puntExcursions > Girona > el Ripollès > De Núria al Puigmal pel pla de l'Ortigar

EL RIPOLLÈS

De Núria al Puigmal pel pla de l'Ortigar

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Alta
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +1.083 m. / -1.083 m.
Inici / final Inici / final: Alberg Pic de l'Àliga
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 42.39209760, 2.15970190
Ruta senyalitzada Ruta senyalitzada: Parcialment
Interès Interès: Natura / Esport
Tipologia Tipologia: Grans ascensions i travesses a peu

A través del pla de l'Ortigar, també dit collet Verd, es corona la muntanya més emblemàtica i de major altitud de la contrada de Núria: el Puigmal, de 2.910 m.

El seu arrodonit i ample cim és una magnífica talaia que comprèn un extensíssim paisatge que abasta, al sud, el Taga, la tosa d'Alp, el Pedraforca, la serra del Cadí i els rasos de Peguera; a l'oest les valls de la Llosa i del Querol, el puig Peric, la plana cerdana i, al nord, el pic del Segre, el de Finestrelles, els pics d'Eina, Noufonts, la coma Mitjana i el massís del Canigó tancant l'horitzó.

Per arribar a Núria cal prendre el cremallera a la mateixa estació de tren de Ribes de Freser (on s'arriba per la línia Barcelona-Puigcerdà). Si es ve amb cotxe des de la carretera N-152 de Ripoll a Puigcerdà es pot agafar el cremallera tant a Ribes com a Queralbs.

Des del santuari de Núria (1.950 m) es pot pujar a l'alberg Pic de l'Àliga (2.122 m), punt d'inici de la ruta, amb el telecabina. També es poden fer aquests 172 m de desnivell a peu pel panoràmic camí del Via Crucis, que forma part d'aquesta ruta. Finalment, també es pot sortir directament del santuari, per on passa la ruta.

El punt d'inici de la ruta proposada és l'Alberg Pic de l'Àliga, situat a 2.122 m. d'alçada. Cal prendre la pista que baixa al santuari. Surt de la plaça de l'alberg, al costat del mirador que hi ha al seu davant: és el camí del Viacrucis o de les Creus.

Per al retorn des del Puigmal al punt de partida es proposen fins a cinc opcions diferents.

Els punts d'interès de la ruta els trobem dins el terme municipal de Queralbs: Alberg Pic de l'Àliga, Santuari de la Mare de Déu de Núria, vista panoràmica del Puigmal, Collada d'Er, la font Bordonera, Pla de l'Ortigar o collet Verd, la vall de Finestrelles, i el bosc de Sant Gil.