Bandera de La Rioja

LA RIOJA

Guia d'una escapada en cotxe a La Rioja

En aquest curt viatge de tres dies a La Rioja, en cotxe, vam visitar Logronyo, Santo Domingo de la Calzada, San Millán de la Cogolla, Nájera, Haro, la vall de Cameros, la vall del riu Leza, i Calahorra.

Yolanda i Toni (Viatgeaddictes)
Published on Data viatge: 2007 | Publicat el 16/04/2007
Darrera actualització: 09/2023

L'església de San Miguel al costat del riu Tirón (Cuzcurrita de Río Tirón)

En aquesta guia intentarem resumir breument un curt recorregut de tres dies que vam fer per La Rioja durant una Setmana Santa, amb una breu incursió a la Rioja alavesa. I ho farem a partir de tres rutes diferents que permeten visitar i veure alguns dels principals punts d'interès d'aquesta zona.

Disposant de tants pocs dies vam haver d'escollir bé els llocs a visitar i traçar amb cura les rutes per a optimitzar el nostre escàs temps.

Vam comptar amb l'ajut inestimable de la guia Las Mejores rutas por La Rioja en coche (RACC/Edicions 62), on s'exposen 13 possibles itineraris per a descobrir La Rioja amb un vehicle.

D'altra banda també ens resultà molt pràctic un mapa turístic i de carreteres que es podia aconseguir en qualsevol Oficina de Turisme de la zona.

Finalment, dir que aquesta guia es complementa idealment amb Escapada en cotxe a Vitòria-Gasteiz i la Rioja Alabesa, un recorregut turístic portat a terme durant un cap de setmana per terres alabeses.

La Rioja és una comunitat autònoma espanyola interior amb un territori relativament petit que, per geografia i per història, ha estat i és terra de pas, ja que per ella es passa per anar del Cantàbric a la Mediterrània o dels Pirineus a la Meseta castellana. Encara que és coneguda sobretot per ser terra de vins, la veritat és que posseeix moltíssimes més coses d'interès per al viatger.

Allotjament a La Rioja

Com a camp base per a pernoctar i recórrer La Rioja vam escollir la població de Navarrete, situada uns 14 km a l'oest de Logronyo, ja que disposava d'unes quantes opcions d'allotjament sense ser una gran ciutat i a més està situada en un lloc estratègic, en al centre de la regió i al costat d'un gran ventall d'importants vies de comunicació de la zona, com la N-120, la N-232, l'A-12, l'AP-68 o la LR-137. Això ens permetia anar pràcticament en qualsevol direcció.

En el capítol d'allotjament recomanem especialment la Casa Peregrinando (calle Mayor Alta, 34 - Navarrete), una encantadora pensió que ocupa un edifici del segle XVII amb murs de pedra i maó i bigues i columnes de fusta, restaurat i decorat amb molt bon gust per Roberto, el seu propietari, un arquitecte veneçolà.

En el moment de la nostra visita disposava només de cinc habitacions i dos grans banys (compartits), a més d'una terrassa, un acollidor saló amb xemeneia, i una preciosa entrada. És imprescindible reservar. El preu de l'habitació doble era llavors de 45 €, amb bany compartit i sense esmorzar. No era barat, però el lloc té un encant especial que fa que valgui la pena.

Una opció més econòmica, també a Navarrete, era la Fonda La Carioca (calle Abadía, 1 - Navarrete), on una habitació doble amb bany i TV, senzilla i un pèl petita, costava 30 €.

Restaurants a La Rioja

En el capítol de restaurants algunes de les nostres recomanacions són les següents:

• Bar-Restaurant Hispano (Paseo San Julián 12 - 26300 Nájera), excel·lents entrepans i tapes
  • Restaurant San Andrés (Ctra. N-120, km 23 - 26300 Alesón), amb un menú que costava 10 € i tenia una excel·lent relació qualitat-preu
  • Restaurant El Sequero (Ctra. N-232, km 15 - 26509 Agoncillo), amb un menú que costava 10 € i tenia una excel·lent relació qualitat-preu
  • Restaurant La Calera (a uns 500 metres del Monestir de Yuso, al costat d'una carretera local), amb un bon menú que costava 12 €.

