puntExcursions > Tarragona > el Priorat > Parets, bancals i oliveres del Priorat: de Falset a Ulldemolins

EL PRIORAT

Parets, bancals i oliveres del Priorat: de Falset a Ulldemolins

Ruta en cotxe o moto Ruta en cotxe o moto
Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Molt baixa
Distància Distància: 74 km
Temps efectiu Temps efectiu: 2 dies
Circular  Circular: No
Inici / final Inici / final: Celler Cooperatiu (Falset) / Cooperativa Agrícola “Sant Jaume Apòstol” (Ulldemolins)
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.14375727, 0.81890185

La ruta que proposem és un recorregut per poblets prioratins que basen la major part de la seva activitat agrícola en la producció d'un oli de màxima qualitat amb la Denominació d'Origen Siurana. La varietat que més destaca és l'arbequina, arribada a les nostres contrades al s. XVI de mans del Duc de Medinaceli.

Són característics d'aquesta zona els bancals d'oliveres que salven els desnivells del terreny amb marges de pedra seca, que configuren un paisatge molt peculiar.

Entrem per la N-420 fins a Falset, capital de la comarca, on trobem l'important edifici modernista de la Cooperativa Agrícola, projectat per un deixeble de Gaudí (Cèsar Martinell) el 1919, i altres punts d'interès.

Després se segueix per la mateixa N-420 cap al sud-oest i es trenca a l'esquerra per la carretera T-363 fins al poble de Marçà, de terme pla i de conreus fèrtils. Es reprèn la N-420 en la mateixa direcció (sud-oest) i de seguida es gira a la dreta per la T-734 fins al Masroig, poble de terres rogenques que amaga racons llegendaris.

Es continua cap al nord per la mateixa carretera (T-734) i s'arriba a El Molar, que conserva vestigis arqueològics celtibèrics i romans. Després cal seguir cap al nord per la carretera T-730 fins a La Figuera, amb una extraordinària vista sobre la comarca i les terres veïnes. Als afores de la població, es pren en direcció nord una pista asfaltada que desemboca a la T-702, que s'agafa a la dreta (est) fins a la Vilella Baixa, un poble molt pintoresc. Es prossegueix a llevant per la mateixa carretera (T-702) fins a la Vilella Alta, un petit poblet encimbellat dalt d'un turó molt a prop de la serra de Montsant.

Se segueix a la dreta cap a ponent (nord-oest) per la T-702 fins a Cabacés, un altre poblet productor del bon oli. Per la mateixa carretera (T-702), i seguint cap al nord, s'arriba a la Bisbal de Falset, un poble de gran tradició oleícola. Es prossegueix a llevant per la T-713 fins a Margalef de Montsant, on la roca marca el traçat dels carrers, dóna suport a les cases i decora el conjunt. Prosseguim en direcció nord per la T-713 fins a sortir a la C-242 (al coll del Grau), que es pren a la dreta (est) fins a Ulldemolins.