Bandera de Mèxic

Viatge a Mèxic: l'altiplà central i la península del Yucatán

Manel Cristóbal
Published on Data viatge: 2021 | Publicat el 28/11/2021

El Templo de Santo Domingo de Guzmán (Oaxaca)

Hi ha molts motius per a viatjar a Mèxic, però he de reconèixer que el principal motiu pel qual hi vam anar l’agost del 2021 fou pel fet de ser un del pocs països, almenys fora d’Europa, que no tenia en aquelles dates cap requisit d'entrada referit a la COVID-19.

I res és res: ni un PCR, ni carnet de vacunació, ni res emblant. Tampoc calia fer-se cap prova un cop allà. A la tornada a Barcelona, només ens van demanar el certificat de vacunació que els quatre ja teníem, pel fet de comptar amb la pauta completa de vacunació.

Depenent de l’estat o la zona del país on et trobaves, hi havia una alerta més o menys intensa. Pel carrer i els llocs interiors anàvem amb mascareta. Com que feia força calor era molest, però ens hi vam acostumar.

Així que vam viatjar a Mèxic principalment per aquest motiu, però també perquè no hi havíem estat mai. Érem quatre adults: la meva dona, les nostres dues filles majors d’edat i jo.

Quant al viatge en si, el problema principal fou un parell de dies que vam tenir l’huracà Grace, però va ser de força 1 que és el més baix, al menys en la zona on ens trobàvem. Per altra banda, alguna zona arqueològica, esglésies i algun museu petit estaven tancat a causa del COVID-19. La resta tot bé.

L’agost no es l’època alta per anar de turisme de platja al Yucatán, ja que poden haver-hi huracans i també és l'època de pluges. I en el Carib mexicà també és època de sargassos, unes macroalgues que poden arribar en grans quantitats a les costes.

A nosaltres, fer turisme de platja no ens agrada i estar en un resort tampoc. Així que el pla de viatge fou des d’un inici bastant “cultural”. Als estats de la península del Yucatán vam anar per veure les ciutats maies.

Així que no va ser un "ja que estem a la Riviera Maya, doncs anem a Chinen Itzá", per exemple. Més aviat fou al revés. En el cas de la Laguna de Bacalar, els cenotes i Holbox, per la seva banda, són destinacions de natura.

Les zones arqueològiques són impressionats. Tota la cultura prehispànica es molt interessant. A través d'aquest relat veureu que en vam visitar un munt. I vam passar del tot de la ciutat de Cancún i de quasi tota la Riviera Maya que, crec, està sobrevalorada.

Vam anar a Mèxic per lliuire, però vam contactar amb una agència local a través del web Evaneos. Vam dir per on volíem anar, deixant clar que no volíem cap guia i que tot ho volíem fer per lliure. L'agència local ens van buscar els hotels i algunes de les activitats. Van ser molt atents.

No ens vam moure per cap zona del país no recomanada. A Mèxic mateix ens deien que evitéssim els estats fronterers amb els Estats Units, així que no us podem dir que hi ha del cert en la seva fama de llocs insegurs.

Per on vam estar nosaltres no vam tenir cap problema, ni amb autobusos i taxis. Al Yucatán vam voltar amb un cotxe de lloguer, sense cap incident ni problema de cap mena. Cal dir que per la nit sempre estàvem a l'allotjament i que no sortíem ni conduíem, excepte un parell de dies.

La gastronomia no és el nostre fort ni té un interès per a nosaltres. Vam menjar en llocs bastant barats. I per la nit, sovint, compràvem una mica de fruita, pa i algun tipus de proteïna i amb això ja fèiem.

Del 2 al 24 d'agost de 2021

Moneda

La moneda oficial a Mèxic és el peso mexicà (abreujat $), amb un canvi aproximat de 23 $ per cada euro en les dates d'aquest viatge.

Allotjament

En aquest apartat us esmento els hotels on vam estar allotjats en aquest imatge.

Tots van ser habitacions per a quatre persones, amb dos llits dobles i bany. I amb esmorzar inclòs. Els de les ciutats eren sempre en el centre històric, en cases colonials força maques.

