puntExcursions > Lleida > el Solsonès > Panoràmiques des del pla de Busa: de Sant Cristòfol de Busa al Capolatell

EL SOLSONÈS

Panoràmiques des del pla de Busa: de Sant Cristòfol de Busa al Capolatell

Temps efectiu Temps efectiu: 1 hora 30 minuts
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +134 m. / -134 m.
Inici / final Inici / final: Església parroquial, Sant Cristòfol de Busa
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 42.10254680, 1.64683040

Es recorre el pla de Busa, a la serra del mateix nom, a través de prats i extensos boscos de pins. Des del mirador del Capolat es gaudeix, a més, d'una àmplia panoràmica que abasta d'est a oest les serres d'Ensija i del Cadí, el Pedraforca, Guixers i els massissos més propers de la serra del Verd i del Port del Comte.

L'església romànica de Sant Cristòfol de Busa, situada al centre del pla de Busa, afegeix el vessant cultural de la ruta.

Es parteix de l'església parroquial de Sant Cristòfol de Busa, a 1.360 m d'altitud. Per arribar-hi des de la C-149 de Solsona a Berga cal anar al pont de Tentellatge i, un cop allà, agafar al nord una pista cap a Postils i la Vall d'Ora.

Als 7 km, en lloc d'anar a Sant Lleïr i Sant Pere de Graudescales seguint amunt el riu d'Aigua d'Ora, cal girar a l'esquerra cap a Busa, on s'arriba en 5 km. 1 km abans, als 4 km, es troba, en contradirecció, una pista que puja des de l'embassament de la Llosa del Cavall, així que s'ha de seguir pujant per la pista de la dreta.

Per arribar a Sant Cristòfol de Busa des de Solsona es pren la carretera que, en direcció nord-est i resseguint el Cardener, es dirigeix a Sant Llorenç de Morunys. Un cop creuat l'embassament de la Llosa del Cavall, i 2 km després del túnel, en el barranc rasa de les Cases, on la carretera fa un revolt, es pren una pista de la dreta que es dirigeix a Busa. Pot estar en mal estat, especialment a l'inici, i ser només apta per a vehicles tot terreny.

Cal no desviar-se de la pista principal i, en haver passat el coll d'Arques amb l'ermita de Sant Jaume i voltat pel sud el tossal de la Guàrdia, es trenca a l'esquerra en forta pujada, i amb dos revolts, cap al pla de Busa. La pista que segueix recte és la que s'ha proposat abans, que puja d'Aigua d'Ora i està en millor estat. Un cop s'és al Rial de Busa cal seguir fins a Sant Cristòfol, on es deixa el cotxe.

Es comença caminant a l'inrevés de com s'ha arribat amb el cotxe, però, als 300 m, es gira a la dreta, cap a l'oest, en direcció a la Vila. S'hi arriba en 10 min. D'esquena a la Vila s'observa davant el Rial de Busa. Se segueix per la pista cap al nord-oest deixant les cases a mà dreta. Més tard el camí es converteix en un estret senderol de roca de conglomerat.

A la mitja hora, passat un estret coll, s'accedeix, en una curta ascensió, al Capolat, a 1.301 m d'altitud. Aquí hi ha un esplèndid mirador amb un rètol indicatiu dels paratges que s'albiren i una bústia amb una llibreta on es poden anotar les impressions que les vistes provoquen.

Més endavant es careneja de baixada, en direcció sud-oest i, per un pont metàl·lic, es travessa el coll que separa la ruta del Capolatell. Després de tres quarts d'hora es corona el Capolatell, de 1.311 m d'altitud. Es torna al punt de partida pel mateix recorregut.