The website with practical and useful information for independent travellers
Bandera d'Indonèsia

INDONÈSIA

Relat d'un viatge de 10 dies a l'illa de Bali

Alex Palau
Published on Travel date: 2019 | Published on 09/08/2019
Last updated: 04/2022
2.0 de 5 (61 votes)

Bali. He tornat a viatjar a l'illa indonèsia de Bali, ja que en el viatge anterior (veure Relat d'un viatge de 29 dies a Sulawesi, Flores i Bali) només vaig estar-hi tres dies, i a la ciutat de Kuta, que em va deixar un mal gust de boca.

Ara, quasi dos anys després, he tornat a Bali i aquest cop he triat Ubud com a base i he estat en l'illa un total de 10 dies, la qual cosa m'ha permès trobar l'illa de Bali de la qual tan m'havien parlat.

Del 30 de maig al 10 de juny de 2019.

Diners

El canvi mitjà de la rupia indonèsia (Idr o Rp) respecte de l'euro era (en les dates d'aquest viatge): 1 € = 16.600 Idr.

• ; Vol internacional. Amb la companyia Emirates vam volar des de Barcelona fins a Kuala Lumpur (Malàisia) via Dubai (Unió dels Emirats Àrabs). I des de Kuala Lumpur a l'illa de Bali ho vam fer amb un vol de la companyia Malindo Air. El cost total d'aquests dos vols fou de 750 € per persona.

Hi ha l'opció d'anar directe des de Dubai a Bali amb la pròpia companyia Emirates, sense passar per Kuala Lumpur, però al tenir una neboda allà, nosaltres volíem aprofitar per veure-la i estar uns dies amb ella.

Si arribeu a l'aeroport de Kuala Lumpur (KLIA) és important saber que per anar a buscar les maletes i passar immigració, s'ha d'agafar un monorail que et porta a una altra terminal, i una vegada complerts els requisits, agafar un altre vegada el monorail per tornar a l'anterior terminal i facturar cap a Bali.

Quan reserveu els bitllets d'avió, amb la companyia que sigui, si heu de facturar alguna maleta, feu-ho a la mateixa web, sinó després tindreu problemés per facturar i us faran pagar molt per la facturació de la maleta (a nosaltres ens va passar).

• ;Moure's per l'illa. Per visitar els diferents indrets de l'illa de Bali, algun dels dies varem contractar un cotxe amb xòfer i guia de parla espanyola, també a través de Viajar en Bali, per un preu de 60 € el cotxe i dia (si el guia només parla anglès el preu és de 50 €). El preu és el mateix per a dos o per a quatre persones.

Et venen a buscar al voltant de les 8:30 de matí (o a l'hora que els hi diguis) i et porten on decideixis anar, el guia (que també et proposa la possible ruta) t'acompanya i et va explicant tot el que vas visitant, als temples, terrasses d'arròs, cases típiques, natura ... i a més, si li demanes et fa fotos amb la teva càmera.

A l'hora de dinar (que no está inclòs en el preu), et porten a algun restaurant proper a la zona i et recullen més tard. Cap a les 6:30 de la tarda (hora en que allà ja es de nit) et retornen a l'hotel o a on els hi diguis.

És interessant fer alguns recorreguts amb guia, ja que si no, no entendries la meitat de les coses.

Allotjament

A través del portal Booking vam contractar l'estada al Dipa Home Stay, (19 € la nit, amb esmorzar inclòs), un allotjament que está prop dels carrers principals d'Ubud, en el carrer Jl Sukma nº 33. És molt tranquil, si no fos pels galls (a Bali són legals les baralles de galls) que es passen tota la nit escridassant-se.

És la clàssica casa balinesa. A l'entrada no hi ha porta i et trobes amb un mur per impedir que els mals esperits puguin entrar (és molt comú a totes les cases de l'illa). Hi ha quatre bungalous, apart dels espais on viuen els llogaters, cadascun amb aire condicionat i lavabo privat.

Es curiós que la dutxa está penjada de la paret i el desaigua es un forat al terra, però al final t'hi acostumés.

