Bandera de Malàisia Bandera de Singapur

Relat de viatge a Malàisia i Singapur

Sònia Graupera
Published on Data viatge: 2005 | Publicat el 01/11/2005

Malàisia és el resultat de la seva història d'invasions i dominacions estrangeres i això es reflecteix en una societat multiracial: És un país on és difícil trobar gent que de seguida puguem identificar com a malais. El que trobem en arribar a Malàisia és una gran barreja de races: indis, àrabs, tailandesos, indonesis, xinesos, ...

El que també vam veure és que és un país desenvolupat, sobretot si el comparem amb els seus veïns dels sud-est asiàtic: Vietnam, Xina.... i això és resultat de la recent presència anglesa a tot el país, cosa que va influir molt en les infraestructures, comerç i tot el demés. També a resultes de tot això, la majoria de cartells (privats i públics) indicatius, publicitat, etc. estan escrits en anglès, i xinès i, evidentment, malai.

Des del punt de vista urbà, els carrers els vam trobar relativament homogeneïtzats, més del que ens haguéssim esperat per un país asiàtic. Les clavegueres moltes estaven obertes però no hi havia gran diferència de nivells. Qui visita la costa est i l'oest de Malàisia s'adonarà que el nivell de desenvolupament en general (infraestructures, turístic, nivell d'anglès, etc.) és més alt a la banda occidental de Malàisia.

Del 29 de juliol al 21 agost 2005.

NOTA: Nosaltres vam optar per arribar a Malàisia via Singapur i sortir per Kuala Lumpur i així poder veure un altre país apart de Malàisia.

I vam triar anar a les ciutats i illes segons els nostres gustos i el que vam llegir a la guia. No vam tenir prou temps com per visitar tot el que desitjaríem de la part malaia de l'illa de Borneo i només ens hi estem 3 dies.

Qui tingui més temps o no vulgui passar tants dies en les petites illes pot optar per una estància més llarga a Borneo, per a conèixer més parcs nacionals o les illes també paradisíaques que hi ha a Sabah, conviure amb famílies i veure orangutans.

I també aprofitar per a conèixer el sultanat de Brunei.

Dies 1-2: Barcelona - ... - Singapur
Dia 3: Singapur - Johor Bahru
Dia 4: Johor Bahru - Kuching (Borneo)
Dies 5-6: Kuching
Dia 7: Kuching - Salang (Tioman)
Dia 8: Salang (Tioman)
Dia 9: Salang (Tioman) - Kuala Terengganu
Dia 10: Kuala Terengganu - Pulau Kecil (Perhentian)
Dies 11-12: Pulau Kecil (Perhentian)
Dia 13: Pulau Kecil (Perhentian) - Pulau Besar (Perhentian)
Dia 14: Pulau Besar (Perhentian)
Dia 15: Pulau Besar - Tanah Rata (Cameron Highlands)
Dies 16-17: Tanah Rata (Cameron Highlands)
Dia 18: Tanah Rata (C. Highlands) - Georgetown (Penang)
Dia 19: Georgetown (Penang)
Dia 20: Georgetown (Penang) - Kuala Lumpur
Dia 21: Kuala Lumpur - Melaka - Kuala Lumpur
Dia 22: Kuala Lumpur
Dies 23-24: Kuala Lumpur - ... - Barcelona

Diners

A Malàisia es pot canviar en bancs o en cases de canvi sense cap problema euros o dòlars. Nosaltres tenim l'experiència de portar les dues monedes i no vam tenir mai cap problema per a canviar. En algun dels llocs que vam canviar preguntàrem si el canvi que ens oferien era el millor i sorprenentment el milloraven. Per tant cal insistir en si es pot obtenir un canvi millor. Els bancs no es queden comissió quan es canvien diners en efectiu, però cobren 10 RM quan es canvien xecs de viatge. És recomanable comparar bé els tipus de canvi en diferents llocs, perquè en cas contrari podríem deixar molts diners pel camí. Les targetes de crèdit són acceptades a molts llocs/hotels, però carreguen entre un 3% i un 5% de comissió.

Canvi mitjà:
A Singapur canviem de dòlars americans a dòlars de Singapur: 1,636 dòlars de SGP per cada dòlar americà (per anar ràpid calculant preus agafeu els preus en dòlars de Singapur, dividiu per dos i tindreu euros).

1 Euro = 4,6 RM o Ringgit malai (per anar ràpid dividim entre 5 el preu de RM i sabem el preu en Euros, una altra manera seria multiplicant per 2 els preus en RM, treure un 0 i ja tenim euros). Per cada dòlar americà ens donen 3,6 RM.

(per persona)

+ 1034 € (vol BCN-Malàisia-BCN)
+ 45 € (vol Johor Bahru-Kuching-Johor Bahru)
+ 120 € (transports: autobusos interurbans, autobusos urbans i taxis)
+ 280 € (hotels)
+ 140 € (Restaurants, sucs i supermercats)
+ 38 € (souvenirs i varis)
+ 48 € (excursions i entrades)
= 1.705 € (Total)

Pressupost diari mitjà: 27 €/dia (vols apart).

Visat

És obligatori portar el passaport vigent i guardar la targeta d'entrada fins al final del viatge que ens serà reclamada a la duana de l'aeroport. Només és necessari el visat si es vol estar a Malàisia més de 90 dies. El mateix és vàlid per Singapur.

Salut

No és necessari vacunar-se si no es té intenció d'anar a l'illa de Borneo. Si volem anar-hi haurem de vacunar-nos i prendre pastilles contra la malària. Les vacunes recomanades són la febre groga, hepatitis A, hepatitis B, febre tifoidea, meningitis, i estar al dia de la vacuna de la diftèria i el tètanus (s'ha de posar cada 10 anys).

Cal vacunar-se almenys 1 mes abans de començar el viatge, i les pastilles de la malària s'han de prendre també 4 setmanes abans del viatge. Per a vacunar-se cal anar als centres habilitats pel departament de sanitat de la Generalitat de Catalunya (Tel. 93 443 05 07). Les vacunes i consulta costen uns 27 euros, inclosa la consulta. S'ha de demanar hora prèviament i aconsellem preveure-ho amb molt temps (3-4 mesos abans), doncs al créixer el nombre de viatgers a destinacions exòtiques, pot ser que ja tinguin l'hora que ens va bé donada.

Seguretat

Malàisia és un país que ens ha semblat molt i molt tranquil, la mateixa sensació que en altres països asiàtics. Cert és que es recomana tenir les mínimes precaucions que es tenen a tot arreu on es viatja (i on es viu!). Els robatoris passen, però no tenen per què passar si s'està vigilant els objectes de valor que es porta. Evidentment s'aconsella viatjar sense joies ni ostentacions externes. La nostra experiència va ser absolutament positiva i només resta tenir les habituals precaucions, sobretot en llocs d'aglomeracions de gent, i en hores nocturnes o llocs amb poca llum.

Tot i que les distàncies entre ciutats a visitar no són molt grans, un cop s'agafa el transport públic sembla que siguin grans distàncies, ja que ni els autobusos ni els taxis que vam agafar passaven de 70/80 km per hora, i aleshores es transformava en vàries hores de recorregut. Les infraestructures de carreteres estan millor al costat occidental, però cal destacar que s'està construint una autopista de sud a nord al llarg de la costa oriental i que l'esforç inversor és notable (vam veure moltes carreteres en obres).