GUIA D'UNA ESCAPADA A LA RIOJA: TRES RUTES EN COTXE

Lògicament a La Rioja hi ha moltes rutes possibles que poden combinar monuments, paisatges, senderisme, enogastronomia, cultura, història i molt més. En aquesta escapada teníem tres dies disponibles i vam dissenyar tres rutes en cotxe, una per a cada dia, basant-nos en les propostes de la guia Las Mejores rutas por La Rioja en coche.

Les tres rutes proposades tenen el seu punt d'inici i final en la població de Navarrete, ja que aquí hi teníem l'allotjament escollit. Les distàncies en cotxe a cobrir des d'un punt més o menys central en aquesta Comunitat Autònoma són prou assequibles i permeten establir el camp base en un únic lloc, com fou el cas.

A continuació descrivim aquestes tres possibles rutes en cotxe per La Rioja, dissenyades segons els nostres propis gustos i temps disponible. Esperem que us puguin ser d'ajuda per a planificar la vostra visita a La Rioja.

RUTA 1: Santo Domingo de la Calzada, Haro, Cuzcurrita de Río Tirón i Logronyo

Partint de Navarrete per la N-120 vam començar aquesta ruta posant rumb cap a Santo Domingo de la Calzada.

Un cop arribàrem a aquesta població ens vam adreçar a l'Oficina de Turisme (c/ Mayor, 70) per a obtenir un molt útil mapa amb tots els punts d'interès del casc històric d'aquesta població, que són molts: muralles dels segles XIII i XIV, cases i edificis dels XVI a XIX, abadies, convents, etc.

Passejant pels carrers del seu casc històric vam anar trobant tots aquests interessants llocs. A més, davant de cada edifici històric sol haver un panell informatiu amb un resum de la seva història.

Imatge lateral de la catedral de Santo Domingo de la Calzada

Però per descomptat l'edifici més emblemàtic de Santo Domingo de la Calzada és sens dubte la seva Catedral, amb el seu origen en el segle XII. L'entrada costava llavors 3 € i permetia visitar la pròpia església, una exposició permanent ubicada al costat del claustre i pujar a la teulada per una de les seves defenses. Des de dalt de la teulada hi ha una excel·lent vista de les muralles i de la torre de la catedral, separada de l'edifici principal uns metres.

A continuació vam recórrer els 20 km que hi ha fins Haro seguint la LR-111. Abans d'arribar a Haro ja podíem veure des de la carretera nombrosos cellers, molts d'ells en bonics edificis.

Façana de l'edifici de l'Ajuntament d'Haro

Arribats a Haro vam aparcar el cotxe i a peu ens vam dirigir a la bonica Plaza de la Paz, el centre del nucli antic. Des d'aquí vam recórrer alguns carrers adjacents per a veure per fora els palaus de Paternina o dels Condes de Haro, l'església de Santo Tomás, la basílica de Santa María de la Vega o l'antic convento de los Agustinos.

Aquest antic convent avui dia allotja l'hotel Eurostars Los Agustinos. Val la pena entrar dins per a veure com s'ha integrat l'antic claustre del convent en les noves instal·lacions i fixar-se en les inscripcions que hi ha en alguns dels seus murs i pilars, fetes pels presos que hi va haver en l'època en que aquest convent va ser habilitat com presó.

Antic claustre del convent Los Agustinos, avui dia formant part d'un hotel (Haro)

De tornada al cotxe vam sortir d'Haro i seguint les carreteres N-126 i N-232 vam passar per les poblacions de Casalarreina i Tirgo abans d'arribar al petit poble de Cuzcurrita de Río Tirón, ja en la vall del riu Tirón.

Cuzcurrita de Río Tirón és un poble de postal. El conjunt que formen el riu Tirón, el castell dels Velasco (un palau-fortalesa del segle XV molt ben conservat), el safareig i el pont medieval és d'una gran bellesa. Abans d'anar-nos d'aquest poble vam veure també l'església de San Miguel.

Vista del castell dels Velasco (Cuzcurrita de Río Tirón)

I des de Cuzcurrita de Río Tirón vam anar cap a la ciutat de Logronyo, a uns 53 km per la N-232 i la darrera etapa de la ruta en aquesta jornada.

