puntExcursions > Tarragona > el Baix Penedès > De la Joncosa del Montmell a Selma pel Puig de les Forques

EL BAIX PENEDÈS

De la Joncosa del Montmell a Selma pel Puig de les Forques

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Alta
Temps efectiu Temps efectiu: 3 hores
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +780 m. / -780 m.
Inici / final Inici / final: Juncosa del Montmell
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.31519100, 1.45368720
Interès Interès: Natura

Aquesta ruta en BTT transcorre entre les serres del Montmell i del puig de les Forques, limítrofes de l'Alt Camp i el Baix Penedès i separades per la bonica vall de Sant Marc.

L’objectiu d'aquest bonic itinerari és arribar al poble deshabitat de Selma, el qual pertany al municipi d'Aiguamúrcia (Alt Camp), presidit per les ruïnes d’un castell esmentat per primera vegada l'any 977 i per l'església parroquial de Sant Cristòfol, mig enrunada. El poble de Selma, situat en un indret aïllat, es va anar despoblant en benefici del Pla de Manlleu.

En el tram final del recorregut es pot optar per una drecera de baixada que compta amb alguns trams tècnics, però l'alternativa és tornar pel camí de pujada.

L'inici d'aquesta ruta és en la població de la Joncosa del Montmell. Per accedir-hi des del Vendrell cal prendre la carretera C-51 en direcció a Rodonyà, trencar a la dreta per la TP-2402 fins a la Bisbal del Penedès i continuar cap al nord-oest per la TV-2401.

Hi ha un accés a la C-51 des de l'AP-2, sortida 11, i des de la N-340 pel Vendrell. També es pot arribar a la Bisbal del Penedès directament des de la sortida 12 de l’AP-2.

El km 0 de l'itinerari proposat és l’aparcament de vehicles situat a l’entrada del poble de la Joncosa del Montmell, al costat mateix de la carretera, des d'on es pren el carrer de l’Om en direcció nord-est, deixant la carretera a l’esquerra.

Al cap de 60 metres es gira cap a l’esquerra pel carrer de la Baixada, que desemboca a la carretera. Se segueix l’asfalt en direcció a Masllorenç i uns 150 metres més enllà es deixa la carretera i s'agafa la pista de la dreta (direcció nord) que puja cap a l’Àrea Recreativa del Montmell, l'església Nova i la vall de Sant Marc.

Se segueix sempre la pista principal que, al punt 0,89 km, passa pel costat d’una font. Enfront, al nord, s’aixequen els cims bessons del Montmell, on destaquen l’església romànica de Sant Miquel, a mitja alçada, les restes del castell del Montmell i la gran creu de la carena de la Talaia.

Es deixa a l’esquerra l’accés a l’Àrea Recreativa del Montmell i una mica més amunt es gira a l’esquerra deixant a la dreta la desviació per on desprès, a la tornada, es baixarà. Es deixa a mà esquerra l'església Nova i, a mà dreta, el trencall que duu a Sant Miquel i als cims del Montmell.

Més amunt, al cap de 3,76 km des de la sortida, es creua el collet de Sant Pere o del Montmell i s’inicia la llarga baixada per l’obaga del Montmell, seguint els revolts de la pista.

En un pronunciat revolt a l’esquerra es deixa una desviació a mà dreta que va a can Magí Vidal i per on després es tornarà. Es continua baixant descrivint una llarga ziga-zaga al final de la qual es deixa a la dreta el trencall a Cal Miquel de Torrossolla, al cap de 5,30 km.

Es desemboca en una pista que puja de la carretera TV-2443, davant de cal Quim. A continuació es gira a la dreta i es baixa seguint la pista.

Se surt a la carretera TV-2443, que se segueix cap a l'esquerra (direcció oest), en baixada. Després del revolt del torrent de la Manlleva es deixa la carretera i es pren la pista de la dreta que una mica més amunt s’enclota en el fons de la vall.

En el km 9,30 de la ruta se segueix el camí principal, deixant un trencall a l’esquerra i dos més a la dreta al cap de 150 metres, el primer d'ells barrat per un cadenat.

En el km 10,15 el camí accedeix al gran mas de la Manlleva, que es deixa a l’esquerra (senyalitzat). Es continua cap a llevant deixant, immediatament després, les runes de cal Perot a mà dreta i, més endavant, també a la dreta, el Mas de les Torres.

Seguint el camí s'arriba al Coll de la Coma, en el km 11,32, on trobem el trencall amb el camí de Selma (senyalitzat). Girem a l’esquerra (direcció nord). Després caldrà tornar fins a aquest punt.

