puntExcursions > Barcelona > el Bages > Camí Vell de Marganell a ca l'Oliver

EL BAGES

Camí Vell de Marganell a ca l'Oliver

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Mitjana - baixa
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +353 m. / -353 m.
Inici / final Inici / final: Carrer Sant Esteve, 39, Marganell (Barcelona)
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.64087500, 1.78884300
Tipologia Tipologia: Ruta a peu en família

El Camí Vell de Marganell (o Camí Vell de l'Oliver) va ser una de les principals vies de connexió entre la comarca del Bages i la muntanya de Montserrat.

Aquesta ruta forma part del conjunt d'itineraris difosos pel Patronat de la Muntanya de Montserrat.

Per arribar a la població de Marganell, on hi ha l'inici de la ruta, cal prendre la carretera BV-1123 des del seu enllaç amb la C-55 a Castellbell i el Vilar.

El lloc de sortida de l'itinerari és l'esplanada que es troba al PK 6,85 de la carretera, a l'oest del nucli del poble i a la banda oposada de l'església parroquial de Sant Esteve.

Des d'aquí baixem per la carretera en direcció a Castellbell i el Vilar fins al pont de fusta que ens queda a la nostra dreta i, mentre el creuem, podem observar la rica vegetació de la riera de Marganell. Aquest pont fou construït en substitució de l'originari, arrossegat pels forts aiguats el juny de l'any 2000.

L'itinerari continua en direcció al Monestir de Montserrat amb indicacions cap a ca l'Oliver i amb un pendent pronunciat. Trobarem un trencall a l'esquerra amb un petit indicador que ens dóna l'opció de pujar fins al turó de la Senyera i després retornar al mateix punt. Continuem recte per la pista ampla.

Vista de la muntanya de Montserrat des del Camí Vell de Marganell

A continuació trobarem una bifurcació on girarem a l'esquerra en direcció a ca l'Oliver guiant-nos per l'indicador del parc.

Aquí trobem dos pals de fusta instal·lats a terra per evitar el pas dels vehicles.

Caminant entre camps de cereals i observant a l'esquerra les barraques de vinya, arribarem a l'antic mas de cal Viladiu. Tot vorejant aquesta masia, continuarem ascendint per una pista ampla i pavimentada fins a arribar a ca l'Oliver.

Deixarem la casa a la nostra esquerra i seguirem fins a una forquilla de camins senyalitzada, punt on prendrem el camí del mig en direcció al Monestir.

En una darrera bifurcació deixarem el camí de l'esquerra amb una tanca i continuarem pel dret fins a trobar la carretera BP-1103; aquí el pendent comença a ser pronunciat, i gaudirem de l'impressionant relleu de la muntanya.

Hem arribat a la carretera de Montserrat, girarem a l'esquerra en direcció al monestir i continuarem pel lateral de la carretera.

Si ens ve de gust, ens podem aturar al Mirador de Ca l'Oliver per observar amb més detall i amb una altra perspectiva el recorregut realitzat, el pla de Bages i el relleu dels Pirineus al fons.

Pocs metres després, trobarem una altra àrea de descans coneguda com la Plaça Catalunya.

En aquest punt podem reprendre el camí de tornada a Marganell (pel mateix camí) o bé continuar cap al Monestir de Montserrat seguint el GR-172, que s'agafa just davant d'aquesta àrea, a l'altre costat de la carretera.