puntExcursions > Barcelona > el Baix Llobregat > De Collbató al monestir de Montserrat pel camí de les Feixades

EL BAIX LLOBREGAT

De Collbató al monestir de Montserrat pel camí de les Feixades

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Mitjana - alta
Temps efectiu Temps efectiu: 4 hores
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +711 m. / -711 m.
Inici / final Inici / final: Església de Collbató
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.57030105, 1.82805436
Interès Interès: Natura / Cultura / Esport

Aquesta ruta des de Collbató al monestir de Montserrat ens permetrà gaudir del magnífic i singular paisatge del Parc Natural de la Muntanya de Montserrat, així com visitar l'històric monestir, la capella de Sant Miquel i la Santa Cova.

A més, als afores de Collbató es pot contemplar l'ermita de la Salut i les coves del Salnitre. El camí de tornada pot fer-se pel camí Vell o de les Bateries, més llarg, però menys pesat.

En qualsevol cas les vistes sobre la muntanya i tots els voltants són extraordinàries i ja només per això aquesta ruta és del tot recomanable.

Iniciem l'itinerari davant l'església de Collbató. Per arribar a Collbató la via més fàcil és prenent l'autovia A-2 i sortint en la sortida 576A per a enllaçar amb la carretera B-112 que duu a Collbató. Es pot aparcar el vehicle en el Passeig Mansuet, per exemple.

Un cop situats davant la porta de l'església de Sant Corneli cal prendre el passatge de la Salut en direcció nord i seguir les indicacions del GR 172, senyalitzat amb marques blanques i vermelles.

Ermita de la Salut i la muntanya de Montserrat

Baixem per unes escales i sguim el caminet que primer baixa i després puja fins arribar a l'ermita de la Salut, a 440 metres de l'inici d'aquesta ruta.

Després de l'ermita continuem per una pista asfaltada cap al nord-est fins arribar al desviament que duu a les coves del Salnitre.

Arribarem a l'aparcament i, més enllà, a les escales que porten a les coves, on s'agafa un trencall a la dreta amb un cartell indicador en direcció al monestir de Montserrat.

Se segueix el GR 172 pel camí de les Feixades fent pujades i baixades.

En el km 2,78 de la ruta, tot just girant cap al nord, es conflueix amb el sender GR 6, que puja d'Olesa de Montserrat. De seguida, al fons del clot d'en Casanelles, el trajecte comença a enfilar-se fortament entre cingles i parets verticals.

En el km 4,32 trobem la cruïlla a sobre del coll de la Fita. Deixem a la dreta el camí del Rosari o de la Santa Cova, per on després tornarem, i agafem a l'esquerra el camí de Sant Miquel tombant pronunciadament cap al sud-oest.

Una mica més amunt, tindrem l'oportunitat de poder contemplar les magnífiques i espectaculars Roques de Sant Salvador.

Caminats ja 5,92 km des de l'inici i després d'una gran llaçada, desembocarem en el camí Vell o de les Bateries, anomenat així perquè al seu punt més alt s'hi van instal.lar canons durant la guerra del Francès, a començaments del s. XIX, per dominar el pas del Bruc.

Després continuarem a mà dreta cap al monestir, però ara de baixada. Passarem la capella i el mirador de la Creu de Sant Miquel (km 6,25) i, finalment, arribem al monestir de Montserrat.

Per a fer el camí de tornada a Collbató, podem desfer el mateix camí pel que hem pujat, però una alternativa gairebé obligada és anar per la Santa Cova.

Per tal d'agafar aquest camí alternatiu haurem de passar per sobre de les vies de l'estació del cremallera que baixa a Monistrol i agafar el camí de la Santa Cova, senyalitzat i empedrat, que baixa per la dreta de les vies cap a l'estació superior de l'aeri i l'estació inferior del funicular a la Santa Cova deixant a l'esquerra el GR 96, que baixa cap a Monistrol de Montserrat.

A només 125 metres abans de la Santa Cova haurem arribat a un petit serrat on prendrem a l'esquerra, i per baix, un camí que segueix en la mateixa direcció que el de la Santa Cova, edifici que voreja per sota.

Passada la Santa Cova, només cal remuntar fins a retrobar la bifurcació del km 4,32 de la ruta de pujada, des d'on es desfà el recorregut seguit a la pujada, però ara fins a tornar a Collbató.

Després d'haver caminat 14 km i haver salvat un desnivell acumulat total de 711 metres arribarem a l'església de Sant Corneli de Collbató, el punt de partida i final d'aquest magnífic itinerari.

Si esteu de tornada a Collbató coincidint amb l'hora de dinar podeu provar algun dels restaurant que hi ha en el poble. I si aneu amb nens, a l'esquerra de l'extrem nord del Passeig Mansuet i per sota del carrer Colon trobareu un parc infantil on els més petits es podran esbargir una estona.