Avió. Nosaltres només vam agafar un vol intern i vam comprar-lo un mes abans de marxar des de Barcelona i per Internet. Vam volar des de Johor Bahru i no des de Singapur per anar a l'illa de Borneo, ja que des d'aquest petit i modern aeroport els vols són molt més barats que des de l'aeroport internacional de Singapur. Tot just estaven acabant les obres en aquest aeroport i realment ens sorprenia la modernitat de totes les instal·lacions.

Companyies aèries: AirAsia (companyia de baix cost), Malaysia Airlines i Singapore Airlines.

A la guia diu que per sortir de Malàisia s'ha de pagar una taxa d'aeroport de 47 RM, però més val assegurar-se'n, perquè probablement ja la teniu inclosa dins el vostre bitllet.

Taxi. Els taxis a Malàisia són molt barats, i només funcionen amb taxímetre (barmeter) a Kuala Lumpur, i s'ha de demanar que el posin, perquè quan puja un turista (nosaltres mateixos), vam poder observar que no sempre el volen posar, i que per fer un recorregut que amb taxímetre costa 2,5-3 RM ens demanaven 10 RM. Aleshores baixàvem del taxi fins trobar-ne un que treballés honradament. És el nostre dret demanar que posin el taxímetre i creiem que és millor no fomentar les males pràctiques de prendre el pèl als turistes. A la resta del país no funcionen amb taxímetre i els recorreguts més o menys llargs estan ja estipulats amb tarifa fixa oficial i publicada, i la resta de recorreguts s'han de pactar.

Autobús. Els autobusos interurbans són una bona opció per a moure's pel país. Les diferents empreses que operen entre ciutats tenen totes el mateix preu, per tant el que hem de fer és fixar-nos en el tipus d'autobús que ofereixen. Tots els autobusos que vam agafar van posar benzina un cop havien carregat els passatgers, i a més, la benzina la posen sense apagar el motor. Tothom ho fa així a Malàisia. Tot i que les distàncies no són grans es tarda moltes hores en recòrrer-les, doncs la velocitat màxima dels autobusos oscil·la entre els 60 i els 90 km/hora. Algunes línies d'autobusos interurbans tenen autobusos amb tres seients per filera enlloc dels habituals quatre, i això ens permet estar molt més confortables. Recomanem informar-nos del tipus d'autobusos que utilitzen les diferents empreses.

Les empreses d'autobusos més importants són: Konsortium Bas Ekspress, Gunung Raya, Plusliner, i Transnasional.

Tren. No vam agafar cap tren malai, doncs hi ha només una linia a la costa oest i l'opció d'horaris, preus i durades de trajectes és millor amb els autobusos.

Cotxe de lloguer. L'opció del lloguer d'un cotxe semblar ser bona, doncs la benzina és molt barata i el preu del lloguer del cotxe no és abusiu.

Allotjament

Malàisia té molts tipus d'allotjament, en general bastant econòmics. Hem comprovat que alguns hotels tenen una web en la que les habitacions semblen més maques i noves del que després trobem a la realitat. Qui no tingui manies i sigui de gustos austers pot dormir per 30-50 RM la nit en una habitació doble. Els hotels moderns o senzillament millors ja costen entre 90 i 150 RM. A partir de 150 RM són hotels molt macos, nous i moderns. Quan els hotels ofereixen habitacions amb televisor acostuma a ser de canals locals, a menys que tinguin el satèl·lit Astra que ofereix alguns canals en anglès.

En aquest viatge, de forma excepcional, ja anem amb alguns hotels reservats des de Barcelona per Internet. Alguns ens van deparar alguna sorpresa al comparar els que vam veure a la web amb la realitat, i per això recomanem seguir el nostre sistema habitual: quan arribem a una ciutat nova un es queda amb les motxilles i l'altre va a veure els hotels que recomana la guia o els que havíem trobat prèviament per Internet. Sense cap problema els hotelers et deixen veure l'habitació i et donen el preu. Sempre cal intentar regatejar el preu, però a Malàisia no és com a d'altres països que rebaixen sempre o que s'aconsegueixen grans descomptes. Cal intentar-ho, però Malàisia no és un país on hem aconseguit massa intentant trobar preus més barats.

Els esmorzars no sempre estan inclosos; i sincerament, si és que no fos que ens agrada molt l'arròs, quasi que no cal que paguem l'extra per un esmorzar, ja que està pensat per a hostes asiàtics i hi trobem arròs i noodles cuinats de diferents maneres i només, de vegades, fruita (meló, síndria i pinya) i ous.

Si es paga amb targeta VISA sempre carreguen un 3% o un 5%. També convé preguntar si els preus són nets o plus plus (+5% d'impostos del govern i 10% de taxes pel servei). Si hom té previst arribar a una ciutat en divendres o dissabte recomanem fer una reserva prèvia, doncs nosaltres vam tenir dificultats en trobar habitació (i que ens agradés el lloc i el preu) en arribar en cap de setmana a algun lloc (els malais acostumen a viatjar en cap de setmana). Si volem sortir de casa amb reserves fetes, recomanem no fer-les directament amb els hotels, sinó a través del web Malaysia Hotels o per correu a maxcarry@tm.net.my, ja que hem comprovat que els preus que tenen a Internet són més barats que fent les reserves directament trucant a l'hotel o mitjançant el web de l'hotel.

Gastronomia

Malàisia és el resultat d'una barreja de cultures increïble i evidentment això es reflecteix en la variadíssima gastronomia: cuina xinesa, india, malaia, tailandesa, indonèsia, japonesa... I a més de restaurants amb cuina típica d'aquests països trobem, com a tota Àsia, tot de parades al carrer que es munten a la que es comença a fer-se fosc i on hi podem degustar qualsevol tipus de plat que desitgem a preus molt econòmics. Els restaurants que trobem acostumen a ser senzills, amb cadires de plàstic i oberts, és a dir, sense vidres, com si fos a l'aire lliure.

Els preus dels plats són barats: si volem podem menjar per 2-3 euros i anant a un restaurant "de categoria" podríem pagar uns 10-15 euros. La diferència d'aquests restaurants és el local o la presentació, però que sigui més car no vol dir que el menjar tingui molta més qualitat (al menys la matèria primera, com la carn, peix o marisc). A l'hora de pagar hem de tenir en compte que, de vegades, cal afegir-hi el plus plus (+5% d'impostos del govern i 10% de taxes pel servei). A destacar també el peix en la zona de la costa: molts restaurants et deixen triar el peix que vols i te'l fan a la barbacoa allà davant teu, pagant segons el pes del peix.

Generalment són ràpids en servir. Malauradament, tot i que viuen majoritàriament del turisme, parlen l'anglès mínim per a entendre't quina beguda vols, però poca cosa més. Encara que demanem un primer i un segon plat, tot ho porten quan ho tenen fet, sense tenir en compte que sigui primer o sigui segon i també sense esperar a que tots els de la taula el tinguin al mateix temps. El que ens va sorprendre és que la fruita no és tan bona com ens esperàvem i que els sucs ens els donen sempre amb la meitat del líquid compost per aigua. Només en alguns pocs llocs aconseguim que ens donin un got només amb suc (hem de demanar pure juice) i pel que sempre hem de pagar més. Els preus són entre 5 i 10 RM. Per als amants del bon vi lamentem dir que a Malàisia el vi és clarament un producte de luxe, i no de consum. En alguns restaurants de nivell mitjà es pot trobar vi australià i/o francès a un cost relativament elevat.

