The website with practical and useful information for independent travellers
Bandera del Benelux

BENELUX

Relat d'un viatge en cotxe als Països Baixos, Bèlgica i Luxemburg

Imma i Xavi
Published on Travel date: 2006 | Published on 08/03/2007
2.8 de 5 (212 votes)

Aquest és el diari d'un viatge a Luxemburg, Bèlgica i Països Baixos, els tres països que formen la regió europea del Benelux, fet entre els dies 5 i 21 d'agost de 2006, i escrit sobre la marxa.

El mitjà de transport emprat és la nostra camper Marco Polo i els passatgers la Irene (8 anys), el Xavi i jo, l'Imma. Si voleu informació més detallada, i la tenim, no dubteu en demanar-la.

Diari de viatge al Benelux (Luxemburg, Bèlgica i Països Baixos)

5 i 6 agost 2006

A les 7:15 del matí sortida de Lleida en direcció a la Jonquera. Fem nit al càmping Vignolles de Beaune, abans d'arribar a Dijon. Tot per autopista.

Al dia següent, desprès d'esmorzar, seguim fins a Luxemburg. La ciutat és a l'agost un festival de música, teatre i cinema al carrer.

Un cop hem dinat i passejar per la ciutat anem al càmping Mersch, amb piscina coberta super. Tota la zona és molt boscosa. Cal dur jaqueta, tot i que el temps ens acompanya.

7 agost 2006

De Mersch anem a Larochette i Vianden.

Larochette tenia una important activitat industrial del sector del textil fins fa ben poc, que van tancar moltes empreses per la crisi europea del sector. El poble té un encant natural, cases amb flors a les finestres, petits jardins davant les cases i fins i tot cases deshabitades es veuen boniques.

De Larochette anem a Echternach. Té una parc immens amb un llac per poder anar amb barca de patins. Hi ha les ruïnes d'un poblet romà, una zona de jocs per als nens (una passada) i tot de caminets marcats per anar a peu o amb bici. La població queda mes avall. Molt preciosa, amb cases senyorials molt ben arreglades, pintades amb colors molt bonics, les flors per descomptat i una zona comercial (carrer de vianants) on hi ha de tot.

Decidim quedar-nos a dinar per a la tarda buscar un càmping on anar a dormir. Comprem pa i un pastís per postres, el pa boníssim i el pastís encara més.

Em vaig enamorar d'unes sabates, però era dilluns i estava la botiga tancada. Les botigues fan un horari totalment diferent al nostre, de 10 a 12h. i de 14:30 a 18 o 19 com a molt tard (conciliació familiar més que acceptable).

Havent dinat i estirat les cames ens dirigim a Vianden. Hi ha un castell molt bonic i coincideix en que del 5 al 13 d'agost fan el Festival Medieval. Quan entres al castell et trobes amb tot de paradetes d'artesania i d'articles per anar vestit d'època medieval: sabates, botes, camises, pantalons, vestits, cinturons, barrets amb tot un seguit d'espectacles: dones, música, petites representacions teatrals i a més la visita per a tot el castell. Preciós.

Hi ha una Associació d'Amics del Castell de Vianden (Gran Ducat de Luxemburg) que s'encarreguen de l'organització, hi ha actes durant tot l'any (hi havia varies emissores de TV connectant amb directe).

En una parada comprem un pa dolç (delicatessen) que està boníssim combinat amb salat (paté, salmó, ...). Passejant pel poble veiem un pàrking on hi ha 3 autocaravanes per fer-hi nit, i com es veu una zona tranquil·la i acompanyada decidim de quedar-nos-hi. OK!.

8 agost 2006

L'endemà sortim de Luxemburg i anem a Brussel·les, ja a Bèlgica. Desprès de donar tombs decidim aparcar el cotxe i seguir a peu, bona passejada.

Es fa l'hora de dinar i per avançar decidim entrar en un fast-food. No trobem l'oficina de Turisme i entro a l'Hotel Ritz (5 estrelles gran luxe) per demanar un plànol. Me'l donen i m'indiquen molt amablement com arribar a la Plaça Major (Le Grand Place) i a les Galeries Royal, fins i tot surten al carrer amb mi per explicar-m'ho millor.

La Grand Place està plena de gent, la part central està vallada perquè del 12 al 15 d'agost fan un gran tapís amb flors. Passegem per tota la zona, pràcticament de vianants, plena de turistes. Hi ha moltes xocolateries i venda de gofres (postres tradicionals dels belgues), decidim provar-los. Anem a veure el famós MeneKen Pis i comprem una postal més segell.