La Concatedral de Santa María la Redonda (Logronyo)

Logronyo és la principal ciutat i la capital de la comunitat autònoma de La Rioja

Aquí vam visitar el seu interessant nucli antic, amb els carrers Ruavieja, Sagasta i de Barriocepo, així com places, palaus, la Concatedral de Santa María de la Redonda, l'església de Santa María de Palacio i molt més.

Per altra banda, en el centre del nucli antic de Logronyo hi ha uns quants bars i restaurants amb força ambient, especialment animats per les nits.

I des de Logronyo vam tornar cap a Navarrete, a només 14 km, donant per acabada aquesta primera ruta i jornada a La Rioja.

Recordem que Navarrete és la població que havíem triat com a lloc de pernocta en aquesta escapada.

RUTA 2: San Millán de la Cogolla, Cañas, Elciego i Nájera

Vam sortir de Navarrete per la N-120 cap a l'oest i ens vam desviar a l'alçada d'Alesón per agafar la LR-136 en direcció a San Millán de la Cogolla. Seguint aquesta bonica ruta vam passar per petits poblets, tots amb la seva corresponent església, com Tricio, Cárdenas, Badarán o Berceo.

A San Millán de la Cogolla el principal punt d'interès són els monestirs de Yuso i Suso, declarats Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO l'any 1997 i ubicats en un paratge natural molt bonic.

Vista sobre el monestir de Yuso (San Millán de la Cogolla)

L'enorme monestir de Yuso, conegut per alguns com l'Escorial de La Rioja, és un edifici del segle XVI que s'havia de visitar forçosament amb guia. L'entrada costava llavors 4 €.

La visita és molt interessant i permet contemplar l'interior de l'edifici, incloent el claustre, l'església, la impressionant sagristia i el museu, amb reproduccions de les belles arquetes que van contenir les restes de San Millán, o de les Glosas Emilianenses, unes anotacions manuscrites que, suposadament, serien el primer text escrit en castellà.

El còdex Aemilianensis 60 conservat en el monestir de Yuso (San Millán de la Cogolla)

Per altra banda, la visita al monestir de Suso, situat a 1 km de l'anterior, també era guiada i costava 3 €. Les entrades es compraven en l'oficina que hi havia en el monestir de Yuso.

Degut al fet que l'accés amb vehicle particular estava prohibit llavors era obligatori agafar un microbús que sortia cada mitja hora de l'aparcament de Yuso. Això implicava que el número de persones que podien visitar el monestir de Suso al llarg d'un dia estava limitat per les places disponibles en aquest microbús. Si hom està interessat en la seva visita és recomanable reservar les entrades en el telèfon +34 941 373 082 de la seva central de reserves.

Nosaltres vam optar per no visitar el monestir de Suso, però sí vam fer a peu el camí de pujada (senyalitzat) que surt de l'entrada del monestir de Yuso i condueix fins a ell. Aquest itinerari d'uns 15-20 minuts és molt bonic i les vistes sobre Yuso i els voltants són magnífiques i paguen molt la pena.

Un cop arribàrem al monestir de Suso vam poder veure per fora aquest bonic monestir reconstruït (la seva construcció és anterior al de Yuso). Després de gaudir una bona estona de l'excepcional vista vam reprendre el camí de baixada tornant per un sender diferent al de pujada, però que ens portà al mateix lloc de partida. Molt recomanable.

Paisatges de vinyes en La Rioja

De tornada al cotxe, vam reprendre la ruta, seguint la carretera LR-206 cap al nord. Al cap de 9 km vam passar per Cañas on vam veure per fora la bonica abadia de Santa María de San Salvador.

I més endavant vam passar per la població d'Azofra abans de connectar amb la N-120. La vam agafar en direcció cap a Logronyo i al cap de pocs quilòmetres ens vam desviar a l'esquerra seguint la carretera LR-208 cap al nord.

Seguint la LR-208 vam creuar els nuclis d'Hormilleja i San Asensio, on es troba el monestir de Santa María de la Estrella, reconstruït en estil neogòtic, fins arribar a la carretera N-232 que vam prendre en direcció a Logronyo.

