puntExcursions > Tarragona > el Priorat > El llegat dels cartoixans: de Bellmunt del Priorat a la Vilella Baixa passant per Escaladei

EL PRIORAT

Ruta en cotxe o moto Ruta en cotxe o moto
Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Molt baixa
Distància Distància: 63 km
Temps efectiu Temps efectiu: 2 dies
Circular  Circular: No
Inici / final Inici / final: Bellmunt del Priorat / Vilella Baixa
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.16400727, 0.76524097

La cartoixa d'Escaladei, fundada al s. XII, és el punt de referència i visita obligada de la Denominació d'Origen Qualificada Priorat. Els monjos varen afavorir de manera decisiva el cultiu de la vinya.

La DOQ Priorat es caracteritza pels pendents de llicorella i els seus vins són un reflex de les dures condicions climàtiques i de la peculiar orografia. La presència dels monjos fins a mitjan s. XIX va afavorir decisivament el conreu de la vinya i la qualitat d'un producte que avui dia gaudeix de prestigi internacional: els vins de la DOQ Priorat. Aquesta DOQ es circumscriu als vins de nou pobles de la part central de la comarca, terreny tot ell molt accidentat i costerut.

Un dels pobles emparats dins la DOQ Priorat és Bellmunt del Priorat (s'hi arriba per la carretera local TP-7101 des de la N-420, a l'alçada de Falset), on hi ha diversos cellers de gran qualitat. Després, retornant a Falset, cal agafar la carretera T-710 i desviar-se a l'esquerra per la T-712 en direcció a Gratallops per arribar al Lloar, antic camí de pas entre l'Ebre i Tarragona que empraren antigues generacions de viatgers. Gratallops és un dels centres de la gran activitat vinícola actual.

Se segueix per la carretera T-710 en direcció nord i, abans d'1 km, cal desviar-se per la T-711 fins a Torroja del Priorat. La carretera TP-7403 duu a Porrera, un poble voltat per costers d'avellaners i de vinya. Per arribar a Poboleda, cal seguir la carretera TP-7402 en direcció nord fins a trobar-se amb la carretera C-242. Se segueix cap a l'esquerra mig km cap al nord per desviar-se després per la T-702 un altre cop a l'esquerra.

Es retorna a la C-242 i es continua el trajecte cap a Cornudella on, poc abans d'entrar-hi, es pren una carretera local de l'esquerra (la TV-7021) que duu a la Morera de Montsant. Les ruïnes de l'antiga cartoixa d'Escaladei i el poblet del mateix nom es troben dins del seu terme municipal. Hi mena una pista asfaltada que ressegueix el barranc de l'Horta. Seguint la carretera T-702 en direcció sud, s'arriba a la Vilella Alta. La mateixa carretera T-702 porta a la Vilella Baixa.