puntExcursions > Lleida > el Pallars Jussà > De la Mare de Déu de la Pertusa al congost de Mont-rebei

EL PALLARS JUSSÀ

De la Mare de Déu de la Pertusa al congost de Mont-rebei

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Alta
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +800 m. / -800 m
Inici / final Inici / final: Aparcament de la Pertusa, Corçà
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 42.04174617, 0.67596902
Interès Interès: Natura / Cultura / Esport

L'itinerari s'endinsa, travessant barrancs, pels feréstecs i escarpats paratges de la serra del Montsec fins al congost de Mont-rebei, espectacular engorjat que estreta el pas del riu Noguera Ribagorçana vora l'embassament de Canelles.

Cal visitar també l'ermita romànica de la Mare de Déu de la Pertusa, del segle XI, i les ruïnes de l'antic castell del seu costat.

Per arribar al punt de sortida de l'excursió des de Balaguer, es pren la carretera C-12 en direcció nord cap a Àger i, 2 km abans d'arribar-hi, es gira a mà esquerra per un desviament que porta a Agulló i, més endavant, a Corçà.

Un cop en aquest poble, s'agafa una pista cap al nord-oest fins a l'ermita de la Mare de Déu de la Pertusa. Es pot estacionar el cotxe a l'aparcament que hi ha davant (alçada: 674 m).

S'inicia l'excursió pujant a l'ermita de la Pertusa per un sender que baixa i puja per la carena rocosa. Al costat d'aquest temple romànic, es troben també les restes d'un antic castell medieval. Són 0,48 km anar i tornar. Un cop s'és de nou a l'aparcament, el trajecte segueix les marques blanques i vermelles del GR 1 (sender de gran recorregut) en direcció nord.

L'itinerari proposat visita punts dels termes municipals d'Àger (Montsec d'Ares, Ermita de la Mare de Déu de la Pertusa, Ruïnes del castell medieval, el barranc de la Pardina, Font de la Pardina, Mas de la Pardina, l'antic refugi del Mas de Carlets, i la Font del Rajolí) i de Sant Esteve de la Sarga (Congost de Mont-rebei i Cova Colomera) al Pallars Jussà.

Per fer aquesta ruta és necessari proveir-se de roba i calçat adequats, una cantimplora i menjar suficient. Cal estar en bona forma física per realitzar aquesta excursió a causa del seu alt desnivell.