puntExcursions > Tarragona > el Baix Ebre > Pujada al cim de la Barcina

EL BAIX EBRE

Pujada al cim de la Barcina

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Mitjana - baixa
Temps efectiu Temps efectiu: 1 hora
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +106 m. / -106 m.
Inici / final Inici / final: Refugi del Caro, Alfara de Carles
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 40.81020600, 0.33781900
Interès Interès: Natura
Tipologia Tipologia: Ruta a peu en família

La Barcina es compta entre els cims més alts del Parc Natural dels Ports, amb 1.354 metres d'alçada.

Al nord-est del Caro, el punt culminant del massís amb 1.447 m d'altitud, la Barcina té l'avantatge de no presentar un relleu tan abrupte i vertical, ans al contrari, es tracta d'una gran mola calcària força planera en la seva culminació que permet desplaçar-s'hi amb facilitat fent una agradable passejada amb finalitats bàsicament d'observació d’una inigualable panoràmica.

L'aficionat a la botànica pot gaudir-hi especialment, ja que en aquesta zona es troben també algunes espècies endèmiques i altres d'extraordinària raresa.

Cal no deixar passar l'oportunitat de visitar el Centre d'Informació del Parc Natural dels Ports, seu central de gestió d'aquest magnífic parc natural situat a Roquetes, de camí cap al punt de sortida de l'itinerari.

Per arribar al punt d'inici de l'itinerari des de Tortosa, situat a la carretera que puja al Caro, es pren la carretera T-341 fins a Roquetes, des d'on cal recórrer encara uns 20 km dirigint-se cap al massís dels Ports i el mont Caro primer per la carretera T-342 i, al cap de 3,5 km, seguint recte per la del Port (deixant la T-342, que va cap als Reguers).

Vista des del cim de la Barcina

Un cop dalt, en una collada, a la dreta es trobarien el refugi del Caro i serveis de bar i restaurant. El punt de partida de l'itinerari, però, està situat al km 1,8 de la pista asfaltada que per l'esquerra puja al Caro, en la corba a la dreta que descriu just abans del coll del Vicari.

Per aparcar el vehicle, hi ha poc espai: cal fer-ho en el revolt anterior o bé al mateix coll. És per això que també es proposa l'opció de començar a caminar des de baix de la collada (en aquest cas, cal comptar uns 3,5 km més de recorregut entre l'anada i la tornada).

S'inicia l'itinerari, doncs, en aquest revolt de la pista asfaltada que puja al Caro. Al minut, es passa un petit grau rocallós i, pujant, se segueix pel senderó de la dreta en direcció sud-est deixant-ne un altre que per l'esquerra entra al bosc.

A mitja ruta s'arriba al cim de la Barcina, espectacular punt panoràmic obert a llevant des d’on es pot resseguir el riu Ebre fins a la seva desembocadura. Es veu clarament el delta de l'Ebre i s'identifiquen els pobles que l'envolten com Deltebre, Sant Jaume d'Enveja, Amposta, Vinallop, Tortosa, Roquetes, Bitem, Tivenys, Xerta i altres poblacions que destaquen a la plana entre el mateix massís dels Ports i la serra de Montsià. Si es gira en sentit contrari al de les agulles del rellotge, es contempla el relleu dels Ports distingint-se com a punts més significatius les rases del Maraco, les Foies, el pla de Terranyes, la mola de Catí i, al sud-oest, el Caro.

Per tornar a l'inici de l'itinerari, cal desfer el camí. De tornada, si se segueix el camí més marcat, ja no es canviarà de vessant, sinó que es pot continuar recte sense remuntar la carena, ja que tots dos camins es retroben més tard, i d'aquesta manera es discorre per dins d'un bosc magnífic.