puntExcursions > Lleida > el Pla d'Urgell > Voltant l'estany d'Ivars: de Vila-sana a Castellnou de Seana, Barbens i Ivars d'Urgell

EL PLA D'URGELL

Temps efectiu Temps efectiu: 2 hores
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +60 m. / -60 m
Inici / final Inici / final: Vila-sana
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.66024228, 0.93327207

El Pla d'Urgell és una comarca d'economia agrícola i ramadera situada al bell mig de la plana central.

Amb una pluviometria escassa i forta insolació estiuenca, va ser una terra de característiques estepàries fins que, ben entrat el segle XIX, la construcció del canal d'Urgell i l'arribada de l'aigua van permetre la introducció massiva de conreus de regadiu i la reproducció d'espècies vegetals de ribera.

Fora dels moments més calorosos de l'any, la suavitat del relleu, el paisatge i la presència de tantes petites poblacions fan del Pla d'Urgell un lloc idoni per a la pràctica de la bicicleta familiar.

Aquesta ruta comença a la petita població de Vila-sana, on s'arriba des d'una desviació de l'autovia A-2 situada entre Mollerussa, a l'oest, i Bellpuig, a l'est. Un cop al poble, cal cercar el carrer de Castellnou i seguir-lo en direcció a llevant. El carrer desemboca en una pista on es troba el primer plafó de senyalització de la ruta que es dirigeix a Castellnou de Seana, en línia recta i en direcció sud-est.

Al km 3,40 s'arriba a Castellnou de Seana. Es pot fer un tomb pel poble i visitar la bonica església parroquial de Sant Joan, del segle XVII. És també notable la façana de cal Rafel, abans cal Blassó, d'estil gòtic, situada al carrer Major.

L'itinerari gira a l'esquerra descrivint un angle recte cap al nord-est, seguint els senyals. Una mica més enllà, al km 4,10, es deixa un trencall a l'esquerra i se segueix recte. Més endavant es creua la carretera LV-3344 (km 6,20) i s'arriba a Barbens (km 8,60).

En aquesta població val la pena de fer-hi una parada per veure-hi alguns edificis i elements d'interès. Al km 10,57, havent creuat el rec del Bullidor i en el punt anomenat la Creueta, se surt a una altra pìsta que se seguirà cap a l'esquerra en angle recte.

L'itinerari es dirigeix, ara, cap al nord-oest, passa pel mig del caseriu del Bullidor, nom degut a una impetuosa deu d'aigua que neix a flor de terra, i continua fins a Montalé, un vell caseriu amb una masia documentada ja al segle XII, on s'arriba al km 12,25.

Es fa un gir cap al sud-oest en direcció a Ivars d'Urgell, on s'entra, aprofitant la carretera LV-3344, al km 14,80. A Ivars d'Urgell es poden visitar els carrers centrals del voltant de l'església i l'ermita de la Mare de Déu d'Horta, un indret amb aigua i ombra espessa, ideal per fer-hi un mos i descansar.

Cal sortir de la població per la banda de ponent seguint els indicadors que condueixen a l'indret que havia ocupat l'estany d'Ivars, actualment dessecat.

Durant uns quilòmetres, sempre en direcció oest, es va seguint la vora del que va ser la superfície d'aigua estancada més gran de la Catalunya interior, l'estany d'Ivars. Al km 21,25, poc després d'haver creuat el canal Auxiliar d'Urgell, es desemboca a una pista que se segueix cap a l'esquerra enfilant el tram final del recorregut que duu a Vila-sana al cap de 24,3 km d'haver-ne sortit. Fi del recorregut.