puntExcursions > Tarragona > el Baix Penedès > Ruta pels pobles de la serra del Montmell

EL BAIX PENEDÈS

Ruta pels pobles de la serra del Montmell

Ruta en cotxe o moto Ruta en cotxe o moto
Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Molt baixa
Distància Distància: 40 km
Temps efectiu Temps efectiu: 1 dia
Circular  Circular: No
Inici / final Inici / final: Vendrell / Bisbal del Penedès
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.22281361, 1.53608764
Interès Interès: Cultura

Itinerari que permet fer-se una idea del paisatge i del patrimoni cultural dels pobles de la plana que s'estén sota la serra del Montmell.

El punt de sortida del recorregut és el Vendrell. Des del carrer de Montserrat, que després es transforma en la carretera TP-2125, cal adreçar-se en direcció nord cap a Sant Jaume dels Domenys. Als 3 km, a la dreta, hi ha Santa Oliva i, al punt quilomètric 6,8, Llorenç del Penedès, on es pot visitar la capella neoromànica del mateix nom.

Al km 8,5, s'és a Sant Jaume dels Domenys. S'hi pot contemplar l'església de Sant Jaume i les restes de l'aqüeducte dels Arcs, d'origen romà. A partir d'aquest punt, s'inicia l'ascensió a la serra. A la sortida del poble, cal agafar la carretera TP-2442 en direcció nord-oest cap a Aiguaviva.

Al km 12,5, es passa pel coll d'en Grau. 7 km més endavant, cal deixar la TP-2442, girar a l'esquerra per la TV-2443 i, al km 20, s'arriba a Aiguaviva, incorporada al municipi del Montmell. Es tracta d'una vila pintoresca, completament envoltada de verd i amb moltes fonts.

Es continua per la mateixa carretera TV-2443 en direcció al coll de l'Olivera. Al km 22,5, cal prendre un trencall a l'esquerra que porta a Sant Marc, un petit nucli de cases amb una capella d'estil romànic. Es retorna a la carretera i se segueix cap a ponent. Abans d'iniciar la pujada al coll de l'Olivera, i després de la fita del km 11, cal estar a l'aguait per agafar una pista que surt a l'esquerra i que porta a la Juncosa del Montmell tot vorejant diversos masos i enfilant-se gradualment per la serra.

En arribar al km 29,5, s'ateny el collet del Montmell. Durant el descens, es contemplen les ruïnes de l'anomenada església Nova i, enfilats a la falda del Montmell, l'ermita romànica de Sant Miquel i les restes del castell del Montmell.

Una mica més avall, al km 30, s'agafa una desviació que porta a una àrea de lleure. L'itinerari retorna al camí previ, des d'on es baixa a migdia a la Juncosa del Montmell, cap d'un extens terme municipal amb un nucli urbà molt bonic.

Per arribar al punt final de l'excursió, s'ha de seguir cap al sud-est per la carretera TV-2401 que porta a la Bisbal del Penedès. Al cap de 40 km, s'accedeix a la Bisbal del Penedès, punt final de l'itinerari. A la Bisbal, es pot visitar l'església de Santa Maria i la casa de Cal Magre, amb unes boniques arcades de pedra.