puntExcursions > Lleida > l'Alt Urgell > Ruta a peu pel canyó de Valldarques i el seu entorn

L'ALT URGELL

Ruta a peu pel canyó de Valldarques i el seu entorn

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Mitjana - baixa
Temps efectiu Temps efectiu: 2 hores
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +332 m. / -332 m.
Inici / final Inici / final: L-511 km 29.5, Coll de Nargó
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 42.14859400, 1.23424300
Ruta senyalitzada Ruta senyalitzada: Parcialment
Interès Interès: Natura

El desconegut canyó de Valldarques està situat al terme municipal de Coll de Nargó, al sud de la comarca de l'Alt Urgell. Tot ell és tot un tresor de petites riqueses: arquitectòniques i, sobretot, naturals com salts d'aigua, espadats i magnífiques rouredes.

Per fer aquesta ruta amb tranquil·litat cal tenir una certa experiència en orientació.

Per arribar al punt d'inici d'aquesta ruta primerament ens hem de situar a la població de Coll de Nargó, a la qual s'hi arriba des de la Seu d'Urgell per la carretera N-260 i la C-14 en direcció a Oliana. A continuació cal prendre la carretera L-511, que va de Coll de Nargó a Isona, i en el km 29,5, on hi ha un revolt, agafar a l'esquerra una pista que baixa en direcció sud.

Aparcarem el vehicle en l'ampli espai que hi ha a l'inici de la pista. Uns 200 metres de pista avall hi ha el mas Sobre-roca, situat a 1.025 metres d'altitud. És una casa rural, com diu el seu nom, estratègicament situada sobre el cingle que domina tot l'engorjat de Valldarques.

Des de l'aparcament anirem a peu en direcció al mas Sobre-roca, però uns 20 metres abans d'arribar-hi, cal prendre el camí senyalitzat que surt a la dreta. En un moment, es baixa fins a la part superior del cingle (cal parar compte), just on hi ha una torre de la xarxa elèctrica.

A l'esquerra, per un petit barranc que trenca el cingle, davalla fortament un camí empedrat del qual, a mig trajecte, surt a la dreta (cota 982 metres) un altre de planer pel qual es tornarà al final de l'itinerari.

Quan encara no es porta un quart d'hora de descens, es troben a la dreta les runes de la fortificació de la Torre de la Vila (km 0,75, 892 m). Val la pena contemplar l'absis de la torre.

Vista del canyó de Valldarques des del pla del Tolustre

Es continua baixant cap al sud-est pel mateix camí, que acaba zigzaguejant per trams sobre murs de pedra seca fins al riu de Valldarques.

A l'altra banda del riu, i seguint cap al sud-est pel seu marge esquerre, es troba de seguida (0 h 25 min) un mas mig enrunat.

Se segueix aigües avall pel mateix marge esquerre i, després d'una mitja hora de caminada, es passa pel mas Solans (km 1,58, 776 m): és el punt més baix de la ruta.

Tot just passat el mas, cal girar a la dreta i remuntar per la pista que hi dóna accés fins a un revolt. Es deixa una altra pista a l'esquerra i es tomba cap a ponent.

Transcorregut un quart d'hora més (tres quarts en total des de l'inici de la ruta) de forta pujada, en arribar a un serrat (cota 850 metres), es veu Santa Maria de Remolins, encara més amunt, i es troba una desviació que baixa cap al salt d'aigua del Boter, al riu de Santa Maria.

Just abans de travessar el riu fent una volta, s'ajunta per l'esquerra una altra pista que ve de cal Moror. La pista forestal, cada vegada més planera, arriba a sota de Santa Maria de Remolins (1 hora), una església romànica d'esvelt campanar dissortadament abandonada i mig enrunada (km 3,09, 893 m). Cal pujar un petit desnivell per visitar-la; la torre encara es troba miraculosament dreta.

Es poden pujar uns metres més fins al mas de Remolins (km 3,37, 944 m), situat a sobre i a ponent del temple, d'on surt una pista que retorna a la pista forestal (cota 917 m) que s'havia deixat per a veure l'església.

Seguint-la cap a ponent, quan ja es porta 1 hora i 20 minuts caminant, es voreja una granja i es creua el riu de Cal Corredor (km 4,26, 930 m). Després, es deixa un trencall a l'esquerra (km 4,86, 940 m) que porta a cal Bossa i cal Martí.

Un quart d'hora més tard, una hora i mitja des del començament, s'arriba just davant del petit nucli de Valldarques, de foto obligada, actualment agregat al terme municipal de Coll de Nargó.

Per salvar el profund riu i arribar al poble, cal seguir 500 metres més per la pista, cap a ponent, fins al riu i la pista principal que hi dóna accés rodat. Aquí només cal girar en rodó, i en direcció contrària, cap a llevant, passar per cal Sastre i accedir al poble (1 h 40 min).

L'església romànica de Sant Romà (km 6,08, 930 m) té un bonic campanar de tres pisos. Deixant enrere el temple, uns metres després, al revolt que torna al poble, es deixa aquesta pista per agafar un sender a mà esquerra que permet creuar un con d'erosió molt pendent.

Se segueix al peu del cingle cap a llevant i, poc després, es torna a trobar la cruïlla (982 m) per on ja s'ha passat al començament (1 h 45 min).

Des d'allà es pot tornar fàcilment i ràpidament al punt de partida (km 7,34, 1.038 metres, 2 hores) ascendint per on inicialment ja s'havia davallat dues hores abans.