De tornada anem a veure les Galeries Royal (un estil de Milà, però mes petita). Hi ha un carrer travesser a les galeries on hi ha restaurants, a quin més atractiu (si es l'hora de menjar). Es típic menjar musclos al vapor (fets amb api) i patates fregides. Avui es tard, però si el temps ho permet hi anirem a provar-ho.

Desprès d'haver caminat per tota la zona anem a buscar la furgo que havíem aparcat al WTC (World Trade Center), tota una illa d'edificis gegants amb façanes de vidre que no passen desapercebuts.

Marxem en direcció a Gant. A la guia de càmpings ens marca un que sembla estar bé. Tot i que l'idioma no ens acompanya i el tipus de senyalització tampoc, finalment hi arribem. El càmping està molt bé, parcel·la gran amb aigua i llum, serveis grans i nets.

9 agost 2006

Desprès d'esmorzar hem anat a Gant. Desprès de donar tombs per les rodalies hem aconseguit aparcar al centre. Hem anat fins a l'oficina de Turisme. En castellà ens han explicat com poder fer una ruta a peu durant 2 hores aproximadament per recórrer tots els llocs d'interès. Com que hi havia estones que plovia hem fet el circuit més depressa i ens ha donat temps de dinar d'hora (horari europeu).

El centre de Gant es atractiu: el creuen dos rius i les cases i ponts són plens d'història.

Després de dinar hem anat cap a Bruges. Sortint de l'autopista (gratuïta) en direcció a la ciutat hem vist senyalitzat un pàrking des d'on un bus et porta gratis al centre, és en una estació de tren a uns 3/5 km del centre, hem vist força vehicles al extraradi i el pàrquing quasi bé ple (aquell té quasi 2.000 places), amb un cost simbòlic de 2 € per 3 hores.

El centre de Bruges es pot recórrer fàcilment. Els edificis impressionats fan que t'aturis a recrear-te. Té un eix comercial de botigues de marca. Hi ha quatre molins i un d'ells funciona els dies que fa molt vent. Després de molt caminar i impressionar-nos els rius navegables que envolten la ciutat, decidim tornar al càmping de Gant.

Sopem i demà al matí potser que anem a Brussel·les i a dinar musclos amb patates fregides, pot ser...?

10 agost 2006

Com estava previst, al matí, després d'esmorzar, tornem a Brussel·les. Visitem l'Atomium, quina passada!! Edifici de l'exposició universal del 28, es un àtom, i un cop ets dins i vas agafant alçada veus unes magnifiques vistes de la capital d'Europa.

Després decidim, ja que teníem ben aparcada la camper (a prop de l'estadi de Heissel, famós a tot el món per un trist episodi de la feblesa humana, enfrontaments i morts entre les aficions del Liverpool i del Milà en una final de la copa d'Europa), d'agafar el metro per anar al centre de Brussel·les. Hi passegem i anem a dinar els típics musclos amb patates fregides al restaurant Chez Leon (el menú infantil es gratuït).

Brussel·les ja l'hem passejat força i agafem el metro per anar al cotxe i busquem un càmping prop d'Amberes (ja que ens han dit que val la pena visitar-la, tot i que no entrava en els nostres plans).

Trobar els càmpings a Bèlgica, en general, és costós, moltes facilitats no et donen. Finalment trobem un càmping (que ens va indicar un senyor que venia caravanes de segona mà al costat de la carretera, ell amb el seu idioma (flamenc) i jo amb el rudimentari anglès, però ens vam entendre amb l'idioma internacional que es la voluntat de les dues parts).

El càmping Groenen Linden es grandiós, tot amb bungalows, però els WC fatals!. No ens van fer ni factura, l'endemà només teníem ganes de marxar d'allí.

11 agost 2006

Visitem Anvers. Plovisquejava una mica, decidim esperar una mica al cotxe fins que pari de ploure (aproximadament 25 min.). Passegem tot el matí per la ciutat amb un plànol que ens van donar a l'oficina de Turisme (els nostres aliats durant tot el viatge).

Decidim dinar en ruta, busquem un lloc per comprar pa i, ves per on, només veiem botigues de roba. Farts de no trobar cap forn de pa, marxem sense pa, i quan ja sortíem de la ciutat amb el cotxe (en un carrer estret) veiem una pastisseria, parem damunt la vorera, els 4 intermitents de precaució i a comprar pa (pura necessitat i fins i tot una aventura pel nostre viatge, no podia ser no trobar pa en una ciutat tan gran), per cert el pa boníssim.