Uns pocs quilòmetres més enllà ens vam desviar a l'esquerra, abans d'arribar a Torremontalvo, per agafar la LR-318 cap al nord, seguint les indicacions a Baños de Ebro.

Des de Baños de Ebro, població pertanyent a la Rioja alabesa (País Basc), vam continuar uns pocs quilòmetres fins ariibar a la població d'Elciego, amb l'objectiu de veure l'edifici dissenyat pel famós arquitecte canadenc Frank Gehry en les instal·lacions de les Bodegas Marqués de Riscal.

Les bodegues Marqués de Riscal amb l'edifici de Frank Gehry (Elciego)

Aquest edifici és molt cridaner, especialment pel contrast amb el seu entorn, i recorda bastant en formes i materials al museu Guggenheim Bilbao. Serà perquè l'arquitecte és el mateix...?.

Actualment l'edifici allotja un hotel de luxe, amb el mateix nom dels cellers, i el seu interior no és visitable si no s'és client de l'hotel o se'ns permet l'accés per a prendre una beguda al seu bar en dies de poca ocupació.

En qualsevol cas, els cellers Marqués de Riscal sí són visitables, però amb reserva prèvia.

A poca distància d'Elciego està la interessant població de Laguardia, la capital de la Rioja alabesa, però nosaltres vam deixar la seva visita per a una altra ocasió.

Des d'Elciego vam tornar a La Rioja entrant per la població de Cenicero i posant rumb cap a Nájera per la LR-113.

Quan vam arribar a Nájera vam aparcar el cotxe i vam creuar a peu el riu Najerilla per un pont de pedra per a accedir al seu nucli antic.

El cor del monestir de Santa María la Real (Nájera)

El principal punt d'interès del casc antic de Nájera és el monestir de Santa María la Real. L'entrada costava 3 € i la seva visita val realment la pena, amb el seu panteó real, el seu retaule major, o el claustre, però és especialment bonic el cor, amb un fantàstic cadirat del segle XV.

I des de Nájera vam tornar a Navarrete, a uns 18 km, donant per acabada aquesta segona ruta i jornada a La Rioja.

RUTA 3: Navarrete, Torrecilla en Cameros, Ortigosa de Cameros i Calahorra

En aquesta darrera ruta per La Rioja vam començar per visitar Navarrete, la població on teníem ubicat el nostre allotjament en aquesta escapada.

A Navarrete vam visitar la seva bonica Calle Mayor, l'antic traçat del Camino Jacobeo). Aquesta carrer està farcit d'edificis interessants dels segles XVII i XVIII. I separant la part alta i baixa d'aquest carrer està la bonica plaça esglaonada en la que es troba l'església de la Asunción.

Font i homenatge a la dona navarretana en la Plaza Mayor (Navarrete)

Acabada la visita a Navarrete vam sortir amb el cotxe en direcció cap a Entrena per la LR-137. Al cap d'uns 12 km vam enllaçar amb la N-111 i la vam agafar en direcció sud, cap a Sòria, seguint la vall del riu Iregua.

Els paisatges al llarg d'aquesta ruta són molt bonics a causa de les muntanyes que tanquen la vall. A més el paisatge es torna més agrest, verd i salvatge del que havíem vist fins ara. Abans d'arribar a la cruïlla de Viguera vam veure un interessant pont medieval just al costat de la carretera.

El pont medieval sobre el riu Iregua de Torrecilla en Cameros

La nostra següent aturada fou a Torrecilla en Cameros, una bonica població envoltada d'alguns cims, encara amb una mica de neu en les dates del nostre viatge.

Potser el seu lloc més bonic és el pont medieval sobre el riu Iregua que uneix dos dels seus barris. Vam pujar fins a l'església de la Virgen de la Vega, des de la que hi ha unes boniques vistes sobre el poble i els seus voltants.

Finalitzada la visita al poble vam sortir seguint la preciosa carretera local LR-330 que va vorejant el riu i uns quilòmetres més al sud vam connectar de nou amb la N-111. En arribar a Villanueva de Cameros ens vam desviar a la dreta per la LR-332, passant pel costat de l'embassament González Lacasa.

