Bandera d'Escòcia

Diari d'un viatge d'11 dies en cotxe per Escòcia

Dr. Maligne
Published on Data viatge: 2009 | Publicat el 08/02/2010

Del 12 al 22 de juliol de 2009.

Dia 1: Girona - Newcastle - Edimburg
Dia 2: Edimburg
Dia 3: Edimburg - Stirling - Dumblane - Callander
Dia 4: Trossachs - Loch Lommond - Saint Andrews - Dundee
Dia 5: Dundee - Glamis - Aberdeen
Dia 6: Aberdeen - Dufftown - Inverness
Dia 7: Inverness
Dia 8: Inverness - Illa d'Skye
Dia 9: Illa d'Skye
Dia 10: Illa d'Skye - Fort William - Glasgow
Dia 11: Glasgow - Newcastle - Girona

Diners

Com a tot el Regne Unit a Escòcia s'utilitza la lliura esterlina o pound, que en aquests moments té un canvi bastant equitatiu amb l'euro. Viatjar per Escòcia no és barat, però tampoc és desproporcionadament car pel que fa a hotels o a menjar (hi ha opcions barates com menjar en un pub), excepte en les atraccions turístiques, com castells (fins i tot planten arbustos per tal de privar la vista des del exterior i obligar a passar per caixa), etc. on sí que es nota la diferència. Cal escollir bé a on s'entra i a on no per no arruïnar-se en la compra d'entrades.

+ 86 € (vol Girona-Newcastle-Girona)
+ 360 € (allotjament 10 nits)
+ 140 € (cotxe de lloguer)
+ 300 € (menjar)
+ 110 € (altres)
= 996 € (total per persona)

Hi ha molts pocs vols directes des de Catalunya a Escòcia. La majoria impliquen un canvi a Londres. Nosaltres vam optar pel vol directe de Ryanair a Newcastle que surt des de Girona, Aquesta ciutat del nord d'Anglaterra només està a dues hores d'Edimburg. Ryanair també vola a Glasgow des de Girona, però en aquestes dates era bastant més car.

Un cop a Newcastle, al mateix aeroport, vam llogar un cotxe. Una altra opció és llogar-lo abans de sortir de casa, per exemple a través del buscador eAlquilerdecoches.

Allotjament

Tot el país està ple de Bed & Breakfast, que són tota una institució, però això no vol dir que siguin la millor opció econòmica. Si es reserva amb antel·lació per Internet (per exemple a través del buscador Booking.com) hi ha ofertes d'hotels molt interessants, en alguns casos a un 50% del preu que valdria l'habitació agafada sense reserva. Cal tenir present també que de B&B n'hi ha de molts tipus, alguns són equiparables a hostels i altres són petits hotelets de luxe.

Dedicar-se a predir el temps a Escòcia deu ser molt avorrit perquè el temps ja el sap tothom: cada dia plou. Això no vol dir que sigui un impediment per gaudir del país, però cal tenir en compte que l'impermeable o el paraigua s'han de portar sempre a sobre. El dia pot començar assolellat, ennuvolar-se i ploure una mica, per després tornar a sortir el sol entre els núvols. Més que pluja, el que defineix el temps a Escòcia és la inestabilitat. A l'estiu hi ha alguns dies excepcionals en què fa sol tot el dia, però és altament improbable que en tots els dies d'un viatge faci sol durant tot el dia com si fóssim al Mediterrani. Ara bé, per altra banda, cal tenir en compte que la verdor d'Escòcia d'algun lloc ha de sortir...

Seguretat

Escòcia és un país molt tranquil, comparable als nòrdics. Les zones rurals són molt segures i ho demostra el fet que la gent deixa la porta de casa sense tancar. A les ciutats, com Edimburg o Glasglow, cal tenir les precaucions que s'han de tenir en tota gran ciutat, sobretot per evitar els carteristes.

Diferència horària

Catalunya té una diferència d'una hora més amb Escòcia, al igual que amb tot el Regne Unit.

Guia de viatge

Utilitzem la Lonely Planet Escocia, en castellà.

DIARI DE VIATGE A ESCÒCIA

Dia 1

Sortim de Girona amb el vol de Ryanair de les 8:15h. Arribem a Newcastle cap a les 11h. Lloguem un cotxe i anem a visitar la ciutat.

Newcastle és una ciutat del nord d'Anglaterra, una zona poc visitada si ho comparem amb el turisme que va a Escòcia. La ciutat es veu amb una passejada pel centre. Aquesta ciutat només la utilitzem com a punt d'arribada.

Comencem la ruta cap a Edimburg (Edinburgh en anglès). Són 200 km, unes dues hores. A la tarda hi arribem i ens instal·lem al Ten Hill Place Hotel i sortim a passejar per la ciutat. És important, si es viatja en cotxe, tenir present el tema pàrking a Edimburg.

