puntExcursions > Barcelona > l' Osona > De Cantonigròs al gorg de La Foradada

L' OSONA

De Cantonigròs al gorg de La Foradada

Temps efectiu Temps efectiu: 1 hora
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +90 m. / -90 m.
Inici / final Inici / final: Aparcament gratuït al costat del camp de futbol municipal (Cantonigròs)
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 42.04148200, 2.40216700
Interès Interès: Natura
Tipologia Tipologia: Ruta a peu en família

Aquesta agradable i bonica ruta ens porta des de la població de Cantonigròs fins al gorg de La Foradada. Aquest sorprenent indret està ubicat sobre la riera de les Gorgues, en el tram que transcorre entre les poblacions osonenques de Cantonigròs i de L'Esquirol, en la comarca natural del Cabrerès-Collsacabra.

El Collsacabra o Cabrerès és una comarca natural amb una extensió de 142 km² que està situada entre les comarques d'Osona, la Garrotxa i la Selva, tot i que pertany majoritàriament a la primera. Geomorfològicament és un altiplà que té una altitud mitjana de 1.100 metres.

Imatge del gorg i el salt d'aigua de La Foradada

El gorg d'aigua transparent de La Foradada està envoltat de bosc i d'una paret de roca, la qual té un enorme forat en un dels costats i d'aquí el nom de l'indret. El salt d'aigua que alimenta el gorg té uns quinze metres d'alçada.

Aquest salt d'aigua és un dels més importants i característics de la riera de les Gorgues, la qual desemboca en el riu Ter.

Tot plegat fa d'aquest indret un lloc màgic en qualsevol moment de l'any. Per aquest motiu és un dels racons més bonics i singulars de la comarca d'Osona i, probablement, també un dels més visitats, especialment en cap de setmana i períodes vacacionals.

Aquesta excursió es pot fer en qualsevol moment de l'any, sempre, clar, que la climatologia ho permeti. I és que cada estació de l'any li confereix al lloc un encant especial.

Degut a la seva escassa llargada, poc més d'1 km en cada sentit, i a la poca dificultat tècnica que planteja, aquesta ruta es pot fer perfectament amb nens. Només en la darrera part d'aquesta excursió, en un tram de camí força costerut, cal anar amb compte amb les ensopegades i les relliscades. Per aquesta raó, si els nens són molt petits és recomanable dur-los a coll en aquest tram final que condueix al gorg.

La ruta al gorg de La Foradada des de la població de Cantonigròs, la que expliquem aquí, és la més curta, més assequible i, tal com podem imaginar, també la més popular, però per als més caminadors també hi ha l'opció d'arribar al gorg des de la veïna població de L'Esquirol. En aquest darrer cas el recorregut total, d'anada i tornada, és d'uns 10,5 km, té un desnivell d'uns 350 metres i és de dificultat moderada.

L'excursió que aquí us presentem té el seu inici al costat del camp municipal de futbol de Cantonigròs, uns 100 metres a l'oest de l'església de Sant Roc.

Per arribar a Cantonigròs es pot agafar la carretera C-25, l’Eix Transversal, i sortir en la sortida 183 (Roda de Ter), seguint per la carretera C-153 en direcció a Cantonigròs.

En arribar al poble podeu deixar el cotxe en l'aparcament que hi ha al costat de l'església de Sant Roc o bé fer-ho directament en l'aparcament que hi ha al costat del camp de futbol, a uns 100 metres de l'anterior.

Just a l'inici del recorregut, al costat de l'aparcament, hi ha una caseta d'informació des de la qual s'intenta controlar l'aforament i l'accés al gorg en les hores i dies de més afluència per a evitar la massificació d'aquest lloc tan popular. En principi, sembla que l'aforament està limitat a 50 persones.

Aquí s'ha de pagar una ecotaxa de 2,5 euros per persona i alhora es donen unes indicacions per a ser respectuosos amb l'indret i la resta de visitants. Animem als responsables d'aquesta iniciativa a que realment controlin que aquestes normes es compleixen, ja que no es pot donar per descomptat el civisme de tothom.

A causa de la seva popularitat, la nostra recomanació és fer aquesta excursió, si és possible, fora de les hores i/o dies de més afluència. Gaudir d'aquest gorg en soledat (o quasi) no té preu.

El gorg i el salt d'aigua de La Foradada

A partir d'on es troba la caseta de fusta el camí de terra és força ample, està ben senyalitzat i presenta una suau baixada al principi. Cal seguir els senyals del GR-151 fins que aquest gira a l’esquerra, però nosaltres continuarem camí avall. Uns metres més endavant retrobarem el GR i el seguirem cap a la dreta.

Poc a poc el camí es va complicant, amb la baixada cada cop més pronunciada i amb pedres. Cal vigilar de no ensopegar amb una pedra. Més avall arribem a una altra cruïlla on deixem el GR-151 que continua cap al poble de L'Esquirol i seguirem pel camí de la dreta.

Aquest darrer tram del camí és un sender força estret i pedregós. Aquí és on cal vigilar més amb les ensopegades i relliscades. Afortunadament hi ha una barana de fusta que fa més fàcil el descens.

Tot i que la vegetació, un ambient més humit i fresc i el propi soroll d'aigua ens anuncien la presència del gorg i del salt d'aigua, no és fins al final del camí que s'obrirà davant dels nostres ulls aquest fantàstic indret, amagat per una vegetació ben frondosa. A l'estiu és un lloc ombrívol i recollit, ideal per a fugir de les altes temperatures.

En les dates de la nostra visita al gorg de La Foradada, en ple estiu i després d'un continuat episodi de sequera, el salt d'aigua portava molt poca aigua, però tot i així el paisatge en conjunt és molt bonic.

En qualsevol cas, cal ser conscient de que la quantitat d'aigua de la cascada i del gorg dependran de l'estacionalitat i dels episodis de pluges que hi hagi pogut haver prèviament.

Si voleu explorar més la zona, al peu de la paret de roca hi ha un camí estret que podeu seguir, riu avall, i que dóna la volta a la muralla rocosa fins arribar a l'altra banda del gran forat que dóna nom al lloc. Des d’aquí tindreu una perspectiva diferent, però igualment bonica, del gorg i el salt d'aigua. I si sou molt aventurers també podeu seguir el camí que us portarà fins dalt de la cascada, però cal vigilar per no relliscar i patir una caiguda fatal.

Per tornar des del gorg fins a l'aparcament cal seguir el mateix camí que a la baixada, però ara tot de pujada, amb algun tram força costerut.