Curiositats

- A la majoria de restaurants no acostumen a donar (i sovint no tenen) ganivets. I els tovallons sovint s'han de demanar expressament, si no no van incorporats en la gastronomia.

- Es recomanable revelar els rodets de fotos i les fotos digitals a Malàisia. Vam pagar 0,35 RM per foto digital en format 10x15. Per a revelar fotografies analògiques també vam pagar 0,35 RM/foto, més 5 RM pel revelat. Val la pena comparar preus i intentar negociar preus per quantitats. En la majoria de llocs ens oferien 0,60 RM per foto revelada com a primer preu i, com a màxim, alguns baixaven a 0,50 RM o màxim 0,42 RM. Nosaltres a Kuala Lumpur vam revelar les fotos a Foto Suria (50 Jalan Hang Kasturi, just davant del mercat central, ja que tenen vàries botigues per tot Kuala Lumpur).

La major part de Malàisia no presenta variacions estacionals significatives, ni en pluja, ni temperatura ni humitat. El clima a Malàisia, quan nosaltres la vam visitar, era extremadament calorós i humit i sempre acabes ben suat. Les temperatures eren superiors als 35ºC de dia i al vespre al voltant dels 30. A la zona de les muntanyes, a les Cameron Highlands, evidentment no feia calor extrema, però també en feia. En l'illa de Borneo la calor sí era extrema. No ens va ploure cap dia.

Diferència horària

Durant el nostre estiu tenen +6 hores.

Guia de viatge

Malaysia e Brunei, Lonely Planet (edició italiana, Març 2004). En el moment del nostre viatge no existia la versió en castellà.

Informació general de Malàisia a Internet

Tourism Malaysia (en anglès) i Turismo Malasia (en castellà).

DIARI DE VIATGE

SINGAPUR

Singapur és una illa situada al sud de Malàisia. Nosaltres vam decidir reservar el vol des de Barcelona entrant per Singapur i sortint per Malàisia per aprofitar i conèixer (per sobre) una ciutat-país. Singapur és la ciutat més neta que hem vist mai, moderna, amb una barreja extrema de races i persones i que les poques hores que hi passem ens resulten molt agradables.

Els preus a Singapur són més barats que a Barcelona, però no molt menys. És una ciutat molt moderna que conserva algunes cases colonials i barris com el China Town i el Little India.

Com arribar-hi

Comprem el bitllet a Viatges Iberia de Mataró (93-755 25 80). Paguem 1.034 euros. El vol Barcelona-Frankfurt amb Lufthansa tarda 1 hora i 40 minuts. A Frankfurt tenim el temps just de canviar i agafar el vol Frankfurt-Singapur que tarda 11 hores i mitja. En l'aeroport internacional de Singapur agafem un taxi que ens costa 16$ de Singapur fins a l'hotel 81 Palace.

Dormir i menjar

A la ciutat de Singapur hi ha uns 20 hotels de la cadena 81 i nosaltres vam escollir un dels més barats, amb una estació de metro a 5 minuts caminant i que duu al centre de la ciutat. A l'Hotel 81 Palace (25 Lorong 6, Geylang - Singapur; tel. 0065-6440 8181) paguem 49 $ per l'habitació doble sense esmorzar. És un hotel modern, però que ja té els seus anys i que en cap de setmana costa 10 $ més.

Altres hotels de Singapur (llista revisada al maig de 2012):

The Saff (55 Keong Saik Road - Singapur; tel. 0065 6221 8388). Hotel de disseny amb habitacions petites i situat a China Town. Molt recomanable per a amants del disseny que no vulguin pagar els preus desorbitats de Singapur. Preu sobre uns 100 €.

The Scarlett (33 Erskine Road - Singapur; tel. 0065 6511 3333). Hotel boutique amb totes les habitacions diferentment decorades, en el cor de China Town. Molt recomanable per a amants del disseny.

Hotel 1929 (50 Keong Saik Road - Singapur; tel. 0065 6347 1929). Un altre hotel boutique i situat també en ple China Town. Molt recomanable per a amants del disseny que no vulguin pagar els preus desorbitats de Singapur. Preu sobre uns 100 €.

New Majestic Hotel (31-37 Bukit Pasoh Road - Singapur; tel. 0065 5511 47 00). Aquest hotel està entre els meus hotels preferits de Singapur, pel seu original disseny i pel seu excel·lent restaurant cantonès. Tot en ell és cool o d'estil vintage. A partir de 125 €.

The Fullerton (1 Fullerton Square - Singapur; tel. 0065 6733 8388). Elegantíssim hotel a la badia de Singapur. Situat en un edifici d'estil clàssic, on anteriorment estava situada l'oficina de correus de Singapur, és ara un clàssic totalment renovat i lloc de trobada per als locals. La seva terrassa Lighthouse és un altre must a Singapur. Molt famós el seu brunch dominical. A partir de 300 €. Veure fotos.

The Fullerton Bay (80 Collyer Quay - Singapur; tel. 0065 6333 8388). Luxós hotel de disseny obert des de 2010. Em va encantar. La seva piscina i terrassa Lantern és altres dels punts must per a prendre quelcom a Singapur. Preu a partir de 400 €.

The Ritz-Carlton Millenia (7 Raffles Avenue - Singapur; tel. 0065 6 337 8888). Segurament el meu preferit a Singapur, per ubicació, decoració de les habitacions moderna, però d'inspiracions vintage. Té 608 habitacions i al seu club Lounge sempre estan amatents a ajudar en tot. Art repartit per tot l'hotel. Piscina envoltada de vegetació. M'encanta aquest hotel i a més té Nutella en el esmorzar si es demana amb antelació. Preus a partir de 300 €.

Mandarin Oriental (5 Raffles Avenue, Marina Square - Singapur; tel. 0065 6338 0066). Altre excel·lentíssim hotel de la cadena Mandarin Oriental que ofereix 527 habitacions d'inspiració oriental. La seva piscina, magnífica, per a nedar amb les millors vistes de la badia de Singapur. A les 7 del matí s'ofereix ioga durant una hora per a tots els hostes. Destaca especialment el seu spa, totalment reformat a mitjans del 2011, que, com en tots els Mandarin, és únic i exclusiu. En aquest cas no l'he provat personalment. Esmorzar espectacular i un club lounge exclusiu. A partir de 300 €. Veure fotos.

Marina Bay Sands (10 Bayfront Avenue - Singapur; tel 0065 6688 8868). Obert al febrer de 2010, és el major hotel de Singapur, amb 2.571 habitacions, precioses i amb la que és, segurament, la major piscina infinita que he vist mai. Un must per a anar a prendre quelcom. El que no em va agradar res van ser els serveis. D'un hotel de cinc estrelles espero un nivell de serveis que el Marina Bay Sands no ofereix. Habitacions a partir de 250 €. Té un casino enorme, centre comercial, botigues de luxe, teatres, centre de convencions i restaurants exclusius.

