Bandera de Argentina

ARGENTINA

Relat d'un viatge al centre i nord d'Argentina

Teresa & Montse
Published on Data viatge: 2011 | Publicat el 20/05/2011

Del 8 al 24 d'abril del 2011.

Dia 1: BCN - Buenos Aires - Mendoza
Dies 2-3: Mendoza
Dia 4: Neuquén a San Martín de los Andes
Dia 5: San Martín de los Andes
Dia 6: Ruta de los Siete Lagos - Villa La Angostura
Dies 7-8: Villa La Angostura
Dia 9: Bariloche - El Bolsón
Dia 10: Bariloche - Circuito Chico
Dia 11: Bariloche - Cruce Andino
Dia 12: Bariloche - Buenos Aires - Iguazú
Dia 13: Foz de Iguazú (Brasil)
Dia 14: Puerto de Iguazú
Dia 15: Iguazú - Buenos Aires
Dia 16: Buenos Aires
Dia 17: Buenos Aires - BCN

Vols internacional i nacionals

El preu del vol internacional de Barcelona a Buenos Aires, anada i tornada, més quatre vols interns fou de 1.255 €. Tots ells eren de la companyia Aerolíneas Argentinas.

DIARI DE VIATGE

MENDOZA

Arribem a Mendoza el dissabte a la tarda, i anem a l'oficina de turisme per saber els horaris de les bodegues.

Hi ha dues zones per veure bodegues: Lujan i Maipu. Nosaltres ens decantem per Lujan ja que ens diuen que és on hi han les bodegues més modernes. Els diumenges la majoria estan tancades, tampoc hi ha tours per fer en bicis (al menys en temporada baixa, la resta de l'any no sabem). I anant amb transport públic es perd molt de temps, ja que la freqüència és molt baixa, un cada mitja hora.

Vam anar a veure les bodegues Norton. La visita és interessant i vas provant diferents vins. També hi ha la possibilitat de quedar-s'hi a dinar. En temporada alta s'ha de reservar les visites, nosaltres ens vam acoblar a la primera que vam trobar en anglès.

Després de la visita vam voler anar a Corias de Chacra, on ens havien dit que hi havia una fira artesanal amb menjars típics. Després de perdre 2 hores en poder-hi arribar, al final vam haver d'agafar un taxi. La fira només era de quatre o cinc parades, i de menjar tradicional res de res. Però el poble té el seu encant.

De Mendoza marxem el dia següent d'haver arribat amb la companyia El Rápido per fer el trajecte Mendoza- Neuquen. Marxem a les 18:45 de Mendoza i arribem a les 7 matí a Neuquen. El viatge va ser molt còmode. Un cop a Neuquen agafem un bus que ens ha de portar al cap de mitja hora cap a Junín de los Andes.

JUNIN - SAN MARTIN DE LOS ANDES

El trajecte de Neuquen a Junin és d'unes 6 hores, que transcorren per una zona desèrtica, que té el seu encant. Arribem a Junin i ens informen que en temporada baixa només hi ha busos cap al parc nacional de Lanin els dissabtes i divendres. I per pujar al llac de Huechulafquen, només s'hi pot anar amb remise. Arribem a l'alberg que teníem reservat i no hi ha ningú, o sigui que en 10 minuts decidim marxar del poble i passar un parell de nits a San Martín de los Andes.

San Martín de los Andes no té res a veure amb Junin: és un poble molt rústic, al costat d'un llac, i amb molta activitat turística. Anem a l'Alberg Rukelan ( 28 $Ar la nit, amb esmorzar inclòs i wifi), i ens donen un bungalou pel mateix preu que una habitació doble amb bany.

A la tarda ens situem: anem a buscar informació turística, localitzem on tenim l'oficina de lloguer de cotxes i anem a fer un bon sopar al restaurant Ku (recomanem la provoleta). Molt bona carn i una extensa carta de vins argentins. Un altre lloc per menjar és el restaurant P54, la pasta artesana molt bona. I per beure a tot arreu trobareu cerveses artesanes que val la pena provar.

Excursions des de San Martín de los Andes:

• Pugem al mirador de les Bandurrias, és una excursió de mig dia, que culmina amb unes impressionants vistes al llac Lácar. Hi ha una comunitat Mapuche i es baixa per uns boscos fins la platja de la Islita. Fan pagar entrada per visitar aquesta zona: 2 $Ar per pax.

• Lloguem bicis per anar a la platja Catrite, però fa tan mal temps que únicament fem una volta pel port, sota una intensa pluja...

RUTA DE LOS 7 LAGOS CAP A VILLA LA ANGOSTURA

Lloguem un cotxe a San Martín de los Andes. amb una promoció interessant d'Aerolíneas Argentinas i la companyia Álamo (pagues 5 dies per 7 d'utilització. Total: 1.904 $Ar).

