puntExcursions > Barcelona > l' Osona > Ruta dels molins fariners de Calldetenes

L' OSONA

Ruta dels molins fariners de Calldetenes

Temps efectiu Temps efectiu: 1 hora 30 minuts
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +167 m. / -167 m.
Inici / final Inici / final: Església de Sant Martí de Riudeperes (Calldetenes)
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.92763160, 2.30698100
Tipologia Tipologia: Ruta a peu en família

La Ruta dels Molins Fariners de Calldetenes transcorre per un camí que voreja el torrent de Sant Martí, entre les poblacions de Calldetenes i Sant Julià de Vilatorta, i permet veure els diferents elements hidràulics que abastiren en el passat els sis molins fariners que hi ha al llarg del seu recorregut.

Es tracta d'un itinerari, cultural i de natura, ideal per a fer en família gràcies a la seva escassa llargada i al poc desnivell.

Al llarg de la ruta trobem ponts i passos soterranis, així com els diferents elements de l'arquitectura hirdràulica que permetien aprofitar el cabal d'aigua del torrent per a l'activitat econòmica: canals i recs, basses, rescloses, fonts, "cadiretes" i molins. També,hi podrem veure algunes de les cases més antigues de Calldetenes.

Pel camí dels molins fariners de Calldetenes

En nombrosos punts hi trobareu panells i fites amb informació sobre els molins i els diferents elements accessoris que els feien funcionar.

Aquest itinerari transcorre, sobretot, per zones arbrades i ombrívoles, tot i que també hi ha zones obertes. És recomanable fer aquest recorregut en l'època humida, quan el torrent baixa amb més aigua i els petits salts d'aigua són més visibles.

Habitualment l'inici d'aquesta ruta és en el Molí del Pujol, en l'extrem oest del recorregut, a tocar de Calldetenes, i finalitza en el Molí d'Alta-riba, en l'extrem oriental i sobre el límit amb el poble de Sant Julià de Vilatorta.

Per tant, no es tracta d'una ruta circular i cal fer el recorregut d’anada i de tornada pel mateix camí. Però podem fer un recorregut circular si combinem aquesta ruta dels molins amb la ruta del Romànic, fent un total d'uns 7 km.

En el nostre cas, ens vam limitar a fer la ruta dels molins i vam situar l'inici i final de la ruta junt a l'església de Sant Martí de Riudeperes, situada al costat de la carretera BV-5201 que va de Calldetenes a Sant Julià de Vilatorta. Fins aquí s'hi pot arribar per la C-25 (Eix Transversal) i prenent la sortida 187 o bé per la C-17 i enllaçant amb la C-25 en el costat nord de Vic.

Al costat de l'església de Sant Martí de Riudeperes hi ha un aparcament on es pot deixar el vehicle. De l'extrem sud-oest de l'aparcament surt un petit corriol que connecta amb un pont que passa sobre el torrent de Sant Martí i ens deixa sobre el camí de la ruta dels molins.

Aquí vam triar l'opció de seguir el camí cap a la dreta (oest). Al cap d'uns metres trobem a la dreta el molí de la Calvaria, del qual la primera notícia documental que tenim és del 1236. El molí va funcionar fins l'any 1980 i més tard es va restaurar per a transformar-lo en l'actual museu del blat (ara tancat per reformes).

Continuem pel camí vora el torrent i travessem per sota la carretera C-25. De seguida trobem a la nostra dreta el molí de Rosanes. Aquest tenia dos rodets que feien girar dues moles, però amb la construcció de l'eix transversal es van malmetre.

Més endavant en el camí arribem al molí de la Frontera, el qual és probablement tan antic com el molí del Pujol que veurem més endavant. Just al costat hi ha la casa del Verdaguer, la qual conserva diversos elements que demostren la seva antiguitat i importància.

Seguim i trobem la Font de les Eres, on hi raja aigua de la mina de la Frontera, i la Font de la Gana, on l’aigua s’escorre per la roca i costa de recollir.

Mola en una font del molí de la Calvaria

I finalment arribem al molí del Pujol, un dels molins més vells del poble, tot i que fa més de cent anys que no funciona. Aquest molí es troba a la part més baixa del torrent, en un indret molt pintoresc. El molí tenia tres rodets que feien girar tres jocs de moles. La seva cadireta (sistema que permet dirigir l’aigua en les bifurcacions d’un canal, fent ús de fustes planes o lloses que encaixen en unes regateres i permeten deixar passar l’aigua o tallar-li el pas) estava a l’alçada del pont de les Eres, i des d’allà l’aigua es conduïa per un rec fins a arribar a la bassa.

Des d'aquí donem la volta i desfem tot el camí recorregut. Quan arribem a l'alçada de l'església de Sant Martí de Riudeperes, el punt d'inici d'aquest ruta, continuem pel mateix camí en direcció est.

Una mica més enllà hi ha les restes de l’antic molí del Nadal, però l'habitatge està totalment modificat i és difícil trobar-hi restes de l'antic molí. Poc després d'aquest molí trobem la Font Vermella, una gran mina d’aigua on hi ha una taula molt desgastada, que no és res més que una antiga roda de molí.

Continuant la ruta arribem al darrer molí d'aquesta ruta, el molí d'Altarriba, lligat a la casa del mateix nom. Aquest data com a mínim del segle XIII, però fou reconstruït posteriorment. És l’únic molí de la ruta que no té habitatge. L’obrador es troba just després del pou de la bassa i a l’interior hi ha només un joc de moles.

La ruta, pròpiament dita, s'acaba aquí, però podeu continuar el passeig entrant al terme municipal de Sant Julià de Vilatorta i arribar al Parc de les Set Fonts, situat a 1,1 km d'aquest punt, on trobareu un taules de picnic, una àrea de jocs infantil, WC i un bar/restaurant.

En el nostre cas, un cop arribats al molí d'Altarriba vam fer un tomb pels voltants del mas que dóna nom al molí i seguidament vam tornar cap a l'església de Sant Martí de Riudeperes, l'inici d'aquesta ruta i on teníem aparcat el cotxe, tot caminant pel voral de la carretera BV-5201 en comptes de desfer el camí fins a l'església.

Abans de marxar vam aprofitar per a veure per fora la bonica església de Sant Martí de Riudeperes, inclosa també en la Ruta del Romànic esmentada anteriorment.

Donem així per acabada aquesta bonica, fàcil i agradable ruta, amb l’atractiu afegit del paisatge i de la tranquil·litat que s'hi respira. Molt recomanable.