puntExcursions > Barcelona > l' Osona > Ruta a peu pels voltants del castell de Montesquiu

L' OSONA

Ruta a peu pels voltants del castell de Montesquiu

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Molt baixa
Temps efectiu Temps efectiu: 50 minuts
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +85 m. / -85 m
Inici / final Inici / final: Castell de Montesquiu, Montesquiu
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 42.11186169, 2.21237400

Aquesta fàcil passejada, ideal per a fer en família, proposa un tomb per indrets de gran valor natural del Parc Comarcal del Castell de Montesquiu. Tot i la seva superfície modesta, aquest parc natural destaca pels seus boscos densos de roure i pi roig, travessats pels meandres del riu Ter.

El contrapunt arquitectònic a aquest espai natural el dóna el castell de Montesquiu, un gran casal fortificat originari del segle X amb bells jardins que avui ha estat adaptat com a equipament cultural i de convencions i com a punt d'informació del parc.

El punt de partida de l'itinerari proposat és l'aparcament del castell. Si s'ha vingut en tren, des de l'estació de Sant Quirze de Besora només hi ha uns 20 minuts a peu. A Montesquiu s'arriba des de Vic per la C-17 en direcció nord, cap a Ripoll.

El senyal d'inici de la ruta es troba al costat de l'aparcament, on s'agafa un camí asfaltat que va envoltant el castell per la dreta. Es deixa a mà esquerra una entrada que duu directament al castell i als jardins de Montesquiu.

Vista del castell de Montesquiu

Havent caminat uns 670 metres, deixant enrera el castell i la masoveria, s'ha de girar a mà esquerra seguint l'indicador de la Solana. Es comença a baixar enmig d'un bosc de pi roig per l'obaga de la serra del Castell.

Més endavant arribem a una bifurcació. Es deixa a la dreta el camí que duu a la Solana i es continua davallant mentre ens acostem a la riera del mateix nom.

Al cap d'1,10 km trobem un revolt a l'esquerra que baixa fortament. En aquest punt, una mica amagada a la dreta, hi ha una clariana que segurament havia estat un hort. S'agafa un sender de la dreta que, després d'un gir a l'esquerra, entre avellaners, porta al paratge anomenat gorg del Pla de l'Hort.

Uns 600 metres més enllà arribem al gorg del Pla de l'Hort, a la riera de la Solana. Es torna a la clariana i es reprèn per la dreta el camí, que continua vorejant la riera i uns camps mentre la vall es va obrint cap a l'est.

Mentre es continua per la pista principal, es pot observar el paisatge típic de la muntanya mitjana: el bosc cobreix els vessants de la vall. Al fons, els sediments deixats per la riera permeten els conreus destinats a l'alimentació del bestiar.

Uns 2,05 km des del punt de partida s'arriba a un pas a nivell amb el tren. Es deixa a la dreta un camí que porta a les Planeses i a la font Codineta, que es troba sota un pont de la pista, i es continua amunt per un sender de l'esquerra, indicat amb una fita, que puja en direcció al turó del Castell.

Com que la primera part del camí ascendeix una mica, la vista sobre el Ter i el poble de Montesquiu és magnífica. El segon tram del trajecte, més planer, transcorre entre pi roig, roures i alguna blada de fulla petita.

Arribem novament a l'aparcament del castell de Montesquiu, punt de partida i final d'aquesta ruta, després d'haver recorregut 2,51 km.