Molt a prop hi ha restaurants (varungs) de menjar local, com el Little Índia, el Mama's varung, el Colada varung, etc, que per un preu al voltant dels 8 o 10 € la parella, pots sopar molt bé, sempre que no demanis cervesa, ja que el preu es pot doblar.

L'entorn de l'allotjament al vespre/nit és una mica fosc, però la zona és molt tranquil·la i segura.

Relat d'un viatge de 10 dies a l'illa de Bali

Arribada a l'illa de Bali

Sortim de Barcelona el dia 30 de maig a les 15:30 en un vol de la companyia Emirates. Canviem d'avió a l'aeroport de Dubai, on fem una escala de 2,55 hores, i arribem a l'aeroport de Kuala Lumpur el dia següent a les 14:25 hora local.

A continuació sortim de l'aeroport de Kuala Lumpur a les 18:05 en un vol de Malindo Air, i arribem a l'aeroport de Dempasar (illa de Bali) a les 21:10 hora local.

Teníem contractat el trasllat des de l'aeroport de Denpasar a Ubud, concretament a l'hotel Dipa Home Stay, a través del web de Viajar en Bali per un preu de 350.000 Idr (uns 21 €).

Es possible que en arribar a Bali el trobeu més barat amb els taxis locals, però no ho podem assegurar.

Dia 1

Avui anem a descobrir la ciutat d'Ubud.

Primerament comencem per comprar una targeta SIM per el mòbil. N'hi ha per tot arreu, però ens recomanen els de la companyia Telkomsel. Comprem una de 2 GB per 90.000 Idr (uns 5,5 €) que al final no ens acabarem, ja que a tots els restaurants hi ha Wi-Fi.

Després entrem a una farmàcia a comprar un repel·lent per mosquits i sortim també amb un pot de píndoles de vitamina B, que s'excreta per suor i orina i es repel·lent de mosquits i ja podem començar a fer turisme.

El primer que fem és anar a passejar per un dels carrers principals, Jl. Raya Ubud, ple de botigues, restaurants, cases de massatges i bancs, on amb la targeta Visa trèiem diners.

És un plaer sentir-se milionari i ... treure un milió o milió i mig de rupies amb 60 i 90 € respectivament.

Temple en el mercat de Bali

Després continuem cap el Palau d'Ubud, davant del mercat i on diuen que hi viu la família reial d'Ubud.

L'entrada es gratuïta. S'entra pel carrer Jl. Suweta, que está al costat del carrer Jl Raya Ubud.

El palau és bonic, amb jardins, diferents edificis amb portes molt maques.

Per sort no hi havia gaires turistes i varem poder fer fotos quasi sols.

Després vam anar al famós mercat d'Ubud, es un mercadillo per turistes, ja que totes les parades tenen més o menys el mateix.

Però el mercat és molt colorista i és agradable passejar pels seus carrerons i prendre alguna cosa en els innumerables llocs que hi ha en el mercat per fer-ho.

A l'entrada pel carrer principal hi ha un temple dedicat al mercat, al que no es pot accedir si no vas amb sarong. S'han de respectar les creences.

Si compreu qualsevol cosa, per minsa que sigui, després de regatejar, fixeu-vos que el venedor agafa els bitllets per un costat i pica amb ells el gènere que té exposat.

Dia 2

A les 8:30 ens ve a buscar en Paul, el guia de parla espanyola que havíem contractat, amb la sorpresa de que, a més, duu un xofer, cosa interessant, ja que et deixa el més a prop possible del lloc i després ja s'espavila per aparcar mentre el guia t'acompanya.

Imatge del volcà Kintamani

Comencem el recorregut per una casa típica balinesa, amb el seu mur a la entrada per a confondre els mals esperits i en el que hi ha un mirall per tal que es vegin reflectits en ells, s'espantin i fuguin ...

També es pot apreciar que a l'entrada hi ha un cartell amb l'adreça i uns números. El primer número és la quantitat d'homés que hi viuen, el segon el de dones i el tercer el total. No te perqué coincidir la suma, ja que els nens només compten per al número total.

