puntExcursions > Lleida > la Val d'Aran > Escapada de 4 dies en cotxe per la Vall d'Aran i voltants

LA VAL D'ARAN

Escapada de 4 dies en cotxe per la Vall d'Aran i voltants

Ruta en cotxe o moto Ruta en cotxe o moto
Temps efectiu Temps efectiu: 4 dies
Inici / final Inici / final: Vielha
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 42.70301310, 0.79324560
Interès Interès: Natura / Cultura / Esport

Es tracta d'una ruta en cotxe de quatre dies que vam fer nosaltres al setembre de 2010 per la comarca pirinenca de la Val d'Aran i altres llocs dels voltants.

En la nostra estada a la Val d'Aran vam allotjar-nos a l'hotel familiar Casa Estampa, situat a la població d'Escunhau. Una habitació doble, amb esmorzar bufet inclòs, ens costà 64 € la nit. Recomanable.

La seva situació, a Escunhau, és molt bona ja que està a menys de 4 km de Vielha i en un punt central per a fer totes les visites a la vall. A més l'entorn és molt bonic.

D'entre els nombrosos restaurants que hi ha per tota la vall voldríem destacar les Tavernes Urtau (a Vielha, Bossost i Arties), per a menjar de tapes i/o pintxos en un entorn animat i a preus raonables. I per a prendre una beguda en un lloc amb història res millor que el bar del Parador d'Arties, situat en l'antiga casa de Gaspar de Portolà, explorador i primer governador de l'Alta i Baixa Califòrnia al s. XVIII.

Imatge del Sauth deth Pish

Dia 1. Arribem a la Val d'Aran des del sud, passant pel Pont de Suert i el túnel de Vielha. En aquest viatge d'anada destaquem el preciós tram de virada carretera (N-260) que va de La Pobla de Segur al Pont de Suert passant pel Pas de la Llevata. En la ruta podem veure boniques poblacions com Perves o Viu de Llevata.

Un cop arribat a la Val d'Aran comencem per visitar l'Oficina de Turisme de Vielha (C/ Sarriulera, 10 - Vielha) per a obtenir mapes i informació sobre les activitats a fer durant la nostra estada. Després anem al Sauth deth Pish, un salt d'aigua de 25 metres d'alçada situat en un entorn realment preciós. Per arribar-hi s'ha de seguir una pista asfaltada de 12 km (té l'inici a Pont d'Arròs), amb unes excel.lents vistes sobre la gelera de l'Aneto.

De tornada a Vielha visitem els poblets de Arròs, Aubert, Vila, Betlan i la pròpia Vielha, la capital aranesa.

Dia 2. Com que el dia es presenta plujós a la vall decidim anar cap a França (N-230) per a visitar la històrica població de Sant Bertran de Comenge (Saint-Bertrand-de-Comminges en francès), situada a 55 km de Vielha, en el departament francès de Midi-Pyrenées.

Destaquem la seva magnífica Catedral, la qual és Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO formant part del Camí de Sant Jaume a França, així com la resta de la població emmurallada. Tampoc cal perdre's la visita a la bonica església de Saint Just de Valcabrère, situada a només 2 km de Sant Bertran de Comenge.

De tornada a la Val d'Aran ens aturem a Bossost per a visitar el poble i l'església. Després continuem fins a Es Bordes i ens desviem per una pista asfaltada per anar a visitar els Uelhs deth Jueu, una cascada espectacular i un fenomen excepcional, situada a més en la zona de l'Artiga de Lin.

Des d'aquí anem a Arties per a visitar l'església romànica de Santa Maria d'Arties, amb unes estupendes pintures murals (la visita guiada, com en la resta d'esglésies de la vall, val 2 € o 1 € amb carnet d'estudiant).

Dia 3. Dediquem tot el matí a la molt recomanable excursió a Montgarri, un poble abandonat situat a la vora del riu Noguera Pallaresa, a 1.645 metres d'alçada, on actualment s'hi pot trobar una església romànica i un refugi, a més del propi camí.

Arribada al poblet abandonat de Montgarri

Anem amb el cotxe fins a l'aparcament de l'estació d'esquí de Baqueira Beret, al qual s'hi arriba per una carretera que ascendeix espectacularment des de la població de Baqueira.

Tot i que es pot arribar fins al propi Montgarri en cotxe per una pista sense asfaltar d'uns 6 km nosaltres recomanem moltíssim fer la ruta circular a peu de 12,6 km que travessa el Pla de Beret, anant pel GR-211 a l'anada i tornant per la pista fins al punt d'inici. Cal tenir en compte que el desnivell és de 195 m. i que la pujada es fa a la tornada, tot i que per la pista aquesta és menys pronunciada (compteu unes 3-4 hores per a fer tot el circuit). Es tracta, doncs, d'una excursió absolutament recomanable.

A la tarda visitem la població d'Unha i la seva imprescindible esglèsia de Santa Eulària d'Unha. En aquest mateix poble trobem l'interessant Museu de la Neu (entrada gratuïta), ubicat en un edifici rehabilitat del s. XVIII, i també la casa Çò de Brastet, construïda al s. XVI amb torres d'angle, sageteres i d'altres elements defensius que fan d'ella l'exemple més bonic d'arquitectura civil de la zona.

A continuació anem fins al proper poble de Bagergue per a voltar pels seus bonics carrers i completem el dia visitant Salardú i la seva església romànica de Sant Andreu de Salardú.

Dia 4. Abans de marxar de la Val d'Aran visitem Escunhau, el poblet on hem tingut l'hotel, tot caminant per l'entorn de l'església romànica de Sant Pere d'Escunhau.

Després iniciem la tornada cap a casa i per a fer-ho podíem haver sortit pel Port de la Bonaigua (carretera C-28 cap a l'est), però vam triar novament la ruta sud pel túnel de Vielha i Pont de Suert per a desviar-nos i visitar la magnífica Vall de Boí, concretament les poblacions de Taüll, Boí i Erill la Vall.

Recordem que vuit esglésies i una ermita de la zona, entre elles les de Sant Climent i Santa Maria de Taüll, Sant Joan de Boí, o Santa Eulàlia d'Erill la Vall, foren declarades patrimoni mundial de la UNESCO.