puntExcursions > Barcelona > el Vallès Occidental > Del coll d'Estenalles als Òbits i el Montcau via el coll d'Eres

EL VALLÈS OCCIDENTAL

Del coll d'Estenalles als Òbits i el Montcau via el coll d'Eres

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Mitjana - baixa
Temps efectiu Temps efectiu: 3 hores
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +324 m. / -324 m.
Inici / final Inici / final: Coll d'Estenalles, BV-1221, Mura
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.66924299, 1.99437734
Interès Interès: Natura

Aquest espectacular itinerari, no massa llarg ni difícil, transcorre pel sector nord del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac. La ruta passa per un paisatge accidentat i dur a causa de la fesonomia rocosa de l'entorn, però molt imponent, boscós i d'una gran bellesa. Es corona el Montcau i es visiten les baumes dels Òbits i la font Flàvia.

Aquesta ascensió al cim del Montcau es pot complementar, si teniu temps i ganes, amb la ruta Ascensió des del coll d'Estenalles a La Mola, la qual corona el cim de La Mola, el més alt del massís, amb una altura de 1.104 metres.

El punt d'inici d'aquesta ruta és al coll d'Estenalles, on s'arriba per la carretera BV-1221 que va de Terrassa a Talamanca i Navarcles via Matadepera. Es pot aparcar el cotxe al costat del Centre d'Interpretació del Parc Natural, que es recomana visitar.

Des del pàrquing del Coll d'Estenalles, situat a una alçada de 875 metres sobre el nivell del mar, travessem la carretera i comencem a caminar per la pista asfaltada que puja en direcció nord-est cap al coll d'Eres, seguint les indicacions. Després d'una primera ascensió forta, l'itinerari esdevé suau i travessa petits alzinars.

El cim del Montcau

Havent caminat 1,5 km des de l'inici de la ruta arribem a una cruïlla de camins situada en el Coll d'Eres, a 944 metres d'alçada. Aquí agafem el trencall de la dreta, girant i pujant en direcció sud cap a la Mola i el monestir de Sant Llorenç. Passats 250 metres es deixa una desviació a l'esquerra.

I uns 300 metres més enllà arribem a una altra bifurcació, on continuarem a la dreta tombant cap al sud-oest. S'entra a una roureda i es passa pel costat del roure de Palau, un arbre de dimensions notables.

Després de caminar uns 2,72 km des de l'inici s'accedeix al replà d'una antiga carbonera, es passa pel pla dels Ginebrons i, al cap de 200 metres, s'és al collet dels Tres Termes, situat a 1.026 metres d'alçada i sota unes alzines corpulentes.

Aquí es deixa el camí principal i es pren el camí de l'esquerra, cap a l'est. Al cap de 15 metres hi ha una altra bifurcació, en què es deixa a l'esquerra un desviament que ve de la font Flàvia. Es continua a la dreta i s'arriba a una esplanada al final de la qual hi ha un mirador amb una bona vista de les serres del nord, el Pirineu oriental, el Montseny i la Mola, el sostre del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac.

Es torna enrere i a 150 metres del mirador, cal desviar-se a l'esquerra i baixar pel cingle per un pas entre les roques. Un cop a baix, cal girar a l'esquerra i voltar la cinglera fins a la balma dels Òbits i les restes d'un antic mas troglodític.

Vista des del mirador del collet dels Tres Termes

Continuarem seguint la base del cingle pel costat d'una bassa d'aigua. Quan s'ha voltat del tot, en plena obaga i avançant cap al sud-oest, el camí puja una mica i s'arriba a la font Flàvia. Es continua en la mateixa direcció sud-oest i, 350 metres més enllà, s'és de nou al collet dels Tres Termes, des d'on es fa marxa enrere fins a tornar al coll d'Eres.

Novament situats al Coll d'Eres, havent recorregut uns 6,85 km des de l'inici de la ruta, se segueix pel camí del davant que remunta en direcció nord-oest cap al Montcau, el qual tindrem sempre a la vista.

Uns 12 minuts després s'arriba sota el cim, on trobarem uns senyals blaus que indiquen l'ascensió directa al cim del Montcau. És un tram dret, però molt curt. Des del cim del Montcau, hi ha una panoràmica excepcional que, en dies molt clars, abasta des del Mont Perdut i l'Aneto fins a la mar.

El cim del Montcau es troba a 1.056 metres d'altitud i és el segon més alt d'aquest massís. Des del costat sud aquest cim té forma piramidal i és característic pel seu aspecte rocallós i monolític.

Des d'aquest punt cal desfer el camí fet fins ara, però també podem baixar fins a la pista del principi per un sender carener ben marcat que davalla cap al sud-oest. Al final d'aquest recorregut, després d'haver recorregut uns 9,5 km, tornem el punt d'inici, situat en el pàrquing del Coll d'Estenalles.