puntExcursions > Lleida > les Garrigues > Itinerari històric per l'Albi i el Vilosell: de l'Albi al Vilosell i la cova del Cintet

LES GARRIGUES

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Mitjana
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +260 m. / -260 m
Inici / final Inici / final: Plaça de l'Ajuntament, L'Albi
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.42300526, 0.93656146
Interès Interès: Cultura

La comarca de les Garrigues conserva nombroses mostres de la seva dilatada història.

A l'Albi es poden contemplar les restes d'un antic castell de l'edat mitjana i el seu celler modernista. Els carrers i els edificis del Vilosell conserven un aire medieval que embelleix la vila.

Per arribar a l'Albi cal prendre l'autopista AP-2 (sortida 8), entre Montblanc i les Borges Blanques.

La visita al poble de l'Albi comença a la plaça on es localitza la seva església parroquial dedicada a Santa Maria, de façana barroca i d'una sola nau. Al nucli urbà es pot contemplar el carrer del Call i el santuari de Sant Cosme i Sant Damià, ermita del segle XVIII que conserva antigues pintures del castell baronial, les restes del qual coronen la vila.

Cal visitar també el celler d'estil modernista de la Cooperativa del Camp, projectat per Cèsar Martinell.

Per començar la ruta s'ha d'anar a la plaça de l'Ajuntament, on hi ha una font i espai per aparcar. Des de la plaça es pren el carrer Vilanova cap al sud, es voreja l'església i se segueix a l'esquerra pel carrer Cavallers.

De seguida es gira a la dreta tot passant per unes arcades en direcció sud. Finalment se surt del poble pel barri del Raval, encara cap al sud, per una pista ampla senyalitzada amb les marques blanques i grogues d'un PR (sender de Petit Recorregut), que cal seguir fins al Vilosell.

La ruta comprèn l'Albi (església de Santa Maria, castell de l'Albi, carrer del Call, santuari de Sant Cosme i Sant Damià, celler de la Cooperativa del Camp) i El Vilosell (monòlit dedicat a la Mare de Déu, plaça de Sant Sebastià, capella de Sant Sebastià, església de Santa Maria).