puntExcursions > Barcelona > el Vallès Occidental > De Valldoreix a l'ermita de la Salut, Can Monmany i el Puig Madrona

EL VALLÈS OCCIDENTAL

De Valldoreix a l'ermita de la Salut, Can Monmany i el Puig Madrona

Temps efectiu Temps efectiu: 1 hora 40 minuts
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +250 m. / -250 m.
Inici / final Inici / final: Plaça Joan Gassó, Valldoreix, Sant Cugat del Vallès
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.45393000, 2.03267000
Tipologia Tipologia: Ruta a peu en família

Bonica i fàcil ruta a peu dins dels límits del Parc Natural de Collserola en la que podrem gaudir d’una magnífica passejada pel parc entre alzines i roures. Aquest itinerari també és apte per a fer amb BTT.

L'itinerari proposat ascendeix al cim del Puig Madrona, situat a 341 metres d'altura, entre els municipis del Papiol i Sant Cugat del Vallès, i des d'on podrem gaudir d'unes fantàstiques vistes sobre el parc natural i la comarca del Baix Llobregat, amb el massís de Montserrat cap al nord-oest i el massís del Garraf-Ordal cap al sud-oest.

L'ermita de la Salut (el Papiol)

Després la ruta continua cap a la històrica ermita de la Salut, situada als peus del Puig Madrona. I d'aquí fem el camí de tornada cap a l'inici d'aquest recorregut passant, però, pel costat de la magnífica casa pairal de Can Monmany.

Aquesta ruta té el seu inici en la plaça Joan Gassó, ubicada en l'extrem occidental de Valldoreix, una entitat municipal descentralitzada pertanyent a Sant Cugat del Vallès. Si s'arriba a Valldoreix en tren, l'estació Valldoreix dels FGC està 3,2 km a l'est de la plaça Joan Gassó.

Des de la plaça Joan Gassó agafem la pista forestal que surt en direcció oest i que està indicada com a Avinguda de Monmany. Al cap de 120 metres trobem una bifurcació i continuem pel ramal de la dreta, el Camí de l'Ermita de la Salut.

Uns 700 metres més enllà arribem a una altra bifurcació, on agafarem el camí de la dreta que condueix cap al cim del Puig Madrona. Caminant 1,2 km per aquesta pista s'arriba sense dificultat al punt més alt del Puig Madrona, una fantàstica talaia sobre tota la zona circumdant. En aquest punt hi ha una torre de vigilància d'incendis de 16 metres d'alçada.

Des d'aquí es desfà el camí de pujada fins arribar a la bifurcació del Camí de l'Ermita de la Salut, situada a 1,2 km, però també es pot escurçar camí baixant des del Puig Madrona cap a l'ermita de la Salut camp a través.

De nou en la bifurcació continuem pel Camí de l'Ermita de la Salut cap a la dreta i en només 300 metres arribarem al costat de l'Ermita de la Salut, un edifici romànic d’una sola nau i que consta d'una part preromànica del segle X. Antigament estava dedicada a Santa Eulàlia de Mèrida, però en el segle XVIII fou dedicada a la Mare de Déu de la Salut.

Aquesta ermita està situada sobre el límit municipal i comarcal entre el Papiol (Baix Llobregat) i Sant Cugat del Vallès (Vallès Occidental).

Vista del mas pairal de Can Monmany (Valldoreix)

D'aquí tornem cap a Valldoreix pel mateix camí pel que hem arribat, però en arribar a la cruïlla que hi ha a només 300 metres (amb una torre d'alta tensió al bell mig), agafem el camí de la dreta, el qual ens conduïrà a Can Monmany en només 400 metres.

La casa pairal de Can Monmany, la qual fou coneguda com a Mas Brunet fins que l’any 1640 s’instal·là el primer Monmany, forma part del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. De fet està formada per diverses edificacions i dóna fe de la seva importància, sobretot en els segles XVIII i XIX, quan Can Monmany esdevingué una propietat molt rica gràcies a la producció de vi.

Fa uns anys en la finca es va reprendre l'activitat agrícola a través de L'Ortiga, un projecte d'agricultura ecològica sensible amb la recuperació del patrimoni agrari local.

Des de la masia, seguint la pista forestal Avinguda de Can Monmany uns 260 metres cap al nord arribem a la cruïlla amb el Camí de l'Ermita de la Salut que havíem seguit al principi d'aquest itinerari. Continuem cap a la dreta i 120 metres més enllà arribem al punt d'inici de la ruta, la Plaça Joan Gassó de Valldoreix. I aquí finalitza la ruta proposada.

Si aneu amb BTT i teniu temps i ganes, aquest itinerari es pot combinar amb la ruta Del Papiol a l'ermita de la Salut.