puntExcursions > Girona > el Pla de l'Estany > Recorregut a peu al voltant de l'estany de Banyoles

EL PLA DE L'ESTANY

Recorregut a peu al voltant de l'estany de Banyoles

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Mitjana
Temps efectiu Temps efectiu: 1 hora 30 minuts
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +16 m. / -16 m.
Inici / final Inici / final: Club Natació Banyoles, Banyoles
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 42.12275690, 2.75879790
Tipologia Tipologia: Ruta a peu en família

Aquesta fàcil ruta a peu al voltant de l'estany de Banyoles ens permetrà gaudir d'un preciós i relaxant entorn natural, així com contemplar nombrosos i variats punts d'interès com el bosc de Can Morgat, els parcs de la Draga i de Coromina, els estanyols Nou i del Vilar i la bella església romànica de Santa Maria de Porqueres, entre d'altres.

Aquesta mateixa ruta també es pot fer fàcilment amb bicicleta seguint el mateix recorregut que si es fa a peu, tot i que en alguns punts hi ha un carril-bici segregat.

L'estany de Banyoles és el més gran de Catalunya, situat a una alçada de 175 m sobre el nivell del mar i a mig camí de la Costa Brava i dels Pirineus. La ciutat de Banyoles està ubicada a la seva riba oriental, mentre que la riba occidental pertany al terme municipal de Porqueres.

El punt d'inici i final d'aquesta ruta circular és al costat de les instal·lacions del Club Natació Banyoles. A Banyoles, capital de la comarca gironina del Pla de l'Estany, podem arribar seguint la carretera C-66 o bé a través de diverses carreteres comarcals.

Un cop arribats a Banyoles cal seguir les indicacions a l'estany i aparcar el cotxe al costat del Parc de la Draga, vora del Club Natació Banyoles.

Iniciem aquest recorregut al costat de les instal·lacions del Club Natació i caminem en direcció nord, deixant l'estany a l'esquerra i el gran parc de la Draga a la dreta.

Vista de la Pesquera Marimon i l'Estany de Banyoles

El camí és molt agradable i transcorre sempre a pocs metres de l'aigua enmig d'una vegetació molt variada: els vells plàtans de la Draga, el bosc de ribera, els canyissos dels aiguamolls i el bosc d'alzines i roures de can Morgat.

Passada la Torre del Rem el camí va virant cap a l'oest i després cap al sud.

Al cap d'uns 3'1 km des de l'inici de la ruta arribem al bosc de Can Morgat, on el camí surt a la carretera de Circumval·lació GIV-5248, la qual haurem de seguir durant uns centenars de metres per un voral segregat de la calçada.

Abans d'arribar a la riera Castellana podrem veure, a la nostra dreta, l'estanyol d'en Sisó, originat fa pocs anys degut a un enfonsament de terra. Està situat a pocs metres de la masia que li dóna nom.

Més enllà, hi ha encara un estanyol que és famós perquè, de tant en tant, agafa una coloració violeta. Sobre el km 3,43 del recorregut trobareu un camí que surt de la carretera a l'esquerra i que condueix a una plataforma de fusta que fa de mirador sobre l'estany. Cal tornar a la carretera pel mateix camí per a reprendre la ruta.

Després d'una llarga recta, sobre el km 4'50 del recorregut, deixem la carretera i agafem un trencall a l'esquerra que duu a l'anomenat paratge de Coromina, on es troba la font del Rector.

A continuació el camí passa sota l'església de Santa Maria de Porqueres, una joia del romànic del segle XII, a la qual s'accedeix pujant una mica més endavant per un camí de la dreta. A l'altre costat de la carretera podreu veure el mas Castell, el successor de l'antic castell de Porqueres.

A continuació el camí baixa durant uns metres i entra novament en una zona boscosa. Sobre el km 4'94 del recorregut, i havent passat per un parell de petits ponts de fusta, cal agafar un camí a l'esquerra que porta a una altra plataforma d'observació de l'estany: el mirador de la Font del Vilar.

Després cal continuar en direcció sud-est, entre el llac i l'estanyol del Vilar, passant pel bonic paratge dels Desmais i la font de la Filosa.

El camí va seguint la riba de l'estany i més endavant tomba en direcció nord, arribant al Front de l'Estany, una zona de bars, pesqueres, restaurants i xalets, on també hi ha l'oficina de turisme de Banyoles, situada dins d'una antiga pesquera.

Des d'aquesta riba de l'estany podreu obtenir algunes de les millors imatges de la zona, amb l'església de Santa Maria de Porqueres enmig d'un entorn boscós i els Pirineus com a magnífic fons (i probablement amb neu a l'hivern).

Continuant uns 300 metres cap al nord passem per davant dels Banys Vells i 150 metres més enllà arribem novament al Club Natació Banyoles, el punt de partida i final d'aquest preciós itinerari.