Deixem Bèlgica i ens dirigim cap als Països Baixos (el tercer país del nostre viatge). Parem en un àrea de servei, dinem i continuem camí cap a Tilburg, per trobar un càmping que ens havien dit que era fantàstic.

Es tracta del càmping Droomgaard de Kaatsheuvel, prop del parc d'atraccions Efteling. Realment està molt bé. Ens hi quedarem un parell de dies. La piscina coberta encara està oberta quan hi arribem, a les 19 hores.

12 agost 2006

Com que el càmping reuneix molt bones condicions ens hi quedem tot el dia i aprofitem per fer una bugada amb la roba de tota la setmana.

Dinem: primer uns aperitius, després uns macarrons i de postres flam amb maduixa (500 grams de flam) i migdiada (s'havia de pair el flam per part de tots i la Irene estava rebentada després de jugar tot el matí al parc infantil i la piscina, va fer migdiada damunt la gespa de la parcel·la que fins i tot la vam tenir que despertar per aprofitar la tarda).

Feia una temperatura molt agradable i decidim passejar pels voltants del parc d'Efteling i la seva zona residencial.

De tornada sopem i anem al pub del càmping, on avui hi ha música en directe. La Irene, un cop ens vam seure per fer una cervesa, ja va fer-se amics de quatre nenes holandeses i se'n van anar a jugar, tot i que el seu llenguatge fos l'internacional (la voluntat de dues parts per comunicar-se).

13 agost 2006

Fa molt bon dia, un dia assoleiat. Sortim del càmping per anar a Delft.

Primer anem a veure les dunes que hi ha prop, es impressionant les muntanyes de sorra, els oasis i tanta vegetació. Tot envoltat de diferents senders per anar a peu, en bici, acompanyat de gossos o bé amb cavall, tot molt ben indicat i amb el seu camí marcat. Com que fa tant bon dia i és diumenge tot el bosc està ple de famílies.

Un cop vistes les dunes com a fenomen curiós (desert de dunes en un bosc frondós de molta vegetació i humitat) anem a Kinderjik a veure els 19 molins. Realment preciós, decidim anar a veure el interior d'un molí, habitatge en altres temps.

Dinem en una zona d'estacionament, passem per Brielle, un poble murallat molt bonic. Passegem i anem a veure un molí. És un poble petit, d'un conte de fades i princeses. Tot i ser diumenge hi ha una botiga oberta i aprofitem per omplir un mica el rebost i anem direcció a Delft. Hi ha la possibilitat d'agafar un transbordador i escurçar el camí.

Anem a dormir al càmping Recreatiecentrum Delftse Hout: té molt bones instal·lacions i les parcel·les estan molt bé. Hi ha una zona gran amb gronxadors. Sopem brou calentet i llonganissa holandesa amb pa d'espècies.

14 agost 2006

No para de ploure i a les 9:30 decidim aixecar-nos i rentar-nos la cara, esmorzar i marxar.

Ens dirigim de nou cap a Delft. Continua plovent amb ganes: ens posem el xubasquero i amb el paraigües sortim del cotxe per a veure la plaça i els carrers del voltant. S'ha girat un fort vent i més pluja. Ni paraigües ni xubasqueros, estem xops en dos minuts. Entrem en un bar de la plaça principal a esperar que el temps s'arregli, però passa el temps i la pluja no para.

Decidim tornar al cotxe i dirigir-nos cap al càmping Duinrell (la pluja para), el qual té piscina coberta, els rasca-culs d'aigua més grans dels Països Baixos i un parc d'atraccions gratuït per als campistes.

Dinem una cosa ràpida (fast food) i anem cap al parc per no perdre el temps i aprofitar-lo al màxim fins l'hora de sopar. La Irene s'ho passa molt bé amb la nòria, muntanyes russes, tutuki splash, tren de la bruixa, teatre musical amb les mascotes del càmping, cotxes de xoc, etc. Provem els bunyols típics d'aquesta zona dels Països Baixos, els poffertjes (molt de greix, però també molt bons).

Anem a comprar pa i alguna cosa mes (cervesa, sucs i llet), sopem llenties i pa de llavors amb salsa d'entrepà Heinz. Ja no ha plogut més des de migdia, però tampoc hem vist el sol, hi ha molta humitat, anem a dormir.

15 agost 2006

Després d'esmorzar hem anat a Madurodam (Holanda en miniatura).

