Bandera dels Països Baixos

Ruta en cotxe pels Països Baixos

Teresa Lagares
Published on Data viatge: 2002 | Publicat el 30/10/2002

Aquest és el relat, dia a dia, d'un viatge de quatre persones en cotxe pels Països Baixos (i una breu incursió a Bèlgica) durant 17 dies del mes d'agost. El punt d'inici de la ruta és Mataró (Barcelona).

DIARI DE VIATGE ALS PAÏSOS BAIXOS

11 d'agost

Sortim de Mataró a les 3 de la tarda. Dormim a l'àrea de Gevrey-Chambertin, prop de Dijon, doncs els hotels Formule 1 estan tots plens a les hores que nosaltres ens hem començat a espavilar.

12 d'agost

Dintre el que cap encara hem estat prou bé i després d'esmorzar continuem el viatge. Són les 8. Dins dels Països Baixos ja, entre Maastricht i Eindhoven, dinem de gust en el self-service Nederweert, encara que una miqueta car. Passat Eindhoven truquem al càmping Sollasi davant la impossibilitat d'arribar abans de les 5. Quedem al restaurant del complex.

Prop de centres importants hi ha molts embussos de cotxes a l'autopista doncs aquesta passa pels nuclis urbans. Per arribar a Noordwijkerhout, on es troba el càmping, ens costa bastant, tot i que anem seguint els indicadors. Però és que pots arribar al mateix lloc, donant un piló de voltes, passant per carreteres diferents.

Travessem el riu Mossa, per un llarg pont, a la seva desembocadura i des d'allà es veu difuminat l'immens port de Rotterdam. Després de preguntar força i amb bastant mal temps, arribem per fi al càmping.

Lloguem la roba blanca i ens podem acomodar cada família en el seu respectiu bungalow que resulta ser una monada i no hi falta de res, ni tan sols calefacció, cosa que aquesta nit ens va d'allò més bé. Per si no n'hi ha prou, al menjador sala d'estar hi ha una llar de foc. El pati és bonic, amb tova gespa, taula i cadires.

Després de desfer les maletes, col·locar cada cosa en els armaris i fer els llits, decidim preparar un petit sopar. Avui anirem a dormir d'hora, ja ens convé!.

13 d'agost

Ens llevem a un quart de nou i els homes van al super a comprar l'esmorzar. Sortim cap el poble amb l'idea principal d'adquirir provisions de cara als propers dies. Avui a Noordwijkerhout hi ha una festa infantil: gimcana, pallassos, espectacle al carrer,...

Després de dinar anem cap a Haarlem. Veiem els canals, la catedral i la porta d'Amsterdam. Pugem al barri residencial de Bloemendaal i arribem fins a un mirador des del qual es veu la ciutat. En baixar ens dirigim a les platges de Zandvoort. El que ens meravella més és el mar. En caure la tarda, l'aigua grisosa, creuada per onades paral·leles que es van acostant, acompanya perfectament la tonalitat vermellosa del cel. El vent és fort i petites gotetes ens mullen la cara. Que bonica la primera visió del mar del Nord!.

Passem pel Circuit automobilístic d'Assen, enmig del xocant paisatge de dunes al costat del mar.

14 d'agost

Avui hem planejat anar a Amsterdam i el primer destí serà la casa d'Anna Frank. Després d'aparcar al port ens dirigim a l'Estació Central que és una preciositat arquitectònica. Per entrar a la casa d'Anna Frank hem seguit una llarga cua, però la visita s'ho val. La vivenda, al carrer Prinsengracht 263, davant del canal, té tres plantes. A la part del darrera és on hi van viure els refugiats i es conserva pràcticament igual que en acabar la guerra. A la part davantera s'hi mostra una exposició sobre el tema nazi, la Segona Guerra Mundial, moviments dels Frank durant aquest període, records i retrats familiars. A la planta baixa s'hi exposa un monogràfic sobre les conseqüències de les guerres i la pau.

