puntExcursions > Lleida > el Segrià > Ruta al Montmaneu: del camí de les Mines a Sant Miquel de Pedrós i la Punta de Montmaneu

EL SEGRIÀ

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Mitjana
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +240 m. / -240 m.
Inici / final Inici / final: Encreuament del camí de les Mines i el de Sant Miquel de Pedrós, Serós (Lleida)
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.37890000, 0.43316000
Ruta senyalitzada Ruta senyalitzada: Parcialment

El curs baix del Segre, en plena depressió de l'Ebre, és l'àrea de menor pluviositat de Catalunya.

El paisatge estepari, aspre i àrid allà on no arriba el reg resulta interessant des del punt de vista de la vegetació i de la fauna.

D'entre la monotonia de les formes de la plana, destaquen els petits pobles arraulits sota els relleus tabulars dels sediments fluvials i, al fons de tot, la tothora visible i inconfusible silueta del Montmaneu, que, amb els seus modestos 494 m d'altitud, és el sostre de la plana de ponent.

Per realitzar aquest itinerari, cal anar a Maials. Des de Lleida, s'hi arriba prenent a migdia la C-12 (carretera d'Alfés) en direcció a Tortosa.

El punt de sortida és a l'encreuament que formen el camí de les Mines i el de Sant Miquel de Pedrós. Des de Maials, hi ha dues maneres d'arribar-hi.

La primera és prenent la pista de Maials a la Granja d'Escarp, de terra i en bon estat.

Aquest recorregut és el que fa servir el sender GR 65-5 (senyals blancs i vermells) per arribar al Montmaneu i a Mequinensa. Comença a la plaça de l'Església, davant del temple parroquial de Santa Maria, i surt de la població en direcció a ponent (nord-oest) pel carrer de la Vall, creua la carretera d'Almatret (la LV-7046) i, sempre cap al nord-oest, fa cap al camí de les Mines en 6,8 km, des d'on s'ha de girar a l'esquerra fins a la desviació de Sant Miquel de Pedrós (1,4 km més).

La segona manera d'accedir al punt de sortida de l'itinerari és a través de la carretera C-45, que s'ha de prendre en direcció a Seròs fins al punt quilomètric 17,5, on es tomba a l'esquerra (sud-oest) seguint el camí de les Mines, una pista ampla que porta a una explotació minera situada a la ribera de l'Ebre (senyalització).

Un quilòmetre i mig després de la desviació, es travessa una pista que es dirigeix a Escarp (senyalització): cal continuar recte (sud-oest). Quan s'han fet 2,8 km des de la carretera, es troba a mà dreta el camí de Sant Miquel de Pedrós (marques blanques i vermelles del GR 65-5). S'estaciona el vehicle en una esplanada que hi ha una dotzena de metres més enllà, entre la desviació i la bassa de Pedrós.

Tots els punts d'interès de la ruta els trobem al terme de Maials: camí cap al Montmaneu, Punta de Montmaneu, runes de l'església de Sant Miquel de Pedrós, església de Santa Maria de Maials, el propi terme de Maials, i el camí de la Granja d'Escarp.