Està prohibit aparcar a tots els carrers del centre (excepte els diumenges), de manera que s'hi s'agafa un hotel baratet que no tingui pàrking pot ser un problema greu aconseguir deixar el cotxe aparcat. És un dels llocs on val la pena gastar una mica més en hotel (per tal de que disposi d'aparcament) i estigui situat al centre per anar a tot arreu i no preocupar-se pel cotxe.

Dia 2

Dediquem tot el dia a conèixer Edimburg, una ciutat de postal. Sembla que s'hagi aturat a l'època medieval. Hi ha pocs llocs en que s'hagi conservat tota una ciutat, com és el cas d'Edimburg, amb el seu castell, el fossar, les muralles. A causa de la seva peculiar situació i de la pressió demogràfica de l'època, a Edimburg les cases creixien cap a dalt, afegint pisos, en lloc d'expandir-se horitzon-talment. Això ha creat la seva peculiar imatge actual.

És imprescindible visitar el castell d'Edimburg, encara que l'entrada sigui cara. També s'ha de passejar diverses vegades per la Royal Mile, que és on hi ha l'ambient. Seguim cap a Princess Street i pugem al turó de Calton Hill, des d'on es veu una vista espectacular. Tornem a la Royal Mile. De camí cap al Parlament passem per la Canongate Kirk, on està enterrat l'economista Adam Smith. El Parlament escocès es pot visitar, gratuïtament. Va ser dissenyat per l'arquitecte català Enric Miralles. Està situat al costat del castell de Holyrood House, un altre castell tipus Exin Castillos. Per acabar anem al Grassmaket, un antic mercat de bestiar i seu d'execucions públiques que s'ha reconvertit en seu de pubs, bars i restaurants.

Dia 3

Sortim d'Edimburg amb direcció a Cramond, un petit poblet pintoresc als afores de la ciutat. Després passem pel Forth Road Bridge i anem a Fairkirk, on es pot veure la Fairkirk Wheel, una obra d'ingenieria molt peculiar per salvar el desnivell als vaixells que naveguen pels canals, evitant així els sistema tradicional de rescloses.

Seguim cap a Stirling, ciutat famosa a totes les pel·lícules de cavallers medievals i que té també un moment a William Wallace, el protagonista de Braveheart. Com totes les ciutats escoceses té un castell i una part antiga molt ben conservada. Passem per Dunblane per visitar la seva magnífica catedral. I acabem el dia a Callander, un poblet situat a prop de la zona dels Trossachs.

Dia 4

Comencem a voltar per la zona dels Trossachs, un parc natural ple de llacs, rutes per caminar i, per sobre de tot, intensament verd. El millor és perdre's enmig d'aquesta exuberant natura. Després anem a la vora del llac Lommond, el més gran d'Escòcia, tot i que no el més famós.

A la tarda anem direcció a la costa, cap als poblets mariners de Culross, Anstruther i Crail, tots ells de postal. Visitem Saint Andrews, ciutat universitària per excel·lència i molt famosa pel golf, que destaca pel seu passat medieval i per tenir unes les ruïnes de la catedral, al costat del mar, espectaculars. Arribem a Dundee i anem directament a l'hotel Apex, situat al port. En aquest hotel obsequien als hostes amb un patito de goma per a la banyera per recordar els moments d'infantesa.

Dia 5

Al matí visitem Dundee, tot i que no és una de les ciutats més maques d'Escòcia, ni molt menys. L'atracció turística de la ciutat és el vaixell restaurat del capità Scott, el Discovery i també es pot visitar la fragata Unicorn, el vaixell britànic més antic que encara navega.

Sortim cap a Glamis, el llegendari escenari del Macbeth de Shakespeare i un dels castells més autèntics d'Escòcia. Val la pena, encara que només sigui per visitar els magnífics jardins. De camí passem per Aberlemno, on hi ha les misterioses pedres pictes, unes pedres tallades que es troben en aquesta zona d'Escòcia i que es creu que servien per establir els llinatges i les seves aliances, però de fet ningú ho sap del cert.

Arribem a Aberdeen, la ciutat del granit, que els dies núvols, la gran majoria, li dóna un to gris a tot bastant depriment. Diuen que els dies que fa sol el granit brilla i li dóna un to màgic, però nosaltres no ho vam veure.

Dia 6

Arribem a la terra dels castells i del whisky. Hi ha tants castells que caldrà fer una selecció, no només perquè al final tots s'assemblen, sinó pels preus de les entrades que s'han de pagar en alguns casos només veure'ls. S'han adonat que la gràcia dels castells és veure'ls per fora, en el seu entorn, ja que al cap i a la fi per dins tots s'assemblen, i per això en alguns llocs han posat muralles naturals, amb arbres ben alts i densos perquè ningú no pugui ni tan sols entreveure el castell sense passar per caixa.

