puntExcursions > Barcelona > el Vallès Oriental > En BTT de Cànoves a les ermites de Sant Jaume de Rifà i Sant Hilari

EL VALLÈS ORIENTAL

En BTT de Cànoves a les ermites de Sant Jaume de Rifà i Sant Hilari

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Mitjana - baixa
Temps efectiu Temps efectiu: 1 hora
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +205 m. / -205 m.
Inici / final Inici / final: Plaça de Sant Muç, Cànoves i Samalús
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.69372845, 2.35485613
Ruta senyalitzada Ruta senyalitzada: Parcialment
Interès Interès: Natura / Cultura / Esport

Aquesta ruta en bici planteja un recorregut planer entre conreus i boscos d'alzines, roures i castanyers pels termes municipals de Cànoves i Samalús, Llinars del Vallès i Cardedeu.

Durant el trajecte proposat podreu contemplar l'església de Sant Muç, a Cànoves, i les ermites de Sant Jaume de Rifà i de Sant Hilari.

L'itinerari presenta un tram de sender tècnic, una mica difícil de fer en bici, però la resta del recorregut discorre per còmodes pistes forestals.

Ermita de Sant Hilari (Cardedeu)

La ruta comença a la plaça de Sant Muç de Cànoves. A Cànoves s'hia arriba per la carretera BP-5107 venint en direcció nord-est des de la Garriga (a on s'arriba per les sortides de la C-17 dels km 28 i 31) o per la BV-5108 dirigint-se cap al nord des de Cardedeu (a on s'accedeix per la C-251, al km 8, entre Granollers i Llinars del Vallès).

Un cop a la població de Cànoves, es pot deixar el cotxe a l'aparcament de la plaça de Sant Muç, punt d'inici de l'excursió. Tant a Llinars, com a la Garriga i a Cardedeu hi ha estacions de tren (RENFE).

Des de l'aparcament se surt en direcció sud-oest per la carretera d'accés. Al cap de 350 metres s'agafa a la dreta la carretera BP-5107, encarant una pujada. De seguida es deixa la carretera i s'agafa una pista asfaltada de l'esquerra que porta al cementiri. Al cap d'1,26 km de ruta, després d'un ample revolt a la dreta, es deixa la pista -per on es tornarà més tard- i es tomba a l'esquerra per una altra que baixa.

Just abans de can Serra, es trenca a l'esquerra per una pista que entra al bosc. De seguida es deixa a la dreta l'accés a una casa i es continua, ara per un camí, en direcció nord-est. Pocs metres més endavant, en un replà del bosc, es deixa un camí a l'esquerra girant 180º a la dreta per seguir cap al sud-oest. Aviat es desemboca a un torrent, que es ressegueix. Aquest és un tram tècnic, difícilment ciclable.

Se surt a prop d'uns prats i d'una riera i es tomba a la dreta. Als 2,54 km des de l'inici es gira a l'esquerra per la pista asfaltada d'una urbanització que remunta fins a la carretera BV-5108 creuant la riera de Cànoves. Cal seguir-la per la dreta en direcció sud. Davant de la casa Nova, que queda a la dreta, es deixa la carretera i es tomba a l'esquerra per una pista ampla. Es passa una cruïlla deixant un trencall a cada banda.

Es prossegueix recte deixant un altre cop sengles trencalls a cada costat i es discorre per una pista més estreta que s'endinsa al bosc. Al cap d'1 km es desemboca a una pista més ampla, que es pren a l'esquerra. I 700 metres més enllà es gira a la dreta i després a l'esquerra per una pista ampla que voreja la tanca de cal Rectoret.

Després es travessa una pista de la urbanització de les Pungoles i es continua recte. Es passa una granja, es baixa, es creua un torrent i s'ascendeix per un camí molt dret. Als 5,01 km des de l'inici se surt a una pista asfaltada, que s'agafa a la dreta. S'entra a la urbanització abans esmentada, que es travessa cap al sud pel carrer de Begues, contigu a la pista. En sortir-ne, es deixa a la dreta, uns quants metres més enllà, a l'altra banda del torrent, l'església romànica de Sant Jaume de Rifà.

Encara davallant a migdia, es deixa la pista asfaltada, que marxa a l'esquerra, es travessa la riera del Sot del Fou i es remunta la curta pujada de l'altra banda. Més endavant, l'itinerari girarà a ponent. Al cap d'1,85 km es tomba a la dreta a tocar d'un bosc de pins i de seguida es creua un petit torrent. La pista gira a la dreta i es passa per l'esquerra de can Benet.

Uns 400 metres més endavant es tomba a l'esquerra per a desembocar, en 250 m, a una pista, que se segueix a l'esquerra. De seguida la pista es bifurca: cal prendre el trencall de la dreta, que continua recte fins a la carretera deixant enrere una cruïlla.

Al cap d'una estona cal travessar la carretera BV-5108 i seguir per la pista situada pocs metres a la dreta que continua en direcció nord-oest. Uns 150 m més endavant, després de creuar per un pont la riera de Cànoves, hi ha un encreuament: es gira pel trencall de la dreta. Sempre en direcció nord, es deixa un desviament a la dreta que baixa i també diversos trencalls a l'esquerra.

Es continua per la pista principal i, finalment, es tomba a l'esquerra en el moment que surt un petit camí a la dreta. Es deixen dues petites desviacions a la dreta, es passa una casa, que queda a mà esquerra, i, anant ja en direcció sud, es deixa un tercer trencall a la dreta. Poc després la pista arriba a l'ermita de Sant Hilari, on es deixa un desviament a l'esquerra, així com també el temple. Es tenen bones vistes de la Mola i de les serres litorals.

Uns 230 metres més endavant es desemboca en pujada a una pista molt ampla, que s'agafa a la dreta. Després de deixar un desviament ample a la dreta, s'accedeix a una cruïlla múltiple. Cal prendre la pista ampla que per la dreta planeja cap al nord. Uns 720 metres més endavant s'entra a la urbanització Ca l'Esmandia i es prossegueix recte a l'esquerra. Se'n surt en direcció nord per una pista asfaltada.

Al cap de quasi 1 km es retroba la bifurcació per on s'ha passat a l'anada (al km 1,26) i es desfà el camí cap al nord-est fins arribar novament a la plaça de Sant Muç de Cànoves, punt de partida i final de l'itinerari.