carrers que apleguen un gran nombre de botigues de moda, disseny i artesania de les marques més luxoses i top de tot el món.

Tal com ja hem dit anteriorment, en aquesta visita a Milà ens vam limitar a recórrer amb tranquil·litat una part d'aquest centre històric de la ciutat llombarda, gaudint del seu gran ambient, bellesa i harmonia.

Relat d'un viatge de 12 dies per l'Úmbria, els Abruços i el Laci - Jaume Rovira Colomer & Araceli Soler Vendrell [2018]
CAMPÀNIA - Guia i relat d'un viatge a Nàpols i la regió de la Campània - Suanda, Yolanda & Toni (Viatgeaddictes) [2018]
Relat d'un viatge de 15 dies per la Pulla (Puglia) - Jaume Rovira Colomer & Araceli Soler Vendrell [2016]
Diari de viatge a la Campània italiana - Rafel Campoy [2016]
Positano, el poble més romàntic d'Itàlia - Sònia Graupera [2011]
Relat d'un viatge d'Espanya al Caucas amb autocaravana - Piki y Enrique (Abueletes) [2011]
Relat d'una escapada nadalenca a Roma - Isa, Xavier, Daphne & Obi-Wan [2010]
Relat d'una volta a Sicília en 7 dies - Roser Escrig Sarreta [2010]
Una Setmana (Santa) a Nàpols i voltants - José Villén [2010]
Relat d'un viatge a la Toscana i Umbria - José Luís García López [2010]
Relat d'un viatge de 9 dies a Sardenya - Asun Sunyol & Àngel Armengol [2009]
Relat d'una escapada a Bèrgam i el nord d'Itàlia - Jordi Rodríguez & Marta Colomer [2008]
Relat d’una escapada a l’Alguer i Sardenya - Jordi Rodríguez & Marta Colomer [2008]
Diari d'una escapada a Florència i Pisa - Vanessa y Roger [2008]
Breu relat d'un viatge a Sicília - Aída Aguirre [2008]
Viatge a Emilia Romagna en 5 dies - Marta Pérez [2007]
Viatge a Sicília - Marta & Josep [2007]
ITÀLIA - Guia i relat d'un viatge a Venècia i Pàdua - Yolanda & Toni (Viatgeaddictes) [2007]
Relat de viatge a Sardenya - Sònia Graupera [2006]
Viatge a Nàpols i la Costa Amalfitana - Jaume Rovira Colomer & Araceli Soler Vendrell [2006]
Viatge en cotxe per Itàlia - Luciano Massone [2006]
Umbria, el cor verd d'Itàlia - Sònia Graupera [2006]
Roma, crònica de 6 dies de viatge - Vanesa Jiménez [2006]
Viatge per Europa amb InterRail - Sandro Alarcón & Rosa Moreno [2006]
Roma, la ciutat màgica - Mª Dolores Martínez Giménez [2002]
SICÍLIA - Guia i relat d'un viatge a Sicília - Yolanda & Toni (Viatgeaddictes) [2000/01]