En sortir, recorrent els canals i passant ponts, hem desembocat a la plaça Dam als voltants de la qual hem dinat, en una petita granja. A la mateixa plaça hi ha el Museu de Cera Madame Tussaud, a on hem entrat. El museu té diferents estances i a mesura que vas avançant en el recorregut et vas trobant els personatges ben ambientats. Hi ha figures pertanyents a la història del país, cantants i polítics famosos arreu del món, etc.

Ens hem embarcat per fer una passejada en barca pels canals i tenir una visió diferent de la ciutat. El darrer tomb l'hem fet pel famós Barri Vermell, amb els seus famosos aparadors, ja plens a les 7 de la tarda, espectacles, sex-shops, tot ben ambientat pels turistes que passàvem somrients.

De tornada cap a casa hem passat per la carretera que voreja els camps de flors, al sud de Haarlem, i hem anat a parar, sens voler-ho, a Lise. Realment ens adonem que estem situats en una de les zones més boniques del país.

15 d'agost

Anem al Parc d'Atraccions Efteling, el país dels contes. Es troba a Kaatsheuvel, entre Den Bosch i Breda. Avui hi ha molta gent i s'ha d'esperar força estona per tal d'entrar a les atraccions més sol·licitades. La veritat és que ens en cansem. Hi passem tot el dia, veiem la zona dedicada als contes tradicionals que per cert esta bastant rònega i sortim a l'hora de tancar amb no gaire bon gust de boca.

16 d'agost

Un cop esmorzats, sortim cap a Leiden, ciutat natal de Rembrandt. Passegem entre carrers i canals, visitem una església protestant, Pieterskerk, però no hi podem acabar d'entrar perquè avui hi estan fent un examen i tot el creuer de l'església està ple de taules.

Visitem un molí de vent per dins, és el Molenmuseum De Valk. Es conserva tal i com era, com a vivenda i amb tot el muntatge per a moldre el blat. Aquest molí en concret, fa vint anys encara funcionava. Després de passar per l'oficina de correus, una meravella d'organització, bon servei i modernitat, ens situem per a dinar, en front del canal mentre van passant embarcacions de passeig. El cafè el prenem en una terrasseta del mateix centre. Tornem cap a casa i com que és d'hora aprofitem per veure bé el complex Sollasi, el nostre càmping, i que inclou un gran llac. Anem a fer el xafarder per la zona dels mòbils. Avui ha estat el primer dia realment bonic. Ha lluït el sol i no ha fet fred.

17 d'agost

Avui el trajecte serà llarguet. El destí és el delta Expo, a Neeltje Jans. Hem de dirigir-nos cap el sud i haurem de passar, per primera vegada, pels dics.

En arribar i baixar del cotxe quasi el vent se'ns endú. La visita es compon de tres parts: pel·lícula, recorregut amb vaixell pel delta i passeig per les instal·lacions (grans dics, museu, vivers d'ostres i musclos). El museu és fabulós. Hi ha una enorme maqueta on es veu el procés d'entrades i sortides d'aigua. De forma molt gràfica s'explica de quina manera van col·locar les enormes columnes que suporten els grans dics a fi i efecte d'evitar les avingudes del mar cap a terra ferma. Hem vist el desnivell de l'aigua.

Hem dinat a la cafeteria. Ha estat una visita molt interessant encara que amb un temps variadíssim. Després d'aguantar el fred vent i la pluja encara ens ha sortit el sol. De camí fins i tot hem topat amb una bona calamarsada.

Com que hem tornat d'hora a casa encara hem pogut anar a fer una rentadora al càmping.