Ens aixequem amb una agradable sorpresa, les muntanyes estan nevades!!. A mesura que anem pujant d'altura cada cop hi ha més neu que ha deixat un paisatge molt maco. Recorrem la Ruta de los 7 Lagos, parem al mirador del Arroyo Partido, passem pel lago Machónico, el lago Hermoso i anem a fer una ullada al salt d'aigua de Vullignaco. Més endavant trobem els llacs Villarino i Falkner, fins arribar al llac Escondido, que és agafant una carretera de ripio a 12 km de la principal.

Quan trobem el desviament cap a Villa Traful, ens endinsem per una carretera de ripio i boscos molt frondosos. Fins al moment ens havia anat plovent al llarg del camí, però arribem a Villa Traful, i s'obre el dia, veiem arcs de Sant Martí i ens trobem amb un paratge d'allò més rústic i patagònic: un llac d'un color blau intens, muntanyes nevades, i casetes de fusta molt acollidores. Semblava impossible arribar a un lloc tant maco després de la carretereta que acabem de fer.

Continuem el camí, parant en un parell de miradors panoràmics, i tenim per endavant la Vall Encantada, amb formacions rocoses molt estranyes. Tardem aproximadament unes 2 hores en arribar a Villa La Angostura.

VILLA LA ANGOSTURA

Allotjament a Villa La Angostura: Hostel Don Pilón (168 $Ar la nit amb esmorzar i wifi). Ambient familiar, molt agradable, molt cèntric, i amb dret a cuina. La parella que el porta està sempre a la nostra disposició.

Menjar: Hub, lloc amb música en directe, extensa carta de vins i plats elaborats. I Los Pioneros especialitat en xai, molt bo també.

exp12_f1

Excursions des de Villa La Angostura:

• Es pot creuar cap a Xile pel Port Puyehue, i baixar fins a les termes, i si et dóna temps anar fins a les zones dels volcans. Molt important: si porteu cotxe ha de tenir la documentació per passar la frontera. Nosaltres no la teníem i no vam poder creuar.

• Visita al Puerto Madero. Deixem el cotxe a la carretera i ens endinsem pels carrerons que baixen cap al port (2 hores).

• Excursió al Parc Nacional de los Arrayanes. Hi anem amb vaixell (85 $Ar/pax) i entrada al parc nacional (50 $Ar/pax). Hi ha un trajecte d'1 hora en vaixell pel llac Nahuel Huapi. Fem el tour pel bosc d'Arrayanes i tornem a peu cap al port. Són 14 km i realment val la pena si es té temps.

• Excursió al Mirador de Belvedere i al salt d'aigua Inacayal, acabant amb una ruta circular fins tornar a on tenim el cotxe. Cal destinar-hi aproximadament 3-4 hores. Haguéssim pujat algun cerro, però hi havia força neu i no anàvem preparades. Aquesta zona està tota poblada per Mapuches.

• Excursió al Cerro Bayo, on hi ha un salt d'aigua i, si es vol, pots creuar a l'altra costat amb tirolina. Nosaltres deixem el cotxe a mig camí i fem els últims quilòmetres a peu. Dalt de tot hi ha un centre d'esquí on hi ha la possibilitat d'un telefèric per arribar-hi, però ara estava tancat per obres.

BARILOCHE

Anem directament de Villa La Angostura fins El Bolsón, fent via cap a Bariloche. El camí és preciós i va combinant diferents paisatges. Val la pena aturar-se al llac Mascardi.

El Bolsón té la fama de ser un poblat hippie, amb una important fira artesanal, i al final no deixa de ser un poble curiós, però tampoc tant com es diu a les guies. Creiem que hi ha llocs més interessants per perdre-s'hi.

exp12_f2

Excursions des de Bariloche:

• El Circuito Chico, amb la possibilitat de fer-lo amb cotxe o amb bici (s'ha d'estar en forma). Val la pena dedicar-hi tot un dia, anar parant, hi ha moltes rutes per fer a peu, i endinsar-se en els boscos i llacs, i parar als miradors. Nosaltres fem el camí del bosc dels Arrayanes, fins al mirador del llac Escondido; baixem fins a la Villa Tacul i arribem a dinar a la Colonia Suiza. Un espectacle gastronòmic, tant a la fira pel menjar artesanal que hi ha (els caps de setmana). Com als restaurants que fan Curanto ( o sabem si només és els caps de setmana). Recomanem fer una aturada aquí i millor el cap de setmana!!. Per baixar el dinar de la fira, ens iniciem en el camí que puja cap a la Laguna Negra, just sortir de la Colonia. Es necessita tot el dia per fer-lo, ja que són 14 km de sender: Nosaltres, com que ens havien recomanat aquesta excursió la gent de la zona, vam fer-ne un troç.

• Pujar a algun dels telefèrics de la població. Nosaltres vam anar al del Cerro Catedral, que té unes vistes espectaculars de tots els llacs i del Ciruito Chico i dels Andes (100 $Ar/pax).

• El Cruce Andino, la millor opció per navegar entre Argentina i Xile, i gaudir de la vegetació i dels llacs d'origen glacial que són únics pel microclima de la zona. L'excursió només està disponible a través d'una companyia, Cruceandino.com, i té un preu de 385 $Ar/pax.

