puntExcursions > Tarragona > el Baix Ebre > Des de Riumar a lo Garxao, el far del Garxal i el Muntell Gros

EL BAIX EBRE

Des de Riumar a lo Garxao, el far del Garxal i el Muntell Gros

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Molt baixa
Temps efectiu Temps efectiu: 1 hora 30 minuts
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +1 m. / -1 m.
Inici / final Inici / final: Passeig Marítim, Riumar
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 40.72664500, 0.84435659
Interès Interès: Natura
Tipologia Tipologia: Ruta a peu en família

Aquest recorregut a peu, molt curt i totalment planer, envolta la bassa de Lo Garxao (o El Garxal) que, amb 280 Ha, és la llacuna del Parc Natural del Delta de l'Ebre de més recent formació. Aquesta bassa està constituïda per petites illes en forma de mitja lluna, modulades pel vent i el mar.

Durant el recorregut podrem observar que la bassa de Lo Garxao està envoltada per diferents ecosistemes, principalment zones dunars, salobrars i canyissars que acullen una rica i variada flora i fauna. Aquest itinerari també és ideal per a fer en família, ja que la mainada gaudirà veient les nombroses aus de la zona.

Dunes de sorra en la platja de Riumar

I si no ho heu fet ja és molt recomanable visitar el Centre d'Informació i Ecomuseu del Parc Natural del Delta de l'Ebre, ubicat en la nº 22 del carrer Doctor Martí Buera de Deltebre, de camí al punt de sortida d'aquest itinerari.

El recorregut s'inicia al final del passeig Marítim de la platja de Riumar, nucli pertanyent al terme municipal de Deltebre, on s'haurà de deixar el cotxe.

Per arribar-hi des de Tortosa, cal primer baixar al barri de l'Estació de l'Aldea per la C-42 i la N-235, dirigir-se a continuació a Deltebre per alguna de les diferents opcions indicades i, una vegada s'hi està arribant, deixar el giratori d'accés i seguir els indicadors de Riumar (TV-3454) circulant pel costat del canal de l'Esquerra de l'Ebre.

En arribar a la urbanització de Riumar, cal continuar recte fins al passeig Marítim, on uns metres més enllà, a la dreta, s'aparcarà el vehicle.

Abans de començar la ruta pròpiament dita podem aprofitar l'avinentesa i recórrer les passarel·les de fusta, renovades completament l'any 2018, i que recorren la platja de Riumar per sobre de la sorra, permetent-nos veure les boniques dunes sense malmetre aquest bonic i fràgil entorn.

En l'extrem oriental hi ha el Mirador Platja Riumar, una torre de fusta des d'on tindreu unes precioses vistes sobre la platja i Lo Garxao.

Un cop llestos per començar aquest itinerari i situats a l'extrem oriental del passeig Marítim de Riumar, es deixa la urbanització al darrere i se surt en direcció sud-est amb lo Garxao a l’esquerra.

Al cap de 450 metres trobem a l'esquerra el Mirador faunístic de Lo Garxao, des del qual es poden observar diferents espècies d'aus (hi destaquen els flamencs), així com l'abundant vegetació al voltant de la gran bassa.

Des d'aquí el recorregut continua endavant en el mateix sentit de la marxa, cap al sud-est.

Aproximadament 1 km més enllà arribem a l'alçada del Far del Garxal, on deixarem el camí estret reservat per a caminants per, tombant a la dreta 90 graus, entrar al vial ample i asfaltat que ressegueix el riu Ebre cap al sud-oest prop de la seva desembocadura.

Abans de continuar camí, però, val la pena pujar a l'imperdible Mirador de Zigurat o Torre de Babel, el mirador més alt del Delta de l’Ebre i situat en un punt certament estratègic, amb vistes privilegiades de la desembocadura de l’Ebre, l’illa de Buda, l’illa de Sant Antoni i el Garxal.

Aquest mirador està format per una espectacular plataforma de fusta que permet dominar l’horitzó de la zona de la desembocadura de l’Ebre des d'un punt privilegiat.

Vista de Lo Garxal i la desembocadura de l'Ebre des del mirador del Zigurat

Seguim cap al sud-oest pel camí que voreja el riu Ebre, senyalitzat com a GR 99. A la vora hi trobarem ubicats nombrosos punts d'embarcació i empreses de pesca esportiva, activitat internacionalment molt apreciada a la zona.

I al cap d'un altre quilòmetre (2'5 km des de l'inici de la ruta) arribem a l'alçada de les tanques que delimiten un càmping a la dreta, es fa un gir també a mà dreta, cap al nod-oest, pel carrer asfaltat i, després, a l'esquerra per un camí de sorra fins a arribar, uns 300 metres més enllà, al Muntell Gros o de les Verges.

El Muntell Gros o de les Verges és una duna peculiar, la de més elevació del delta i des d'on es té una excel·lent panoràmica de l'illa de Buda i el curs final de l'Ebre.

A la part de dalt de la duna, s'aixequen quatre escultures que fan referència a les imatges de la Verge amb les diferents titularitats amb què és venerada en cadascuna de les quatre comunitats autònomes per les quals transita el Camí de Sant Jaume.

Des d’aquest punt es desfà el camí de 2'8 km fins a l'inici de la ruta, en el Passeig Marítim de Riumar. Aquí finalitza aquesta fàcil, però bonica excursió, la qual transcorre per un entorn privilegiat.