puntExcursions > Girona > la Selva > De l'embassament de Sau al de Susqueda en bicicleta

LA SELVA

De l'embassament de Sau al de Susqueda en bicicleta

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Alta
Temps efectiu Temps efectiu: 2 hores
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +402 m. / -402 m
Inici / final Inici / final: Pàrquing de la presa de Sau, Vilanova de Sau
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.97571527, 2.39538020
Interès Interès: Natura / Cultura / Esport

Aquest agradable itinerari ens porta des de l'embassament de Sau al de Susqueda entre boscos d'alzines, castanyers, faigs i roures, amb un paisatge engorjat en alguns trams i majestuós i imponent en d'altres a causa de la presència dels cingles de Tavertet, Rupit i el Far, que dominen el paisatge al nord.

Per accedir al punt de sortida de la ruta, s'agafa la carretera N-141d des de l'Eix Transversal o C-25, entre Santa Coloma de Farners i Vic, fins a la població de Sant Romà de Sau, a la comarca d'Osona. Des d'aquí seguim el camí fins a l'embassament de Sau.

Es deixa el cotxe a l'aparcament que hi ha al costat de la presa de Sau i aquí comencem la ruta proposada, prenent la pista que davalla pel costat dret en direcció est, seguint el riu Ter per la riba dreta, camí que se seguirà fins al final del recorregut.

Al cap de 0,89 km, ja a baix, es deixa una desviació a l'esquerra que travessa el Ter i puja per l'altra banda de la presa. De seguida, es creua la cabalosa riera Major per un pont deixant, abans, una desviació a la dreta. L'estat del camí millora i es comença a pujar.

En el km 2,71 de la ruta, després d'un revolt a la dreta, es deixa un trencall a l'esquerra i apareix un avís de perill d'esllavissades: cal parar atenció, ja que el camí discorre durant 1,5 km per sota de marges verticals amb evident perill de despreniments de pedres. Entre pujades i baixades suaus, es continua per la pista principal deixant diversos trencalls secundaris a banda i banda.

Església romànica de Querós

En el km 6,96 es deixa, a mà esquerra, l'antic camí de Querós que travessava el Ter per un magnífic pont gòtic medieval, encara en peu i que és visible si el nivell de l'aigua és prou baix.

Al cap de 790 metres es deixa a la dreta una pista que duu al llunyà poble d'Osor pel coll de Serrallonga. Entre boscos d'alzines, castanyers i roures, s'avança vorejant l'embassament que, de mica en mica, s'eixampla per l'esquerra. Més enllà, la pista gira al nord.

Cap als 9 km de recorregut, al nord-oest es pot veure, a l'altra banda de l'embassament i arran de l'aigua, l'església romànica de Querós i, si el nivell és baix, el pont de Querós.

La pista continua resseguint el perfil de l'embassament. El bosc esdevé més espès i humit i apareix el faig.

En el km 16,89 de la ruta, la pista cimentada de la dreta puja al santuari del Coll. Es prossegueix per l'esquerra per una pista ara sorrenca fins que s'arriba a l'embassament de Susqueda, ja en la comarca gironina de la Selva.

La presa de l'embassament de Susqueda és d'enormes dimensions i té un mur de contenció de 120 metres d'alçada. Val la pena travessar-la.

Des d'aquest punt, es desfà el mateix camí seguit fins aquí i tornem a la presa de l'embassament de Sau, el punt d'inici i final de l'itinerari proposat.