Capella Hotel (1 The Knolls, illa de Sentosa - Singapur, tel. 0065 6377 8888). Aquest hotel, obert al 2009 i situat a l'illa de Sentosa, a 15 minuts del centre de Singapur, és un resort amb diferents piscines infinites, jardins, un edifici colonial de 1890 on està situada la recepció i un centre de convencions exclusiu i un edifici modern, amb 112 habitacions, on la més petita té 77 m2. Espectacular. A destacar també el seu spa Auriga, centre de relax de luxe. Vaig gaudir d'un magnífic massatge. Habitacions a partir dels 300 €.

Fort Canning. Situat a només 5 minuts d'Orchard Road, fou inaugurat al desembre de 2010. Sembla una escapada dins de Singapur, gràcies al parc nacional que l'envolta. Antigament l'edifici era la base dels britànics durant la 2ª guerra Mundial i més tard el club privat The Legends. L'edifici, totalment restaurat, és molt bonic i té 86 habitacions amb vistes al parc. El seu restaurant Gattopardo és italià i entre els més reconeguts de la ciutat. Tradició i modernitat. Serveis gairebé perfectes. Sense spa, però amb dues piscines. Veure fotos.

Four Seasons. Situat a Orchard Road i obert en el 1994. Té 20 plantes i 255 habitacions totalment reformades. A destacar que amb el seu sistema d'ipod central es pot veure els nostres continguts en el televisor. Tenen una planta per a parelles amb múltiples detalls romàntics que s'agraeixen. Dues piscines, una només per a adults i una altra per a famílies. L'spa es podria descriure com discret en les seves instal.lacions, però efectiu. Veure fotos.

The Sultan. Situat al barri musulmà. Hotel boutique. El wifi és millorable, però el tracte és amable i les habitacions de disseny.

Naumi. És el darrer dels hotels de disseny i està situat molt cèntric.

Wanderlust. Hotel de disseny impactant situat a China Town.

Atès que només teníem un sopar a Singapur, vam sortir pel centre i vam parar en un centre comercial ple de restaurantes, escollim l'Imperial Treasure La Mian Xiao Long Bao (6 Raffles Boulevard #02-138, Marina Square - Singapur; tel. 0065-6338 2212), on vam menjar discretament.

Altres restaurants de Singapur (llista revisada al maig de 2012):

Cuina casual: Ganga (indi vegetarià, a Little India), Banana Leaf Apolo (indi no vegetarià, a Little India), Soup Restaurant (cadena casual de menjar xinès), i Shin Yeh (restaurant xinès-taiwanès).

Cuina francesa: The French Kitchen i el Absynthe.

Cuina atrevida: The Wild Rocket, Blu, André, i el Tippling club.

Cuina italiana: Oso, Otto i el Garibaldi.

Històrics i clàssics a Singapur: Les Amis, Au Jardin, i el Iggy's.

Restaurants amb vistes: Salt Grill i el Si Chuan Dou Hua.

Cuina xinesa: My Humble House, Majestic, Chinois By Susur Llig, The Disgruntled Chef, i el Hua Ting (a l'Orchard Hotel).

Cuina índia: The song of India.

Coses a veure i fer

Singapur és una ciutat moderna, una ciutat de negocis que creiem que és la ciutat més neta que hem vist mai, fins i tot en el Metro està estrictament prohibit menjar, i et posen multes si menges o fumes allà.

S'ha de passejar per China Town i per Little India. També s'ha de visitar l'illa de Sentosa, una espècie de parc d'atraccions on es paga per tot menys per anar a la platja i ofereix visites com: pujar a la torre Carlsberg (amb vista), nedar amb dofins, visitar la butterfly and insects farm, underwater world, ... Existeix un autobús intern que costa 0,90$. Per arribar a Sentosa agafem un funicular que inclou l'entrada en la illa i ens costa 11,90$ l'anada i la tornada.

Per a moure'ns per Singapur escollim el Metro, tot i que el taxi surt molt bé de preu. Curiosament el bitllet de Metro és una targeta dura que un cop utilitzada s'ha de tornar a les màquines expenedores i et retornen 1$. El preu del Metro depèn de la distància, però acostuma a estar entre 2 i 2,5 $ (inclou 1$ que després es retorna).

Un edifici encantador que s'ha de visitar o si ens podem permetre el luxe, allotjar-nos allà, és l'Hotel Raffles. També tenen un brunch els diumenges per 65$ i es pot sopar per 45$ amb buffet lliure. És un edifici històric preciós amb jardins i una elegància general que val la pena apropar-nos-hi, encara que només sigui per a fer la foto.

JOHOR BAHRU

Com arribar-hi

Johor Bahru és la primera ciutat del sud de Malàisia i anem allí perquè té un aeroport i des d'aquest aeroport els vols són molt més barats que sortint des de Singapur. Prenem l'autobús en el Queens Street Bus Depot i el bitllet ens costa 2,40$ i triga 25 minuts fins a Johor Bahru. Hem de passar la frontera de Singapur a peu i després tornem a agafar el mateix autobús fins a la frontera malaia. Allà caminem fins al nostre hotel que es troba prop.

Dormir i menjar

Escollim per Internet des de Barcelona l'Hotel Compact (18 Jalan Wong Ah Fook, 80000 Johor Bahru, Tel. 0060-7 221 3000) on l'habitació doble ens costa 110 RM. És un edifici alt i modern i ens donen l'habitació més alta en una cantonada, el que ens permet gaudir de les vistes de Johor Bahru i de l'estret de Johor que separa la Malàisia continental de Singapur. Aquest preu és sense esmorzar.

Per a sopar, enfront de l'hotel hi ha un carrer llarg i estret, Medan Selera Meldrum Walk, amb milers de paradetes gastronòmiques que ofereixen tot el que desitgem i sopem peix fresc a la planxa per pocs diners.

Coses a veure i fer

A Johor Bahru, capital de l'estat de Johor, vam arribar a les 5 de la tarda i només tenim la tarda-nit per a fer un volt. Destaca el museu Royal Abu Bakar que era el palau principal de la família real de Johor, construït en 1866. A part d'això Johor Bahru no té massa interès.

KUCHING

Kuching és la capital de l'estat de Sarawak, en la illa de Borneo. Aquesta illa té la que es coneix com la selva més antiga del món i està plena de parcs nacionals. A més, en l'illa també es troba Brunei i Kalimantan (territori indonesi).

Com arribar-hi

Per a arribar des de Johor Bahru amb avió triguem una hora i 15 minuts. Per anar a l'aeroport de Johor Bahru vam agafar un taxi que ens costa 40 RM i triga 45 minuts (tenint en compte que no hi ha tràfic i que són les 5 del matí!). El vol d'AirAsia resulta ser una mica temerari, doncs als 10 minuts de sortir el capità ens anuncia una avaria tècnica i hem de tornar a l'aeroport. Als 20 minuts tornem a enlairar-nos i vam arribar sense problemes, però amb un esglai en el cos i una anècdota per a explicar. En l'aeroport de Kuching vam agafar un taxi cap al centre que ens costa 17,50 RM. El preu és fix i es compra un bitllet en un mostrador a la sortida.

