puntExcursions > Barcelona > el Solsonès > A peu de Solsona a Olius per la vall del Cardener

EL SOLSONÈS

A peu de Solsona a Olius per la vall del Cardener

Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +180 m. / -180 m.
Inici / final Inici / final: Portal del Pont, Solsona
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.99487557, 1.51975970

Fàcil passeig de Solsona a Olius per la vall del Cardener que visita dues importants mostres de l'arquitectura romànica de la comarca: l'ermita de Sant Honorat i l'església de Sant Esteve d'Olius.

El nucli d'Olius compta també amb un cementiri d'estil modernista projectat per Bernadí Martorell.

Aquest recorregut segueix el mateix camí que el GR 7 i està senyalitzat amb marques de pintura blanca i vermella.

L'inici d'aquesta ruta és a la ciutat de Solsona, al Portal del Pont, l'entrada de llevant del nucli vell de la ciutat. Se surt en direcció nord-est passant pel pont sobre el riu Negre tot seguint l'avinguda del Pont o la carretera de Manresa.

A l'altra banda es gira a l'esquerra (nord-oest) pel carrer Verge de Fàtima, es passa el carrer del Sol i immediatament després es pren el trencall de mà dreta (nord-est) fins a arribar al cementiri de Solsona.

Deixant el cementiri de Solsona a mà dreta, es continua en direcció nord-oest fins a l'ermita de Sant Honorat per la pista que discorre en paral·lel a la carretera de Sant Llorenç de Morunys per la Llosa del Cavall.

Es continua en direcció nord-est fins que se surt a la carretera de Sant Llorenç, la qual se segueix en direcció nord-est pel voral esquerre (oest). Rotonda i cruïlla amb l'accés a la carretera de Manresa. Se segueix aquest trencall cap a la dreta (sud/sud-est) i, immediatament després, s'agafa la pista que surt a mà esquerra en direcció nord-est senyalitzada amb les marques del GR 7.

Cementiri modernista d'Olius

Més amunt, la pista gira a l'est. Es deixa un trencall a la dreta, al sud, i, en un revolt molt pronunciat, un altre a l'esquerra, al nord (km 3,55, 624 m, 0 h 52 min) que duu a Sant Joan. La pista es dirigeix al sud-est.

Es deixa l'accés al Marcús i a les masies del Pla d'Olius a la dreta (sud) i s'arriba a la Muntada (km 4,53, 600 m, 1 h 05 min). L'itinerari gira al sud per la pista d'accés a la masia i, en 400 m, s'arriba a la carretera d'Olius, que se segueix a l'esquerra, cap al nord, fins a Olius, ja a tocar.

Als 5,40 km arribem a Olius. Olius està situat a 565 m sobre el nivell del mar, al costat mateix del riu Cardener, dalt d'un airós turó des d'on es pot veure el final de l'embassament de Sant Ponç.

Sant Esteve d'Olius és un notable exemplar del romànic llombard de la segona meitat del segle XI. El cementiri d'Olius, d'estil modernista, va ser construït per Bernadí Martorell i va ser inaugurat l'any 1919. Cal destacar que algunes tombes estan excavades a la roca.

Es torna pel mateix camí a Solsona en 1 hora i 30 minuts.