puntExcursions > Barcelona > el Vallès Occidental > Ascensió des del coll d'Estenalles a La Mola

EL VALLÈS OCCIDENTAL

Ascensió des del coll d'Estenalles a La Mola

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Mitjana - baixa
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +440 m. / -440 m.
Inici / final Inici / final: Coll d'Estenalles, BV-1221, Mura
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.66924299, 1.99437734

Aquesta espectacular ruta a peu puja al cim de La Mola, el més alt del massís de Sant Llorenç del Munt amb els seus 1.104 metres d'alçada, essent una magnífica talaia sobre el territori del Vallès Occidental i de bona part de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.

La seva bellesa i escassa dificultat, a més de la proximitat a una àrea tan poblada, fa que aquesta sigui una ruta extremadament popular, en especial els caps de setmana i festius. L'itinerari transcorre dins dels límits del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac, recorrent un paisatge accidentat i dur a causa de la fesomia rocosa de l'entorn, però molt imponent, boscós i d'una gran bellesa.

Aquesta ascensió al cim de La Mola es pot complementar, si teniu temps i ganes, amb la ruta Del coll d'Estenalles als Òbits i el Montcau via el coll d'Eres, la qual corona el Montcau, el segon cim més alt del massís, i visita les baumes dels Òbits i la font Flàvia.

Per altra banda, aquest camí de pujada a La Mola és una alternativa a una altra via també molt popular, l'Ascensió de Can Robert a La Mola, la qual parteix des de Matadepera i puja al cim pel seu vessant sud. La ruta que ens ocupa és més llarga que aquesta, però el desnivell acumulat és bastant menor.

El Morral del Drac

El punt d'inici d'aquesta ruta és al coll d'Estenalles, on s'arriba per la carretera BV-1221 que va de Terrassa a Talamanca i Navarcles via Matadepera. Es pot aparcar el cotxe al costat del Centre d'Interpretació del Parc Natural, que es recomana visitar.

Des del pàrquing del Coll d'Estenalles, situat a una alçada de 875 metres sobre el nivell del mar, travessem la carretera i comencem a caminar per la pista asfaltada que hi ha al costat del centre d'informació i que puja en direcció nord-est cap al coll d'Eres (sender local SL-C 54, amb marques de color verd i blanc). Després d'una primera ascensió forta, l'itinerari esdevé suau i travessa petits alzinars.

Havent caminat 1,5 km des de l'inici de la ruta arribem a una cruïlla de camins situada en el Coll d'Eres, a 944 metres d'alçada. Aquí agafem el trencall de la dreta, girant i pujant en direcció sud cap a la Mola i el monestir de Sant Llorenç. Passats 250 metres es deixa una desviació a l'esquerra.

I uns 300 metres més enllà arribem a una altra bifurcació, on continuarem a la dreta tombant cap al sud-oest. S'entra a una roureda i es passa pel costat del roure de Palau, un arbre de dimensions notables (uns 30 metres d'alçada i 1,5 metres de perímetre del tronc). Més endavant continuem caminant pel llom de la Carena del Pagès

Després de caminar uns 2,72 km des de l'inici s'accedeix al replà d'una antiga carbonera, es passa pel pla dels Ginebrons i, al cap de 200 metres, s'és al collet dels Tres Termes, situat a 1.026 metres d'alçada i sota unes alzines corpulentes.

Aquí continuem pel camí principal, seguint el SL-C 54 i ignorant el camí de l'esquerra, cap a l'est, que condueix als Òbits i la font Flàvia. Després de baixar un tram rocós trobem una altra desviació a l'esquerra que també hem d'ignorar, ja que ens conduiria novament als Òbits.

Vista del cim de La Mola

Continuem el camí vorejant el Turó d'en Griera per l'oest i passem un tram de bosc. En sortir d'aquest ens trobem amb una gran panoràmica sobre la Mola. A continuació hem de salvar un desnivell del terreny baixant per una mena de torrent rocós, el Canal del Trui, el qual ens porta fins al Morral del Drac.

El Morral del Drac o cova del Drac, situat a uns 980 metres d'alçada i a només 500 metres del cim de La Mola, és un monòlit de conglomerat, format per dos grans blocs de pedra d'uns 32 metres d'alçada i separats en la seva base, deixant al mig una gran obertura molt característica. Dalt del monòlit hi ha una creu de ferro. Val la pena deixar breument el camí per atansar-s'hi.

Des del Morral del Drac seguim el sender SL-C 54 tot recte, evitant els camins que surten a l'esquerra (ens porta a l'ermita de Santa Agnès) i a la dreta (baixa fins a Can Pobla).

Poc més enllà deixem el camí planer i comencem a pujar en diagonal per un tram rocós, fent mitja volta a l'esquerra per a continuació seguir per un canal estret i ombrívol amb algun tram esglaonat amb pedres que permet superar aquest esperó rocós de la muntanya.

Passat aquest escull arribem a un prat inclinat en el que podem veure a escassos metres el monestir de Sant Llorenç del Munt, el qual corona el cim de La Mola, a una altura de 1.104 metres. Des del mirador podrem contemplar unes extraordinàries vistes sobre els voltants, es especial si el dia és clar.

Per tornar al punt d'inici d'aquesta ruta, només queda desfer tot el camí fins arribar al pàrquing del Coll d'Estenalles.