Dormir i menjar

L'hotel que triem és molt cèntric i molt recomanable, el Singgahsana Lodge (1 Temple Street, 93000 Kuching, Tel. 0065 6 82429277), un hotelet d'estil Sarawak, senzill, però un dels més nets i bonics que vam veure. Reservem per Internet des de Barcelona la honeymoons's suite, que simplement és una de les dues úniques habitacions que té bany privat. Ens costa 107,80 RM la nit incloent un senzill esmorzar. Les altres habitacions no tenen bany dintre, però estan igual de bé que la suite i costen entre 40 RM el dormitori amb diverses lliteres i 80 RM les habitacions dobles o triples. Ens fan pagar una bestreta, mitjançant la targeta de crèdit, del 30% del total de l'habitació. Aquí rentar la roba costa 3,50 RM el quilo, Internet 4 RM/hora i llogar una bicicleta tot el dia costa 20 RM. Just davant hi ha un edifici alt, el Harbour View Hotel (Lorong Temple, 93100 Kuching, Tel. 0065-6 82 274 600) que, com indica el seu nom, té vistes a tot el port fluvial i allí una habitació doble incloent esmorzar costa 98 RM. Qui vulgui més luxe també hi ha un hotel Hilton, un Crowne Plaza i un Holyday Inn al centre de Kuching.

Per a menjar recomanem un restaurant molt senzill, però que ofereix peix i marisc fresquíssim i molt barat, que es paga segons el pes: See Good (53, Ban Hock Road, 93100 Kuching, Tel. 0065-6 82 232609). També sopem al Khatulistiwa (Jl tunku Abdul Rahman, Tel.0065-6 248896), just al costat del riu amb cuina variada i occidental, però aquí van trigar més d'una hora en portar-nos el menjar. Altre local on vam anar a prendre alguna cosa i és també molt recomanable és el Bing! (84 Padungan Road, 93100 Kuching, Tel. 0065-82 421880), local de disseny molt agradable. Altre restaurant per anar i provar el cranc amb salsa negra, és el D'Alif/ (Waterfront, Tel. 0065-82 8188400). Life Cafè (108 Ewe Hai street, 93000 Kuching, Tel. 0065-82 411754) ofereix bona cuina xinesa i vegetariana. Les ampolles d'aigua grans costen aquí 2 RM i les petites 1 RM.

Coses a veure i fer

Kuching significa gat en malai. És una ciutat bonica i interessant que, com totes les ciutats malaies, té la seva China Town i Little India, uns parcs molt cuidats i que al tenir el riu Sarawak convida a passejar pel Waterfront molt atractiu. El Basar és troba davant del Waterfront i hi ha centenars de botigues que venen exactament el mateix i que val la pena comparar preus doncs hi ha notables diferències. Kuching és el lloc on es concentra l'artesania a Malàisia i després d'haver comparat preus amb el Central Market de Kuala Lumpur és a Kuching on recomanem realitzar les nostres compres de souvenirs i d'artesania de fusta, doncs els preus són la meitat que a Kuala Lumpur.

Creuar el riu Sarawak costa 0,30 RM. A l'altre costat del riu vam trobar Istana, la residència del governador de l'estat que no es pot visitar. Aquí també és el lloc ideal per a fer diverses excursions que es poden realitzar per Sarawak. Per als amants dels gats, aquí trobaran el que diuen que és l'únic museu de gats de tot el món, una mica kitsch però que ret homenatge als felins que donen nom a la ciutat. S'ha de visitar la mesquita (Jl Nan Hock), i els mercats de peix, aus i de fruites. Tot està a menys de cinc minuts caminant i ho trobarem prop del waterfront. Al vespre aprofitem per a fer una excursió amb barca per a veure el capvespre, dura una hora i mitja i costa 30 RM. També hi ha altres vaixells que costen 45 RM, en els que hi ha cabuda per a més gent.

Excursions pels voltants de Kuching. Les excursions es poden fer per compte propi o amb agència. Els preus d'agència són d'uns 170 RM per persona per a veure el Semengoh Wildlife Centre i la granja de rèptils, o anar al Gunung National Park costa 190 RM, anar al Bako National Park en excursió d'un dia costa 200 RM per persona, i l'excursió de 2 dies/1 nit costa 316 RM per persona Anar a visitar les Longhouse costa 2 dies/1 nit 422 RM per persona, 3 dies/2 nits costa 528 RM per persona i anar a les Longhouse més lluny costaria uns 952 RM per persona. Tot això ho podem veure a Borneo Adventure, la principal agència de Kuching (n'hi ha de més barates i estan totes en el basar). Nosaltres optem per fer les excursions pel nostre compte.

Bako National Park. Recordem agafar almenys un passaport entre les persones que vagin juntes al parc, doncs a l'entrada del parc, et demanen un passaport per a registrar-te. Surt un autobús de l'empresa Petra Jaya Transport cada hora en punt. Prenem el nº 6, són grocs i blaus, costen 1,5 RM. S'agafen en la plaça on hi ha el mercat a l'aire lliure, al costat de la mesquita de Kuching. Mentre esperem l'autobús se'ns ofereix una minivan i vam decidir agafar-la ja que per 5 RM cadascun ens duu fins a l'embarcador on ens embarquem per a dirigir-nos al parc nacional Bako. Triguem 30 minuts a recórrer 27 km. A l'embarcador trobem la cabanya per a registrar-nos i pagar 10 RM, la llanxa que ens duu fins al parc costa 10 RM sempre que siguem 5 persones o menys i 8 RM entre 6 i 9 persones. La llanxa triga 20 minuts en arribar al parc. Allí trobem diversos itineraris per a fer i estan perfectament indicats amb les hores que trigues en fer-los.

Orangutans a Semengoh

Qui vulgui un guia l'hauria de contractar prèviament doncs allà no n'hi ha. En el Bako es poden veure micos proboschis (de nas rosat prominent) i tot tipus de fauna selvàtica.

Semengoh Wildlife Centre. Per a arribar-hi s'agafa qualsevol autobús 6, 6A, 6B, 6C que surten molt sovint des davant la post office (2 RM). S'ha d'indicar al conductor que ens deixi baixar en el Semengoh. Triguem 55 minuts. L'entrada costa 3 RM. En el Semengoh alimenten als orangutans dues vegades al dia, a les 9 del matí i a les 3 de la tarda. Nosaltres arribem una hora abans i tenim l'oportunitat de donar-los la fruita nosaltres mateixos atraient-los amb uns crits típics que fa que els orangutans s'apropin i baixin dels arbres. L'espectacle de quan els alimenten està a uns minuts caminant del centre, cap a la selva, on hi ha una tarima i des de lluny els turistes poden observar com els orangutans s'apropen a agafar la fruita, però des de lluny... per això recomanem arribar-hi d'hora al matí. Prenem l'autobús de tornada de les 11:30 (que passa 20 minuts abans de la seva hora).

SALANG (Illa de Tioman)

Com arribar-hi

A l'aeroport de Kuching vam arribar en taxi pagant 17 RM (preu fix), vam agafar un vol d'AirAsia que triga una hora i mitja en arribar a Johor Bahru, on agafem un taxi pagant en el mostrador un preu fix de 160 RM i triguem 2 hores a recórrer 140 km per a arribar a Mersing. A Mersing caminem fins a l'embarcador, on a les 13,30 prenem el speed boat que triga 1 hora en arribar a Tioman. Paguem 30 RM (el ferri triga dues hores i costa 30 RM). La decisió de prendre un speed boat o el ferri no és una qüestió de diners, sinó de capacitat de resistir el mareig. Els diferents hotelets i resorts estan situats en les diferents platges i a l'entrar a l'embarcador s'ha de demanar que et deixin en la destinació/platja triada.

