puntExcursions > Barcelona > el Berguedà > La Via del Nicolau: des de Sant Joan de l'Avellanet a Guardiola de Berguedà

EL BERGUEDÀ

La Via del Nicolau: des de Sant Joan de l'Avellanet a Guardiola de Berguedà

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Molt baixa
Temps efectiu Temps efectiu: 1 hora 30 minuts
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +50 m. / -207 m.
Circular  Circular: No
Inici / final Inici / final: Ecomuseu de Sant Joan de l'Avellanet (Bagà) / Monestir Sant Llorenç (Guardiola de Berguedà)
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 42.26102300, 1.83465800
Tipologia Tipologia: Ruta a peu en família

Aquesta bonica ruta pel Berguedà que us proposem té el seu punt d'inici en l’actual Ecomuseu de Sant Joan de l'Avellanet, situat al costat de l’ermita romànica del mateix nom i dins del terme municipal de Bagà, i finalitza en el monestir de Sant Llorenç de Guardiola de Berguedà.

És un curt itinerari (5,75 km), de només anada, amb un suau pendent de baixada que el fa ideal per a fer-lo amb nens o gent gran.

El camí segueix l'antic traçat ferroviari del Nicolau, el qual fou construït a principis del segle XX (entre 1914-1916) per transportar fusta des de Gisclareny a Guardiola de Berguedà. El seu promotor va ser Tomàs Nicolau, propietari de la serradora de Berga, que en va tenir la concessió fins a mitjans dels anys 1930.

En la recuperació de l’antic traçat, completada l'any 2009, destaquen diversos túnels, passeres i la passarel·la dita del Nicolau, un pont penjant de més de 35 metres de longitud. Aquest recorregut de la Via del Nicolau alterna trams de sender, pista de terra i pista asfaltada.

El pont penjant de fusta de la Via del Nicolau

Tal com hem comentat anteriorment, el punt d'inici de la ruta és l'Ecomuseu de Sant Joan de l'Avellanet, al qual s'arriba des de Bagà prenent la pista asfaltada que neix a l’extrem nord-est de Bagà, al costat del Centre d’Informació del Parc Natural del Cadí-Moixeró, ubicat en el carrer La Vinya nº 1. Aquest trajecte de 3,4 km transcorre més o menys paral·lel al riu Bastareny.

Situats en l'Ecomuseu de Sant Joan de l’Avellanet, agafem la pista asfaltada per on s’ha pujat fins aquí cap a l’oest. Al cap de 220 metres, havent deixat a mà dreta l’àrea d’esbarjo, es gira bruscament a la dreta i es baixa per un corriol que desemboca en l’inici de l’antic traçat del carrilet (primer tram amb pendent marcat). Se segueix el camí que ara s’endinsa en el bosc. Si mirem a l’esquerra, cap al nord, veiem els cims de l’extrem oriental de la serra del Cadí i el Moixeró.

En el km 1,30 de la ruta trobem el pont penjant de la Via del Nicolau, el qual farà feliç als més menuts. Dos-cents metres més endavant hi ha una vagoneta de transport de fusta situada al mig del camí i, més enllà, el Mirador de la Vall del Bastareny, amb extenses vistes cap al nord-est i llevant, on destaquen el Moixeró, la Tosa d’Alp, les serres de Sant Marc de Brocà i les del Catllaràs.

El camí segueix el seu curs, davallant suaument, i passem per l'interior del túnel de Dalt i, després, pel túnel del Mig. Continuem endavant seguint el camí i ara entrem en un entorn menys ombrívol i atractiu. A mà esquerra ja veiem Bagà.

En el km 3,30 el camí surt a la pista asfaltada que prové de Guardiola de Berguedà. A l’esquerra hi ha el Parc de la Vila, ombrejat, amb bancs, taules, un parc infantil i una font. Es continua endavant seguint la senyalització i passem pel tercer túnel del recorregut.

En arribar al km 4,05 de la ruta es deixa la pista asfaltada i s'agafa el camí que surt a l’esquerra, marxant cap al sud.

I en el km 5,30 arribem a l'alçada de El Reboll, un barri de Bagà. Deixem la pista asfaltada que hi dona accés i continuem recte, en suau baixada. I uns 350 metres més endavant, a l’entrada de Guardiola de Berguedà, cal parar atenció a la senyalització i desviar-se a la dreta prenent un corriol que puja fortament fins al monestir de Sant Llorenç.

Ens podem estalviar aquesta forta pujada si acabem de baixar a Guardiola de Berguedà i pugem, després, a Sant Llorenç bé a peu pel camí asfaltat d’accés o amb el vehicle.

Vista de la vall del Bastareny des del mirador de la Via del Nicolau

Però si seguim el camí de pujada indicat, en poc més de 100 metres (km 5,75) ja haurem arribat al monestir de Sant Llorenç, lloc on finalitza aquest recorregut.

Per a donar-li un caire cultural a aquesta ruta, la podeu complementar amb visites a l’Ecomuseu de Sant Joan de l'Avellanet, al Centre Medieval dels Càtars i al Centre d'informació i interpretació del Parc Natural del Cadí-Moixeró, tots ells situats en el terme municipal de Bagà, o al monestir de Sant Llorenç, ubicat a Guardiola de Berguedà.

Tractant-se d'un itinerari de només anada, i si no volem repetir la tornada a peu, caldrà disposar de dos cotxes o bé trucar a un taxi per tal que ens acosti fins al punt on hem deixat el cotxe en l'inici de la ruta.

Però aquesta ruta admet diverses variants que la poden fer més curta, més llarga i/o circular. Per exemple, fer d'anada i tornada el ramal nord de la Via del Nicolau, amb inici i final a Bagà i arribant fins a l'Ecomuseu de Sant Joan de l'Avellanet (uns 7'5 km)). Una altra opció és fer d'anada i tornada el ramal sud de la Via del Nicolau, també amb inici i final a Bagà, però ara arribant fins al 'Monestir de Sant Llorenç (uns 6'5 km).