puntExcursions > Barcelona > el Vallès Oriental > Caminada al dolmen de la Pedra Gentil des de Vallgorguina

EL VALLÈS ORIENTAL

Caminada al dolmen de la Pedra Gentil des de Vallgorguina

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Mitjana - baixa
Temps efectiu Temps efectiu: 1 hora 45 minuts
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +180 m. / -180 m.
Inici / final Inici / final: Carrer Montseny (Vallgorguina)
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.64865382, 2.50671054

Aquesta és una agradable i fàcil excursió per camins i pistes senyalitzades com a sender local SL C-71, amb marques de color blanc i verd. Molt adequada per a fer-la amb nens petiits.

Al llarg d'aquesta ruta travessarem els boscos del Parc del Montnegre i el Corredor, de caràcter mediterrani, en els que trobarem bonics racons amb sureres centenàries, alzines, roures i pinedes que s'alternen amb la vegetació de ribera (plàtans i àlbers) i arbres d'entorns més humits, com castanyers, avellaners i arboços. Aquest és un hàbitat excel·lent per al senglar i petits mamífers.

El dolmen de la Pedra Gentil, l'església medieval de Santa Eulàlia de Tapioles i les masies de can Pradell de la Serra i de can Clarenç aporten el vessant històric i cultural d'aquesta ruta.

Per a dur a terme aquesta ruta cal anar fins a la població de Vallgorguina. Per arribar-hi amb automòbil des de Granollers, es pren la carretera C-35 en direcció a Sant Celoni i es trenca a la dreta per la C-61. També es pot accedir a aquesta darrera carretera per la sortida 11 de l'autopista AP-7. Amb transport públic, s'hi pot arribar des de l'estació de tren de Sant Celoni (línia R2 de RENFE Rodalies) prenent l'autobús cap a Arenys de Mar (línia L1268 Granollers-Sant Celoni de Cingles Bus) fins a la parada a l'entrada del parc pel pont de Can Pradell.

Imatge del megàlit de la Pedra Gentil

I per a iniciar el recorregut a peu pròpiament dit buscarem el final del carrer Montseny, just abans del pont de la riera de Vallgorguina.

Es pren el camí que se'n va en direcció sud-oest vorejant el pla del Forn, que queda a l'esquerra. Amagada entre els plàtans, vora el camí, raja la font del Forn.

Una mica més enllà, es pot contemplar un àlber centenari de reflexos argentats. Després cal continuar pel costat de la riera seguint els senyals.

Al cap d'uns 1.15 km arribarem al pont de la riera del Sot de Can Sumana. Uns metres més enllà es pren el primer trencall a l'esquerra, que més amunt es fa costerut i discorre entre avellaners i castanyers.

Un corriol de l'esquerra porta a la font d'en Nel. El camí, fent giragonses, ressegueix el flanc de la muntanya en un suau ascens.

Després de passar per un coll carener es davalla fins al replà del Suro d'en Duran. Ocult entre pins i alzines, aquesta surera majestuosa i gegantina deixa entreveure el treball dels peladors al llarg dels anys.

Després de recórrer uns 2,57 km des de l'inici el sender arriba a la pista forestal que porta al santuari del Corredor. Cal prendre-la girant a la dreta i, en pocs metres, pujant per un curt camí de pedres s'arriba al dolmen de la Pedra Gentil.

El dolmen de la Pedra Gentil és un megàlit del tipus de cambra simple del període calcolític, de fa uns quatre mil anys. La seva imatge ha estat àmpliament difosa.

Diu la tradició, i tal com podreu llegir en la placa informativa que hi ha al costat del monument, que aquest dolmen era lloc de trobada de les bruixes de la costa.

Si continueu caminant una mica més enllà arribareu al cim del turó, de 318 metres d'alçada.

Continuarem la ruta proposada tornant enrere i agafant la pista principal d'abans, però ara cap al sud-oest, deixant a l'esquerra el trencall per hem vingut i ascendint per la pista en direcció al santuari del Corredor. Al cap de pocs metres, un camí de la dreta ens porta en cinc minuts a l'església de Santa Eulàlia de Tapioles, d'origen romànic i documentada des del 878. Ara està enrunada.

Bosc de pollancres al llarg de la ruta

Més endavant, al cap d'uns 4 km de camí des de l'inici, trobarem a la dreta l'accés al mas de can Pradell de la Serra, situat enmig del pla.

Aquest mas senyorial, amb façana esgrafiada i una elegant galeria d'arcades, va ser reconstruït el segle XIX. Cal destacar, a més de la casa, la font i la magnífica pallissa, construïda l'any 1842 i actualment transformada en un restaurant.

Continuarem per la pista que duu al santuari del Corredor, però uns 200 metres més enllà agafarem un camí que se'n va a l'esquerra i que, entre volts i revolts, planeja suaument cap a l'est, travessant el bosc de la Puig.

En aquesta part de la serra del Corredor destaca l'abundància d'uns boscos força originals i d'elevat interès paisatgístic i ecològic: les suredes. El camí continua per l'obaga fins que, després d'una sèrie de revolts, s'obre a la llum resseguint la carena.

Sobre el km 5.53 d'aquest recorregut arribarem al mas de can Clarenç, una masia situada al bell mig d'un replà de la solella. Data del 1776 i actualment és un centre d'educació ambiental i casa de colònies.

Aquest indret ofereix esplèndides panoràmiques del Montnegre de Ponent (767 metres d'alçada) cap a l'oest i de la serra de les Mules (532 metres d'alçada) a l'est.

Des d'aquí continuem cap a l'est pel camí carreter que creua les feixes i baixa entre sureres i pins pinyers.

Per últim, travessem novament el pont de la riera de Vallgorguina i tornem al punt d'inici de l'itinerari, en el final del carrer Montseny de la població de Vallgorguina.