puntExcursions > Lleida > l'Alt Urgell > Passeig d'Anserall: de la Seu d'Urgell a Castellciutat, Sant Serni de Tavèrnoles i Anserall

L'ALT URGELL

Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +120 m. / -120 m.
Inici / final Inici / final: Parc de la Valira, Seu d'Urgell
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 42.35896980, 1.45220460

Aquest recorregut ens porta per la vora de la Valira, riu que baixa de les valls d'Andorra i s'ajunta als peus de Castellciutat amb el Segre, provinent de la Cerdanya.

La Seu d'Urgell se situa a l'esplanada que envolta la confluència de tots dos rius. L'entorn de l'excursió, que actualment forma part dels municipis de la Seu d'Urgell i de les Valls de Valira, va desenvolupar un paper molt important durant l'edat mitjana tant en l'origen del comtat d'Urgell com en el de Catalunya.

Testimoni d'aquell passat és l'esplèndida església romànica de Sant Serni de Tavèrnoles, originària del s. X. La ruta es complementa perfectament amb la visita de la capital de l'Alt Urgell, imprescindible per als amants del romànic.

L'itinerari parteix del Parc de la Valira, ubicat a la banda de ponent de la Seu d'Urgell. Se surt caminant a migdia passant per davant de l'entrada a l'alberg de la Valira, que quedarà a la dreta.

Es baixa en direcció sud i es desemboca al carrer de Sant Ermengol, que s'agafa a la dreta, cap a ponent. Se surt de la ciutat i es continua en direcció oest per la carretera de Castellciutat. Es creua la Valira per un pont i es puja fins que es troba una desviació a la dreta, que es pren girant al nord-est i continuant per la carretera que voreja el Castell, on s'havia aixecat l'antiga seu del comtat d'Urgell (actualment és un establiment hoteler).

Des del mateix punt, es pot remuntar, per un camí ample, fins a la Torre de Solsona o la Torreta, una altra fortificació que aprofita el serrat que domina el pla de la Seu.