Dormir i menjar

Nosaltres arribem a Pulau Tioman sense reserva prèvia, motiu pel que per a tenir més opcions vam decidir anar a la platja més gran i més al nord de la illa, Salang. Segons la guia és una platja molt bonica i hi ha molts resorts. Duem impreses tres webs diferents, tot i que la realitat que vam trobar dista molt de les fotos de les webs. Ens quedem al Salang Indah Resort (Kampung Salang, Pulau Tioman, Tel. 0060-9 419 5015). Paguem 130 RM (el preu inicial és 170 RM) per un xalet amb pilars sobre l'aigua per a 4 persones i sense esmorzar. El xalet està en un lloc idíl.lic i la platja també és molt bonica, però tant aquest com tots els altres resorts que hi ha a Salang són més aviat sencillets. Si triem Salang no hem de tenir moltes aspiracions. Si volem algun resort millor hem de buscar altres platges (no ho hem comprovat personalment!). Creiem que el Paya Beach Resort i el Panuba Inn Resort o el Japamala Resort són millors opcions.

Per a menjar anem al restaurant del resort i que a la nit ofereix una barbacoa (de peix i carn) on et pesen el peix que tries i te'l rosteixen davant teu. Les ampolles d'aigua grans costen 3,5 RM. Internet costa 12 RM/hora.

Coses a veure i fer

Pulau Tioman té 20 km de llarg i 11 d'amplada i té també un petit aeroport. És una illa paradisíaca amb petits pobles als que només s'hi pot accedir amb barca. L'illa només té un camí que connecta amb l'altre costat. Aquesta destinació paradisíaca és perfecte per a poder fer snorkeling, submarinisme o senzillament "res".

KUALA TERENGGANU

Com arribar-hi

Prenem l'speed boat de les 9,30 que triga 1 hora fins a a Mersing. Anem fins a Island Connection Travel & Tours (2, Jalan Jemaluang, 86800 Mersing, Tel. 0060-7 7992535), l'agència que venen els bitllets de la companyia d'autobusos Transnasional. En arribar a Mersing per anar a Tioman ens van dir que no calia reservar bitllets per anar a Kuala Terengganu ja que "sempre hi ha llocs lliures" en l'autobús de les 12 del migdia (costa 26,40 RM). Quan vam arribar a la agència procedents de Tioman ens diuen que no queden bitllets i per tant decidim agafar l'autobús de les 12 fins a Kuantan (12,40 RM). Triguem 3 hores fins a l'estació d'autobusos de Kuantan i quan vam arribar-hi ja no hi havia bitllets per a l'últim autobús cap a Kuala Terengganu. Decidim agafar un taxi que ens costa 140 RM.

Dormir i menjar

A Kuala Terengganu vam dormir al Midtown YT Hotel (30, Jalan Tok Lam, 20100 Kuala Terengganu, Tel. 0060-9 6235288). Paguem 90 RM per una habitació doble incloent el esmorzar. L'hotel és un edifici alt i d'aspecte modern que necessita una renovació urgent i on se sent una mala olor permanent.

Sopem al cafè de davant, el Ping Anchorage Travellers Cafè (Ground Floor, Jalan Dato'Isaacs, Kuala Terengganu, Tel. 0060-9 6262020), que també és una central de reserves d'hotels per a Tioman i d'altres llocs de la costa est de Malàisia i té un hostal, on es troba el cafè.

Coses a veure i fer

Kuala Terengganu és per a nosaltres un lloc de passada en ruta a les illes Perhentian. Hauríem d'haver arribat més aviat per a aprofitar el temps i veure una mica de la ciutat, però vam arribar a les 11 de la nit i vam sortir a les 7 del matí.

ILLES PERHENTIAN

Com arribar-hi

Des de Kuala Terengganu vam agafar un taxi fins a l'embarcador de Kuala Besut que triga 1 hora i pel que paguem 80 RM. A Kuala Besut l'aigua costa 1 RM. Prenem un speed boat (30 RM) que ens duu en 30 minuts fins a l'illa petita. Ens deixa a uns 100 metres de la platja i allà agafem un watertaxi que ens costa 2 RM. Tot ho comprem a Yaudin Holidays and Tours (9 6 10 Rumah Kedai 2 Tingkat, 22300 Kuala Besut, Tel. 0060-9 674677).

Dormir i menjar

A Pulau Kecil anem al Suria Perhentian Dive Resort que havíem reservat prèviament per Internet des de Barcelona. Està situat a Coral Beach, l'única platja de les dues illes des de la qual es pot observar el capvespre. El resort és preciós, en una platja espectacular, però els xalets per dintre són molt senzills, bàsics (fins i tot massa). Triem un paquet de 3 dies i dues nits amb dues excursions d'snorkeling i pensió completa, pagant 350 RM per persona. En la platja, a només uns metres del resort, està el restaurant Mama Kitchen que ofereix barbacoa de carn o peix incloent una amanida, patates, arròs i síndria per 15 RM.

Badia de les illes Perhentian

Al costat oriental de l'illa petita està la Long Beach, on trobem molts hotelets i resorts senzills. Allà la platja és molt llarga i és la considerada com a zona de marxa. Es pot anar de Coral Beach a Long Beach en 15 minuts caminant per un camí que creua la selva de l'illa, en el que ens creuem amb diversos varans (teòricament són inofensius).

Decidim quedar-nos més dies en les meravelloses illes Perhentian, però decidim buscar un resort que ens agradi i vam canviar d'illa, anem a la gran, Pulau Besar. Allà visitem uns resorts preciosos, com el Tuna Bay Island Resort, davant de la platja amb habitacions noves i modernes de ciment i costa 250 RM la nit. A uns metres trobem el New Cocohut Resort amb uns xalets preciosos que costen 200 RM la nit. Nosaltres anem a l'Arwana Resort (Tel. 0060-9 752 1741), que està en una altra platja i és el resort més nou de la zona. Paguem 400 RM per persona pel paquet que inclou habitació doble davant de la platja, tots els menjars i dues excursions d'snorkeling (una habitació doble amb vista a la piscina costa 160 RM). El resort té una piscina preciosa. En la mateixa platja trobem el Flora Bay Resort amb uns xalets perpendiculars a la platja per 150 RM i que estan molt bé (atenció: heu de demanar pels xalets nous, New Flora Bay).

Coses a veure i fer

Les illes Perhentian són el paradís per a fer snorkeling o bussejar. Nosaltres vam poder nedar entre taurons (petits) i entre tortugues (gegants). A més hi ha milers de peixos de colors. Realment preciós i aconsellable. Pulau Kecil (illa petita) i Pulau Besar (illa gran) componen les paradisíaques illes Perhentian. Aigües transparents, platges de sorra blanca i resorts encantadors. En l'embarcador s'han de pagar 5 RM com a taxa de conservació del parc marí.

Més informació sobre les illes a Perhentian Islands i també a Pulau Perhentian.

