puntExcursions > Lleida > la Val d'Aran > Passejada de Porcingles a Pontaut per la vall de Toran. Camins de miners i contrabandistes

LA VAL D'ARAN

Temps efectiu Temps efectiu: 1 hora 32 minuts
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +120 m. / -384 m.
Circular  Circular: No
Inici / final Inici / final: Pont de Pèirarroth, Sant Joan de Toran
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 42.82511839, 0.77765104
Tipologia Tipologia: Ruta a peu en família

Toran és la darrera gran vall aranesa abans de la frontera estatal amb França. Mentre que la capçalera de la vall, disposada a l'entorn del tuc d'Ermèr i dels estanys de Liat, és una de les regions més feréstegues del Pirineu català, el curs baix per on discorre l'itinerari és amable i humanitzat.

La passejada permetrà imaginar com era la vida en aquest indret no fa gaires anys tot recorrent camins de contraban utilitzats, també, pels miners que treballaven a les explotacions de carbó.

El magnífic mirador que ens brinda el camí vell de Porcingles a Canejan, amb la plana d'Era Lana de Les a sota i el massís de la Maladeta al fons, contrasta amb els espessos boscos de l'obaga de Toran amb la imponent fageda sota els boscos de pi negre i avets emparats pel Montlude (2.518 m).

Les marques blanques i vermelles del GR 211 ens acompanyen i indiquen el camí a seguir. El recorregut coincideix, també, amb un tram de l'itinerari nº 23 del Centre BTT Val d'Aran.

En tractar-se d'una ruta lineal, caldrà deixar un vehicle al punt final (Pontaut) per tal de poder tornar al punt d'inici i tancar el circuit.

Per situar-se al punt de sortida de l'excursió, cal prendre la carretera N-230 de Vielha a la frontera. Passat Les, i a l'alçada de Pontaut, cal trencar a la dreta per la petita carretera d'accés a Canejan i Sant Joan de Toran fins a la desviació de Porcingles, on hi ha la palanca de Pèirarroth. L'itinerari comença a l'aparcament situat a l'esquerra de la carretera, entre els trencalls de Canejan i de Sant Joan de Toran, just abans que la carretera creui el riu cap a la dreta.

Es pren la pista cimentada que puja de valent en direcció nord-oest fins a les bordes de Porcingles. Als pocs metres, es troba la font del Com. Just a l'entrada, es deixa un desviament a la dreta per on ve el sender GR 211 i es continua tot dret (nord-oest). L'excursió finalitza a Pontaut.

Els punts d'interès d'aquesta ruta linial els trobem al municipi de Canejan: Pèirarroth, el Santet en el camí de Canejan a Pontaut, Canejan, Vistes d'Era Lana de Les, Val de Toran, i Porcingles.