puntExcursions > Girona > l'Alt Empordà > A peu del Mas Ventós a Sant Onofre, Sant Salvador Saverdera i Sant Pere de Rodes

L'ALT EMPORDÀ

Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +326 m. / -326 m
Inici / final Inici / final: Mas Ventós, El Port de la Selva
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 42.32592376, 3.14870381

Aquesta ruta a peu permet gaudir d'unes excepcionals panoràmiques sobre el territori de l'Alt Empordà.

Primer, anant del Mas Ventós a l'ermita de Sant Onofre, des d'on s'albira un extens paisatge de la plana empordanesa i de la badia de Roses.

Després, coronant el cim de Sant Salvador Saverdera, des d'on es dominen els extrems orientals del Pirineu, presidits pel majestuós Canigó, tota la serra de Rodes, la bella badia del Port de la Selva, el massís del Cap de Creus i, al nord, les terres germanes del Rosselló.

La serra de Rodes forma part del conjunt d'espais naturals protegits pel Parc Natural del Cap de Creus. Repartits per l'entorn, hi ha nombrosos monuments megalítics que donen fe de l'intens poblament prehistòric de la serra; precisament al mas Isaac de l'actual Palau-saverdera s'han trobat vestigis del primer assentament sedentari conegut a l'Empordà. També es visita l'excepcional monestir romànic de Sant Pere de Rodes.

L'itinerari comença al Mas Ventós, una àmplia zona d'esbarjo que compta amb un aparcament (on es pot deixar el cotxe), taules i una font. Aquest lloc està situat a 7 km de Vilajuïga, des d'on s'accedeix per la carretera GIP-6041 en direcció a Sant Pere de Rodes (per arribar a Vilajuïga des de Figueres, es pren la N-260 cap a Llançà i es trenca a la dreta per la GI-604).

Monestir de Sant Pere de Rodes i el castell de Sant Salvador Savardera

Al Mas Ventós es poden veure grans vistes de la plana empordanesa des d'una plataforma que serveix de mirador.

La ruta s'inicia prenent la pista senyalitzada amb marques blanques i vermelles (el sender de gran recorregut GR 92) que surt en direcció sud/sud-est, després de la cisterna i de la font (cadenat).

Recorreguts 1,75 km s'arriba a l'ermita de Sant Onofre, d'un intens color blanc. Tant l'ermita com el refugi normalment romanen tancats. Des d'aquí es gaudeix de grans vistes de la planura de l'Alt Empordà, de la badia de Roses i de la serra de Rodes, on destaca el castell de Sant Salvador.

Ara es desfà el camí fins al Mas Ventós, però, cent metres abans de l'aparcament, es pren un camí de la dreta que es dirigeix cap a llevant, pujant en direcció a Sant Pere de Rodes.

Quan ja portem 4,20 km des del principi de la ruta trobem una bifurcació. Es continua recte cap al sud, deixant a l'esquerra el camí que duu a Santa Helena i a Sant Pere de Rodes, per on després es tornarà. Es puja pel vessant de ponent de la serra de Saverdera en direcció a un coll ben visible a la carena.

Quasi 1 km després arribem al Coll del Mosquit. Aquí es troba el camí que puja directament de Sant Pere de Rodes. Es continua endavant en direcció sud-est cap a les runes del castell de Sant Salvador, on s'arriba, després d'una forta pujada, al cap de 12 minuts. Se segueix per la carena fins al cim de la serra.

I mig quilòmetre després arribem al cim de Sant Salvador Saverdera, des d'on tindrem una monumental panoràmica sobre l'entorn empordanès, Pirineus orientals, badies de Roses i del Port de la Selva i les llunyanes terres del Rosselló.

Es torna enrere fins al coll del Mosquit, es deixa el trencall per on s'ha arribat a l'esquerra i es baixa per la dreta fent ziga-zagues fins al monestir de Sant Pere de Rodes.

El monestir de Sant Pere de Rodes, vella abadia benedictina pertanyent a l'antic comtat d'Empúries, fou declarada Monument Historicoartístic Nacional el 1930 i Bé Cultural d'Interès Nacional el 1993. De gran interès històric, la seva originalitat fa que sigui considerada un dels principals exponents del romànic a Catalunya.

Per tornar al punt de sortida d'aquesta ruta cal prendre cap al nord-oest durant 9 minuts la carretera d'accés a Sant Pere de Rodes fins a trobar el trencall que, per l'esquerra, puja a l'església de Santa Helena.

Des de l'esplanada de l'església de Santa Helena, s'agafa un desviament que surt a l'esquerra en direcció sud-oest (no confondre'l amb el que torna a baixar a la carretera, que surt des de l'altra banda del pla).

Es remunta i es desemboca al camí que s'havia fet servir abans per pujar a Sant Salvador. Ara es gira a la dreta i es desfà el camí fins arribar al Mas Ventós, el punt d'inici de l'itinerari.