Ciutat de Mèxic es troba a una alçada mitjana de 2.240 metres, envoltada de serralades i volcans, com el Popocatépetl (5.452 metres d'alçada). Depenent de l’època de l'any l'atmosfera sobre la capital està molt contaminada.

El mes més càlid a Ciutat de Mèxic és el maig. A l’agost la màxima es d'uns 25ºC i la mínima d'uns 14ºC. Molt contrast. El periode agost-setembre és el segon en nivell de pluviositat, amb una mitjana de 17 dies de pluja mensuals. La pluja cau, principlament, per la tarda i/o la nit, durantun parell d’hores.

Puebla: Situada a 2.135 metres d’alçada. A l’agost la màxima és d'uns 24ºC i la mínima d'uns 14ºC. Molt contrastat. Aquí el nivell de pluviositat mitjà és d'uns 14 dies de pluja per mes durant agost/setembre.

Oaxaca: Ciutat situada a 1.500 metres d’alçada. A l’agost la màxima es d'uns 23ºC i la mínima d'uns 14ºC. En aquest mes plou una mitjana de 12 dies.

Tulum / Riviera Maya / Holbox: Tots aquests llocs estan situats a nivell de mar. A l’agost la temperatura màxima oscil.la entre els 32 i els 34ºC i la mínima és d'uns  23ºC. A més, hi ha molta humitat. En aquesta època poden haver-hi huracans. Plou, sobre tot les tardes/nits.

Mérida / Valladolid / interior de Yucatán: Situats quasi a nivell de mar. A l’agost la temperatura màxima oscil.la entre els 33 i els 35ºC i la mínima és d'uns  24ºC, amb humitat. En aquest mes plou una mitjana de 12 dies.

Ruta per Mèxic (I): l'altiplà central, de Ciutat de Mèxic a Oaxaca

Dia 1: Barcelona - CIUTAT DE MÈXIC

El nostre vol d'Emirates surt de l'aeroport Barcelona/El Prat a les 10:50 i arriba a l'aeroport internacional de Ciutat de Mèxic (aeroport Benito Juárez) cap a les 4 de la tarda del mateix dia, tenint en compte que la diferència horària entre ambdúes ciutats és de -7 hores. La durada efectiva del vol és de 12 hores i 15 minuts.

Des de l'aeroport a l'hotel Hampton Inn & Suites Mexico City - Centro Histórico, situat aprop del Zócalo, el centre-centre de Ciutat de Mèxic, és un trajecte de 30 minuts amb taxi. Aquest dia ja no fem quasi res més.

Dies 2-3: CIUTAT DE MÈXIC

Estarem dos dies complerts a Ciutat de Mèxic i també una tarda després de tornar de la visita a Teotihucan.

Ciutat de Mèxic és una ciutat enorme, però crec que els llocs a visitar no són tants. Amb un parell de dies o tres complerts podeu gaudir-ne de l’essencial.

Llocs que vam visitar nosaltres a Ciutat de Mèxic:

• La Plaza de la Constitución (també anomenada el Zócalo). Gran part del centre històric de la capital mexicana gira al voltant d'aquesta enorme plaça.
  • La Catedral Metropolitana de la Ciutat de Mèxic.
  • El Palacio Nacional.
  • El Palacio de Bellas Artes.
  • Museo Mural Diego de Rivera.
  • La Alameda Central.
  • Calle Francisco I. Madero.
  • Museo Nacional de Antropología. Un lloc fantàstic. Si només podeu visitar una cosa de la Ciutat de Mèxic aneu a aquest museu. És immens. En 22 sales cobreix tota la història prehispànica del país: Asteques, Mexicas, Olmeques, Tolteques, Maies, etc. És molt interessant. Vam estar-hi una mica més de 3 hores. L’entrada costava 80 $ (menys de 4 €), un preu molt barat tractant-se d'un museu d’aquestes característiques. El vam visitar sense guia.
  • Barri de Coyoacán.
  • Museu de Frida Kahlo. També se'l coneix com la Casa Azul i en ella van viure Diego Rivera i Frida Kahlo. Compreu les entrades per internet i amb antelació, doncs l’aforament és limitat i controlat.
  • Plaza Hidalgo y Jardín Centenario.
  • Plaza de la Conchita.
  • Avenida Francisco Sosa.
  • Plaza de Santa Catalina.
  • Basilica de Guadalupe.
  • Castillo de Chapultepec. Al costat hi ha els jardins de Chapultepec.