18 d'agost

Després d'un esmorzar com cal sortim cap a Den Haag (La Haya). Comencem pel barri turístic costaner d'Scheveningen. Anem a visitar uns aquaris, el Sea Life Centres. N'hi ha un de raïes, un altre de taurons, els quals veiem passant per un túnel de vidre que travessa l'aquari. Durant tot el recorregut hem de respondre unes preguntes, la solució de les quals obtenim rascant uns peixets que hi ha a la targeta. Petits i grans ens hi entretenim. El centre de la ciutat és molt bonic. Veiem el Palau de Govern que forma part d'un conjunt gòtic de forma rectangular. S'hi accedeix passant una arcada i condueix a un gran pati interior i vas caminant i passant sota un altre arc i una altra placeta,... fins que arribes a l'avinguda de sota. És enorme. Està ple de periodistes. Sembla que ha de sortir un ministre...

Al centre també hi ha un passatge cobert, molt bonic amb botigues a banda i banda. Són unes galeries comercials. Dinem uns entrepans en un cafè italià, el Panini.

Després tot passejant passem per un verd parc per anar a buscar els cotxes. Però ens trobem amb una desagradable sorpresa. El cotxe d'en Sito té un cepo! I un gran rètol enganxat al vidre que explica a on hem d'adreçar-nos i la minuta a pagar. Uns moments de desconcert fins que passa l'àngel salvador: un rosset amb un Porsche. Ja hi tenim en Toni i en Sito aviat encabits. Sort n'hem tingut d'aquest esbojarrat conductor. En tres quarts d'hora tot ha estat solucionat. A la Policia, tràmits, pagament, treure la nosa,... Tot ha quedat en un mal de ventre.

La resta de la tarda i la nit l'hem passada a Madurodam, Holanda en miniatura. Ens ha agradat.

19 d'agost

Avui és el dia de mercat a Alkmaar. Aquí hi fan el pintoresc mercat de formatges. A dins del poble hi hem d'entrar amb autobús. A la plaça de la Balança hi ha una multitud. Molt de mica en mica ens anem situant per veure les anades i vingudes dels portadors dels grans formatges. Són graciosos amb el seu balanceig de braços, sembla que es donin empenta.

Visitem també el Museu del Formatge. Fem el tastet de formatge i d'uns gustosos pastissets, fets de formatge, calentons que venen en una paradeta a la mateixa plaça.

En tot el viatge no parem de veure immenses pastures, que no podem abarcar amb la vista, amb vaques i més vaques... La següent parada és a un petit poblet amb canals: Edam. Aquí dinem i aprofitem per fer unes compres.

A continuació un poble més obert al mar, Volendam. És molt turístic. Voregem el port. Uns pescadors manipulen una caixa amb anguiles que no paren de recargolar-se.

Però, per a mí, el poble més coquetó d'avui és Marken. Totes les casetes són iguals, de fusta pintades de color verd amb les seves minúscules tanques. Uns carrerons molt estrets. Petits canals i un port de postal amb unes immenses barcasses antigues que ara gaudeixen uns senyorets. Deu ser per l'hora que és, però noto que aquí s'hi respira tranquil·litat. Una xocolata desfeta calentona va d'allò més bé i millor en un bar típic arran del port.

20 d'agost

Aquests molins que avui visitem, a Kinderdijk, s'utilitzaren per dessecar els polders. El recorregut el fem amb barca i es realment preciós, tot i la minsa pluja que ens va acompanyant. Després caminem per un senderol al costat del canal que ens porta a un dels 19 molins. El visitem.

Són les dues quan agafem el cotxe i anem a Delft. Aquí dinem en un McDonalds al centre. A la plaça Mark. en la que hi ha molta animació, pugem a la torre de l'església. A mesura que ascendim anem contemplant la bonica panoràmica de la ciutat. Hi ha música per tot arreu, doncs avui se celebra la diada dedicada al jazz. Grups que es van passejant, dalt de barques, en un autocar-escenari, ... Les botigues exhibeixen tota varietat de la ceràmica típica d'aquesta localitat.

A les set de la tarda som de nou als bungalows.