Vista sobre Ortigosa de Cameros

Uns pocs quilòmetres més a l'oest ens vam aturar a Ortigosa de Cameros, una preciosa població formada per dos barris separats pel riu Albercos. Ambdós barris tenen carrers amb pendents molt pronunciats i estan units, per dalt, per un pont de 90 metres de longitud.

Val la pena passejar pels carrers d'ambdós barris per a veure alguns dels seus edificis i les vistes sobre l'altre costat del poble. A la sortida del poble estan la cova de la Paz, amb un recorregut de 236 metres, i la cova de la Viña, amb una mica menys de la meitat de longitud.

Carrer cobert en un dels barris d'Ortigosa de Cameros

Vam sortir amb el cotxe d'Ortigosa de Cameros i vam agafar la carretera LR-253, passant per Rasillo i Nieva de Cameros, fins a trobar de nou la N-111 i 1 km després a l'esquerra vam agafar la LR-250.

Aquesta carretera puja i puja per un bonic recorregut fins arribar al Puerto de la Rasa, a uns 1.500 metres d'altura. Ambdós costats de la carretera encara estaven coberts de neu.

Connectàrem amb la vall del riu Leza a l'alçada de la població Jalón de Cameros. En aquesta zona hi ha molta zona de pastura, pel que és fàcil veure vaques o ovelles menjant herba amb fruïció. També és fàcil veure voltors lleonats, àguiles marcenques i altres grans aus.

A partir de Soto en Cameros i gairebé fins arribar a Ribafrecha el riu Leza ha format un impressionant congost, espectacular en algun tram, sobre la roca calcària.

La Catedral de Santa María (Calahorra)

En la població de Ribafrecha vam agafar la carretera local LR-346 en direcció a Ventas Blancas per a connectar amb la carretera LR-261 i pujar cap al nord, tornant a la plana i a les vinyes. En arribar a Agoncillo vam connectar amb la N-232 i la vam agafar en direcció cap a Saragossa.

La nostra darrera aturada en aquesta ruta fou Calahorra, la ciutat més antiga de la regió.

A Calahorra vam recórrer a peu el Paseo del Mercadal, per a pujar després per la Calle Grande i carrers adjacents fins arribar a la plaza del Raso, la qual fou antigament un fòrum romà.

A continuació vam baixar per un laberint de carrers fins arribar a la catedral de Santa María de Calahorra, situada ja gairebé als afores de la ciutat. Des d'aquí podíem veure el bonic parc que va seguint el curs del riu Cidacos.

I a Calahorra vam donar per finalitzada aquesta ruta i la nostra estada a La Rioja.

CANÀRIES - Guia de viatge a La Palma, l'«Illa Bonica» - Suanda, Yolanda & Toni (Viatgeaddictes) [2024]
CANÀRIES - Guia i relat d'un viatge a El Hierro i Tenerife - Suanda, Yolanda & Toni (Viatgeaddictes) [2021]
Guia de viatge a l'illa de Formentera - Jordi Llorens [2016]
CANÀRIES - Guia i relat d'un viatge a Fuerteventura i Lanzarote - Suanda, Yolanda & Toni (Viatgeaddictes) [2012/13]
Viatge per Barcelona a través d'imatges time-lapse - Nicolás Gutiérrez Wenhammar [2012]
Relat d'un viatge a les illes de Tenerife i La Gomera - Jaume Rovira Colomer & Araceli Soler Vendrell [2011]
Formentera, l'illa que m'ha enamorat - Conxita Tarruell [2010]
EUSKADI - Escapada amb cotxe a Vitòria-Gasteiz i la Rioja Alabesa - Yolanda & Toni (Viatgeaddictes) [2009]
Relat d'un viatge a Madrid i voltants - Joaquim Pérez [2008]
Ruta del Camí de San Vicente Mártir - Salvador Raga [2008]
El Camí dels Bons Homes - RM Comunicación [2007]
Diari d'un viatge a Tenerife - Raquel Mateo [2006]
Zahara de la Sierra: entre atalaya y estrellas - José María Rodríguez de Cepeda [2006]