TANAH RATA (Cameron Highlands)

Com arribar-hi

Per anar a les Cameron Highlands des de les illes Perhentian, havíem previst anar fins a Kota Bahru i des d'allí dirigir-nos a Tanah Rata. Finalment descartem aquesta possibilitat, doncs ens diuen altres turistes que a Kota Bahru no hi ha "res a veure" i a més trobem la manera d'arribar directament fins a les Cameron Highlands amb una minivan pagant 75 RM per persona. Ens duu Yusoff Awang Ya (tel. 0060-19 9452999 o 0060-9 7442831). Triguem 6 hores en arribar a Tanah Rata, una de les dues ciutats on recomana anar la guia. L'altra és Brinchang, on segons ens comenten va sobretot turisme local, mentre que a Tanah Rata ho fa el turisme internacional. A Tanah Rata només canvien diners en efectiu al Maybank.

Dormir i menjar

Arribem un divendres a les 8 de la tarda i no trobem hotel. Vam anar a parar a un hotel cutre i brut, el BB Inn (79A, Persiaran Camellia 4, Tanah Rata, 39000 Cameron Highlands, Tel. 0060-5 4914551). Paguem 65 RM per una habitació doble sense esmorzar (de dilluns a dijous costa 45 RM). A l'endemà canviem a un altre hotel senzill, però net, el Cameronian Inn (16, Jalan Mentigi, 39000 Tanah Rata, Cameron Highlands, Tel. 0060-5 4911327). Paguem 60 RM per l'habitació doble sense esmorzar. Qui vulgui un hotel nou i modern pot anar al Century Pines, on l'habitació doble (incloent el esmorzar) costa 197 RM l'estàndar i 240 RM l'habitació Deluxe. Recomanem anar a l'hotel The old Smoke House (By the golf Course, Tanah Rata, Tel. 0060-5 4911215), que és com un cottage anglès. Si podem pagar els preus i volem fer un cop de VISA pagarem 455 RM per una habitació doble. Altra bona opció és anar a prendre un te amb maduixes típiques de les Cameron, deliciós!.

Per a menjar recomanem el T cafè (4 Nuncan Road, Side entrance, first floor, 39000 Tanah Rata, Tel 0060-5195722883), molt recomanable sobretodo les seves lasanyes. També gaudim menjant en el restaurant indi Kumar (26 Nuncan Road, 39000 Tanah Rata, Tel. 0060-54912624). En canvi no ens va agradar gens altre indi, el Suria, per mal servei, ni el Rosendale, per mala qualitat i també mal servei.

Coses a veure i fer

Les Cameron Highlands estan a una altitud de 1.300 a 1.800 metres. Lògicament aquí no fa tanta calor com a la resta de Malàisia. Són famoses per les maduixes, les verdures i les plantacions de te.

Nosaltres optem per fer una excursió que vam contractar directament a l'hotel Cameronian Inn i ens costa 15 RM per 4 hores d'excursió on ens duen a veure una granja de maduixes, una granja de papallones i insectes (3 RM), una granja d'abelles, un centre de roses i orquídies (4 RM), el temple budista de Brinchang i la plantació de te de Boh. Altra opció d'excursió és fer el cim del mont Brinchang amb 2.031 metres i fer un trekking per la jungla en 4x4 i visitar la plantació de te de Boh, costa 40 RM per persona i també dura 4 hores. La tercera excursió que ofereixen és la que dura tot el dia (9 hores), costa 80 RM per persona i combina les dues excursions anteriors de mig dia. Als voltants de Tanah Rata hi ha itineraris per a fer, de diferent dificultat i duresa. Intentem fer un d'ells i, tot i que reconeixem que no som muntanyencs, els camins no estan ben marcats i sincerament és una mica agosarat intentar fer-los. Recomanem seguir a Ien, que és un hoste permanent del Cameronian Inn i que cada matí fa un dels itineraris durant 3 o 4 hores i a canvi només demana "la voluntat". Hi ha altres excursions per la muntanya, i creiem que la millor agència és CS Travel & Tours (47 Nuncan Road, 39000 Tanah Rata, Cameron Highlands, Tel. 0060-5 4911200).

Més informació sobre la regió a Highlands of Pahang i també a Cameron Highlands.

GEORGETOWN (Illa de Penang)

Com arribar-hi

Venint de Tanah Rata i per tal d'arribar a Georgetown agafem un autobús a les 8 del matí que surt de l'estació d'autobusos, a Main Road, i que ens costa 23 RM. Triga 6 hores per a a recórrer 201 km. En taxi ens hagués costat 280 RM i el preu és fix també. L'autobús indica que va a Penang i s'atura primer a Butterworth i després a Georgetown. Ens deixa en la nova estació d'autobusos al sud de la ciutat, a 15 minuts del centre. Arribar al centre en taxi costa 20 RM.

Dormir i menjar

Dormim a l'hotel Cititel (66 Jalan Penang, 10000 Penang, Tel. 0060-4 3701188). Paguem 185 RM per l'habitació doble amb esmorzar, és un hotel modern, de recent construcció i que té piscina amb jacuzzi i sauna. A més és molt cèntric. Altra opció per a fer un cop de VISA és el deliciós Eastern & Oriental Hotel (10 Lebuh Farquhar, 10200 Penang, Tel. 0060-4 2222000). L'habitació doble costa 354 RM i la de vistes al mar 415 RM. Val la pena anar-hi, ni que sigui per a prendre alguna cosa en la seva deliciosa bakery, en el pub o a l'elegant restaurant. Una opció barata, d'habitacions senzilles i netes (algunes sense finestres), és el Crystal Guesthouse (294 Chulia Street, 10200 Penang, Tel. 0060-4 2638068), on la doble costa 40 RM i també fan massatges i reflexologia (45 minuts costen 30 RM).

Per a menjar recomanem l'Ecco Cafè (402 Chulia Street, Tel. 0060-42623178), on fan unes pizzes delicioses i la pasta la fan artesanalment. La majoria de grans hotels ofereixen per a sopar bufets temàtics: asiàtic, western, seafood, etc. Nosaltres vam provar l'Eastern & western de l'Hotel Sheraton (3, Jalan Larut, 10050 Penang, Tel. 0060-4 2261888) i que costa 59 RM.

Coses a veure i fer

L'illa de Penang és la destinació favorita de vacances dels saudites. Nosaltres només vam veure Georgetown, que ens sembla una ciutat molt atractiva, i creiem que segurament valdria la pena quedar-se uns dies a Penang si es disposa de més temps. Penang està unida a la Malàisia continental pel Penang bridge que és el més llarg de tot el sud-est asiàtic.

Georgetown té el districte colonial del que estan rehabilitant només alguns dels preciosos edificis que hi ha, alguns són seus d'institucions o entitats governamentals. La ciutat ofereix un free shuttle bus que dóna la volta per tot el centre, per tot el que s'ha de veure. L'horari és de 7 a 19 hores i els dissabtes fins a les 14 hores, i val la pena agafar-lo ja que representa la solució ideal si es disposa de poc temps o per anar d'un lloc a altre del centre colonial. El mapa amb el recorregut el trobem en tots els hotels. També és molt agradable passejar per China Town, pels mercats de Little India (si resistim la mala olor!). El Fort Cornwallis està envoltat per murs i és on al 1786 Francis Light va fundar Georgetown. L'entrada costa 3 RM i el més interessant és que dintre hi ha una exposició fixa sobre la història de Penang. Val la pena pujar a la torre de l'edifici del Komtar. Té 65 pisos i sota hi ha el centre comercial més gran de Georgetown. També és recomanable visitar Wat Chaiyamangkalaran, el temple budista xinès, on hi trobem un dels Budes jacents més llargs del món, amb 33 metres. Just davant hi ha altre temple budista, tailandès.