Anem també a veure destil·leries de whisky. Tot i que hi ha destil·leries a tot Escòcia, una bona part d'elles estan concentrades als voltants del poble de Dufftown, que és on hi ha les Glenfiddich, que fan visites gratuïtes. També en fan les Macallan, tot i que al juliol tanquen. La majoria de les altres destil·leries fan pagar una entrada de 3, 4 o 5 euros pel mateix: una visita amb explicació del procés del whisky i un tastet (el dimimutiu no l'hem posat per posar...) al final. Si s'és molt fan del whisky t'hi pots passar el dia anant de destil·leria en destil·leria, tot i que amb una que en visitis ja fas el fet, però encara que es visitin totes no caldrà patir per donar positiu en algún possible control d'alcoholemia.

Arribem a Inverness, a l'hotel The Royal Highland, reformat, però de l'època victoriana, molt british. Tot i que anuncia aparcament gratis, només disposa de cinc places que cal guanyar-se a pols. En tota la ciutat el pàrquing és de pagament.

Dia 7

Passem el dia pels voltants d'Inverness. Primer anem a fer la volta al llac Ness, tot i que no aconseguim veure el monstre per enlloc. Ens aturem a l'Urquhart Castle, unes fotogèniques runes de castell a la vora del llac. A l'atra punta del llac, a Fort Augustus, es pot veure el sistema de rescloses que fan servir perquè els vaixells puguin passar del llac als canals que uneixen bona part d'Escòcia. Ens perdem per la zona en un dia plujós, enmig d'un paisatge solitari. Anem a Cawdor, que té un castell i, sobretot, un pub molt autèntic.

A la tarda passegem per Inverness. Aquell cap de setmana se celebraven els Jocs de les Highlands, un joc de força tipus llançar un martell, aixecar un pal, etc. i això fa que es vegin molts homes pel carrer, tot orgullosos amb el seu kilt, la típica faldilla escocesa. Cap d'ells és un turista ni és un reclam per a turistes. Senzillament en ocasions especials, com casaments, funerals o quan ho consideren es posen el kilt. No deixa de ser curiós. Anem a un pub típic, el pub Gellions (s'anuncia com el pub més antic de la ciutat), on toquen música tradicional escocesa, ple de gent jove. Inverness és una ciutat amb molta vida nocturna.

Dia 8

Sortim d'Inverness amb direcció oest, cap a Ullapool, un poblet mariner d'ambient absolutament nòrdic. En la ruta per les terres altes escoceses parem a veure la cascada de Measachs i arribem als jardins d'Inverewe, amb flors de tots colors i plantes de tota mena, un jardí sorprenent tenint en compte la latitud en què ens trobem.

De camí cap a l'illa d'Skye ens desviem per anar a veure el Rua Reidh Lighthouse, un far reconvertit en hotel. De fet l'hotel és l'antiga casa del farer i està perdut enmig del no-res. És una absoluta sensació d'estar a la fi del món.

Tornem cap a la nostra ruta, voltem el llac Maree i passem cap a l'illa d'Skye pel pont d'Skye. Arribem a Broadford, un poble de l'illa, i anem al B&B que hem reservat, el Swordale House, també perdut enmig del no res.

Dia 9

Dediquem el dia a voltar per l'illa d'Skye, una mena de fi del món bucòlica i plena d'ovelles. Agafem la carretera d'Elgol, la qual finalitza en aquest poblet mariner de quatre cases i un miniport que ha vist temps millors. El paisatge de muntanyes és impressionant.

Tornem per la mateixa carretera i ens dirigim a Portree, la capital de l'illa, on s'han de veure les cases de colors del port. Seguim voltant l'illa, cap a la Kilt Rock, Uig, Dunvegan Castle i Nest Point. Aquí hi ha un far, també estil fi del món, al qual, a més, s'hi ha d'arribar a peu passant per les penyes, enmig de la ventolera permanent. Desfem el camí tornem cap a casa, a Broadford.

Dies 10 i 11

Sortim d'Skye pel pont i anem a Plockton, un altre poble de postal situat en una caleta resguardada. I d'aquí a l'Eilean Castle, el fotogènic castell famós per sortir a l'anunci del whisky Cardhu. Estem de sort i en aquell moment surt el sol, el qual li dóna un toc màgic a l'indret.

I comencem ja a baixar cap a Glasgow, amb parada a Fort William. A la tarda, en arribar a Glasgow, anem a passejar pel centre. No es pot ni comparar amb l'encant medieval i històric d'Edimburg. És una ciutat nova, moderna en alguns llocs, degradada en altres, a l'estil Trainspotting, però val la pena parar-s'hi, ni que sigui només per poder comparar.

Al dia següent iniciem la tornada, primer baixant fins a Newcastle i agafant aquí, a les 18:05, el vol cap a Girona, ple de turistes anglesos sorollosos i ansiosos de degustar l'alcohol de garrafa de la costa nord del Maresme. Ha estat un viatge d'11 dies i 2.200 km.

Relat d'una escapada hivernal a Edimburg - Manel Cristóbal [2017]
Relat d'un viatge de 10 dies per Escòcia - Pep Torras & Anna Casellas [2010]
Relat d'un viatge d'onze dies per Escòcia - Cristina i David [2010]
ESCÒCIA - Guia i relat d'un viatge a Escòcia - Yolanda & Toni (Viatgeaddictes) [1989]