Després anem a veure un espectable de dansa balinesa, en el que es representa una historia on el dolents són molt dolents i els bons molt bons. Si més no, l'espectacle és curiós i els personatges són molt graciosos. Está molt preparat per al turisme.

Continuem cap el temple Pura Madre Besakih. És un dels espais més impressionants que veurem en l'illa. Té uns 22 temples, jardins i molts Merus (pagodes balineses). Llàstima que el temps no acompanya degut a la pluja i les fotos no són tan espectaculars com voldríem.

Anem a dinar a un restaurant amb bufet lliure (300.000 Idr, uns 18 €) i vistes al volcà Kintamani.

A la dreta d'aquest volcà, entre núvols, hi ha el volcà Ugung, en erupció fa uns dies, però que per sort ara estava tranquil. El dia no acompanya per fer fotos degut a la boirina, però és el que hi ha.

Bany relaxant en la piscina de Pura Tirta Empul

Continuem cap un cafetar per veure com es fabrica el famós cafè de civeta. Fan menjar els grans de cafè a les civetes i quan els excreten, els netegen i els torren.

Hi ha tot tipus d'arburtos del cafè i t'expliquen el procés d'obtenir el cafè, que és totalment manual.

Al final fas un tast dels diferents tipus de te i cafè i varem comprar te dels tipus que més ens van agradar.

Finalment, anem a un dels temples que més ens han agradat, el Pura Tirta Empul. Aquí és a on van el balinesos a purificar-se a les piscines i els dolls d'aigua que hi ha. S'ha de tenir en compte que les dues últimes piscines són per els morts.

Si no os voleu banyar, només mirant i passejant per els voltants en tindreu prou per relaxar-vos.

Són quasi les sis. A quarts de set es fa fosc, per tant, tornem a l'allotjament i quedem amb el guia per passat demà.

Sopem al Mama's warung. Som els únics clients, ja que encara no és plena temporada.

Dia 3

Avui toca relax. Anem caminant cap el bosc dels monos (Monkey forest). A pas tranquil són uns 20 minuts des del Dipa Home Stay. Es un espai natural, en el que els monos viuen en llibertat.

L'entrada al bosc costa 80.000 Idr (uns 5,50 €) per persona. És un pèl car, però és el que hi ha.

Els camins en el bosc estan definits i ben cuidats. Hi ha un riu i també algun temple.

Hi ha uns cartells t'avisen de que no miris fixament als monos i que no els hi donis menjar, que no toquis els menuts i que no portis cap bossa susceptible de poder obrir. Ells estan allà fent la seva vida i no es fiquen amb tu (bé, ens van intentar obrir la motxilla, però no ho van aconseguir).

Monos en el Monkey Forest

L'estada és aproximadament de dues hores, però no hi ha límit d'horari. Això si, tanquen a les 17:30.

Tornem per Jl. Monkey Forest en direcció cap a Jl. Raya Ubud, que és el carrer on hi ha les botigues d'artesania, moda, restaurants. Tot molt europeu, però amb el toc balinès.

Aquí comprem dues figures de fusta que representen el papa i la mama, així els hi diuen, que després de molt regatejar ens deixen per 525.000 Idr (uns 34 €) i comprem també un dimoni de pedra que posarem al rebedor de casa perquè ens protegeixi dels mals esperits.

De tornada dinem al restaurant Pringgas Grill, una preciositat de local, en el carrer Jl. Monkey Forest nº 12, per 491.000 Idr (uns 32 €).

Després seguim caminat i a mig camí del Dipa, veiem un local de massatges (n'hi ha molts) que es diu Piña Colada Namaste Spa. Com que creiem que ens ho mereixem, entrem i per 175.000 Idr (uns 10,50 €) et fan un massatge d'una hora amb olis especials. Una meravella.

Tornem a l'allotjament a sopar i a dormir, ja que demà tenim excursió.

Dia 4

Puntualment a les 8:30 ens ve a buscar en Paul, el nostre guia.