Hem seguit el circuit durant unes 2 hores, i això que sembla petit. Hem comprat 3 postals, durant el circuit hem passat per una fàbrica d'esclops (en miniatura). Hem dinat uns entrepans que ja dúiem i al sortir hem vist que començava una obra de titelles i ens hi em quedat (mai fa mal escoltar en holandès una peça tradicional per a nens, el diàleg no l'hem entès, però amb l'expressió si que hem entès l'argument força bé).

Després hem seguit cap a Amsterdam per carreteres nacionals, passant per diferents poblets on hem vist diferents plantacions de flors a l'aire lliure i en hivernacles. Pobles com Lisse, Keukenhof (jardins de tulipes impressionants, només hem pogut veure fotos, perquè ara és el temps de plantació i no el de floració), Haarlem i autopista fins a Amsterdam per anar al càmping Gasper.

En aquest càmping no tenen places perquè està molt ple, però el Xavi s'enrolla amb la noia de recepció dient-li que és igual i que nosaltres amb un espai petitet per a la camper i sense llum ja en teníem prou (a 70 metres del càmping hi ha una parada de Metro i en principi estarem tot el dia passejant per Amsterdam).

Un cop a la recepció també hem comprat 2 tiquets per a 48 hores (10 €) per utilitzar el transport públic d'Amsterdam (bus, metro, tramvia i transbordadors). Hem sopat i a dormir, que demà s'ha d'aprofitar el dia si tot va bé.

16 agost 2006

Ens hem llevat a les 8 del matí per poder arribar a primera hora a Amsterdam.

Desprès d'esmorzar hem agafat el Metro per anar a l'estació central i començar la visita. A les 9:30 ja estàvem al cor de la ciutat: la ciutat es despertava, encara no hi havia moviment de turistes, les botigues començaven a preparar-se per obrir al públic. Anem caminant fins a la plaça Dam (centre neuràlgic) i des d'aquí a la casa d'Anna Frank (impactant e impressionant, la Irene no ha parat en tot moment d'interessar-se i preguntar el perquè va haver de passar aquella monstruositat tota la família i sobretot l'Anna que tenia més o menys la mateixa edat que ella, fins i tot ha agafat un prospecte explicatiu de la casa, en espanyol i l'ha anat llegint durant tota la visita i després al metro també se la rellegit: Entre tots hauríem de poder fer una societat més respectuosa, tolerant i humana).

Al sortir hem anat per carrerons, descobrint la ciutat, sense un destí concret. Desprès de dinar ens hem desplaçat amb el tramvia a la plaça Rembrandt i pels voltants hem trobat un mercat de roba i d'objectes de segona mà i herbes.

Hem parat a fer un cafè i brownies en una bonica terrassa (per a veure la gent) i desprès de comprar una mica de menjar per sopar, i quan ja anàvem en direcció a l'estació central per agafar el metro cap al càmping, vam veure força gent a la plaça Dam. Feien un espectacle de carrer, era un noi sòl, ho feia molt bé, sabia captivar l'atenció de la gent i ens hi vam quedar molt a gust.

Quan va acabar l'espectacle ens dirigim al càmping, una bona dutxa reconfortant (tot el dia amunt i avall) i a sopar.

17 agost 2006

A les 10:20 ja som de nou a Amsterdam.

Anem al mercat de les flors (comprem bulbs de tulipes amb l'intenció que floreixin a casa, ja ho veurem?). Seguim cap al barri Jordan i el pategem de dalt a baix. Està ple de cases d'artistes, cases flotants (vaixells-vivendes ancorats als canals, amb totes les comoditats d'un pis de ciment armat). Hi havia poc moviment (poc turistes).

Vam buscar un cafè marron de tota la vida, el Papeiland. Va costar, però finalment el vam trobar, vam menjar uns entrepans a la vora del canal i desprès vam entrar al Papeiland a fer uns cafès i menjar un pastís de pera (pel lloc i l'ambient val la pena d'anar-hi).

Anem al parc Volendam, una extensió molt gran d'esbarjo enmig de la ciutat. Vàrem agafar diferents tramvies per veure els diferents indrets de la ciutat, extraradi, museus etc i al port a veure els transatlàntics (quina passada d'edificis tenen a les drassanes).

Cap al capvespre anem a la plaça Dam a veure si feien algun espectacle de carrer (el d'avui no valia la pena). De tornada cap a l'estació central passem pel barri vermell (curiositat). Arribem al càmping: dutxa, relax, sopar i a dormir.

18 agost 2006

Sortim d'Amsterdam per anar a Alkmaar, al tradicional mercat dels formatges. Plovisqueja una mica, però es pot aguantar. Comprem formatges i fem un tast d'un peix cru macerat amb oli i cogombre (molt bo).