Dia 4: CIUTAT DE MÈXIC - TEOTIHUACAN - CIUTAT DE MÈXIC

Avui anem a Teotihuacan. Està a uns 50 km de Ciutat de Mèxic, aproximadament 1’5 hores de viatge.

Hi anem amb un transport privat per a nosaltres quatre, que ens porta i ens torna a Ciutat de Mèxic, però visitem Teotihuacan per lliure, sense guia.

La Pirámidel del Sol de Teotihuacan

També hi ha autobusos de línia i tours privats que porten a la zona arqueològica des de la capital mexicana, però normalment són amb guia inclòs i anant amb més gent.

El complex arqueològic de Teotihuacan és molt gran. Si es vol visitar bé, us hi estereu, com nosaltres, unes tres hores. Aneu-hi el més d’hora possible.

En aquesta zona arqueològica hi ha entre d'altres, les dues famoses piràmides del Sol i de la Lluna. Ara ja no deixen pujar per les escales de les piràmides.

Es un espai obert molt gran, sense ombra, on haureu de caminar molt. Des de qualsevol punt tindreu vistes sobre les dues piràmides: la Piràmide del Sol i la Piràmide de la Lluna.

Acabada la visita al complex, tornem a Ciutat de Mèxic, però pel camí ens aturem a veure la Basílica de Guadalupe, una de les basíliques marianes (dedicades a la Verge Maria) més visitades del món. L'edifici de la basílica és del segle XVIII.

Dia 5: CIUTAT DE MÈXIC - PUEBLA

Avui és un dia atapeït d'activitats. A primera hora del matí agafem un taxi per anar a l'estació d'autobusos i allà agafem un autobús de línia a Puebla, ciutat situada a uns 130 km de Ciutat de Mèxic.El trajecte en autobús és de dues. Els bitllets d'autobús ja els havíem comprat prèviament. Sortim a les 9:00 i arribem a Puebla a les 11:00.

Deixem l’equipatge a l'estació i anem amb un altre taxi fins a Cholula, a 12 km de Puebla, on hi ha un zona arqueològica en la que trobem les ruïnes de la gran piràmide de Cholula (o Tlachihualtépetl). A Cholula també hi ha el Santuario de la Virgen de los Remedios.

Aquest santuari està situat en un turonet de 50 metres d'alçada, el qual ofereix una vista preciosa, i molt coneguda, del volcà Popocatépetl. La visita a Cholula la vam fer en dues hores.

Després vam tornar a Puebla (els seu nom oficial és Puebla de Zaragoza) i la vam visitar durant la tarda i vespre.

A Puebla cal visitar el seu Centre Històric, amb edificis del segle XVIII, com per exemple, el Templo de Santo Domingo, la Catedral Basílica de Puebla o la Iglesia y monasterio antiguo de San Francisco.

El nostre allotjament a Puebla és l'hotel El Sueño.

Dia 6: PUEBLA - OAXACA

Des de Puebla anem a Oaxaca amb un autobús de línia. És un trajecte de quatre hores i mitja. Sortim a les 8:25 i arribem a les 13:05 a Oaxaca. Un altre dia intens !!!.

Arribats a la ciutat d'Oaxaca de Juárez, comencem per visitar el seu Centre Històric, amb destacats edificis colonials com la Catedral Metropolitana, la Basílica de la Soledad, o el Templo de Santo Domingo.

El nostre hotel a Oacaxa és La Catrina de Alcalá, situat al costat del centre històric de la ciutat.

Dia 7: OAXACA - MONTE ALBÁN - OAXACA

Des d'Oaxaca volíem anar a la zona arquològica de Mitla i a un lloc anomenat Hierve el Agua (es tracta d'un conjunt de cascades petrificades) i a zona arquològica de Monte Albán.

Monte Albán

Però hi havia moltes restriccions per la COVID-19 i el dia anterior ens havíem assabentat de que la visita a Monte Albán no es podia fer per lliure i s'havia de fer cua abans que obrissin al matí.

