puntExcursions > Tarragona > la Terra Alta > Caminada pel Parc Natural dels Ports: del Mas de les Valls als Estrets d'Arnes

LA TERRA ALTA

Caminada pel Parc Natural dels Ports: del Mas de les Valls als Estrets d'Arnes

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Mitjana
Distància Distància: 16 km
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +364 m. / -364 m.
Inici / final Inici / final: Aparcament Parc Natural dels Ports, Horta de Sant Joan
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 40.87706749, 0.30618609
Ruta senyalitzada Ruta senyalitzada: Parcialment
Interès Interès: Natura

Aquesta ruta recorre alguns dels paratges naturals més bonics del massís dels Ports dins del terme municipal d'Arnes i dels límits del Parc Natural dels Ports.

Aquest territori és actualment un espai natural feréstec i ple d'espècies animals i botàniques endèmiques o poc comunes a Catalunya. Són destacables les espectaculars formes rocoses que travessa l'itinerari, especialment als estrets d'Arnes, així com els bells rierols al voltant dels quals es concilien paisatges i vida salvatge.

Per arribar al punt d'inici de la ruta, cal agafar la pista asfaltada que surt a l'est des de la carretera T-330 entre Arnes i Prat de Comte, just en la seva confluència amb la T-334, al sud d'Horta de Sant Joan. Als 2 km, la pista entra dins del Parc Natural dels Ports i, aproximadament als 8 km, s'estaciona el cotxe a l'aparcament on hi ha un monument dedicat als guardes forestals, situat abans del mas dels Ateos i de l'àrea recreativa del Mas de la Franqueta. Ambdós indrets disposen de zones d'acampada (per fer-ne ús, cal demanar permís a l'Ajuntament d'Horta de Sant Joan: tel. 977 43 50 05), i el darrer també zona de pícnic i fonts.

Durant el recorregut es ressegueixen els rius de les Valls i dels Estrets, però no hi ha fonts, així que cal anar ben proveït d'aigua. A l'estiu les temperatures poden ser elevades. L'itinerari comparteix alguns trams de les etapes 1 i 5 de la travessa Estels del Sud.

La ruta s'inicia a l'aparcament, pel costat del monument, per la pista que baixa a l'esquerra en direcció nord. Es creua el riu dels Estrets per sobre d'una resclosa. Després cal enfilar-se cap al nord i més endavant cap a l'oest sense descans fins a la cota 676 metres (km 1,59 de l'itinerari). Tot seguit es torna a baixar per pujar un altre cop (sud-oest) fins als 714 metres, on s'acaba la pista i es continua cap al sud-oest per un camí que s'endinsa al bosc.

Els Estrets d'Arnes (Parc Natural dels Ports)

Havent baixat pel camí, sempre seguint un rierol, en el 3,56 km de la ruta s'arriba a l'esplanada on hi ha el mas de les Valls, que es pot contemplar al sud pocs metres més enllà. En aquest punt apareixen fites que indiquen l'itinerari. El mas de les Valls, actualment en runes, pren el nom de l'orografia del terreny, solcat per nombroses valls. És un indret molt bonic que inspira harmonia i serenor.

Quan s'és a l'extrem nord-oest de l'esplanada (km 3,80), el camí fa un gir a la dreta per vorejar el riuet de les Valls: aquí es comparteix per primera vegada el recorregut amb la travessa anomenada Estels del Sud en la seva primera etapa entre Arnes i Beseit.

Se segueix cap al nord-oest pel camí, marcat amb l'estrella blava identificativa d'aquest itinerari i paral·lel a les cristal·lines aigües del riuet de les Valls, fins que, al km 5,43 se surt de la vall que formen la imponent Roca Dreta de les Valls (al nord) i la punta de l'Àliga (al sud). En aquest punt s'abandona temporalment els Estels del Sud (que puja cap al nord) per continuar cap al nord-oest pel mateix camí, que de mica en mica es va eixamplant.

Al km 5,97 es desemboca a una pista, el camí d'Arnes al mas de Pau, que cal agafar a la dreta seguint les indicacions del rètol de la Xarxa Cicloturista de la Terra Alta cap a Arnes i Caseres. També s'indica que, seguint per la pista en direcció sud durant 1,90 km, s'accedeix al Toll del Vidre, una altra zona remarcable i de recomanada visita del Parc Natural dels Ports.

Arribats al km 7,17 la pista, que voreja diversos oliverars i permet contemplar una preciosa panoràmica de la cara septentrional de la Roca Dreta de les Valls, arriba a una bifurcació: es trenca a la dreta per una pista de terra tancada a la circulació de vehicles. Pocs metres després, es recupera el trajecte dels Estels del Sud. Es deixen alguns trencalls a dreta i a esquerra i es continua remuntant en direcció nord-est.

Quan la pista comença a descendir, cal sortir-ne per un camí que careneja tot recte cap al nord-est. Arribant al km 9,41 el caminet mor en un de més ample que, per l'esquerra, continua el seu lleu descens en direcció nord.

En el km 9,83 trobem una bifurcació. Agafem a l'esquerra per seguir baixant cap al nord-oest/nord. I 520 metres després se surt a una pista asfaltada, el camí del Mas Nou, que cal agafar per la dreta. Es torna a abandonar la traça dels Estels del Sud.

Nova bifurcació en el km 11,04 de la ruta: cal seguir per la carretera de la dreta, abandonar-la al cap de 80 m. i prendre una pista de terra que surt a l'esquerra. Aquesta pista baixa fins a trobar-ne una altra, que cal agafar a la dreta en direcció sud i travessar el riu dels Estrets. S'entra a la part interior d'un marcat meandre.

Al km 11,60 es deixa la pista trencant per un desviament menys fressat -indicat amb una fita- que s'enfila a la dreta. I 200 metres més endavant aquesta pista s'acaba en una clariana a l'entrada de la qual, entre els arbres, surt un sender (sud-est) que cal prendre: cal prestar-hi atenció i trobar una fita i un senyal de color groc. Uns metres més endavant, es retroba el riu dels Estrets i, una mica més enllà, les marques d'Estels del Sud, en aquest cas de l'etapa 5, entre Paüls i Arnes.

Arribats al km 12,29 d'aquesta excursió se surt del bosc per continuar a l'est pel camí empedrat que recorre els estrets d'Arnes primer, i els de Lliberós tot seguit, una zona també protegida.

En el km 13,94 trobem un pont a mà dreta sobre el riu dels Estrets: no s'ha de creuar. Es baixa per l'altra banda del pont i se segueix en direcció sud-est vora el riu. Passats 420 m, el camí s'eixampla. Es troba un rètol que indica un aparcament: cal travessar-lo per cercar una pista de terra i uns plafons en què s'explica la Ruta dels Estrets, així com les vies d'escalada de la zona.

En aquest punt s'abandona definitivament el recorregut d'Estels del Sud i se segueix 170 metres per l'esmentada pista en direcció sud fins a desembocar a la pista asfaltada (km 14,78) per la qual s'ha accedit al punt de partida de la ruta: cal prendre-la a la dreta. Un quilòmetres i escaig després arribem a l'aparcament del monument al guarda forestal, lloc de partida i final d'aquesta interessant ruta pels Ports.