D'Alkmar ens dirigim cap a Edam, poble molt bonic. Els jardins de moltes de les cases són dignes de veure, tots els ponts llevadissos per poder passar la gran quantitat de vaixells de vela que naveguen. Hem vist un casament civil holandès per l'alcaldessa del poble (diferent la manera de vestir i fer que la d'aquí).

Hem seguit cap a Volendam i desprès cap a Sloten, passant el gran dic, de 32 km de longitud, que separa dos mars. Les vistes son impactants.

Sloten és un poble que respira la seva història: està emmurallat, amb canons de defensa que al seu temps foren utilitzats força cops. Té 700 habitants i dues esglésies, una de protestant i una de catòlica. Els carrers empedrats només per vianants.

Ja eren les 7 de la tarda (tard per aquest país) i veiem un indicador de càmping al mateix poble, pel que decidim fer-hi nit. Era un càmping familiar en una explotació agrícola. En arribar-hi la recepció estava tancada (tancaven a les 17:30), però el Xavi va trucar a la porta i ens van atendre (ens miraven pensant: com han arribat aquí uns de Lleida? què se'ls hi ha perdut?). La zona d'acampada i les instal·lacions estan molt bé. Hi havia 8/12 caravanes més, però això sí, totes holandeses.

Sopem i decidim anar caminant al poble (ja que sentim una música que ve d'allí).

Quan arribem al poble tots els carrers, ponts i finestres estan plens de espelmes enceses, de petites fogueres (com una mena de brasers), música de banjo al carrer, l'efecte és bucòlic. Hi ha força animació. Els homes i les dones del poble, amb vestits tradicionals, desfilen amb torxes juntament amb la canalla per a commemorar la defensa del poble contra l'invasor en una guerra passada. És una festa preciosa. Al riu, un senyor en una barca tota plena de llumetes toca diferents instruments musicals. Tot un ambient de festa major que, sense pensar-ho, vam poder gaudir amb els autòctons (érem els únics no holandesos).

Quan ja estàvem una mica cansats per l'hora que era, anem a dormir.

19 agost 2006

Ens hem llevat amb la tranquil·litat d'estar al mig de la natura, amb un sol aclaparador. Sloten, un magnífic poblet de conte.

Després d'esmorzar hem fet carretera fins a Arnhem. Parada per a dinar i anem a fer un cafè a uns grans magatzems. És una ciutat amb tots els serveis (cap de comarca), tot i que té una zona comercial on es veuen edificis antics i moderns, té botigues amb les grans marques internacionals i força objectes de disseny (els preus com els de Catalunya).

Sortim d'Arnhem i anem baixant passant per Maastrich. Entrem de nou a Bèlgica.

Comença a fer-se tard i busquem un càmping. A la guia surten dos càmpings prop de Liège, concretament a Spa. Parem al càmping Parc des Sources. Està bé i hem trobat uns catalans que també anaven en una camper (VW California).

Passant per Spa hi havia molt moviment, amb una concentració de cotxes clàssics. També feien el festival de teatre fins el 25 d'agost i més coses. Estant al càmping hem vist com constantment es tiraven des d'un avió una gran quantitat de paracaigudistes.

Una tarda entretinguda, hem sopat i a dormir, demà si tot va bé ens esperen molts quilòmetres fins arribar a casa.

20 agost 2006

Esmorzem i pleguem trastos amb la intenció de visitar Spa, el seu balneari i el circuit de velocitat Spa-Francorchamps, on fan els campionats de motos i fórmula 1, però la pluja persistent i abundant fa que seguim viatge de retorn cap a casa.

La pluja ens acompanya tot el viatge fins arribar a l'alçada de Lyon (uns 700 km).

A la sortida 10 de l'A-7 francesa busquem el càmping Le Bontemps (de la federació francesa de càmpings). Força bé per a descansar.

21 agost 2006

Això s'acaba: força quilòmetres i molt contents d'haver pogut fer tots junts aquest viatge, només amb la idea de visitar aquests països, sense una planificació fixada a l'inici, sinó que dia a dia decidíem que fer i on anar.

Fer aquest viatge amb la camper ha estat meravellós. Creïem que hem encertat plenament en la inversió per la compra de la Marco Polo (el nostre cargol, la casa que portem sempre amb nosaltres). S'ha portat molt bé.

Desitjant tornar-hi un altre cop i gaudir de la seva gent i els seus paisatges.