Tampoc s'hi podia anar en taxi i tenien preferència les visites guiades.

Així que, excepcionalment, agafem un tour per anar a Monte Albán.

Quan arribem a l'entrada del recinte som el cotxe número 47 de la cua. Finalment podem entrar-hi.

Sort en vam tenir, doncs és un lloc que no us heu de perdre per res del món.

Val molt la pena, tant per la pròpia zona arqueològica en sí, com per les vistes que hi ha sobre les valls centrals des de dalt turó, el qual està aplanat artificialment.

Dia 8: OAXACA - CANCÚN - TULUM

Avui agafem un vol de la companyia Volaris que ens porta des d'Oaxaca a Cancún, sortint a les 14:58 de l'aeroport d'Oaxaca i aterrant en l'aeroport de Cancún a les 16:54. Són quasi dues de vol.

A l'aeroport de Cancún tenim una reserva amb la companyia Hertz per al lloguer d'un cotxe.

Amb el cotxe voltarem durant les dues properes setmanes pels diferents estats mexicans que formen la península del Yucatán. Aquests estats són Campeche, Yucatan i Quintana Roo.

Sortim de l'aeroport amb el cotxe cap al sud i anem fins a Tulum, on tenim l'hotel Zendero Tulum per a les properes nits. Són uns 120 km que fem en poc menys de dues hores.

Ruta per Mèxic (II): de Tulum a Campeche en la península del Yucatán

Dia 9: TULUM - COBÁ - TANKACH-HA - TULUM

Pel matí visitem la Zona arqueológica de Cobá on, entre d'altres, hi ha la pirámide Nohoch Mul. Per arribar-hi des de Tulum triguem uns 40 minuts.

La de Cobá és la primera de les moltes antigues ciutats maies que visitarem els propers dies. En tots els casos vam gaudir molt d'elles i aquest és el principal atractiu de la península de Yucatán, molt més que les platges i les ciutats modernes.

Un cop sortim de Cobá anem a visitar el nostre primer cenote d'aquest viatge. Els cenotes són el segon gran atractiu de la península de Yucatán.

Es tracta del Cenote Tankach-Ha . A més, vam tenir la gran sort de gaudir-lo sense ningú més.

Dia 10: TULUM

A Tulum hi ha platges i unes ruïnes maies que estan al costat del mar. Avui veiem el pitjor i el millor de la zona.

El pitjor és la ciutat de Tulum en sí, si es que es pot anomenar així a un seguit de desastres arquitectònics que tapen la vista de les platges amb un estil horrorós i hortera.

També les platges ens van decebre, ja que no les vam trobar res de l'altre món. Cert és que, per desgràcia, era època de sargassos i ni el color de l'aigua ni de la sorra acompanyen.

Imatge de la zona arqueològica de Tulum

L'agost no és època alta ni un bon moment per anar-hi.

Tampoc era el nostre objectiu anar a les platges. però si és el vostre llavors el meu consell es que us l'estalvieu d'anar-hi a l'agost.

Els mesos en que és més probable trobar aquestes microalgues en la costa són d'abril a agost, quan l'aigua està més calenta, tot i que és qüestió de sort trobar-ne o no.

Per saber la situació diària sobre la presència de sargassos en les platges de la costa oriental de Yucatán podeu consultar la pàgina Sargazo en Quintana Roo.

Vam anar amb una llanxa a veure tortugues i rajades. Des de la llanxa es veu la zona arqueològica i la costa des del mar, que és molt bonica. Vam fer snorkel i així vam poder veure unes tres tortugues i altres tantes rajades.

<>I el millor del dia va ser la visita a les zona arqueològica de Tulum, amb les seves ruïnes maies i les fantàstiques panoràmiques sobre el mar i les petites platges que hi ha al costat.

Moltes de les típiques imatges que hem vist quan anuncien la Riviera Maya s'obtenen aquí. Entre els llocs destacables d'aquestes ruïnes hi ha el Castillo del Mar o el Templo de los Frescos.

Vam estar-hi unes dues hores i malauradament va ser el lloc on vam trobar més gent.

Dia 11: TULUM - BACALAR

Avui abandonem Tulum per anar a direcció a Bacalar, lloc situat uns 210 km més al sud.

