puntExcursions > Lleida > el Pla d'Urgell > Del Palau d'Anglesola a Mollerussa i Vilanova de Bellpuig seguint el canal d'Urgell

EL PLA D'URGELL

Temps efectiu Temps efectiu: 1 hora 40 minuts
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +68 m. / -68 m
Inici / final Inici / final: Pavelló Municipal d'Esports, Palau d'Anglesola
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.64886782, 0.87749504

Al segle XIX, la construcció d'un canal de reg va transformar el paisatge de la plana d'Urgell en permetre la substitució de la vinya i dels productes de secà per extensos camps de cereals, blat de moro o panís, herba i arbres fruiters.

El recorregut proposat aquí segueix un tram de la Séquia Tercera del Canal d'Urgell travessant Mollerussa, la capital comarcal, pel costat de la Casa Canal de la Comunitat de Regants, edifici de mitjan segle XIX que fou centre administratiu del canal i que actualment acull l'Espai Cultural dels Canals d'Urgell, un centre d'interpretació on l'home i l'aigua en són el fil conductor.

Aquest itinerari parteix del poble del Palau d'Anglesola, on s'arriba per la sortida 484 de l'autovia A-2 o des de Mollerussa per la carretera local LV-3321 en direcció nord (2 km).

El punt d'inici i final escollit és el Pavelló Municipal d'Esports del Palau d'Anglesola, espai d'aparcament al costat del CEIP Arnau Berenguer. Se surt a la carretera LV-3321, aquí avinguda de Sant Roc, es gira a l'esquerra i s'entra al nucli de la població per la plaça Major.

Església de Sant Pere Apòstol

Es deixa l'església a mà esquerra i s'agafa el carrer de Sant Josep, al final del qual es tomba a mà esquerra.

S'és a la sortida del poble, on hi ha la Séquia Tercera del Canal d'Urgell: cal seguir-la a la dreta, sense creuar-la, per la pista que l'acompanya.

Al cap de poc més de 3 km s'entra a la ciutat de Mollerussa i es troba la via del tren. Cal passar a l'altra banda girant a l'esquerra i creuant-la a la dreta per un pas a nivell situat uns metres més enllà. Tombant novament a la dreta, en paral·lel a la catenària, es torna al canal, ara cobert, i es continua cap al sud.

Es travessa la carretera N-IIa i, tot seguit, s'és a l'alçada de la Casa Canal de la Comunitat de Regants. Se surt de Mollerussa en direcció sud-est. En el km 10,16 trobem a mà esquerra la desviació de Vilanova de Bellpuig, per on anirem després d'haver visitat un salt d'aigua.

Es continua recte i, 150 metres després, es troba el salt Duran, on el canal supera una resclosa. En el km 12,80 km de la ruta arribem a Vilanova de Bellpuig, on s'hi pot visitar l'església de Sant Pere Apòstol.

Per tornar al punt d'inici es desfà el camí fins arribar al Pavelló esportiu del Palau d'Anglesola.