Avui hem decidit anar a veure el temple de Tanah Lot, el qual está al costat del mar i que estèticament crec que es dels més macos, ja que quan la marea està alta es converteix en una illa.

Volant sobre les terrasses de Jatiluwi

El preu d'entrada és de 60.000 Idr (uns 3,60 €) per persona.

Normalment la gent va a última hora del dia per veure la posta de sol, però nosaltres preferim anar al matí que no hi ha tanta gent i poder gaudir del paisatge i fer les fotos sense gaires interferències.

Continuem camí per anar a veure les terrasses d'arròs de Jatiluwi (en balinès Jatiluwi significa «realment meravellós»). El preu de l'entrada 40.000 Idr. 2,50 €). Són patrimoni de la humanitat.

Tenim la mala sort de que estan en plena recol·lecció (hi ha tres collites a l'any) i tot és més aviat groc que verd, però la vista es impressionant.

Després de dinar en un altre bufet lliure, a meitat de camí cap la següent visita, anem a volar sobre els camps amb gronxador.

A algú se l'hi va ocorre l'idea de penjar, en diferents indrets de Bali, uns gronxadors de dalt d'uns arbres i fer volar els turistes per sobre dels camps de cultiu, el mar, etc.

La foto és impressionant, a l'igual que el preu: 150.000 Idr (uns 9 €) per 5 o 10 minuts, però l'atracció s'ho val.

A continuació anem cap a Pura Ulun Danu Bratan. L'entrada val 50.000 Idr (uns 3 €), dedicat als Deus del llac, de l'agricultura, l'artesania i les muntanyes. El conjunt té temples i pagodes, que es reflecteixen a les aigües del llac. És maco i relaxant.

Ja de tornada a Ubud, parem per fer la foto de rigor a la porta Hankara Kosaido, que es l'entrada al camp de golf, i que és similar a la porta del cel del Pura Lempuyang Luhur. S'ha convertit en tot un símbol.

Per fer-te la foto pots arribar a fer de dues a tres hores de cua, i no es això. Al final fem la foto de la porta del golf des de lluny, ja que s'està fent de nit, está plovent i no creiem que valgui la pena esperar.

Dia 5

En el temple Pura Dalem Puri Peliatani

Avui toca turisme local o km0, o sigui, sense moure'ns d'Ubud.

Pujant per el carrer Jl. Sukma Kesuma, que és on está el nostre homestay, i abans d'arribar al carrer principal Jl Raya Ubud, a la dreta hi ha un temple preciós, amb una porta magnífica.

És el temple Pura Dalem Puri Peliatan, al que només pots entrar si duus sarong, i al costat hi ha el que sembla un cementiri, però está força descuidat, per tant no sabem ben bé que és.

Continuem pel carrer principal en direcció al mercat per anar a buscar un altre temple, el Pura Taman Saraswati, templa dedicat a les arts i ple de flors de lotus. Realment brillant, i d'entrada gratuïta.

Allà mateix hi ha el famós Lotus Cafe, on es pot dinar o sopar.

Però nosaltres anem a dinar al Murnin's warung, tot un clàssic i amb dos nivells: el primer és un restaurant, on es menja realment bé, mentre que al pis d'abaix et trobes un lounge per prendre un te o cafè, presidit per una immensa figura del deu Ganesh.

Hi ha tanta pau i tranquil·litat que hi faig una becaina. Malgrat que no és un lloc barat, bé, si més no comparat amb altres warungs que hi ha a Ubud, és molt més econòmic que a Barcelona.

Decidim anar al homestay a provar la piscina, ja que encara no l'havíem estrenat, i deixem per un altre dia anar als camps d'arròs de Campuhan.

Dia 6

Un altre cop a les 8:30 ens ve a buscar en Paul.

Avui anirem primer a veure el Palau Aquàtic Taman Ujung. Crec que es un dels que no cobren entrada, però no estic segur. No es dels més coneguts i per tant no está molt ple. Inicialment era exclusiu de la família reial, i des d'un mirador veien els vaixells arribar a port. És molt maco, amb jardins, un llac i un palau.

