Els taurons pelegrins són la segona espècie de peix més gran del món després del tauró balena, ja que poden assolir els 10 metres de longitud i les quatre tones de pes.
Però, en general, són inofensius per a l’ésser humà, ja que s’alimenta de plàncton filtrant l’aigua i per això neda lentament, a uns 2 nusos per hora, i la major part del temps amb la boca molt oberta.

Com que va ser molt perseguit i explotat en el passat, avui dia el tauró pelegrí és una espècie molt vulnerable i esquiva, per la qual cosa no és fàcil poder veure’l. Però davant de la costa irlandesa, aquests tranquils gegants neden tan a prop de la riba que gairebé es poden tocar.
Cada any, des d’abril fins a principis de juliol, i de nou a l’agost i el setembre, centenars de taurons pelegrins arriben a les costes occidentals i sud-occidentals d’Irlanda per alimentar-se de copèpodes i floracions de plàncton tan grans que poden ser vistes per satèl·lit.
Irlanda, un paradís per veure de prop els taurons pelegrins
De fet, la zona d’Irlanda que s’estén des de la badia de Donegal fins al comtat de Cork és, sens dubte, el millor lloc del món per observar taurons pelegrins, ja que aquests gegants busquen el seu aliment entre grans concentracions de plàncton en aigües poc profundes i sol ser freqüent veure’l nedar prop de la superfície i en badies d’aigües poc profundes.
Si bé aquests animals habiten en aigües fredes, des d’Escòcia fins a Nova Zelanda, i es poden veure sobre les plataformes continentals de diversos països, el cas d’Irlanda és realment únic perquè s’acosten tant a la costa que es poden veure tant des de terra com des del mar.
Atès que la plataforma continental poc profunda d’Irlanda atrau el zooplàncton, especialment a prop de les platges, l’illa s’ha convertit en una destinació predilecta per als ecoturistes que busquen una trobada propera amb aquestes criatures gegantines.

I la bonica platja de Keem, a l’extrem sud-occidental de l’illa d’Achill, és, sens dubte, un dels millors llocs d’Irlanda per a veure aquests peixos enormes. Aquesta illa està connectada a l’illa principal irlandesa a través del pont Michael Davitt, uns 130 km al nord de Galway.
Com que el tauró pelegrí tendeix a nedar prop de la superfície de l’oceà per alimentar-se de zooplàncton, pot semblar que busca prendre el sol. És per aquest motiu que el seu nom en anglès, basking shark, ve a significar «tauró que pren el sol» i el seu nom gaèlic local és liamhán gréine o «peix sol».