IGUAZÚ

Arribem a Puerto Iguazú amb avió des de Bariloche, fent parada a Buenos Aires perquè no hi ha vols directes. Com que hem fet un trànsit tan curt a BsAs, ens perden les motxilles i no ens les entreguen fins a mitjanit. El problema de trasllats des de l'aeroport al poble és que només hi ha un bus de Four Tourist Travel que ve quan arriba un vol (20 $Ar) o bé un servei de taxi (100 $Ar). Nosaltres el perdem pel tema de les motxilles i acabem compartint taxi amb uns francesos.

Allotjament: com que és Setmana Santa està tot ple i els preus són força elevats. Nosaltres anem al Hostel Peter Pan (250 $Ar) en habitació privada. El hostel no és res de l'altre món, però està cèntric, té piscina, wifi i la recepcionista és molt simpàtica.

Menjar: per fer una bona parrillada de carn, el El Quincho del Tío Querido, carn de primera en un ambient una mica turístic i on cal reservar amb antelació. Per a paladars diferents, el Terra Wok, on fan menjar ètnic.

exp12_f3

Excursions des de Puerto Iguazú:

• Creuar cap a Foz d'Iguazú amb l'autobús Crucero del Norte i que et porta directament a les Cataractes Iguazú pel cantó brasiler. El preu de l'autobús és de 50 $Ar i l'entrada al parc de 100 $Ar. Anar a veure primer la banda brasilera és molt recomanable i et deixa bocabadada. Quan entres al parc agafes un bus que fa tres parades i la principal és la tercera, quan comença el recorregut per admirar les cataractes. Nosaltres no vam anar a veure el Parque de las Aves, just davant de l'entrada del parc, però ens van explicar que era molt maco i que valia la pena acabar d'aprofitar la visita.

• Visitar les cataractes d'Iguazú pel cantó argentí. Es pot agafar un bus públic des de l'estació d'òmnibus de Puerto Iguazú i que et porta directament al parc. Un cop al parc, hi ha molts itineraris a peu que es poden anar fent. Nosaltres els vam fer tots, incloent el sender de selva que et porta a una petita cascada on t'hi pots banyar. La vista de les cataractes des de la banda argentina és encara més fascinant perquè et queden encara més a tocar i és com posar-se a sota d'una dutxa perquè quedes impregnat d'aigua. Nosaltres no vam poder arribar a la isla de San MArtin, que queda enmig de tot, perquè la nit anterior havia plogut molt i el pas estava tancat.

BUENOS AIRES

Agafem un vol de Puerto Iguazú cap a Buenos Aires a primera hora. El nostre pas per Buenos Aires és molt curt, però intens, Aprofitem al màxim les últimes hores que ens queden abans de tornar a casa.

Allotjament a BsAs: Hostel Sardanzas, al Barri de San Telmo (200 $Ar una habitació privada). És un alberg diferent, amb un tracte força personalitzat i molt ben ubicat si el que es vol és passejar per San Telmo, un barri bohemi, ple d'antiquaris, botigues de disseny i artistes ambulants a la fira setmanal de la plaça principal del barri. Els caps de setmana és un bullici de gent i hi ha molts restaurants i bars repartits per les antigues cases colonials i pels carrers adoquinats que recorden que temps passats van ser molt millor.

Menjar: després de tantes parrilles i empanades, etc optem per sopar en un bon restaurant japonès per menjar sushi al barri de Palermo.

Buenos Aires és una ciutat on es pot fer de tot, però nosaltres només ens vam dedicar a passejar pel barri de San Telmo, el microcentro i més tard pugem cap a Palermo viejo i el Palermo Soho. Aquest barri acull tot de botigues de dissenyadors de primera línia i emergents, amb moltíssim ambient, bars i restaurants i parades al carrer el cap de setmana.

El cap de setmana també és el moment perfecte per passejar pel barri de la Recoleta, anar al cementiri de la Recoleta i visitar el Centre d'Art Contemporani. A més a més hi ha una fira d'artesans interessant per acabar de comprar records.

Transport: a part de l'extensa ruta d'autobusos, hi ha un metro amb unes 5 línies. Per anar a l'aeroport, tant al de l'Aeroparque com a l'internacional Ezeiza hi ha autobusos de l'empresa Manuel Tienda León. El bitllet a l'aeroport internacional val uns 50 $Ar i triga uns 40 minuts en arribar. Nosaltres optem per l'opció low cost, agafant el bus urbà nº 8 que només val 2 $Ar i que et fa una volta de 2 hores abans d'arribar a l'aeroport.

Relat de viatge al nord d'Argentina i Xile - Sònia Graupera [2011]
Relat d'un viatge a la Patagònia i Iguaçu - Vanessa Faig & David Calvet [2008]
Relat d'un viatge a Argentina i Uruguai - Diego Martínez [2008]
Viatge a la Patagònia argentina - Marga & José Miguel [2006]
Viatge pel nord-oest d'Argentina - Jaume Rovira Colomer & Araceli Soler Vendrell [2005]