21 d'agost

El dia és esplèndid. Anem a llogar bicicletes i després d'esmorzar i fer la compra al super anem a passejar amb les bicis. Arribem fins a Noordwijk aan zee passant per camins plens de vegetació i d'altres vorejats per les dunes del parc Hollandsduin. En un xiringuito de la platja prenem cerveses i gelats. En Dani i jo hem baixat a la platja a remullar-nos els peus. Tota la sorra, d'allò més fina, està entapissada de petxines d'escopinyes i balbes de navalles. Hem tornat a casa donant una volteta fins a Radio Nora.

A les 6 de la tarda hem tornat a agafar les bicis. Hem recorregut tots els camps de flors del Keukenhof. Un partidet de futbol a l'espai comú enmig dels bungalows. Sort que els veïns són comprensius quan anem a recollir la pilota que ens ha anat al seu jardí. Avui el temps s'ha portat molt bé, ni mica de fred i un bon sol.

22 d'agost

Ens llevem aviat, doncs anem a Aalsmeer, al Bloemenveiling (mercat holandès de la planta i la flor) i està obert pels turistes de 8 a 11 del matí. És enorme, molt similar al de Vilassar, però almenys vint vegades més gran, més mecanitzat, amb 4 sales de subhasta i una extensíssima varietat de meravelloses flors. Comprem bulbs de tulipes.

En sortir ens dirigim a Broek in Waterland i anem a un taller de socs. Ens fan una demostració. Estan fets amb fusta de salze o om. A l'exposició-botiga hi ha socs de totes mides i menes. Tots comprem.

Anem a Edam a proveir i més tard parem en una àrea de Hoorn a dinar. El cafè el prenem al motel-bar Van der Valk, a Wieringerwerf, abans de passar el gran dic, l'Afsenitdijk, de 30 km. A la meitat parem i travessem a l'altra banda de la carretera per una passarel·la. Es pot veure la banda del mar del Nord i l'Ijsselmer, aigua dolça. Hi ha gran varietat d'ocells. Seguim i en arribar la l'altra costat som a la província de Friesland (Fríssia). Travessem el primer polder i al segon parem a Lelystad. Lely és el nom de l'arquitecte que va dissenyar el gran dic i va col·laborar en l'arquitectura d'aquesta ciutat que es veu molt moderna, però bastant freda. Passegem per la plaça de l'Ajuntament i alguns carrers comercials.

Continuem el recorregut cap a Amsterdam i cap a casa. Són les 7 de la tarda.

23 d'agost

Segona anada a Amsterdam: Museu Van Gogh i Diamonds Coster. El museu és únic en riquesa i organització. Mitjançant un cassette hem pogut seguir la vida i les obres de l'artista. A la casa dels diamants ens mostren tot el procés del diamant en brut fins al polit, tallat, localització de les mines,... En un despatx, el noi que ha portat la nostra visita, un madrileny, ens ha ensenyat models de 4 tipus de brillants segons el tallat. Ens ha dit preus i llavors ens n'ha ensenyat de muntats en arracades, anells, penjolls. Hem près un cafè i hem visitat la botiga de regals.

Passem per l'embús del centre sense trobar pàrking lliure. Força allunyats del nucli, n'hem trobat un. Ens acomodem a la pizzeria Clemente, a Haarlemmerstraat 9. Qui sap l'hora que és. Estem al típic barri del Jordaan, bressol de la ciutat i habitat en els seus inicis per comerciants del mar. Algunes botigues són petitones, velles, atapeïdes de gènere. Pastisseries amb productes originals que et fan llepar els llavis. No perdem l'oportunitat de prendre el cafè en un cafè marró anomenat Papeneiland, a la cantonada de Brouwersgracht, i és un dels més antics i tot de fusta, petit i coquetó, molta solera i una atmosfera especial.

Caminant cap a la plaça Dam, no podíem deixar de tornar-la a visitar, hi ha unes galeries comercials a l'interior d'un edifici d'estil renaixentista. El pati central i les pòrtics estan decorats originalment representant un ambient de la marina i els corsaris, amb un caire molt modern. Les botigues són xulíssimes.

Tornem passant per Damrak, carrer de vianants i al nostre pas les botigues van tancant. Són les 6 de la tarda i avui és el dia que toca tancar tard! Tornem als bungalows assedegats i fem la cervesa abans de sopar.