KUALA LUMPUR

Com arribar-hi

Per anar a Kuala Lumpur des de Penang hi ha molts autobusos que fan aquesta ruta, nosaltres comprem els bitllets sota l'edifici Komtar, costa 27 RM i anem en supervip, un autocar amb 3 seients per fila. Per anar a l'estació d'autobusos de Nibong vam agafar un taxi per 20 RM. Altra possibilitat seria agafar una van per 2 RM que surt des de l'edifici Komtar. L'autobús triga gairebé 5 hores en arribar a l'estació de Puduraya de Kuala Lumpur. Paguem 10 RM perquè un taxi ens dugui fins a l'hotel, que està prop de l'estació, però tenint en compte la calor que fa i les motxilles optem pel taxi.

Dormir i menjar

Dormim a l'Hotel Bintang Warisan (68 Jalan Bukit Bintang, 55100 Kuala Lumpur, Tel. 0060-321488111) que està situat en el Golden Triangle, que és la zona d'edificis alts, de negocis i també de la marxa nocturna. Paguem 115 RM per l'habitació doble sense esmorzar. Altres opcions més barates i situades prop de la zona del Golden Triangle són The Green Hut i a uns metres trobem el Number 8.

Com totes les ciutats malaies, la varietat de restaurants per a triar és inacabable. Nosaltres anem al The old Siam (23 Tengkat Tang Shin, 50200 Kuala Lumpur, Tel. 00600-321483708) un tailandès deliciós i molt agradable. Al peu de les torres Petronas mengem en el modern restaurant Chinoz (G47, Suria KLCC Kuala Lumpur, Tel. 0060-321668277). També mengem diverses vegades en un indi anomenat Hanifa, al carrer Nagasari.

Coses a veure i fer

Kuala Lumpur. La capital de Malàisia ens sembla una ciutat agradable i sorprenent perquè no ens resulta tan caòtica com moltes de les grans urbs asiàtiques. Té tres línies de metro (soterrat i elevat), que es paga segons la distància. El metro i els taxis són molt barats. A Kuala Lumpur els taxis tenen taxímetres i estan obligats a posar-lo quan puja un passatger.

Torres Petronas

Les Torres Petronas són la seu central de l'empresa pública de petroli Petronas. Impressionant edifici que tots hem vist en la televisió o en el cinema (per exemple a la pel.lícula La trampa). Pujar fins a dalt de tot no és possible, només fins a l'skybridge que és gratis, però només poden accedir-hi 800 persones per dia. Per tant, si volem anar ens toca aixecar-nos molt aviat per a poder anar a fer cua i així poder triar l'hora de la visita que nosaltres vulguem (entren 20 persones cada vegada).

Obren les taquilles a les 8,30 del matí i, si volem entrar a primera hora, ens convé anar-hi entre les 7,30 i les 8 del matí. Més tard ja no és segur que poguem entrar. L'skybridge està en el pis 41 entre les dues torres. Als peus de les Petronas hi ha un centre comercial de luxe, molt gran, el KLCC.

Tampoc ens hem de perdre pujar a la torre de comunicacions Menara Kuala Lumpur, ja que ofereix una vista única de les Petronas i de tot KL. Pujar-hi costa 20 RM i tanquen taquilles a les 21,30 de la nit. La torre es va inaugurar al 1996 i té 421 metres d'altura.

Recomanem passejar i entrar en el Museu Nacional d'Història que és gratuït i ens ajuda a conèixer la història de Malàisia. Està situat en la plaça Merdeka que és preciosa. Val la pena visitar-la de dia i també de nit, doncs està molt graciosament il.luminada.

També China Town i Little India com a clàssics de les ciutats malaies. I les mesquites.

MELAKA

Com arribar-hi

Viatgem a Melaka des de Kuala Lumpur. Des de l'estació d'autobusos de Puduraya surten moltíssims autobusos cap a Melaka. Nosaltres recomanem agafar els de la companyia KKKL, ja que són els únics que tenen tres seients per fila, triguen 2 hores i costen 9,40 RM. Els autobusos surten a la mitja hora en punt de cada hora. Transnasional i la resta d'empreses surten a les hores en punt.

Dormir i menjar

A Melaka no hi dormim, pel que no podem aportar cap comentari sobre els seus hotels. Considerem que és una llàstima que no haguem tingut temps de passar almenys una nit a Melaka.

En canvi sí vam menjar i fer diverses aturades en 3 restaurants històrics, preciosos, als que val la pena anar-hi, ni que sigui a prendre alguna cosa o simplement veure'ls: Cafè 1511 (52, Jalan Tun Tan cheng Lock - Melaka; tel. 0060-62860150), Restoran Peranakan (107 Jalan Tan Cheng Lock - Melaka; tel. 0060-62845001), i Harpers Restaurant (2 Lorong Hang Jeba - Melaka; tel. 0060-62828800).

Coses a veure i fer

Melaka és una ciutat preciosa on vam trobar dues parts diferenciades de la ciutat: l'oriental en la que destaca el llegat de la dominació portuguesa i holandesa, i l'occidental o China Town (molt més cuidada i conservada que les altres que havíem vist fins ara).

A més de passejar per tot Melaka i visitar la part oriental dels llegats no ens podem perdre l'ajuntament Stadthuys, l'església de Sant Paul, la villa Sentosa, el Museu Marítim (és una reproducció d'una nau portuguesa), i els temples de China Town i els seus carrers deliciosos.

En la part de China Town també trobem unes botigues que volem destacar:

- Samarretes de disseny (no de les típiques): Orangutan (59 Lorong Hang Jebat - Melaka, Tel. 0060-62826872).

- Raymond Yeo (Wahaik Shoemaker, 56 Jalan Tokong - Melaka, Tel. 0060-62849726), un mestre artesà que segueix fent sabates d'aquelles que duien les dones xineses de classe alta i que, segons ens explica ell mateix, és l'únic del món que encara les fabrica a mà.

- El taller d'un artista local que ens enamora: Temple Street (13 Jalan Tokong - Melaka, Tel. 0060-62831815).

- Finalment recomanem una botiga de souvenirs, antiguitats i cafè al mateix temps, preciosa: Jonkers Melaka (17 Jalan Hang Jebat - Melaka, Tel. 0060-62835578).

I el viatge s'acaba ...

Per anar a l'aeroport internacional de Kuala Lumpur (KLIA) que està a 75 km del centre hem de calcular al menys una hora. Nosaltres triguem una hora i 15 minuts, el taxi costa 70 RM, preu fix. Hi ha un tren des del centre que connecta amb l'aeroport i costa 35 RM.

Agafem un vol Kuala Lumpur-Bangkok (1 hora i 15 minuts), i un segon vol Bangkok-Munich (11 hores). Finalment un vol Munich-Barcelona (1 hora i 40 minuts) amb Lufthansa.

Relat d'un viatge a Malàisia i Singapur - Sandro Alarcón & Rosa Moreno [2010]
Un passeig per Singapur, Malàisia, Java i Bali - Isa, Xavier, Daphne & Obi-Wan [2008]
Viatge a Malàisia i Singapur - Raquel Mateo [2006]
MALÀISIA / SINGAPUR - Guia i relat de viatge a Malàisia i Singapur - Yolanda & Toni (Viatgeaddictes) [2005/06]