puntExcursions > Barcelona > el Berguedà > Visitant Sant Jaume de Frontanyà i voltants

EL BERGUEDÀ

Visitant Sant Jaume de Frontanyà i voltants

Temps efectiu Temps efectiu: 1/2 dia - 1 dia
Inici / final Inici / final: Sant Jaume de Frontanyà
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 42.18716570, 2.02384800

Sant Jaume de Frontanyà és el municipi més petit de Catalunya en població, amb tan sols 31 habitants en el cens del 2006. Es troba situat a una alçada de 1.070 metres, en el límit amb la comarca del Ripollès i just a la serralada del pre-pirineu.

Es tracta doncs d'un minúscul nucli urbà amb una vintena d'edificis disposats al voltant de la magnífica església romànica dedicada a Sant Jaume (considerada com la catedral del romànic al Berguedà) i algunes cases de pagès aïllades.

Apart de donar un petit tomb pels dos carrers d'aquest tranquil i bonic poble, el principal punt d'interès és la visita a l'església parroquial de Sant Jaume, que fou erigida a la fi del segle XI, i que és un excel·lent exemplar arquitectònic del romànic català. Per a visitar el seu interior s'ha de demanar la clau a l'Hostal Cal Marxandó, l'Hostal Sant Jaume o a la Masia Casa Blanca.

Ja fora del nucli urbà podem visitar també l'ermita de Sant Esteve de Tubau, d'origen pre-romànic del s. X i amb un estat de conservació excel·lent (per arribar-hi s'ha de agafar la pista asfaltada que porta a La Pobla de Lillet i a 2 km agafem el desviament a mà dreta, que ens porta a la masia de Tubau, on podem demanar la clau). També hi trobem el Santuari de la Mare de Déu dels Oms, un edifici del segle XVIII, construït sobre una base romànica del segle XIII (per arribar-hi, cal agafar la carretera que porta a Sant Jaume de Frontanyà i al km 7,5, agafar a ma esquerra el camí que indica Els Oms).

Al seu terme municipal també hi podem trobar nombroses fonts, com la Font de la Mola o la Font del Bisbe, i també gorgs formats per rieres i torrents. Un altre al·licient és dur a terme alguna de les interessants excursions que tenen sortida i arribada a Sant Jaume i que ens permetran gaudir de molts indrets amb un gran atractiu i magnífiques panoràmiques (n'hi ha de diversa durada i grau de dificultat).

Vista de Sant Jaume des del pla de les Forques

Una d'aquestes excursions des de Sant Jaume de Frontanyà, potser la més popular i fàcil (i que nosaltres vam fer), és la que puja fins a la creu del pla de les Forques. És molt recomanable perquè des d'aquest mirador tindreu magnífiques vistes, tant del poble com de les muntanyes del voltant, oferint una àmplia panoràmica cap al Baix Berguedà i el Lluçanès.

Per pujar al pla de les Forques cal situar-se a l'esglèsia de Sant Jaume i sortir pel carrer del davant, passant vora el restaurant Ca l'Eloi. Es puja a mà esquerra (pal indicador al coll de la Creu Melosa i Sant Romà de la Clusa) per un sender senyalitzat com a PR C-51 i GR 241, que discorre sota el cingle de les Forques.

Es continua pujant per l'interior del bosc fins que, en una bifurcació, es deixa a l'esquerra el GR i es continua per la dreta pel PR fins a desembocar poc després a una pista forestal, que se segueix també a la dreta.

Al cap de poca estona s'arriba al pla de les Forques, una esplanada que queda retallada a la dreta pel cingle de les Forques i que està presidida per una creu. Ja només queda acostar-se fins a la vora d'aquest cingle per gaudir de la panoràmica.

A Sant Jaume de Frontanyà només hi ha un parell de restaurants (pot ser convenient reservar en cap de setmana): Restaurant Ca l'Eloi (Carrer de Dalt, 5; tel. 93 823 90 06), amb un deliciós i abundós menú de cap de setmana (17 €) de menjar cassolà, i Fonda Antiga Casa Marxandó (Carrer Baix, 7; tel. 93 823 90 02).