A continuació ve un curt tram de pujada molt erosionada on potser caldrà baixar de la bicicleta. Es passa un collet, es baixa i es desemboca en el coll de Selma, on es troba el camí del Pla de Manlleu a Selma (senyalitzat).

Aquí es gira a l’esquerra (oest) i se segueix la pista principal, que puja, tot deixant trencalls secundaris a dreta i esquerra. Es passa pel costat de les runes de la masia de la Portella Vella; al nord, entre els arbres, es veu la silueta de Selma.

En el km 12,47 km arribem al trencall a Selma, per on després es tornarà (senyalitzat). Ara, però, es continua en direcció al mas de la Portella. Uns 630 metres més enllà hi ha una bifurcació, on es deixa la pista principal i es pren a la dreta (oest) un trencall que rodeja el puig de les Forques pel coll de la Caça, a on s’arriba havent recorregut ja 13,80 km des de l'inici.

Es gira a la dreta (direcció sud). Quan la pista gira fortament a la dreta, en el km 14, s'inicia una pujada per franquejar el puig de les Forques pel nord, es pren un corriolet a l’esquerra que desemboca arran de les cases i de l’església de Selma (caldrà baixar de la bicicleta). Es rodeja el nucli cap a llevant.

Uns 330 metres més endavant arribem a Selma per la pista d’accés al poble. Per aquí es retorna al trencall esmentat anteriorment. I des d’allà (km 14,60) es desfà el camí fins a la bifurcació del coll de Selma i, finalment, fins al coll de la Coma.

En el Coll de la Coma (km 15,73) es deixa a la dreta el camí per on s’havia vingut i es continua recte, cap al sud-est. Cinquanta metres més avall es gira a l’esquerra seguint l’ampla pista que es dirigeix al Pla de Manlleu i deixant, a la dreta, un trencall que du a cal Vinyals pel coll de Cal Bonic (i que es podria utilitzar per tal d’escurçar el recorregut). Es baixa suaument cap al nord-est, seguint l’obaga del fondo de la Campanera en els límits que separen el conreu del bosc.

I en km 17,26 de la ruta cal prestar atenció a la bifurcació del torrent de les Paveres: es deixa la pista principal i es gira bruscament cap a la dreta en direcció sud i sud-oest, en suau pujada. Es deixa un trencall a l’esquerra uns 500 metres més enllà i es passa can Vinyals).

Arribats al coll de Cal Vinyals, en el km 18,81, es desemboca en una pista que es pren cap a l’esquerra (direcció sud), seguint el límit del bosc sobre els conreus i les vinyes del fondo del Mas Solà.

Més endavant, en el km 19,49 km, es deixa a la dreta l’accés a can Solà i se surt a la pista de Sant Marc, davant mateix de la bassa de la Font del Bosc, uns 330 metres més enllà. Es gira a l’esquerra (direcció est i a continuació sud-est).

En el km 20,46 s'arriba a la carretera TV-2443, que es prendrà cap a la dreta, en pujada. Una mica més enllà es deixa, a l’esquerra, l’accés als masos de la Vall de Sant Marc, can Saumell i Vallflor. S'arriba al coll de Can Magí Vidal 1 km més endavant on, a la dreta, surt el camí que puja a l'ermita romànica de Sant Marc. Se segueix la carretera, ara de baixada, parant atenció de no passar-se la propera desviació.

En el km 21,62 es deixa la carretera i es pren, a l’esquerra, la pista de can Magí Vidal. Es deixa a la dreta l’accés que du al mas i s’inicia la travessa de l’obaga del Montmell en direcció sud-oest, tot deixant trencalls a l'esquerra i a la dreta fins a enllaçar amb la pista d'anada, sota el coll de Sant Pere.

Aquí es gira a l’esquerra i es puja cap al coll desfent el camí conegut. Ja de baixada, passada l'església Nova, en el primer revolt (km 25,02), hi ha una bifurcació sobre l’Àrea Recreativa del Montmell. Per la dreta es pot tornar directament a la Joncosa del Montmell seguint el camí d’anada.

Però si seguim recte es pot prendre un itinerari alternatiu, força tècnic, que discorre pels pendents dels tallafocs de la solana del Montmell i que porta a la pista asfaltada de la Joncosa al coll d’Arca, per on es retorna al punt d’inici de la ruta, entrant a la població per la zona esportiva.

Transcorreguts 27,13 km des de l'inici de la ruta arribem a l'aparcament situat a l'entrada de la Joncosa del Montmell, on finalitza aquest bonic recorregut.