En les piscines de Tirta Gangga

Continuem en direcció a les piscines del Rei o Tirta Gangga. El preu de l'entrada és de 20.000 Idr, uns 1,20 €.

És curiós, ja que hi ha unes pedres a les que el guia els hi diu hamburgueses i pots caminar per sobre d'elles i fer-te fotos.

Malauradament está molt ple de visitants i costa deu i ajut fer-se una foto sense que surtin gaires persones. Per sort el nostre guia bloqueja el pas a un grup i ens les fa quasi sols.

A aquestes piscines és a on venia el rei a banyar-se i ara s'ha convertit en unes piscines públiques on els locals, sobretot la quitxalla, s'hi banya.

Amb l'ajut del traductor del mòbil m'aprenc quatre paraules en bahasa indonesi, la llengua oficial del país, i les faig servir per parlar amb balinesos, que riuen pels descosits, no sé si per la pronunciació o si és perqué el que dic no té res a veure amb el que vull dir.

Anem a dinar, i després de parlar el guia i el xofer, donem mitja volta i arribem a un restaurant immens, enmig de camps d'arròs, qué quina llastima! ja está segat. Sembla ser un d'aquells restaurants on van els autocars plens de turistes a dinar, el guia no el coneixia i per sort, potser per l'hora que és, estem pràcticament sols.

El lloc es preciós i quan estigui verd ha de ser magnific. El restaurant es diu Dewata Arung Warung Santih i el preu está en consonància amb el lloc.

Continuem cap el Temple del Foc o Pura Kehen, dedicat a la trilogia hindú (Shiva, Brahma i Vishnu), amb una entrada per unes escales espectaculars. L'entrada costa 20.000 Idr, uns 1,20 €. Hi estem completament sols, amb el perill que això representa, ja que totes les venedores venen a per nosaltres.

Després continuem en direcció al temple de l'elefant o Goa Gajah, ja a prop d'Ubud. L'entrada costa 15.000 Idr, uns 90 cèntims d'euro). La curiositat aquí és que a la cova s'entra a través de la boca d'un dimoni tallat a la pedra i dins hi ha una talla del deu Ganesh, flanquejat per duess deesses hindú/budistes, i uns forats que diuen que eren per meditar.

Veureu també dues piscines naturals amb cinc àngels que duen unes gerres d'on brolla l'aigua. Si voleu continuar, baixant per unes escales, hi ha uns arbres immensos amb les arrels a la vista, on tothom es fa fotos.

I com que ja es fa fosc, tornem cap al homéstay.

Dia 7

Ens dediquem a anar a veure els camps d'arròs de Bukit Campuham, que estan prop d'Ubud.

Malgrat tot, segons on estigueu, agafeu un taxi o un moto-taxi i que os deixin al començament del camí que va als camps. I procureu anar-hi aviat, ja que el camí és de pujada i el sol no perdona. A mig camí hi ha una mena de bar on pots comprar aigua, sucs etc.

Una altra solució es que et portin fins al Jannata ressort & Spa, al Jl. Raya Sebali, i des de allà anar baixant fins als camps d'arròs.

El temple Pura Ulun Danu Bratan

Una vegada més, llàstima que els camps ja estan segats i l'efecte no és el mateix.

Dinem en el restaurant Miro's Garden, que està en la carretera principal, davant del temple Pura Salaswati i del cafè Lotus.

Dediquen la resta de la tarda a recorre els carrerons del mercat d'Ubud i mirar de comprar algun record.

Un lloc preciós d'aquesta zona és el Ary's Book Cafe, al carrer Jl Raya Ubud, entre Jl. Kageng i Jl. Suweta, on pots prendre un cafè, un suc o refresc i també menjar alguna cosa.

En aquest cafè la gent deixa els llibres que ha llegit perqué els altres els puguin llegir.

Des de l'interior del cafè s'arriba a un temple, al que no está permès entrar, i a uns jardins on podreu gaudir d'una estona de relax.