Però en el camí visitem la Reserva de la Biosfera Sian Ka'an, que és Patrimoni de la Humanitat de la UNESCO, i també la Zona Arqueològica de Muyil.

Després continuem viatge cap a Bacalar on tenim l'hotel Buenavista Bacalar.

Des de Muyil a Bacalar són uns 164 km, unes dues hores de trajecte.

Dia 12: BACALAR

Avui tenim reservades i pagades dues activitats en la llacuna Bacalar, també coneguda amb el nom de la Llacuna dels Set Colors, gràcies a les diferents tonalitats de blau en les seves aigües.

La llacuna de Bacalar

La primera en una llanxa i la segona amb uns caiacs. Va ser fantàstic !!!!!!!!!.

La llacuna es maquíssima i enorme. Les aigües són clares i de diferents colors. Sense aglomeracions. Ens ho vam passar molt bé.

A les 10:30 h. comencem una visita amb la llanxa, de dues hores, pels diferents cenotes, per la zona d'estromatòlits (són estructures minerals originades per l'acció d'éssers vius) i també pel Canal Pirata.

Ens banyem en diferents llocs de la llacuna.

I a les 15:00 h. anem a l'anomenat Balneario Panto Ha per a fer caiac. Ens banyem, ens plou i surt el sol dos cops seguits, mentre fem caiac prop dels manglars.

Dia 13: BACALAR - CALAKMUL

Deixem Bacalar per anar cap a Calakmul, situat en el centre de la península de Yucatán.

En el camí, a 100 km de Bacalar, visitem la Zona Arqueòlogica de Kohunlich. I després visitem unes altres ruïnes maies, la Zona Arqueòlogica de Becán, la qual està a una hora en cotxe.

Acabades aquestes visites anem cap a l'hotel Puerta de Calakmul, ubicat a 50 km del lloc arqueològic de Becán.

Avui és un dia fantàstic i per a tancar-lo anem a visitar l'anomenat Volcán de los Murciélagos, situat en el km 106,5 de la carretera entre Escárcega i Chetumal. Un lloc increïble!!!!!!.

Dia 14: CALAKMUL - BIOSFERA DE CALAKMUL - SAN FRANCISCO DE CAMPECHE

Avui sortim de Calakmul per anar fins a San Francisco de Campeche, però abans visitem la Reserva de la Biosfera de Calakmul, una zona selvàtica en la que es troba la zona arqueològica de Calakmul, unes ruïnes maies que no es van descobrir fins l'any 1930, tot i que no foren explorades fins la dècada dels 80 del segle XX.

Zona arqueològica de Calakmul

La Reserva de la Biosfera de Calakmul es troba a 62 km de Calakmul i s'hi arriba seguint una carretera estreta que va pel bell mig de la selva.

Ens llevem molt d'hora pel matí i són dues hores de cotxe per arribar-hi (i el mateix per a la tornada) per una carretera molt maca.

Visitant la zona arqueològica i la Reserva hi estem tot el matí, fins el migdia.

Les ruïnes estan al bell mig de la selva i apareixen del no-res, en una zona quasi fronterera amb Guatemala.

Es pot pujar a les piràmides i les vistes panoràmiques de la selva són maquíssimes. Enlloc més podreu tenir aquest vista.

Vam estar mes de dues hores pel recinte. Potser una mica més. És un lloc fascinant.

Acabada la visita, tornem per la mateixa (i única carretera) i fem via cap a San Francisco de Campeche (o Campeche) passant per Escarcega. A Campeche ens espera l'Hotel Plaza Campeche.

Dia 15: CAMPECHE- ZONA ARQUEOLÓGICA EDZNA - CAMPECHE

Centre colonial de San Francisco de Campeche

Avui visitarem la ciutat de Campeche, però abans anem a la zona arqueològica d'Edzná, la qual es troba a 50 km de la ciutat de Campeche.

La visita a la zona arqueològica la fem en 1,5 hores.

A la tornada visitem San Francisco de Campeche i el seu Centre Històric, el qual conserva nombrosos edificis d'arquitectura colonial i és Patrimoni de la Humanitat declarat per la UNESCO l'any 1999.

