puntExcursions > Barcelona > el Baix Llobregat > Del Papiol a l'ermita de la Salut

EL BAIX LLOBREGAT

Del Papiol a l'ermita de la Salut

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Mitjana
Temps efectiu Temps efectiu: 55 minuts
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +272 m. / -272 m.
Inici / final Inici / final: Cami Can Puig, avinguda de Can Monmany, El Papiol
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.43803450, 2.02042480

Aquesta excursió en BTT transcorre pels voltants nord-orientals del Papiol, dintre dels límits meridionals del Parc Natural de la Serra de Collserola. Al llarg del seu recorregut podrem gaudir dels frondosos boscos que envolten l'ermita de la Salut, antigament coneguda com a Santa Eulàlia de Madrona, una interessant església amb elements preromànics. Un altre aspecte a destacar en aquest itinerari és el curiós fenomen geològic de les Escletxes.

El punt d'inici d'aquesta ruta és la font de les Escletxes, situada en la cruïlla de l'Avinguda de Can Monmany i del Cami de Can Puig del Papiol.

Al Papiol s'hi pot arribar amb tren (RENFE Rodalies) o per la carretera C-1413a que va de Molins de Rei a Rubí (a Molins de Rei, s'accedeix des de Sant Feliu de Llobregat per la B-24 en direcció nord). També s'hi pot arribar prenent l'autovia A-2 o l'autopista AP-2.

Per trobar l'inici de la ruta, cal dirigir-se al barri de les Cases del Puig, al nord-est del Papiol, i, deixant el cementiri a l'esquerra, passar pel pla de les Escletxes, una bòbila i, després d'una desviació que per l'esquerra puja a la Salut, el Cami de Can Puig del Papiol, situar-se davant de la font de les Escletxes.

Des d'aquí se surt cap al sud-est (mirant la font, cap a la dreta). Al cap de 130 metres trobem una bifurcació: es trenca a l'esquerra en direcció a ca n'Amigonet seguint sempre per la pista principal. En arribar a l'accés a la finca de ca n'Amigonet, al cap d'1,4 km, hi ha una altra bifurcació, on cal girar pel camí de l'esquerra i pujar amb força (indicador de Vallpineda i Colònia Montserrat). Dalt hi ha una bonica vista cap a l'est de la vall de la Rierada.

L'ermita de la Salut (el Papiol)

Més endavant es comença a baixar, sempre per la pista principal. Uns 3,26 km des de l'inici de la ruta arribem a una cruïlla sota una línia d'alta tensió que hi ha després d'una cadena. Aquí cal tombar i ascendir bruscament a l'esquerra.

I 1 km més enllà s'arriba al collet de Batllivell, on hi ha una cruïlla de camins. Aquí s'ha de girar a l'esquerra, franquejar una cadena i començar una altra forta pujada seguint per la pista ampla en direcció a la Salut.

Al cap de 700 metres deixarem un desviament a mà dreta que duu a Valldoreix, i, quan s'acaba la pujada, accedirem a un nou encreuament que hi ha uns 400 metres més enllà: cal seguir pel camí ample de la dreta i entrar en un alzinar.

Uns 700 metres més endavant arribem una cruïlla situada en el coll d'en Faura, on tornarem a seguir per la dreta. De seguida trobarem un altre encreuament i continuarem momentàniament remuntant a la dreta fins a l'ermita de la Salut, que queda a l'esquerra de la pista.

Recorreguts ja 6,64 km des de l'inici de la ruta arribarem a l'ermita de la Salut. Després de visitar aquesta bonica església romànica desfarem el camí baixant fins a la cruïlla anterior.

En arribar a aquesta cruïlla continuarem pel camí de la dreta que davalla fent forts revolts. Seguirem per la pista principal deixant dues desviacions a la dreta. Passem pel costat de la font de Ca n'Esteve i arribarem a una pista asfaltada.

Agafarem aquesta pista asfaltada girant a l'esquerra i, sense deixar-la, pujarem una mica i entrarem al nucli urbà del Papiol. En el km 9,02 des de l'inici de la ruta tombem a l'esquerra, passant pel costat del cementiri fins a tornar al punt d'inici de l'itinerari, davant de la font de les Escletxes, on finalitza aquesta ruta.

Aprofitant l'avinentesa podem visitar les curioses formacions rocoses de Les Escletxes, unes esquerdes naturals obertes en una roca calcària i que tenen una certa espectacularitat. Algunes d'elles són actualment visitables pel seu interior. Després també podem visitar el bonic nucli antic del Papiol i el seu castell medieval, ben conservat i restaurat, que presideix la població.