puntExcursions > Lleida > l'Urgell > Pel canal d'Urgell: de Preixana al Molí d'Espígol

L'URGELL

Pel canal d'Urgell: de Preixana al Molí d'Espígol

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Mitjana
Distància Distància: 45 km
Temps efectiu Temps efectiu: 3 hores
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +20 m. / -20 m.
Inici / final Inici / final: Cruïlla de l'avda. Verge de Montalbà i el Canal d'Urgell (Preixana)
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.60411842, 1.04188729
Interès Interès: Cultura / Esport

Des de la seva creació l'any 1853 el canal d'Urgell ha transformat el paisatge de la comarca de l'Urgell, abans àrid i erm i avui verd i ufanós, dedicat al desenvolupament d'una agricultura intensiva de gran riquesa.

Des de sota l'ermita de la Mare de Déu de Montalbà, a tocar de la població de Preixana, seguint el canal aigües amunt s'arriba, entre extensos camps de cereals i arbres fruiters, als peus de la serra d'Almenara.

Allà, prop del poble de Tornabous, es pot visitar l'interessant jaciment iber del Molí d'Espígol.

La ruta parteix de la cruïlla del canal amb l'accés a l'ermita de la Mare de Déu de Montalbà, ubicada al tossal de la Vila, al costat de Preixana. Per arribar-hi des de Tàrrega cal prendre l'autovia A-2 en direcció a Lleida i trencar després a mà esquerra per la LP-2041. L'itinerari segueix el camí de servei que voreja el canal d'Urgell aigües amunt.

Alguns dels punts d'interès de la ruta són el pantà de la Plana, el jaciment del Molí d'Espígol, el canal d'Urgell o l'Ermita de la Mare de Déu de Montalbà.