Ruta per Mèxic (II): de Campeche a Holbox, en la península del Yucatán

Dia 16: SAN FRANCISCO DE CAMPECHE - UXMAL - CENOTES DE MUCUYCHÉ - MÉRIDA

Sortim de San Francisco de Campeche per anar cap a Mérida, però al cap de dues hores de sortir de Campeche ens aturem per a visitar la zona arqueològica d'Uxmal.

Hi vam estar dues hores ben bones. És un lloc molt maco, amb una piràmide d'angles arrodonits que trenca amb l'esquema clàssic de la resta de piràmides de la zona.

A continuació anem fins als Cenotes Hacienda de Mucuyché. Estan ubicats dins de l'Hacienda de Mucuyché. L'entrada s'ha de reservar amb antelació. Són dos cenotes interconnectats per un canal.

Després de banyar-nos-hi i meravellar-nos amb els cenotes continuem viatge altres 45 km fins arribar a Mérida, on tenim reservat l'Hotel Marionetas .

Dia 17: MÉRIDA

Avui dediquem el dia a visitar el centre històric de Mérida, la capital i ciutat més poblada de l'estat de Yucatán.

D'entre els llocs visitats destaquem els següents:

Dia 18: MÉRIDA - VALLADOLID

Avui anem cap a la ciutat de Valladolid, però de camí ens volíem aturar a Chichén Itzá per a fer la visita d'aquesta zona arqueològica.

Pero per culpa de l'huracà Grace, que avui afecta a la zona, totes les zones arqueològiques estan tancades.

Imatge del Cenote de Zazil Tunich

De fet, aquest huracà ens passa per sobre mentre anem conduint, tot arribant a Valladolid. Està catalogat com de força 1 sobre 5, així que ara és dels de menys potència.

No sé si vam tenir sort, però l'aiguat que va caure va ser menor que el que pugui caure en una gota freda a la Mediterrània.

I els vents provocats per aquest huracà tenien menys força que els d'una forta tramuntanada. No li trec importància, però en aquest cas no es van produir ni morts ni destrosses importants.

Valladolid estava amb uns quants carrers tallats, però sense cap inundació, i per la carretera vam poder circular bé. Es nota que hi estan força acostumats i que les precaucions semblen ser bastant acurades.

De fet, un cop arribem a la ciutat de Valladolid i deixem les coses a l'hotel Casa Tía Micha, parlem amb la gent del Cenote de Zazil Tunich que teníem reservat i ens diuen que per la tarda han obert, tot i l'huracà!!.

I cap allà anem, a gaudir sols nosaltres quatre del darrer cenote d'aquest viatge. Impressionant !!!.

Dia 19: VALLADOLID - CHIQUILÁ - HOLBOX

Malgrat que l'huracà ha estat feble, avui encara estan tancades les zones arqueològiques de la zona.

La nostra idea inicial era aturar-nos a visitar la zona arqueològica d'Ek-Balam en el camí de Valladolid a Holbox, però en no poder visitar-la, el que fem és visitar el petit centre històric de Valladolid que, en part, ja vam veure ahir. Tot està tancat.

D'entre els llocs que visitem en aquest centre històric destaquem la iglesia de San Servacio, el Palacio Municipal de Valladolid, el Bazar Municipal o el Convento de San Bernardino de Siena.

Després sortim cap a l'illa de Holbox, situada a uns 160 km de Valladolid. Però per arribar-hi cal anar abans a Chiquilá, on deixem al cotxe, ja que a Holbox estan prohibits.

A Chiquilá tot està preparat amb pàrquings on deixar el cotxe amb tota seguretat.

I després hi ha un ferri per anar de Chiquilá a l'illa de Holbox, en un trajecte de 25 minuts.

Imatge de l'illa de Holbox

Un cop arribem amb el ferri a l'illa de Holbox, per anar a l'hotel Spirit Holbox utilitzem un carret de golf perquè no hi ha cotxes en l'illa.

A més, els carrers no estan asfaltats i tot està completament enfangat, plens de fang i basses d'aigua a causa de les darreres pluges. Per sort fa sol, amb molta calor i xafogor.

Però les platges estan netes de sargassos!!!!. Ens banyem en unes aigües clares i de molt poca fondària.