24 d'agost

Avui anem cap a l'oest, al Parc Natural de Hoge Veluwe, aprop d'Arnhem. Hi accedim per la zona de Schaarsbergen. Podem passejar pel parc amb unes bicicletes blanques que estan només entrar, a l'estacionament. Fem 10 km per arribar al Museu Kröller-Müller. El paisatge és ric i variat: rouredes, alguna fageda contrasten amb zones de dunes amb matolls i floretes liles. El museu està ubicat en un edifici de planta baixa molt clar i espaiós. Hi ha una molt bona col·lecció de pintura renaixentista, moderna i contemporània, entre la qual destaquen una colla de Van Goghs. També hi ha vitrines amb antiguitats clàssiques de diferents cultures.

Després de dinar fem un tomb pel jardí sembrat de precioses escultures damunt la verda gespa. Agafem la bici de nou. Anem al Museu Subterrani que es troba a uns 4 km. En ell, exposat molt originalment, com si estiguéssim enmig de les arrels d'un arbre, se'ns mostra la vida al parc: el sòl, la vegetació, els animals, l'aigua. En sortir ens encantem a la botiga carregada de capritxosos objectes.

Tornem a pedalar cap al pavelló de caça, St. Hubertus. Només el podem veure per fora, entre els jardins i un idíl·lic estany, doncs ja està tancat. Enfilem el camí de bici i cap a l'entrada del parc, tot d'una tirada. Després de menjar una pometa i fer un riu, cap a casa. Pel camí, tal com ja estem acostumats, sol, forta pluja, vent, espessos núvols, carretera molla,...

25 d'agost

Avui, aviadet anem al poble a comprar per a un bon sopar. A les 11 del matí arribem al parc d'atraccions Duinrell, situat a Wassenaar, uns 20 km abans de Den Haag. No hi ha massa gent, les atraccions són variades i divertides, algunes d'elles relacionades amb l'aigua. Quedem ben remullats a l'splash i a una muntanya russa que de tant en tant t'etziba rajolinets com aquell que no fa res. Dinem en el mateix recinte. Però l'encant d'aquest parc radica en el complex de tobogans que hi ha en un recinte tancat. És una passada. A part dels més variats tobogans hi ha jacuzzis, hidromassatge, recorreguts sobre pneumàtics, sol artificial i fins i tot pots prendre una sauna. Ens hi estem fins passades les 5 de la tarda.

Tornem d'hora, que avui toca fer maletes. El sopar de comiat consta de meló amb pernil, espàrrecs, ou dur, bistec de vedella acompanyat d'espaguettis carbonara, sangria i cava. De postres, pastis de poma.

26 d'agost

Sortim dels Països Baixos i ens dirigim a Bèlgica, concretament a Bruges. Quan hi arribem plou. Al centre de la vila hi ha penjats estandarts com si de tapissos mostrant la història de la ciutat es tractés. Com que és tard, plou i hi ha gana el primer que fem és buscar un restaurant típic per tal de degustar el plat típic: musclos amb patates fregides. Ho fem al restaurant 't Koffiehuisje. Després de dinar continuem cap al centre que mostra una meravella d'edificis gòtics, neoclàssics i renaixentistes. Tot el centre és una joia. Entrem a la bella capella de la Santa Sang. A les botigues exhibeixen brodats de puntes de coixí, artesania pròpia.

A quarts de sis, cap avall, França. Dormim en un Hotel Formule 1, passada la frontera.

27 d'agost

Camí de casa. Parem el just. Dinar, pipí, estirar les cames. Arribem a les 8 de la tarda.

Relat i guia d'un viatge a Amsterdam - José Luís García López [2007]
Relat d'un viatge al Benelux - Imma & Xavi [2006]
Holanda Latina - Guia turística de les principals ciutats holandeses: Amsterdam, Rotterdam, La Haya, Eindhoven, Utrecht, ...