puntExcursions > Lleida > el Pla d'Urgell > De Sidamon a la Fita Alta

Inici / final Inici / final: Passatge Ponent, Sidamon
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.62814075, 0.82969194
Ruta senyalitzada Ruta senyalitzada: Parcialment

La immensa plana d'Urgell, antigament seca i àrida, va canviar radicalment d'aspecte des que, a mitjan segle XIX, s'hi construí el canal d'Urgell, veritable artèria vital d'aquestes contrades.

L'itinerari proposat condueix a la serra del tossal de les Tenalles i a la Fita Alta, cim de modesta altitud que és, però, el sostre de la comarca i un bon observatori de la plana d'Urgell i la seva rodalia.

Des d'allà es pot admirar la magnífica labor de transformació realitzada pels pagesos d'aquesta terra amb l'ajut de nombroses sèquies.

L'itinerari s'inicia a Sidamon, al peu de l'autovia A-2 entre Mollerussa i Lleida, en el seu punt km 480. Des dels jardinets que hi ha en aquest indret es pren l'avinguda de la Generalitat en direcció sud-est i, acabat el carrer, la seva continuació, una pista asfaltada que duu al pantà de Sidamon.

Es passa per sobre del soterrat canal Auxiliar d'Urgell (7 min, 0,52 km), se segueix la carretera i, després de 15 min i 1,09 km d'haver començat a caminar, es fa una ziga-zaga suau tot deixant un camp de futbol a l'esquerra.

S'ha de seguir per la pista de la dreta fins a trobar, 75 m més enllà, una nova desviació: ara cal continuar per la dreta en direcció sud-oest. La pista gira cap al sud i puja suaument. Als 30 min i 1,96 km de la sortida es passa el petit rec de la Serra, que discorre a mitja alçada, elevat sobre la plana.

Es gira a l'esquerra, cap a l'est, passant prop del tossal de les Tenalles, que queda a mà esquerra i on hi ha una bassa. El camí travessa els oliverars, gira a la dreta i enllaça amb la pista de la carena dirigint-se, per l'esquerra, cap a la Fita Alta, ja ben visible una mica més enllà.

En 40 min i 2,56 km de recorregut s'és a la Fita Alta, que tot i només arribar als 290 m, permet gaudir d'una àmplia visió de tota la plana d'Urgell i la seva rodalia. Es torna fent servir el mateix camí de l'anada.