L'activitat estrella en l'illa de Holbox són els tours per anar a veure (i nedar !!!!) amb els taurons balena. Es tracta d'una espècie que només s'alimenta de plàncton, com les balenes, per la qual cosa no és gens perillosa.

Del 15 de maig al 15 de setembre els taurons balena migren prop de la costa de Yucatán. Per demà tenim reservat i pagat un tour (compartit) amb barca per veure i intentar nedar amb els tauons balena, els quals poden arribar a mesurar 15 metres de longitud.

Malauradament l'autoritat portuària enaca no dóna permisos per sortir a la mar.

Dia 20: HOLBOX - CHICHÉN ITZÁ - HOLBOX

Avui no podem anar a fer el tour dels taurons balena perquè el port està tancat per als tours, però ahir a la nit ens vam assabentar que avui obrien el lloc arqueològic de Chichén Itzá.

El que fem es assegurar-nos almenys una de les dues activitats. Així que ens llevem molt d'hora i agafem un ferri cap a Chiquilá. I allà agafem el cotxe i fem 200 km fins a Chichén Itzá. A la tarda tornarem a fer el mateix, però de tornada a Chiquilá i Holbox.

No ens penedim d'haver-ho fet, ja que Chichén Itzá és meravellosa.

La zona arqueològica de Chichén Itzá conté les restes d'una de les ciutats més importants de la civilització maia, pels seus excepcionals exemples arquitectònics.

La Pirámide del Castillo de Chichén Itzá

Ha estat considerada per la UNESCO com a Patrimoni de la Humanitat. I des del 7 de juliol de 2007 està considerada, a més, una de les set noves meravelles del món.

De ben segur que heu vist mil cops la foto de la piràmide de Chichén Itzá. Tant se val, doncs en la realitat és més bella. La visita a la zona arqueològica ens va portar quasi tres hores.

Algunes de les coses a visitar en aquest complex: la Pirámide del Castillo, el Juego de Pelota, el templo de los Guerreros, el Cenote Sagrado, el Observatorio, etc.

A la tornada a Holbox, al vespre, ens diuen que per demà ja deixen sortir als tours del tauró balena. Bravo !!!.

Dia 21: HOLBOX

Comencem el dia amb la llanxa (anàvem 8 persones) a les 6:45 del matí, fins arribar a la zona de visualització. Vam trigar dues hores en arribar-hi . El temps no és gaire bo, però no plou, malgrat a l'horitzó podem veire cortines d'aigua.

Trigeum una bona estona, quasi una hora, en trobar als taurons balena, però al final ho aconseguim.

I a l'aigua!!!!!!!!. Una manera fenomenal d'acabar les vacances. Vam estar quasi sis hores en el mar per a poder nedar dos minuts amb un tauró balena. Però hi tant que paga la pena!!!!!!!!!!!!!!. Fantàstic.

Dies 22-23: CANCÚN - CIUTAT DE MÈXIC - Barcelona

Avui iniciem la tornada cap a Barcelona des de Holbox. Primerament agafem el ferri per anar a Chiquilá, on vam deixar el cotxe. Amb el cotxe anem fins a l'aeroport de Cancún, a uns 140 km (unes 2 hores).

El nostre vol, de la companyia surt de Cancún a les 13:50 i a les 16:15, dues hores i 25 minuts després, aterra en l'aeroport internacional de Ciutat de Mèxic.

I a les 19:40 agafem el vol d'Emirates cap a Barcelona, a on arribem a les 13:45 (hora local) del dia següent, en un trajecte d'11 hores i 5 minuts de vol.

Relat d'un viatge pel país dels maies - Isa, Xavier, Daphne & Obi-Wan [2010]
Diari de viatge a Mèxic - Maite Anton & Cristina Esclapez [2007]
Ruta pel Yucatan mexicà - Sònia Graupera [2006]
MÈXIC - Guia i relat d'un viatge per la zona central de Mèxic - Yolanda & Toni (Viatgeaddictes) [2001/02]
Ruta Maia per Mèxic i Guatemala - Asun Sunyol & Àngel Armengol [2001]
Viatge a Yucatan i Chiapas - Jaume Rovira Colomer & Araceli Soler Vendrell [2001]