puntExcursions > Barcelona > el Vallès Occidental > Ascensió de Can Robert a La Mola

EL VALLÈS OCCIDENTAL

Ascensió de Can Robert a La Mola

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Mitjana
Distància Distància: 9 km
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +597 m. / -597 m.
Inici / final Inici / final: Aparcament de Can Robert. Carrer de les Boixaderes, 33, Matadepera
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.63321380, 2.00297040

Aquesta ruta suposa la clàssica ascensió al cim de la Mola, punt culminant del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac amb els seus 1.104 metres d'altitud.

Des d'aquest cim podrem gaudir d'extenses vistes sobre bona part de la Catalunya nord-oriental, des dels Pirineus occidentals fins als orientals, de la costa a les serres meridionals, amb una imponent visió de Montserrat. A més hi trobarem el monestir de Sant Llorenç, exemple valuós del romànic llombard.

El singular paisatge del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac està format per cingles i monòlits de conglomerat rogenc que contrasten amb el verd de les pinedes i els alzinars que colonitzen els vessants i les canals de la muntanya.

Per altra banda, aquest camí de pujada a La Mola és una alternativa a una altra via també molt popular, l'Ascensió des del coll d'Estenalles a La Mola, la qual parteix des del Centre d'Interpretació del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac, en el coll d'Estenalles, i puja al cim pel seu vessant nord. La ruta que ens ocupa és força més curta que aquesta, però el desnivell acumulat és bastant més gran perquè parteix d'una cota inferior.

L'itinerari a peu aquí indicat comença a la masia de can Robert. Per arribar-hi, cal agafar la carretera BV-1221 que uneix Terrassa amb Talamanca. Passat Matadepera, just en el km 7,2, cal trencar a la dreta i agafar una pista que travessa la riera de les Arenes, segueix amunt uns 100 metres i gira a la dreta.

Més endavant hi ha una bifurcació: es continua per la dreta i s'arriba a can Robert (a 1,85 km de la carretera). Cal estacionar el vehicle a l'ample aparcament que hi ha al costat de la casa.

Cal tenir en compta, però, que aquest camí pot estar malmès per l'aigua. En aquest cas també és possible arribar-hi des de l'interior de la urbanització Cavall Bernat (accés directe des del km 6 de la carretera, al nord de Matadapera) prenent l'avinguda de Can Marcet a l'esquerra fins al final i seguint a la dreta pel carrer Boixaderes.

Vista del cim de la Mola

Des de l'aparcament de can Robert començarem a caminar en direcció nord-oest deixant l'edifici a mà dreta. Immediatament després de la casa, es pren el camí senyalitzat de can Pobla que surt a la dreta i puja decididament en direcció nord-est.

Uns 300 metres més amunt se surt de nou a la pista de can Pobla, que se segueix durant 50 metres i es deixa per continuar pel corriol de la dreta.

Als 0,49 km es torna a sortir a la pista, que ara se segueix cap a l'est fins a can Pobla.

Al cap d'1,46 km es deixa a l'esquerra l'esplanada destinada a l'aparcament de vehicles i el camí per on després es tornarà i es pren el camí de la dreta, protegit per una cadena, que es dirigeix cap a l'est pel mig del bosc. Cal seguir els senyals que conduiran a la Mola.

Es creua un torrent i es gira al sud, es deixa una desviació a la dreta i una altra a l'esquerra, que dóna accés a can Pobla, i es continua recte. Als 60 metres, s'arriba a una bifurcació: cal seguir a l'esquerra tot pujant i girant cap al nord.

Es fa una ziga-zaga i, més enllà, se surt a un camí que ve de la dreta: és el camí dels Monjos, provinent de Sant Cugat del Vallès. Es gira a l'esquerra pujant cap al nord per un camí estret però ben condicionat que s'endinsa per un espès alzinar. Més amunt, fent una giragonsa a l'esquerra, s'accedeix al llom de la carena meridional de la Mola, que ja no es deixarà fins al cim.

Al cap de 3,65 km arribem al cim de la Mola i el monestir de Sant Llorenç del Munt. El monestir romànic es pot visitar tots els dies de la setmana. Hi ha un servei de bar i restaurant i es pot visitar també una exposició permanent sobre la història del monestir.

Per a la tornada al punt d'inici l'itinerari continua cap al nord en direcció al Montcau. El camí surt a la dreta de la taula d'orientació. Se segueixen els indicadors baixant pels dos replans situats al nord-oest de la Mola. Uns 450 metres més avall girem a l'esquerra, es passa un bosquet i es baixa per una canal arbrada.

En el km 4,51 de la ruta trobem una cruïlla de camins. Es baixa momentàniament per la dreta, per la canal de Santa Agnès per visitar l'ermita del mateix nom. Uns 500 metres més avall es deixa el camí de la canal i, prenent a l'esquerra un trencall horitzontal, s'accedeix immediatament al frondós indret de l'ermita de Santa Agnès.

Feta la visita, es torna a pujar a la cruïlla de camins del collet de la Cova del Drac. Ara el trajecte continua recte, deixant a l'esquerra el camí de la Mola, per on hem baixat abans, i a la dreta el que duu al Montcau i al coll d'Estenalles.

Es baixa cap al sud-oest resseguint el fons de la canal de l'Abella, que s'abandona al cap de poc per flanquejar cap a l'esquerra tot arrambant-se al vessant de ponent dels cingles dels Cavalls. A 250 metres del coll, es passa vora un avenc i un forn de calç i es planeja per l'alzinar espès.

A l'alçada de la carena de l'Estret el camí s'eixampla, gira a llevant, remunta durant un bon tram i desemboca a can Pobla, on es pren el camí utilitzat a la pujada fins a tornar al punt d'inici d'aquesta interessant excursió.