puntExcursions > Lleida > el Solsonès > Del pont de Ca n'Espingard a Sant Pere de Graudescales

EL SOLSONÈS

Del pont de Ca n'Espingard a Sant Pere de Graudescales

Distància Distància: 8 km
Temps efectiu Temps efectiu: 2 hores
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +210 m. / -210 m.
Inici / final Inici / final: Pont de Ca n'Espingard (km 18,8 de la LV-4241), Guixers
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 42.11437556, 1.70825968

Aquesta magnífica excursió per la ribera d'Aigua d'Ora s'endinsa per una delicada fageda i fa cap a Sant Pere de Graudescales, una església romànica de gran bellesa, centre d'un antic cenobi benedictí, que corona la caminada.

L'església de Sant Pere de Graudescales està situada a la falda dels coneguts cingles de la serra de Busa, a la ribera d'Aigua d'Ora, solitària enmig d'un paratge de gran bellesa natural.

S'hi pot arribar amb cotxe, seguint el curs del riu des de la Vall d'Ora i Navès, però aquí es proposa un altre recorregut partint de la carretera LV-4241, que uneix Berga amb Sant Llorenç de Morunys, seguint en tot moment els senyals blancs i vermells del GR-1 (per arribar a Sant Llorenç directament des de Solsona es pren la carretera que, en direcció nord-est i resseguint el Cardener, creua el pantà de la Llosa del Cavall).

En el km 18,8 en direcció a Sant Llorenç de Morunys des de Berga, hi ha el pont d'Espingard (870 m), sobre l'Aigua d'Ora, gairebé al límit entre les comarques del Berguedà i el Solsonès. Immediatament després, a l'altra banda del pont, es pot deixar el cotxe.

S'ha d'agafar la pista forestal de l'esquerra, aigües avall, seguint el marge dret del riu en direcció a Valielles de Busa i Sant Pere de Graudescales. Als 350 m es troba una cruïlla (a 860 m d'altitud). A la dreta es deixa el camí de la vall de Valielles, oberta entre les serres de Busa i dels Bastets (cal veure la ruta La volta de la vall de Lord).

Es passa el pont del riu, es deixa el molí de Valielles a la dreta i se segueix la pista -senyalitzada amb les marques del GR-1- que duu riu avall. Mentre la pista s'endinsa pel congost aquesta va guanyant alçada contràriament al que caldria esperar. Aquí l'espectacle és la fageda i la vall.

A uns 40 min de caminada, als 2,4 km, s'arriba a la cota 924, la més alta de la ruta. 150 metres més enllà s'arriba al mirador del President (915 m), ja en el terme municipal de Navès, amb les seves espectaculars panoràmiques sobre la serra de Busa i la vall d'Aigua d'Ora. A sota ja es pot veure Sant Pere de Graudescales. Ara la pista fa baixada.

20 minuts després es troba una cruïlla (810 m, 3,6 km). Pel davant arriba la pista que dóna accés al santuari des d'aigües avall, des de Navès, a la carretera de Berga a Solsona. Es gira a la dreta per passar el riu 50 metres després (cota 808 m) per un pont de ciment i s'arriba al santuari de Sant Pere de Graudescales (824 m, 4 km).

Per tornar al punt d'inici de l'excursió només cal desfer el camí.