Dia 8

Darrer dia de lloguer de cotxe i guia.

Avui comencem per visitar Pura Taman Ayun, un temple ple de pagodes de diferents nivells (3, 5, 7, 9 i 11) i rodejat de canals d'aigua. L'entrada costa 15.000 Idr, uns 90 cèntims d'euro.

Per entrar aquí no és necessari dur sarong, ja que no és permet l'entrada a la part sagrada. No sé si degut a l'hora o què, però estàvem pràcticament sols, per la qual cosa varem poder fer fotos sense que ningú hi interferís.

Continuem cap a la cascada Tegenungan i aquí si que hi trobem molta quantitat de gent.

Tot i això, des de punts estratègics, es poden fer fotos magnifiques i baixant per uns esglaons pots arribar fins el peu de la cascada, on et pots fer un bany i des d'unes pedres col·locades per pujar-se a sobre, s'aconsegueixen unes fotos espectaculars. També està ple d'espais on fer-te fotos dins d'un cor, un gronxador i d'altres racons.

Imatge dels arrossars de Tegalaland

Ens porten a veure un taller on fabriquen joies amb plata, or i pedres precioses. Per fora està ple de figures modernes, que trobo una mica naïfs.

El taller és tan gran que quasi et mareja per la quantitat de peces que hi ha. Però tothom acaba comprant alguna cosa a la botiga.

Dinem pel camí, en direcció als arrossars de Tegalaland, que els han convertit en un parc temàtic amb gronxadors, tirolines per damunt dels camps i que malauradament també estaven segats.

Malgrat això i tota la parafernàlia de botigues de records i espais turístics, encara es un lloc meravellós.

I tornem cap a Ubud. Ens acomiadem d'en Paul i el xofer (ho sento, no recordo el seu nom) amb la promésa de enviar-li les fotos on surt ell. Els hi donem també 200.000 Idr, uns 12 € perquè els comprin alguna cosa als seus fills. La cara de sorpresa que posen ho diu tot.

Dia 9

Avui toca dia de relax a Ubud.

Ens petegem els carrers que ja coneixem, però amb més calma. Ho mirem tot amb altres ulls, ja que ja hi hem estat.

Tot i això, descobrim un restaurant, el Golden Monkey, que per ser diumenge, tenen un brunch per 180.000 Idr, uns 11 €. Et van portant platets fins que dius prou. Al final has de dir que no et portin res més.

Després prenem un cafè en un dels molts llocs que hi ha pels carrerons i tornem al Dipa Home Stay.

Dia 10

Entrada típica en el Dipa Home Stay

Avui és el nostre darrer dia d'estada a l'illa de Bali.

Teníem pensat anar a les illes Nusa, però no ens fa cap il·lusió anar a la platja, ja que on vivim la tenim a deu minuts.

Tornem a recórrer el llocs d'Ubud que més ens han agradat, per tornar a fer fotos i reafirmar els records.

De tornada a l'allotjament ens aturem en un saló de bellesa per fer-nos la manicura i pedicura (180.000 Idr, uns 11 €, tots dos).

Ja ben guapos, tornem al Dipa Home Stay a preparar les maletes.

Pel camí contractem un taxi local per portar-nos l'endemà a l'aeroport per 300.000 Idr, uns 18 €. És més barat que el que havíem contractat a l'arribada.

I fins aquí la nostra estada a l'illa de Bali.

Ha estat una experiència molt maca i la recomanem.

Malgrat que Bali és un lloc molt turístic, et captiva per la simpatia de la seva gent, la seva natura (palmeres, camps d'arròs i espectacular paisatge) i també pels seus innumerables temples.

Travel journal from a trip to Indonesia: from Java to Flores - Sandro Alarcón & Rosa Moreno [2012]
Travel journal from a trip to Indonesia - Dani Rubio i Paula Vallès [2011]
Relato de un viaje a Java, Bali y Lombok - Sònia Graupera [2009]
Un paseo por Singapur, Malasia, Java y Bali - Isa, Xavier, Daphne & Obi-Wan [2008]